Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.

F10,11....528i, 530i, 535i...

Vše o E12, E28, E34, E39, E60/E61, F07, F10/F11, G30/G31
Zpráva
Autor
honzabiker1
Registrovaný
Příspěvky: 460
Registrován: čtv 22.09.2011 00:00

Re: F10,11....528i, 530i, 535i...

#41 Příspěvek od honzabiker1 »

zzeli píše:jisty objem paliva je schopny vykonat jisty objem prace.
Uvolnena energie nezalezi na objemu paliva, ale na hmotnosti. 1l nafty ma vetsi hmotnost, nez 1l benzinu.


Takze nafta je timto zvyhodnena, protoze se prodava na litry. Plus je v evrope zvyhodnena danove. To je duvod, proc tolik lidi jezdi smradlavymi, chrochtajicimi, pojizdnymi vibratory. Ale to si samozrejme prumerny ridic sazometu nemuze priznat (ze kvuli par korunam sebe pripravuje o komfort a vsechny okolo otravuje smradem), tak bude radsi kazdeho presvedcovat, jak disesel "tahne odspoda", jak nemusi vubec radit a podobny nesmysly..
JaraX
Registrovaný
Příspěvky: 24548
Registrován: pát 10.06.2005 00:00
Kontaktovat uživatele:

Re: F10,11....528i, 530i, 535i...

#42 Příspěvek od JaraX »

tentokrát se zastanu nafty, ono to je taky tím že třeba v koncernu moc dobrých benzínových motorů a tak jdou lidi po naftě, protože TDI opravdu vydrží mnohem víc km než TSI. u BMW je situace jiná.
Teddy
Registrovaný
Příspěvky: 1307
Registrován: pon 18.06.2012 00:00

Re: F10,11....528i, 530i, 535i...

#43 Příspěvek od Teddy »

To jsem si zase početl 5 výživných stran. :)
Líbí se mi začátek, ale i konec. Obojí má své. Škoda, že se to tak míchá dohromady.

Přemýšlím o výměně auta. Ve hře je hromada otázek a hromada nejasných odpovědí. Ač zastánce nafty, pokukuju po benzínu. Docela rád bych atmosférickou V8 a kvůli snesitelným provozním nákladům samozřejmě na plyn. S výkonem a krouťákem nafta vs. benzín si nelámu hlavu. Prostě si koupim takovou motorizaci, aby to mělo dostatek chuti do života. :) Bude potřeba si to prostě projet. Čísla jsou zavádějící. U nafty se uvádí větší krouťák. To zní slibně. Už ale nikdo nepíše kolik se dostane na kola. Nevim jak rychlostka, ale třeba diferák je u nafty delší. Takže podle typu 10 - 15% toho super čísla se oproti benzínu ztratí na diferáku. Počítám, že i převodovka bude delší. Přecijen nafta netočí tolik, jako benzín, tak to musí někde dohnat. Takže odhaduju (fakt odhaduju), že tak třetina těch slibných čísel nafty se "poztrácí" cestou ke kolům. Nejspíš i to je ten důvod, proč ve sprintu benál naftu porazí. Mimochodem to je taky ten dúvod, proč i litránky jsou na silnici použitelný. Prostě se to dohoní převodama, aby to jelo. Bohužel maximálka pak klesne někam ke 150 km/h, takže na dálnici už to točí za hranicí snesitelnýho.

Co tím chci říct? Je mi fuk, co mi výrobci napíšou do papírů. Záleží na tom jak se mi s autem bude jezdit. Jde mi o běžnou jízdu s občasným předjížděním. Žádná kosa, ani žádnej klobouk.
Vlasta Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 7553
Registrován: sob 20.03.2004 01:00

Re: F10,11....528i, 530i, 535i...

#44 Příspěvek od Vlasta Člen Klubu »

Teddy píše:...Už ale nikdo nepíše kolik se dostane na kola. Nevim jak rychlostka, ale třeba diferák je u nafty delší. Takže podle typu 10 - 15% toho super čísla se oproti benzínu ztratí na diferáku. Počítám, že i převodovka bude delší. Přecijen nafta netočí tolik, jako benzín, tak to musí někde dohnat. Takže odhaduju (fakt odhaduju), že tak třetina těch slibných čísel nafty se "poztrácí" cestou ke kolům...
Koukám, že jsi další adept na Nobelovu cenu za fyziku
Sbohem, Enýsku! Díky, že jsi tu byla... +23.9.2014
Sbohem, Růženko! Díky, že jsi tu byla... +19.3.2024
BMW E60 535d Carbonschwarz metallic, CIC + Combox media + DVB-T2 (by Snejk)
BMW E46 M3 Phoenixgelb metallic
Teddy
Registrovaný
Příspěvky: 1307
Registrován: pon 18.06.2012 00:00

Re: F10,11....528i, 530i, 535i...

