Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.

kotouce E61

Vše o E12, E28, E34, E39, E60/E61, F07, F10/F11, G30/G31
Zpráva
Autor
Totic Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 4057
Registrován: ned 20.01.2008 01:00
Bydliště: Kromcl / Brno (Šalingrad)

#21 Příspěvek od Totic Člen Klubu »

Jendix píše:Co se horšího brždění týče, mám na předku Ate s keramickou příměsí destiček a jako origo rozhodně nebrzdí, ale zase nešpiní tak extrémně kola, z toho důvodu jsem to chtěl vyzkoušet.
Tak tohle mám na autě taky! ATE desky ceramic a kotouče Brembo a řekl bych, že to není zrovna funkční kombinace.. :roll: Ze začátku to teda brzdilo dobře. Měl jsem za to, že s origo kotoučema by to bylo třeba lepší. Nedával jsi origo ATE kotouče? ..a nebo zkusit ATE power disky ?

Hlavně poznávací znamení - ty kotouče mám takový ocelově šedý jako litina namísto stříbřitých asi jak je žerou tvrdší desky.. (?)
Jendix
Registrovaný
Příspěvky: 1219
Registrován: pon 15.10.2007 00:00
Bydliště: Tábor (Mnichov)
Kontaktovat uživatele:

#22 Příspěvek od Jendix »

Totic píše:
Jendix píše:Co se horšího brždění týče, mám na předku Ate s keramickou příměsí destiček a jako origo rozhodně nebrzdí, ale zase nešpiní tak extrémně kola, z toho důvodu jsem to chtěl vyzkoušet.
Tak tohle mám na autě taky! ATE desky ceramic a kotouče Brembo a řekl bych, že to není zrovna funkční kombinace.. :roll: Ze začátku to teda brzdilo dobře. Měl jsem za to, že s origo kotoučema by to bylo třeba lepší. Nedával jsi origo ATE kotouče? ..a nebo zkusit ATE power disky ?

Hlavně poznávací znamení - ty kotouče mám takový ocelově šedý jako litina namísto stříbřitých asi jak je žerou tvrdší desky.. (?)


No já mám komplet sadu ATE Ceramic, jako kotouče se nevlní nebo něco takovýho, jen to brzdí o něco hůř než origo. A při dobržování ze 170+ je znáž že se brzdy i pěkně hřejou, ale něco podobnýho jsem zažil i na origo BMW brzdách u jinejch modelů. Ono se k tomu ještě možná přidává že mám 525d 130kw která má menší kotouče oproti 3,0d.

Jinak já když už měnit, tak bych šel zpátky k origo, resp. textar. Asi to ale nestihnu, chci udělat teď z jara menší obměnu. :-D
Totic Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 4057
Registrován: ned 20.01.2008 01:00
Bydliště: Kromcl / Brno (Šalingrad)

#23 Příspěvek od Totic Člen Klubu »

Aha komplet sada ATE Ceramic to nevím jaký kotouče k tomu patří, jestli nejsou ocelový tak stály mrdu ne? Znám jen ty ATE desky s příměsí keramiky a dobrý má být, že to rozehřáty nevadne, ale jako ještě studený brzdí hůř než klasika.
Teddy
Registrovaný
Příspěvky: 1307
Registrován: pon 18.06.2012 00:00

#24 Příspěvek od Teddy »

dave4x4 píše:Ničilo to kotouče :-(


OK, takže příští týden nová brzdovka a pak reklamace kotoučů. Ty starý kotouče jsem ještě nevyhodil, tak je necham líznout a zatim je tam šoupnu. Kdybych náhodou potřeboval někam jet.
Tecto
Registrovaný
Příspěvky: 236
Registrován: pon 20.05.2013 00:00
Bydliště: Brno

#25 Příspěvek od Tecto »

