Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.

Jaký olej?

Vše o E21, E30, E36, E46, E90/E91/E92/E93, F30/F31/F32/F33/F34/F36
Odpovědět
Zpráva
Autor
major
Registrovaný
Příspěvky: 1117
Registrován: stř 06.04.2005 00:00
Bydliště: UL

#181 Příspěvek od major »

Ahoj pánové, opravdu si nemyslím, že bych tady říkal někdy něco výrazně jiného než píše Ing.Černý. Naopak tohoto pána již dlouho uznávám jako jednoho z nejlepších CZ tribotechniků a dokonce jsem ho ve svých odpovědích na různé dotazy i několikráte citoval. Určitě vám doporučuji si tyto články v rámci "olejářské osvěty", přečíst. Ne vše ale lze brát za bernou minci, protože jak známo "co odborník ,to názor". Nicméně jde ale o velmi dobré základní seznámení s touto problematikou.
ajfel
Registrovaný
Příspěvky: 1164
Registrován: pát 25.02.2005 01:00
Bydliště: Opava

#182 Příspěvek od ajfel »

major píše:Ahoj pánové, opravdu si nemyslím, že bych tady říkal někdy něco výrazně jiného než píše Ing.Černý. Naopak tohoto pána již dlouho uznávám jako jednoho z nejlepších CZ tribotechniků a dokonce jsem ho ve svých odpovědích na různé dotazy i několikráte citoval. Určitě vám doporučuji si tyto články v rámci "olejářské osvěty", přečíst. Ne vše ale lze brát za bernou minci, protože jak známo "co odborník ,to názor". Nicméně jde ale o velmi dobré základní seznámení s touto problematikou.


ok, koukal jsem do historie a musim to asi potvrdit :)
cet jsem toto tema asi puvodne spatne ....
fakt doporucuju precist ty clanky, je to tam pekne shrnuto ... :)
dik
petr
Paluš
Registrovaný
Příspěvky: 2
Registrován: ned 13.07.2003 00:00

#183 Příspěvek od Paluš »

Dotaz pro Majora:
Chystám se měnit olej u svého BMW s mororem M42 ( 318iS ) a doteď jsem tam měl CASTROL MAGNATEC 5W-40.
Mám ale pocit, že to asi moc dobrý olej není, nebo? se mi zdá, že rychle ztrácí své vlastnosti, zejména, když je provozován na LPG . Jak jsem to zjistil ?
Nu ... než jsem použil tento olej, motor prošel poctivou GO ( dělal jsem ji společně s jedním specialistou na BMW tady u nás ) a po nalití chodil jak hodinky ... prostě radost poslouchat :) . Pak asi po 8000 kM se občas po svižné jízdě ozvali hydroštely ... motor byl opravdu prohřátý. Paradox je i to, že občas to udělá i při studeném motoru, ale je to opravdu jak kdy ... spíše však po svižnější jízdě. Nechám-li motor po takové jízdě chvíli běžet naprázdno, klepání se postupně snižuje až zcela ustane.
Můj subjektivní názor je ten, že ztratil své vlastnosti a moc zřídne při zátěži motoru.
Mám teď připravený olej TOTAL QUARTZ 9000 5W40 o kterým výslovně píšou, že je vhodný pro provoz na LPG.
Můžeš se k tomu vyjádřit :?:
major
Registrovaný
Příspěvky: 1117
Registrován: stř 06.04.2005 00:00
Bydliště: UL

#184 Příspěvek od major »

Paluš píše:Dotaz pro Majora:
Chystám se měnit olej u svého BMW s mororem M42 ( 318iS ) a doteď jsem tam měl CASTROL MAGNATEC 5W-40.
Mám ale pocit, že to asi moc dobrý olej není, nebo? se mi zdá, že rychle ztrácí své vlastnosti, zejména, když je provozován na LPG . Jak jsem to zjistil ?
Nu ... než jsem použil tento olej, motor prošel poctivou GO ( dělal jsem ji společně s jedním specialistou na BMW tady u nás ) a po nalití chodil jak hodinky ... prostě radost poslouchat :) . Pak asi po 8000 kM se občas po svižné jízdě ozvali hydroštely ... motor byl opravdu prohřátý. Paradox je i to, že občas to udělá i při studeném motoru, ale je to opravdu jak kdy ... spíše však po svižnější jízdě. Nechám-li motor po takové jízdě chvíli běžet naprázdno, klepání se postupně snižuje až zcela ustane.
Můj subjektivní názor je ten, že ztratil své vlastnosti a moc zřídne při zátěži motoru.
Mám teď připravený olej TOTAL QUARTZ 9000 5W40 o kterým výslovně píšou, že je vhodný pro provoz na LPG.
Můžeš se k tomu vyjádřit :?:


Oleje pro motory na LPG
Pro provoz motorů na LPG je vhodné používat k tomu určené motorové oleje obsahující potřebná aditiva. V případě jízdy na LPG motor pracuje v režimu tzv. "suchého spalování" za vyšších teplot než na normální BA. Spalováním LPG též vznikají poněkud odlišné spaliny, které normální olej značně rychleji degradují aniž by ho znečistily. Při výměně jsou tudíž oleje při provozu na LPG značně čistčí. To, bohužel, hodně lidí považuje za impuls k prodloužení výměnných lhůt. Což je OPRAVDU VELIKÁ CHYBA.
Proto při provozu na LPG a přítomnosti normálního motorového oleje JE NUTNÉ zkrátit výměnné lhůty a to minimálně o 1/3. Doporučuji po zkušenostech spíše na 50-60% původní hodnoty.
Záměnu Magnatecu za TOTAL či jiný produkt určený pro provoz na LPG ti vřele doporučuji. Stejně ale poněkud sniž výměnné lhůty, i když ti budou tvrdit , že to již není potřeba(tak o 10%). Ještě poznámka, provoz v motorech na LPG snáší poměrně lépe oleje s vyšším obsahem syntetické složky než oleje na čistě minerální bázi.
Je mi ale divné, že tě o nutnosti zkrácení výměn či používání spejšl motorových olejů z firmy, která ti směšovač instalovala, nikdo neinformoval. Pokud opravdu ne, svědčí to o jejich "solidnosti a odbornosti".
Paluš
Registrovaný
Příspěvky: 2
Registrován: ned 13.07.2003 00:00

#185 Příspěvek od Paluš »

Díky moc Majorovi za odpověď :)

S tou firmou mi ani nemluv :x ... a už s ní nechci mít nic společného.
Jednak si myslím, že o problematice LPG moc toho nevědí a měl jsem sní taky jeden problém :evil: .
Při montáži LPG mi auto chvíli jezdilo a pak to začalo :!:
Čím dál tím více se stávalo, že auto špatně chytalo a došlo to tak daleko, že dokonce začlo při jízdě STŘÍLET :!: :!: :x :twisted: :!: :!:
To už jsem měl strach a pustil jsem se do hledání radějí sám ... už jim své auto nikdy nedám.
Hádej na co jsem přišel :?:
Nebudeš tomu věřit, ale ty HOVADA při montáži se s tím moc nemazlily a trubky LPG, které byli pod vozem jednoduše přichytili vruty :!:
Což o to, to bych ještě zkousnul, ale ty vruty byli tak dlouhé, že mi provrtali svazek drátů pod podlahou a začali se navzájem zkratovat :!: :!: :evil: .
Dovedeš si asi představit, co se dělo v elektrice. Přestali postupně fungovat ovládání zpětných zrcátek, občas se spustil alarm, centrál si dělal co chtěl, dokonce se mi občas rozsvítili světla atd.
Nejhorší na tom ale bylo ... to najít, měl jsem u toho dva fakt schopné elektrikáře a ti nad tím kroutili hlavou.
Nezbývalo než vykuchat celý vnitřek a jít výslovně po drátech, nebo? jsme se nemohli furt měřákem doměřit ... prostě jsme nechápali :? .
Až jsme to nakonec asi po třech dnech (už vykuchaného auta) našli, byli jsme v šoku. Tá zlost. co se ve mně probudila, to bych nikomu nepřál.
Nakonec jsem od nich dostal slevu a finanční odškodné s omluvou, nebo? jsme to naše hledání zdokumentovali na kámošově kameře.
Víš co mi na ten vrut řekli, že kratší zrovna neměli ... to mně dostalo :roll: :evil: ......

Takže pozor na LPGáky, moc si rozmyslete ti, co máte zájem o LPG, komu svého mazla svěříte.
major
Registrovaný
Příspěvky: 1117
Registrován: stř 06.04.2005 00:00
Bydliště: UL

#186 Příspěvek od major »

Jen přesunuji moji odpověď o naftě z jiného tématu v rámci centralizace informací :) .