#45 Příspěvek od Teddy »

jestli něco z toho nechápeš, tak ti to rád vysvětlim.... ale o moc jednodušejš už to nejde. :roll:
TANN3R
Registrovaný
Příspěvky: 1833
Registrován: ned 29.03.2015 01:00
Bydliště: Olomouc

Re: F10,11....528i, 530i, 535i...

#46 Příspěvek od TANN3R »

Jenže si napsal úplnou kravinu.. Odjakživa se u spalovaku udával max výkon na klice a je to tak do dnes, a právě proto, že lidi obecně fyzikálním zákonům moc nevládnou, je blbost srovnávat dva motory podle kroutaku, nedej bože pak ještě na kolech... Proto je jedno, jestli mám 200Kw v naftě nebo benzínu, pokud budu při zrychlování používat u obou otáčky, ve kterých ten motor takový výkon má, pojedou stejně. Realita je samozřejmě trochu odlišná, protože aby mohla jednoturbova nafta využívat stále pásmo největšího výkonu, potřebuje třeba 10 rychlostí, zatímco atmosféra benzín si vedle vystačí s 5 díky většímu rozsahu otáček, ve kterých ten výkon má.
Prostě pro jednoduché porovnání dvou motorů vždycky stačil udávaný výkon, ještě lépe jeho křivka. Tuhle módu, že se každý ohání max N.m zavedl koncern, když se jim podařilo většinu lidí přesvědčit, že jejich konstrukční chyba u opěvované 1.9tdi je vlastně výhoda a je jedno že má motor výkon jen 90 koní, hlavně že má 250N.m :D
Teddy
Registrovaný
Příspěvky: 1307
Registrován: pon 18.06.2012 00:00

Re: F10,11....528i, 530i, 535i...

#47 Příspěvek od Teddy »

Zkusim to zjednodušit. :)
Když mají dvě auta jet stejnou rychlostí, tak musí mít na hřídeli kol stejné otáčky, že? V tom jsme doufám za jedno.
Dejme tomu že pro určitou rychlost potřebuju mít na kolech 6 tis. otáček. Shodou náhod to pro benzínový motor znamená, že mi stačí převod 1:1. Tedy motor točí 6 tis. ot. a kola se točí taky 6 tis. ot. V tomto případě mám krouťák udávaný na klice i na kolech. Souhlasíš?
Ovšem nafta jaksi netočí 6 tis. Pro zjednodušení řekněme, že točí jen 3 tis. ot. Abych tedy dosáhl požadovaných 6 tis. ot. na kolech (řekli jsme, že auta přece musí jet stejně rychle), tak musím vložit převod 1:2 (jedna otáčka motoru znamená dvě otáčky kol). Jenomže přesně v tomto poměru se bohužel mění také krouťák. Takže krouťák udávaný na klice je v tomto případě na kolech poloviční.

V uvedenym příkladu tak budou mít stejnou dynamiku auta s motory o výkonu/krouťáku např. 100/150 benzín a 100/300 nafta. Přitom každý si řekne, že dvojnásobný krouťák nafty musí být na dynamice sakra znát. Bohužel.

Ovšem kdyby ta nafta dala svůj obrovskej krouťák ve stejně vysokých otáčkách, jako benzín, tak bys viděl ten rozdíl mezi autama s shodnym výkonem těch tvých 200KW. Mohly by mít totiž stejný převodový poměry!
Takže tě musí zajímat výkon, krouťák a otáčky.
Kdysi jezdil Civic, kterej točil tušim 8 tis. ot. mohl tak mít krátký převody a bylo to díky tomu dělo.
Na motorce dělala divy o pár zubů větší zadní rozeta. Bohužel pak klesala maximálka. Byly by potřeba vyšší otáčky motoru, aby zůstala nezměněná.
Nevim, jak už to líp popsat, tak snad to tak je pochopitelný. ;)
JaraX
Registrovaný
Příspěvky: 24548
Registrován: pát 10.06.2005 00:00
Kontaktovat uživatele:

Re: F10,11....528i, 530i, 535i...