Vlastním E61 530i LCI a myslím si, že rozmlátit auto kvůli pár tisícovkám je naprostá blbost, takže o laborování s brzdama vůbec nepřemýšlím a doporučuju všem: jděte do originálu i když to stojí docela dost (na moje auto - př. kotouče, destičky sada, čidlo opotřebení, pružinky, práce - komplet 18.050,- Kč vč. DPH v Renocaru, z čehož práce je cca 1.200, Kč). Je to částka, která je už docela vysoká, ale s přihlédnutím k tomu, co by se mohlo stát . . . :cry:
Všichni, kdo dělají seriózně do BMW (tedy ty, se kterými komunikuju já) mi shodně říkají - brzdy, motor, převodovka - vždy používat originál díly. U podvozku už údajně existují solidní náhrady, ale u výše zmíněného je to loterie. Jinak pokud má auto správně vedeny intervaly výměn všech kapalin, tak konkrétně brzdová kapalina je monitorována palubním systémem a zde se píše kolik zbývá do výměny (je to na dva roky). Jestli to ale někdo jen maže a neřeší - to už je to na něm a pak se nemůže divit.
Já se děsím jen jedné věci - že někdo, kdo k dílcům přistupuje tak, že používá šmejdy nebo neřeší servisní intervaly bude muset brzdit za mnou . . . :mad:
Beru to tak, že tento typ auta je vyšší střední třída, takže celkem logicky ceny dílů a práce tomu odpovídají
Teddy
Registrovaný
Příspěvky: 1307
Registrován: pon 18.06.2012 00:00

#26 Příspěvek od Teddy »

jj, máš ho většího, než my všichni dohromady. :lol:
Jendix
Registrovaný
Příspěvky: 1219
Registrován: pon 15.10.2007 00:00
Bydliště: Tábor (Mnichov)
Kontaktovat uživatele:

#27 Příspěvek od Jendix »

Totic píše:Aha komplet sada ATE Ceramic to nevím jaký kotouče k tomu patří, jestli nejsou ocelový tak stály mrdu ne? Znám jen ty ATE desky s příměsí keramiky a dobrý má být, že to rozehřáty nevadne, ale jako ještě studený brzdí hůř než klasika.


ted jsem na to koukal.. je to pouze sada kterou jsem koupil jako komplet.. kotouče jsou obyč ATE..

jinak já to nikdy radši nekombinuju.. tzn. v žádnym případě např. kotouče od ATE a destičky od Bremba, to nikdy nedělá dobrotu.. já s tim teda alespon nemám dobrý zkušenosti..
Jendix
Registrovaný
Příspěvky: 1219
Registrován: pon 15.10.2007 00:00
Bydliště: Tábor (Mnichov)
Kontaktovat uživatele:

#28 Příspěvek od Jendix »

Tecto píše:Vlastním E61 530i LCI a myslím si, že rozmlátit auto kvůli pár tisícovkám je naprostá blbost, takže o laborování s brzdama vůbec nepřemýšlím a doporučuju všem: jděte do originálu i když to stojí docela dost (na moje auto - př. kotouče, destičky sada, čidlo opotřebení, pružinky, práce - komplet 18.050,- Kč vč. DPH v Renocaru..........


to ja každýho rozhodunít.. vzhledem k tomu že mi brzdy vydrželi ca. 50tkm, dávat každej 1,5roku 20 za brzdy mi přijde trochu zbytečný.. brzdy dneska umí vyměnit každej venca s heverem a sedmičkou imbusem.. navíc i original není vždycky od jednoho výrobce.. a značkama jako ATE nebo Brembo člověk většinou neudělá nic špatnýho.. ATE brzdy jsou např. na dost autech prvovýroba..

jako dát si na auto třeba Starline taky nerisknu.. ale autorizák je po záruce podle mě spíš pro takový specialitky který nikdo jinej neumí..

jinak co se origo dílů týče, vždycky je tam nějakej výrobce, u e60 je to třeba textar.. na podvozku Lemförder.. atd.. u spotřebáku bych to taky neviděl jako nutnost..
Teddy
Registrovaný
Příspěvky: 1307
Registrován: pon 18.06.2012 00:00

#29 Příspěvek od Teddy »

Já jsem se teda v automotive chvilku pohyboval (jen asi 7 let). Řídil jsem kvalitu.
Bohužel smutná pravda je taková, že nikde nekoupíte díl stejný kvality, jako je v prvovýrobě. U každýho výrobce co jsem byl vždycky byly nastavený dvojí normy kvality a dvojí kontrolní plány. Jedny, který byly pro prvovýrobu a druhý pro prodej dílů. V drtivý většině to co nevyhovělé pro prvovýrobu se s přehledem vešlo do prodeje.