Motorová nafta
Pro ostatní na vysvětlenou.
V ČR, ale i v ostatních státech EU se dle norem a zákonů používájí různé druhy MN, u nás to jsou celkem čtyři druhy, které jsou mimo jiné odlišeny teplotou filtrovatelnosti(CFPP) a teplotou vypadávání parafínů (CP).
U nás v ČR je to takto:
MN třídy B(tzv.letní) se vyrábí v termínu 15.4-30.9 a CFPP je 0 C, CP se neudává
MN třídy D(tzv.přechodová) se vyrábí v termínu 1.10-15.11 a 1.3-14.4. a CFPP je -10 C, CP se neudává
MN třídy F(zimní) se vyrábí v termínu 16.11-28.2. a CFPP je -20 C, CP je -8 C
Dále se pak vyrábí při dlouhodobých venkovních teplotách překračujícíh cca -15 C ještě MN třídy 2(tzv.arktická) a ta má CFPP -32 C a CP -22 C
Ta poslední se ale vyrábí opravdu pouze při dlouho trvajícíh nízkých teplotách kdy je potvrzuje i předpověď počasí, zhruba tak 7-14 dní dopředu. Výroba je totiž nákladnější a v případě náhlého poklesu teplot by se z cenových důvodů neprodala.
CFPP znamená zhruba min teplotu při které je ještě MN schopna projít paliv. filtry vozidel.
CP je teplota při níž se z MN začnou vylučovat parafíny a MN se stává kalnou a plavou v ní takové bílé šlemy.
Pro majitele vozidel s přímím vstřikem(common rail,PD) je hlavně důležitá hodnota CP, neb již malé množství parafínu je schopno ucpat vstřikovače těchto motorů, které mají podstatně menší otvory než klasické atmosférické diesly a TD(TDS).
Zapomeňte na to, že MN při tankování obsahuje v případě třídy F dostatečné množství aditiv, tzv."zlepšovače tekutosti". Je to totiž značně nákladné a zvýšilo by to cenu MN a tedy i snížilo zisk . Některé společnosti samozřejmě něco používají (většinou petrolej :) ), ale to při teplotách pod -20 většinou nestačí. Pokud tvrdí že ano, nechte si ukázat produktový list od dodávky, kterou mají zrovna v nádržích. Pak se snimy v případě zamrznutí můžete handrkovat. Nikdy totiž nevíte jakou MN tam měli před tím a hlavně kolik. Protože v případě, že do třídy F nalejou arktiku tak se pochopitelně snižují hodnoty té arktické MN přímo úměrně k poměru smísení.
Tudíž jak už jsem to tu v minulosti psal, jenže vy jste hlavy skopové a nepamatujete si to,používejte "zlepšovače tekutosti". Vždy si před nastávající zimou kupte lahvičku zlepšovače tekutosti( ARAL má opravdu výtečný) a v případě nastávajícíh nízkých teplot ho aplikujte do nádrže. Ale POZOR, VŽDY PŘED TANKOVÁNÍM. Je to z důvodu kvalitního promisení aditiva s MN.
Já prostě v zimě přidávám aditivum před každým tankováním a mám už hodně let klid.
Ještě jedna věc: dejte si také pozor kam na noc stavíte auto pokud nemáte naaditivováno. I v případě, že venkovní teplota nedosáhne hraničních hodnot CFPP a CP MN ve vaší nádrži, nemusíte ráno nastartovat. Stačí když je venku třeba -14 a foukne sem tam vítr. V poryvu se totiž teplota vzduchu vlivem proudění místy rapidně snížuje. No a z -14 ,máte -25 až -30 a je po žížalkách. Takže parkovat v závětří. Fakt věřte, často toto řešíme u čerpaček, které mají nádrže nad zemí a stojí v otevřené krajině.
Jinak v případě nutnosti můžete do MN jako prostředek proti zamrzání použít i obyč. petrolej (asi tak do 20% obsahu).
Tak doufám, že to už chápete hadi :D .
major
Registrovaný
Příspěvky: 1117
Registrován: stř 06.04.2005 00:00
Bydliště: UL

#187 Příspěvek od major »

Opět přesun info z jiného tématu v rámci globalizace :) .