#48 Příspěvek od JaraX »

kamarád ma E36 325i a dal tam tak krátkej diferak že misto 250 to jede jen 180 ale do těch 180ti to v pohodě ujede i M3ce.
je to prostě tak, každej se ohání kroutákem, ale rozsah otáček je uplně naprosto stejně duležitej faktor. pokud mám možnost vytočit M5 do 8,5 tisice a ten motor tam má navíc vykon, tak to to auto posune uplně jinam než kdyby stejny auto šlo točit jen do 6500 tisice.
Vlasta Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 7553
Registrován: sob 20.03.2004 01:00

Re: F10,11....528i, 530i, 535i...

#49 Příspěvek od Vlasta Člen Klubu »

Teddy: No, a právě proto má nafta a benzín rozdílně poskládaný převody jak v almaře, tak v diferáku. Mimochodem, 6 tis. otáček na ose je při 20" kole rychlost cca 600 km/h
Sbohem, Enýsku! Díky, že jsi tu byla... +23.9.2014
Sbohem, Růženko! Díky, že jsi tu byla... +19.3.2024
BMW E60 535d Carbonschwarz metallic, CIC + Combox media + DVB-T2 (by Snejk)
BMW E46 M3 Phoenixgelb metallic
madmarty
Registrovaný
Příspěvky: 353
Registrován: stř 03.12.2014 01:00

Re: F10,11....528i, 530i, 535i...

#50 Příspěvek od madmarty »

Pročetl jsem si celé vlákno a k neštěstí mých fanoušku zde budu přispívat s trochou do mlýna.

Každý tady má asi kousek pravdy, své pravdy a pravdy obecné. Nafty bývaly výhodné když měly malé výkony, nízké otáčky, nízké tlaky, nízké náklady. Moje příbuzná má ještě dnes Pažouta 105 (myslím), strašně staré auto nemá to vůbec nic. Cca 1-1,3l nafta atmosféra. Ať se mu šlape nebo ne tak nežere a nejede. Na motoru nikdy nic nedělala. Tady platí nafta úsporná a na svůj objem to má i sílu.

Pokud srovnám ale auta po roce 2000 tak se to mění. Měl jsem kombíka 2.4l I5 commonrail nafta s turbem 200k a 400nm, k tomu srovnám SUV s 4.7l V8 atmosféra cca 225k a 400nm. Kombík vážil cca 1600kg, SUV 2000kg. Dalo by se říct že SUV má o 25k víc a nemá turbo, k tomu váží víc a má větší odpor vzduchu. Na rozjezd vede SUV, při neustálem zrychlování až do 200km vede SUV. Oboje automaty a oboje nejela přes 200km. Ostrou jízdou v SUV spotřeba cca 16-17l průměr, u kombíka průměr kolem 10-11l. Ale připomínam ostré jízdy.. Na SUV jsem s motorem nedělal nic kromě svíček, na tom kombíku vstřiky, snímače tlaků, turbo, DPF. Výkonově se nedá srovnat ta nafta se s tímto starším benzínem. Nejdou srovnat servisní náklady ani náklady na PHM. Z pohledu ekologie vede benzín, nižší emise, nižší spotřeba dílů. Jelikož je v tom plyn tak emise klesly mnohonásobně dolů a cena cca 55-60% oproti benzínu.

Pak bych mohl srovnat SUV s E61 525D 130kw. Na tom E61 jsem měl štěstí a 130tis km bez investice, jen startér a nějaké kravinky mimo motor. Ale i tak, jezdil jsem kolem 9l nafty, s SUV v LPG jsem jezdil cca 9-9,5l benzínu (přepočet). U SUV šlápnu na plyn kdykoliv a vyrazí počítat své stádo koní. Nafta? Nejdřív několikrát podřadí, pak začne přemýšlet o počtu převodových stupních, potom začne plnit turbo a pak to zabere.

S tím V8 jsem nikdy neměl problém v zimě nastartovat, ani na slabou baterku. Nafta i když aditivuji.... no stalo se že jsem někdy ráno neodjel při -18C a víc.