Prostě jestli chceme kvalitní díly, tak musíme vzít tank a zajet si pro ně přímo do automobilky.
Svýho času jsem se dokonce bál jezdit na hliníkových kolech, když jsem viděl co se děje v jedný nejmenovaný firmě u Liberce. :D

Bohužel stejný obechcávky se dějou jak u D dílů i u ostatních.
Pozn. D díly jsou díly, který maji přímou spojitost s bezpečností (brzdy, nápravy, bagy atd, atd).

Kdo chce, tak může jet do autorizáku. Koupí tam stejnou "kvalitu", jako v kterymkoliv jinym krámě. Samozřejmě s tučnou marží. Jediná výhoda je v tom, že v autorizáku snad nenarazíte na levnou kopii z číny.
Teddy
Registrovaný
Příspěvky: 1307
Registrován: pon 18.06.2012 00:00

#30 Příspěvek od Teddy »

Ještě doplním....
Strašně moc si tu vážím lidí, kteří se podělí o informaci, že ten a ten výrobce dodává do prvovýroby. Hned vím, co mám v obchodě hledat a po jakym výrobci koukat. Kluci DÍKY za to!!

Naopak chujoviny typu "kdo chce opici musí mít na banány", nebo "díly jedině z autorizáku" ať to stojí co to stojí, nebo "jedině autorizák auta opravuje, garážisti je jen bastlí" Tak to je fakt ukázka omezenosti a neznalosti. Většinou tu takovej člověk jen masturbuje.

Všeho s mírou a s rozumem.
Třeba Starline bych si nedal ani samolepku na monterky, ale manželka má desky starline na kie ceed. Jsou překvapivě dobrý. Brzdí to dobře, nešpiní, kotouče maji zdravou barvu a stály pakatel. Pro její jízdu klobouka úplně super! :)

Sorry za OT
Totic Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 4057
Registrován: ned 20.01.2008 01:00
Bydliště: Kromcl / Brno (Šalingrad)

#31 Příspěvek od Totic Člen Klubu »

To je zajímavý jsem si říkal, že bezpečnostní prvky jako zrovna brzdy se musí nějak přísněji kontrolovat tzn. homologovat, aby to splnilo min. parametry pro provoz i pro posledního Starlina.

Třeba myslíš, že brzdový kotouče ATE jsou v e-shopech z jiný ocele, než v autorizáku? Možná ty Textar desky spíš jsou z jiné směsy než si BMW nechalo otestovat, jinak totiž nechápu proč by měly brzdit míň než origo?

Druhej názor co jsem tady od kohosi vyčet, že dělal obchoďáka v "automotive", je že si firmy přece zase nebudou vyvýjet dvě verze výrobku to by se nikomu nevyplatilo. Až uplyne ochranná doba, tak dostane od automobilky povolení uvolnit si ty díly do prodeje. Nevim teda asi jak u čeho.. :?:
Teddy
Registrovaný
Příspěvky: 1307
Registrován: pon 18.06.2012 00:00

#32 Příspěvek od Teddy »

Je to podstatně složitější.
V zásadě v automotive se díly do seriové výroby schvalujou podle PPAP. V kostce to mj. znamená, že automobilka schvaluje každého dodavatele svých dodavatelů a jejich dodavatelů atd. Podle typu dílu a způsobu výroby klidně do pátý i další úrovně. Každej ten dodavatel musí mít své dodavatele dublovaný až triplovaný. Musí se vyrobit vzorky všech výrobků s kombinací všech dodavatelů. Ty vzorky pak všechny podléhaji schvalování. Je to strašně drahý a zdlouhavý. Zajišťuje to ale požadovanou kvalitu a minimalizuje rozptyl v jakosti. Jde o to, že za určitých podmínek, kdy se sejdou dva OK díly s parametry na mezi přijetí, tak už společně nemusí 100% fungovat. Tedy když podle výkresu je např tolerance 0,003mm, tak interně se operuje s tolerancí např. 0,0025.

