Zkusim to zjednodušit.
Když mají dvě auta jet stejnou rychlostí, tak musí mít na hřídeli kol stejné otáčky, že? V tom jsme doufám za jedno.
Dejme tomu že pro určitou rychlost potřebuju mít na kolech 6 tis. otáček. Shodou náhod to pro benzínový motor znamená, že mi stačí převod 1:1. Tedy motor točí 6 tis. ot. a kola se točí taky 6 tis. ot. V tomto případě mám krouťák udávaný na klice i na kolech. Souhlasíš?
Ovšem nafta jaksi netočí 6 tis. Pro zjednodušení řekněme, že točí jen 3 tis. ot. Abych tedy dosáhl požadovaných 6 tis. ot. na kolech (řekli jsme, že auta přece musí jet stejně rychle), tak musím vložit převod 1:2 (jedna otáčka motoru znamená dvě otáčky kol). Jenomže přesně v tomto poměru se bohužel mění také krouťák. Takže krouťák udávaný na klice je v tomto případě na kolech poloviční.
V uvedenym příkladu tak budou mít stejnou dynamiku auta s motory o výkonu/krouťáku např. 100/150 benzín a 100/300 nafta. Přitom každý si řekne, že dvojnásobný krouťák nafty musí být na dynamice sakra znát. Bohužel.
Ovšem kdyby ta nafta dala svůj obrovskej krouťák ve stejně vysokých otáčkách, jako benzín, tak bys viděl ten rozdíl mezi autama s shodnym výkonem těch tvých 200KW. Mohly by mít totiž stejný převodový poměry!
Takže tě musí zajímat výkon, krouťák a otáčky.
Kdysi jezdil Civic, kterej točil tušim 8 tis. ot. mohl tak mít krátký převody a bylo to díky tomu dělo.
Na motorce dělala divy o pár zubů větší zadní rozeta. Bohužel pak klesala maximálka. Byly by potřeba vyšší otáčky motoru, aby zůstala nezměněná.
Nevim, jak už to líp popsat, tak snad to tak je pochopitelný.