Oleje ATF
Pro ostatní kolegy. oleje ATF se nevyrábí pouze dva druhy. Je jich o něco více. ARAL má na příklad v nabídce druhy čtyři. jedná se o olej primárně určený do automatických převodovek, ale též i do manuálních převodovek a do servo pohonů. Neznám žádné "klasický" ATF a už vůbec ne "nějaké staré co se dnes už nepoužívá". Toho kámoše co ti to říkal kopni s rozběhem do zadku :) . Oleje ATF jsou jednostupňové s viskozitou 75W. Olej ATF 22 (Dexron IID) je v současnosti nejpoužívanější druh, ale začíná mu šlapat na paty olej ATF 55 (Dexron IIIF). Specifikace Dexron je používána koncernem General Motors, může tam tedy být označení třeba GM IID. Při aplikaci do převodovek a serv můžete prakticky použít jakékoli ATF(tedy pokud výrobce zařízení netrvá pouze na určitém typu) , ale míchání nedoporučuji mají odlišné chem složení(ale vysloveně zakázané to není). Tudíž v případě, že nevíte co tam máte, doporučuji to vyměnit komplet. Jo a dle barvy je nepoznáte , jsou všechny červené, (takový olejářský joke pro motoristy :twisted: ).
arkadiel
Registrovaný
Příspěvky: 291
Registrován: čtv 01.09.2005 00:00
Bydliště: Praha

#188 Příspěvek od arkadiel »

Mám zase jeden dotaz. Může se stát, že po výměně oleje se najednou na horním uzávěru vany objevuje žlutobílá pěna? Jak dlouho/kolik km to může trvat?
chrompacket
Registrovaný
Příspěvky: 524
Registrován: čtv 16.02.2006 01:00
Bydliště: Petřvald u Karviné

#189 Příspěvek od chrompacket »

to by mne taky zajímalo.....stalo se mi to taky hned po výměně....jezdím trasy cca 20Km do práce a zpět ...celý týden...může to být tím...v té zimě?
major
Registrovaný
Příspěvky: 1117
Registrován: stř 06.04.2005 00:00
Bydliště: UL

#190 Příspěvek od major »

Sry chlapi, ale asi jsem blbej. Co je to "horní uzávěr vany"? Každopádně olej by pěnit neměl.
tweety
Registrovaný
Příspěvky: 237
Registrován: čtv 16.02.2006 01:00
Bydliště: Rudná u Prahy

#191 Příspěvek od tweety »

Asi myslí víčko pro dolejvání oleje . Mám stejnej problém . Pěna je ještě vidět na měrce oleje. Olej je práve před výměnou . Tohle prý dělá antifreeze . ( těsnění pod hlavou vtahu ). mrzutý co ?
ajfel
Registrovaný
Příspěvky: 1164
Registrován: pát 25.02.2005 01:00
Bydliště: Opava

#192 Příspěvek od ajfel »

chrompacket píše:to by mne taky zajímalo.....stalo se mi to taky hned po výměně....jezdím trasy cca 20Km do práce a zpět ...celý týden...může to být tím...v té zimě?


na vicku byt muze (v zime), na merce byt nesmi ...
po asi 50km jizde by tam nemelo byt nikde nic.
petr
Uživatelský avatar
Radim046
Registrovaný
Příspěvky: 600
Registrován: úte 07.12.2004 01:00
Bydliště: okr. Nymburk
Kontaktovat uživatele:

#193 Příspěvek od Radim046 »

Ahoj, jakej názor máte na Pro-long do oleje?..Můj serviceman mi to nabízí a přesvědčuje mě že to je good ale nějak se mi tyhle věci nezdaj.Ale jak to vidíte? :D
marek26
Registrovaný
Příspěvky: 275
Registrován: úte 27.09.2005 00:00

#194 Příspěvek od marek26 »

good good to co je za vyraz nepoznas svoju rec? Seci len amerika kdo vypusta najviac plynov do vzduchu, amerika kdo robi vojny amerika good to je vyraz do puce. Sa im pchame do zadku a tak aj skoncime.
Jasne ze ti to ponuka lebo je obchodnik a je trhova ekonomika. Ako mozes vediet ze ti to nenarusi olejovy film po urcitom case? HM? Myslis ze ti to nenarusi semeringy a podobne gumove tesnenia? Ze ti nestvrdnu skor ako bezne? Ja by som si 100% nebol isty tak neviem. Major je odbornik ten by ti nazor mohol popisat. V kazdom pripade olej meneny v ten pravy cas podla nazorov inych motor chrani dostatocne.
Uživatelský avatar
Radim046
Registrovaný
Příspěvky: 600
Registrován: úte 07.12.2004 01:00
Bydliště: okr. Nymburk
Kontaktovat uživatele:

#195 Příspěvek od Radim046 »

marek26 píše:good good to co je za vyraz nepoznas svoju rec? Seci len amerika kdo vypusta najviac plynov do vzduchu, amerika kdo robi vojny amerika good to je vyraz do puce. Sa im pchame do zadku a tak aj skoncime.
Jasne ze ti to ponuka lebo je obchodnik a je trhova ekonomika. Ako mozes vediet ze ti to nenarusi olejovy film po urcitom case? HM? Myslis ze ti to nenarusi semeringy a podobne gumove tesnenia? Ze ti nestvrdnu skor ako bezne? Ja by som si 100% nebol isty tak neviem. Major je odbornik ten by ti nazor mohol popisat. V kazdom pripade olej meneny v ten pravy cas podla nazorov inych motor chrani dostatocne.