Je pochopitelný, že když jdou díly do prodeje, tak to nikdo nevzorkuje a netestuje. Taky se to vyrábí jen s tou tolerancí podle výkresu. To všechno snižuje výslednou kvalitu geometrickou řadou. V kvalitě se chyby nesčítaji, ale násobí!! Totéž samozřejmě platí o složení materiálu.
Konkrétně u brzd si dokážu představit, že se krátí doba zrání materiílu. Podle norem musí litina nějakou dobu (tušim min. asi rok) "zrát". Vyrovnává se v ní pnutí po odlití. Pak teprve se to může dál opracovávat.

Mam pokračovat? Nechci tu zasírat vlákno kecama o kvalitě v seriový výrobě.

Prostě jde o to, že aftermarket neni tak hlídanej, jako díly do prvovýroby.
Totic Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 4057
Registrován: ned 20.01.2008 01:00
Bydliště: Kromcl / Brno (Šalingrad)

#33 Příspěvek od Totic Člen Klubu »

Strojařina to je dřina.. 8) A taky firemní ekonomika no.

Jo ale čte se to pěkně, konečně někdo s konkrétníma zkušenostma. :)
tom955i
Registrovaný
Příspěvky: 201
Registrován: čtv 01.11.2012 01:00

#34 Příspěvek od tom955i »

delal jsem 3 roky v kovarne kde se kovou polotovary ozubenych kol do prevodovek a ruzne naboje a td.nova firma v cechach , vsechny mozne znacky, nemecka firma s vice jak 60 letou trad. , kdyz jsem videl jaky bezmozci a hlavne jak to delaji, teplota neteplota,zmetek nezmetek, hlavne najebat kusy, tak se nicemu uz nedivim :cry:
Jendix
Registrovaný
Příspěvky: 1219
Registrován: pon 15.10.2007 00:00
Bydliště: Tábor (Mnichov)
Kontaktovat uživatele:

#35 Příspěvek od Jendix »

Teddy píše:Je to podstatně složitější.
V zásadě v automotive se díly do seriové výroby schvalujou podle PPAP. V kostce to mj. znamená, že automobilka schvaluje každého dodavatele svých dodavatelů a jejich dodavatelů atd. Podle typu dílu a způsobu výroby klidně do pátý i další úrovně. Každej ten dodavatel musí mít své dodavatele dublovaný až triplovaný. Musí se vyrobit vzorky všech výrobků s kombinací všech dodavatelů. Ty vzorky pak všechny podléhaji schvalování. Je to strašně drahý a zdlouhavý. Zajišťuje to ale požadovanou kvalitu a minimalizuje rozptyl v jakosti. Jde o to, že za určitých podmínek, kdy se sejdou dva OK díly s parametry na mezi přijetí, tak už společně nemusí 100% fungovat. Tedy když podle výkresu je např tolerance 0,003mm, tak interně se operuje s tolerancí např. 0,0025.

Je pochopitelný, že když jdou díly do prodeje, tak to nikdo nevzorkuje a netestuje. Taky se to vyrábí jen s tou tolerancí podle výkresu. To všechno snižuje výslednou kvalitu geometrickou řadou. V kvalitě se chyby nesčítaji, ale násobí!! Totéž samozřejmě platí o složení materiálu.
Konkrétně u brzd si dokážu představit, že se krátí doba zrání materiílu. Podle norem musí litina nějakou dobu (tušim min. asi rok) "zrát". Vyrovnává se v ní pnutí po odlití. Pak teprve se to může dál opracovávat.

Mam pokračovat? Nechci tu zasírat vlákno kecama o kvalitě v seriový výrobě.

Prostě jde o to, že aftermarket neni tak hlídanej, jako díly do prvovýroby.