Plno motorů jsem měl a jak vidím kam jde vývoj, tak moderní nafty ztrácí na významu. Aby to jelo musí to mít buď objem nebo velký přeplňování. Takže to buď žere u benzínky, nebo potom v servisu. Nové benzíny jdou cestou jakou šly dříve nafty. Snižování objemů, zvyšování vstřikovacích tlaků a přeplňování. Nejde čekat že x20 s víc jak 200k vydrží co drívější x30i. (nepíšu o Jundéé). Není to jen o velikostech a objemech, ale o hmotnostech. Motory jsou víc a víc z hliníku, jeho tam míň a míň. Jen aby to málo vážilo, málo žralo a malo kouřilo (emise) a to vše bez ohledu na životnost motoru.

Je zcela zbytečné se hádat o tom zda lepší nafta, nebo benzín, zda je má jedno víc síly nebo ne. Každé má své využití. Když už někdo chce srovnávat měl by s tím mít svoji zkušenost a ne zkušenost kámoše, souseda, či kolegy...

a na závěr... dejte za 335D vlek s 3500kg a dejte to za benzínovou V8. Pak říkejte co má více síly.
Teddy
Registrovaný
Příspěvky: 1307
Registrován: pon 18.06.2012 00:00

Re: F10,11....528i, 530i, 535i...

#51 Příspěvek od Teddy »

Jaraxi, přesně tak. Alespoň někdo. Taky jsem kdysi přemýšlel do svý 530d dát kratší diferák z benzínu. Jsou různý převodový poměry. Ten co jsem vybral byl tušim o 10 - 12 % kratší. Takže bych na dálnici točil cca o 200 ot. víc, ale na oplátku bych měl na kolech o 10 - 12% víc krouťáku. To už by na akceleraci bylo sakra znát.

Vlasto, vždyť o tom tu celou dobu píšu. Má to jinak poskládaný převody a díky tomu se ten krouťák "poztrácí". Oni ty nafťáky tim krouťákem vlastně jen částečně kompenzují nedostatečný otáčky motoru. Mimochodem ta poznámka o 600km/h je z hlediska věci jednak mimo mísu a jednak i špatně. :) ale o to tu asi nejde. V myšlence jsme za jedno.

Neříkám, že by se měly uvádět hodnoty na kolech. Co by asi výrobci v honbě za konkurenční výhodou udělali že? :D Městský litránky by měly maximálku 60km/h, ale na kolech krouťák snad, jak 760i.
Jen říkám, že je potřeba všímat si nejen výkonu a krouťáku, ale i otáček a převodových poměrů. Ve finále auto jede podle toho, co je na kolech a ne na klice. I když to spolu samozřejmě souvisí. Dnešní auta mají kratší převody. Proto jsou pocitově živější, než 15 let starý káry. zase ale z nich po dálnici pomalu vyskočí motor.
Vlasta Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 7553
Registrován: sob 20.03.2004 01:00

Re: F10,11....528i, 530i, 535i...

#52 Příspěvek od Vlasta Člen Klubu »

Teddy píše: Vlasto, vždyť o tom tu celou dobu píšu. Má to jinak poskládaný převody a díky tomu se ten krouťák "poztrácí". Oni ty nafťáky tim krouťákem vlastně jen částečně kompenzují nedostatečný otáčky motoru. Mimochodem ta poznámka o 600km/h je z hlediska věci jednak mimo mísu a jednak i špatně. :) ale o to tu asi nejde. V myšlence jsme za jedno.
Ale jo, proto jsou převody optimalizovaný pro danou výkonou křivku. Chápu, že tebou dávaná čísla byla teoretická, ale mně těch 600 km/h spočítala kalkulačka
Sbohem, Enýsku! Díky, že jsi tu byla... +23.9.2014
Sbohem, Růženko! Díky, že jsi tu byla... +19.3.2024
BMW E60 535d Carbonschwarz metallic, CIC + Combox media + DVB-T2 (by Snejk)
BMW E46 M3 Phoenixgelb metallic
JaraX
Registrovaný
Příspěvky: 24548
Registrován: pát 10.06.2005 00:00
Kontaktovat uživatele:

Re: F10,11....528i, 530i, 535i...