Hele já se ptal na názor na tu přísadu a ne na radu jak mám mluvit. :mad: Ti taky nepíšu že seš v čechách takl abys psal česky.
Slid
Registrovaný
Příspěvky: 4511
Registrován: pát 05.11.2004 01:00

#196 Příspěvek od Slid »

marek26 píše:good good to co je za vyraz nepoznas svoju rec? Seci len amerika kdo vypusta najviac plynov do vzduchu, amerika kdo robi vojny amerika good to je vyraz do puce. Sa im pchame do zadku a tak aj skoncime.
Jasne ze ti to ponuka lebo je obchodnik a je trhova ekonomika. Ako mozes vediet ze ti to nenarusi olejovy film po urcitom case? HM? Myslis ze ti to nenarusi semeringy a podobne gumove tesnenia? Ze ti nestvrdnu skor ako bezne? Ja by som si 100% nebol isty tak neviem. Major je odbornik ten by ti nazor mohol popisat. V kazdom pripade olej meneny v ten pravy cas podla nazorov inych motor chrani dostatocne.


Tak ty seš dobrej kok*t! On se slušně zeptá a ty mu tady kážeš o americe a jazyce.Když už děláš takové rozdíly tak mluv česky tady si na čekým serveru! :mad:
A když už jsi začal mluvit otom že je obchodník a proto mu to tlači tak ten dotyčnej co mu to tlačí je jeho kámoš a můj soused.Kde i já vozím své auto.Čili to není obchod, aby naněm vařil díky aditivu, ale dal mu nabídku, díky tomu že slyšel chválu na tuto přísměs.Sice je zastánce kvalitní olej, ale proč neudělt něco +pro motor, když je chvála, samozřejmě se chtěl zeptat majora co je znalec nebo lidí co rozumí oleji zda-li je to pravde nebo ne.On ho dotoho netlačí jen mu dal nabídku zda-li chce nebo ne.A ty mu tady dáváš sračky do palice za slovo good..... ty haluško politá brinzou :mad:
marek26
Registrovaný
Příspěvky: 275
Registrován: úte 27.09.2005 00:00

#197 Příspěvek od marek26 »

A radimovy sa ospravedlnujem verejne. Radim prepac. Len skoda ze us k tomu ideme (to je sami good, look, face, ok ) Hele SLID skoda ze mi nadavas ja som nenadaval. Slid odpustas mi?
:wink:
Ked je to sused je to nieco ine samozrejme.
Slid
Registrovaný
Příspěvky: 4511
Registrován: pát 05.11.2004 01:00

#198 Příspěvek od Slid »

marek26 píše:A radimovy sa ospravedlnujem verejne. Radim prepac. Len skoda ze us k tomu ideme (to je sami good, look, face, ok ) Hele SLID skoda ze mi nadavas ja som nenadaval. Slid odpustas mi?
:wink:
Ked je to sused je to nieco ine samozrejme.


Neodpustam........ každej píše tak jak to myslí.Takže příště radši mysli a pak piš :lol:
Uživatelský avatar
Radim046
Registrovaný
Příspěvky: 600
Registrován: úte 07.12.2004 01:00
Bydliště: okr. Nymburk
Kontaktovat uživatele:

#199 Příspěvek od Radim046 »

:D :D

škoda že se nedovim názor na ten připravek :D
marek26
Registrovaný
Příspěvky: 275
Registrován: úte 27.09.2005 00:00

#200 Příspěvek od marek26 »

Slid píše:
marek26 píše:A radimovy sa ospravedlnujem verejne. Radim prepac. Len skoda ze us k tomu ideme (to je sami good, look, face, ok ) Hele SLID skoda ze mi nadavas ja som nenadaval. Slid odpustas mi?
:wink:
Ked je to sused je to nieco ine samozrejme.


Neodpustam........ každej píše tak jak to myslí.Takže příště radši mysli a pak piš :lol:

ty si taky stale? :roll:
Odpovědět