Máš pravdu, taky se v tom trochu pohybuju :-D i když je to asi značka od značky. Jinak vždycky hraje ohromnou roli cena.

Jinak zrání litiny se praktikovalo v šedesátejch letech, dneska se to prostě hodí na pár desítek hodin co pece a žíhá.
Totic Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 4057
Registrován: ned 20.01.2008 01:00
Bydliště: Kromcl / Brno (Šalingrad)

#36 Příspěvek od Totic Člen Klubu »

Jo no, tak inženýři už u bucharu stát nebudou :) To už je na zodpovědnosti každýho zaměstnance a nebo taky jak je blbuvzdornej výrobní proces vs. kontrola kvality.
mcconrad
Registrovaný
Příspěvky: 271
Registrován: sob 17.12.2011 01:00

#37 Příspěvek od mcconrad »

Teddy píše:Je to podstatně složitější.
V zásadě v automotive se díly do seriové výroby schvalujou podle PPAP. V kostce to mj. znamená, že automobilka schvaluje každého dodavatele svých dodavatelů a jejich dodavatelů atd. Podle typu dílu a způsobu výroby klidně do pátý i další úrovně. Každej ten dodavatel musí mít své dodavatele dublovaný až triplovaný. Musí se vyrobit vzorky všech výrobků s kombinací všech dodavatelů. Ty vzorky pak všechny podléhaji schvalování. Je to strašně drahý a zdlouhavý. Zajišťuje to ale požadovanou kvalitu a minimalizuje rozptyl v jakosti. Jde o to, že za určitých podmínek, kdy se sejdou dva OK díly s parametry na mezi přijetí, tak už společně nemusí 100% fungovat. Tedy když podle výkresu je např tolerance 0,003mm, tak interně se operuje s tolerancí např. 0,0025.

Je pochopitelný, že když jdou díly do prodeje, tak to nikdo nevzorkuje a netestuje. Taky se to vyrábí jen s tou tolerancí podle výkresu. To všechno snižuje výslednou kvalitu geometrickou řadou. V kvalitě se chyby nesčítaji, ale násobí!! Totéž samozřejmě platí o složení materiálu.
Konkrétně u brzd si dokážu představit, že se krátí doba zrání materiílu. Podle norem musí litina nějakou dobu (tušim min. asi rok) "zrát". Vyrovnává se v ní pnutí po odlití. Pak teprve se to může dál opracovávat.

Mam pokračovat? Nechci tu zasírat vlákno kecama o kvalitě v seriový výrobě.

Prostě jde o to, že aftermarket neni tak hlídanej, jako díly do prvovýroby.


no jo, kdo by taky v sériové výrobě vyráběl na toleranci, která je uvedená ve výkrese zákazníka že, to by byl asi sám proti sobě :)
od toho by tu měl být pak ale vývoj, který by měl otestovat/zvalidovat hraniční vzorky (min max tolerance), která v tom výkrese je definovaná a 100% funkčnost tím pádem ověřit/zajistit...dle mých zkušeností si větší automobilky žádají ve fázi vývoje od dodavatele právě hraniční vzorky a samy si testují, zda je požadovaná funkce 100% zajištěna...pravdou ale je, že tomu tak není vždy, a to jak na straně dodavatele, tak na straně zákazníka...a co se týká nákladů, tj zase jina kapitola :-)
Jendix
Registrovaný
Příspěvky: 1219
Registrován: pon 15.10.2007 00:00
Bydliště: Tábor (Mnichov)
Kontaktovat uživatele:

#38 Příspěvek od Jendix »

mcconrad píše:
Teddy píše:Je to podstatně složitější.
V zásadě v automotive se díly do seriové výroby schvalujou podle PPAP. V kostce to mj. znamená, že automobilka schvaluje každého dodavatele svých dodavatelů a jejich dodavatelů atd. Podle typu dílu a způsobu výroby klidně do pátý i další úrovně. Každej ten dodavatel musí mít své dodavatele dublovaný až triplovaný. Musí se vyrobit vzorky všech výrobků s kombinací všech dodavatelů. Ty vzorky pak všechny podléhaji schvalování. Je to strašně drahý a zdlouhavý. Zajišťuje to ale požadovanou kvalitu a minimalizuje rozptyl v jakosti. Jde o to, že za určitých podmínek, kdy se sejdou dva OK díly s parametry na mezi přijetí, tak už společně nemusí 100% fungovat. Tedy když podle výkresu je např tolerance 0,003mm, tak interně se operuje s tolerancí např. 0,0025.