#53 Příspěvek od JaraX »

ohánění se kroutákem je nesmysl, už se to tu kdysi řešilo a někdo sem dával sprint dvou stejně vykonych BMW, jedno nafta, druhý benzín a vyhral benzín přesto že nafta měla větší krouták, ale nejde vytočit tam kam benzín.

btw kdo jel někdy e46 318i vs e90 320i by mohl vyprávět, motor v E90 je o 5kW výkonější, má větší krouták, auta sou skoro stejně lehká, ale ta E46 jede 2x tolik, protože má kratší diferák, většina benzínových e90tek je totálně zabitá extrémně dlouhým diferákem, takže i 330i se seriovym diferakem je dost nuda, protože točí něco lehce přes 2000 otáček při 130ti, kdežto ta E46 točila ve 130ti kolem 4 tisíc rpm. myslím že nejlepší by byl nějaký takový střed.

tady se každej uhání tím jak nemůžu srovnávat V8 benzín a R6 naftu, jenže ty auta stojí podobně tak proč bych je neporovnával, R6 benzíny do 3 litry nejedou odspoda, např motor 2,2 M54 je na jízdu prostě pěknej shit, nesnáším motory které musí člověk točit do 4 tisic aby to jelo. a naopak V8 naftu na to má koule málo kdo, zaprvé to žere jak benzín, za druhé je to neuservisovatelný v ojetině, ale jinak mi V8 nafta zas tak moc nevadí a asi bych s tím klidně aji jezdil kdybych to nemusel servisovat, jen bych neměl tak velkou radost jak u benzínu, přece jen ta hladkost a ten zvuk je někde jinde.
Uživatelský avatar
pavproch
Registrovaný
Příspěvky: 3886
Registrován: úte 15.02.2011 01:00
Bydliště: m4Zlik + 3er, oba N52B30

Re: F10,11....528i, 530i, 535i...

#54 Příspěvek od pavproch »

Tentokráte JaraXe podpořím a souhlasím: sériová e91 330ix mi točila při 130-ti před zkrácením na šestku asi 2850 (a bylo to dlouhé), fčíl po 15% zkrácení točí asi 3250 a ....je to NAPROSTO SUPER ! :D
JaraX
Registrovaný
Příspěvky: 24548
Registrován: pát 10.06.2005 00:00
Kontaktovat uživatele:

Re: F10,11....528i, 530i, 535i...

#55 Příspěvek od JaraX »

tak bych si to představoval, rozdíl v otáčkách není velkej a předpokládám že to jede jako prase.
Uživatelský avatar
pavproch
Registrovaný
Příspěvky: 3886
Registrován: úte 15.02.2011 01:00
Bydliště: m4Zlik + 3er, oba N52B30

Re: F10,11....528i, 530i, 535i...

#56 Příspěvek od pavproch »

jako píchlý prase... :twisted:
madmarty
Registrovaný
Příspěvky: 353
Registrován: stř 03.12.2014 01:00

Re: F10,11....528i, 530i, 535i...

#57 Příspěvek od madmarty »

Já teď kopnu do vosího hnízda a poprosím abyste se drželi tématu :-D

V prvotním dotazu zakladatele vlákna šlo asi o to co je nejlepší volba ve smyslu kompromisu životnosti, spotřeby, servisních nákladů, požitku z jízdy atd. Kdyby se rozhodoval mezi naftou a benzínem, asi by to napsal nééé ? ;-)

Já taky jsem před volbou zda X5 3i, 4.8i, nebo 528i-530i. Takže si rád počtu a rád bez nějakých osobních útoků ohledně nafty, LPG nebo do-ko-nce DPF !!!! :)))
Jirke
Registrovaný
Příspěvky: 1176
Registrován: pon 22.05.2006 00:00
Bydliště: F11

Re: F10,11....528i, 530i, 535i...

#58 Příspěvek od Jirke »

Ale tohle je logicky vyusteni diskuze, do ktery bylo pridano poradny koreni, takze se tazatel dozvi i to co necekal.
madmarty
Registrovaný
Příspěvky: 353
Registrován: stř 03.12.2014 01:00

Re: F10,11....528i, 530i, 535i...

#59 Příspěvek od madmarty »

dozví se i to co nečekal, ale nedozví se to co i čekal :)
smoler
Registrovaný
Příspěvky: 105
Registrován: sob 10.02.2007 01:00
Bydliště: Písek/Praha

Re: F10,11....528i, 530i, 535i...

#60 Příspěvek od smoler »

A názory na F10 550i...diky
Odpovědět