Je pochopitelný, že když jdou díly do prodeje, tak to nikdo nevzorkuje a netestuje. Taky se to vyrábí jen s tou tolerancí podle výkresu. To všechno snižuje výslednou kvalitu geometrickou řadou. V kvalitě se chyby nesčítaji, ale násobí!! Totéž samozřejmě platí o složení materiálu.
Konkrétně u brzd si dokážu představit, že se krátí doba zrání materiílu. Podle norem musí litina nějakou dobu (tušim min. asi rok) "zrát". Vyrovnává se v ní pnutí po odlití. Pak teprve se to může dál opracovávat.

Mam pokračovat? Nechci tu zasírat vlákno kecama o kvalitě v seriový výrobě.

Prostě jde o to, že aftermarket neni tak hlídanej, jako díly do prvovýroby.


no jo, kdo by taky v sériové výrobě vyráběl na toleranci, která je uvedená ve výkrese zákazníka že, to by byl asi sám proti sobě :)
od toho by tu měl být pak ale vývoj, který by měl otestovat/zvalidovat hraniční vzorky (min max tolerance), která v tom výkrese je definovaná a 100% funkčnost tím pádem ověřit/zajistit...dle mých zkušeností si větší automobilky žádají ve fázi vývoje od dodavatele právě hraniční vzorky a samy si testují, zda je požadovaná funkce 100% zajištěna...pravdou ale je, že tomu tak není vždy, a to jak na straně dodavatele, tak na straně zákazníka...a co se týká nákladů, tj zase jina kapitola :-)


tak ono je to v zájmu dodavatele mít výrobky v pořádku.. v případě průserů to totiž jinak hodí všechno na hlavu dodavateli.. a né jeden se už kvůli tomu složil..
mcconrad
Registrovaný
Příspěvky: 271
Registrován: sob 17.12.2011 01:00

#39 Příspěvek od mcconrad »

je to tak no
Uživatelský avatar
Filozof
Registrovaný
Příspěvky: 7589
Registrován: sob 18.01.2003 01:00
Bydliště: Brno , Vyškov

#40 Příspěvek od Filozof »

Zajimavé téma jste tady rozvinuli.

Já přidám jen zkušenost za mě. Mám na 525i přední kotouče origo BMW takže vlastně to nej co jde pořídit na auto originál.
Je pravda že jsem je dával hned po koupi auta cca 7let zpátky. Mám 150 000km na těch kotoučích a poslední měření zjištěno že ještě cca 1mm zbývá do sjetí kotoučů. Takže pro mě to je znamení že to je opravdu ECHT kvalita přímo z BMW co jsem si sám ověřil.

Auto každej rok zažije několik prudkých brždění a 10procent sportovní jízdy takže už hodněkrát dostali pokouřit a brzdí opravdu luxusně.

Pak mám kotouče cca rok na zadku levnější značka nevim přesně a tam jsou sjeté a vypadají jak po 10letech děs a hrůza.... budu je muset vyhodit a dát jiné.

Pak mám kamaráda a ten má na 530i TRW kupované z DE. a taky si je chválí jak luxusně brzdí i několikrát za sebou na krev.

Opravdu by mě zajímalo zda existuje nějaké testování kotoučů různých značek aby člověk věděl které se mohou koupit a které ne.

Věřím že origo přední brzdy by těch cca 200 000km mohli v pohodě vydržet.
Stejně jako tlumiče kdy jsme měnili na e61 530xd při 320 000km byli tam origo z výroby ještě. Takže 7let a 3kila vydrželi.
Odpovědět