4 mykovec:
Už jsem to na tomto a slovenském fóru popsal vícekrát, dnes jsem z toho udělal takový supervýcuc:
Motor N53 je v postatě diesel, který jezdí na benzín bez turba a má klasické bolesti. To když se něco uspěchá,
"abychom byli první, aby bylo co vyrábět" a manažeři měli co žrát. N53 jede jako píchlé prase a díky vrstvenému spalování (Schichtbetrieb) zase tak moc nežere. Ale místo DPF má NOx katalyzátor s NOx senzorem, který je třeba regenerovat podobně jako DPF, neboť ekologie je to nejdůležitější a tak je to správné.
NOx senzor je zodpovědný za kontrolu obsahu oxidů dusíku ve výfukových plynech, které se vytváří při spalování velmi chudé směsi v režimu vrstveného spalování. Je to obdoba režimu FSI nebo TSFI (Turbo Stratified Fuel Injection), které má Audi. Pokud bude obsah oxidů dusíku vyšší, protože se dusíková část katalyzátoru nedokonale nebo vůbec neregeneruje, tak NOx sensor nedovolí ŘJ motoru pracovat s chudou směsí, kdy se ty oxidy dusíku vytváří. Takže motor pracuje pouze v homogením režimu (stechiometrická směs) s λ=1 a do smazání závady se už nepřepne do režimu vstveného spalování s λ=1,7-2,5. Takže kromě svítící kontrolky motor žere v průměru o jeden litr více. Podle výpisu se u Tebe projevuje "Alterung - ageing", což je stárnutí NOx katalyzátoru, kdy jeho kapacita absorpce NOx klesá. Tomu se dá pomoci vynucenou regenerací a jízdou ve vyšším zatížení 20-30 minut, asi jako když se dělá regenerace DPF i dieselů. Regenerace se dá nařídit diagnostikou, kdy po splnění podmínek teplota, otáčky, množství paliva v nádrži se sama provede.
....zkusím to podrobněji rozvést:
- katalyzátor se může skládat z více částí nebo má více sekcí, kdy v jedné se řeší redukce COx, v další NOx,
- část katu pro NOx zachytává oxidy dusíku (Stickoxid) a pokud sensor dusíku (NOx sensor) zjistí jejich větší množství za NOx katem, ŘJ motoru pochopí, že je NOx-katalyzátor je už zaplněn a provede jeho regeneraci přepnutím do režimu lambda=1 na několik vteřin, asi 1x za 10 km,
- pokud je katalyzátor nebo sensor dusíku otráven sírou (Schwefel) a jinými ekologickými sračkami, které nám politicko-ekonomická loby přidává do paliva, jeho kapacita postupně klesá a musí se regenerovat častěji a častěji. ŘJ motoru tuto častější regeneraci zaregistruje a zapíše chybu stárnutí (ageing),
- k vymetení těchto sraček z NOx katu dochází automaticky při vyšším zatížení - teplotě výfukových plynů. Doporučuje se 25-30 minut na dálnici rychlostí nad 120km/hod, kdy je v nádrži více než 1/2 náplně. Pochopitelně toto lze absolvovat i na okresce s pevně zařazenou "trojkou" a otáčkách nad 3000rpm, ale to asi nikdo nevydrží.
- tato regenerace se dá diagnostikou vynutit, ale otáčky, zatížení a množství paliva musí být dodrženo,
- tím máme objasněno 30E9 - DME: Nitrogen-oxide catalytic converter, ageing. Budeš to auto muset někdy protáhnout po dálnici, couračkami po městě se ty sračky nevymetou. Z důvodu nízké kapacity absorpce oxidů dusíku ta regenerace NOx katu při lambda=1 probíhá velmi často, možná permanentně a spotřeba paliva je vyšší. Prosím rozlišovat regeneraci katalyzátoru, která probíhá normálně a vymetení sraček k otráveného katu jednou za čas - jsou to dvě různé věci. Úroveň zaplnění a "stárnutí" katu dusíku lze vyčíst pomocí diagnostiky INPA nebo ISTA, jinou jsem nezkoušel.
Typický příklad, kdy je auto používáno k popojíždění ve městě (Kurzstrecke):
- 624mg Schwefelbelastung před odsiřovací jízdou,
- 246mg po jízdě --> chyba 30E9 Stickoxidkatalysator Alterung sama zmizela,
- za 1,5 měsíce 491mg,
- za 2,5 měsíce 655mg + znovu chyba.
ISTA Rheingold píše:Hinweis: Verschwefelung des Stickoxidkatalysators!
Schwefelfreier Kraftstoff enthält doch minimal Schwefel. Der Schwefel reduziert die Speicherkapazität der Stickoxidkatalysatoren. Eine Verschwefelung des Stickoxidkatalysators führt dazu, dass der Motor nur mit homogenem Gemisch betrieben wird, da keine Stickoxide aufgenommen werden können. Die Motorsteuerung erkennt die Verschwefelung des Stickoxidkatalysators. Zur Entschwefelung wird der Stickoxidkatalysator auf 600 °C bis 650 °C aufgeheizt und mit fettem Gemisch betrieben (Lambda = 0,94).
Zur aktiven Aufheizung des Stickoxidkatalysators ist folgender Fahrzeugbetrieb notwendig:
- Fahrgeschwindigkeit größer 110 km/h für 25 Minuten
- Tankfüllstand größer 50 %
Bei einem Fehlerspeichereintrag (NOx-Kat verschwefelt) kann über eine Servicefunktion ein häufigeres Aufheizen aktiviert werden. Diese Freischaltung ist bis zur erfolgreichen Entschwefelung des Stickoxidkatalysators aktiv.
Stručný překlad:
Bezsirné palivo stejně nějakou síru obsahuje a ta síra snižuje jímací kapacitu NOx katalyzátoru. To způsobí, že motor pracuje pouze v homogením režimu, kdy se oxidy dusíku nevytváří. ŘJ motoru to "otrávení" NOx katu pozná (podle časté nutnosti regenerace) a za účelem odsíření zahřeje NOx katalyzátor bohatou směsí λ= 0,94 na teplotu 600 °C až 650 °C, (=>každých 30 sekund zvýšená dávka paliva). K aktivnímu ohřátí je nutný následující provozní režim - rychlost vyšší 110km/h (proto píšu 120) a více než polovina paliva v nádrži. V případě chyby "katalyzátor NOx je zasířen" dochází prostřednictvím servisní funkce k častějšímu ohřevu NOX katu. Toto odsíření (=ohřev) je aktivní až do úspěšné desulfatizace katu NOx, (nebo do vypnutí motoru). A proto je opět i vyšší spotřeba paliva, stejně jako při vypalování DPF u dieselu.
Resume = odpověď na body 1-3 výše:
- pokud už ten NOx katalyzátor skutečně není na odchodu, tak závada "0x30E9 Stickoxidkatalysator Alterung" je způsobena jízdou na krátké vzdálenosti s malým tepelným zatížením (jako u DPF u dieselů) a obsahem síry v použitém palivu,
- vymaž všechny závady, které jsou diagnostikou smazat, hlavně z DME,
- vymaž (=resetuj) adaptace lambd, NOxu, ale můžeš klidně smazat celý motor, nechat usnout cca 15 min,
- po prvním zapnutí zapalování počkej 20 vteřin, až se načte škrtící klapka, jinak to blbne !!,
- diagnostikou inicializovat MSD80 Systemtest Desulfatisierung (entschwefelung - desulphurization) a udělej "odsířovací jízdu", tj. vyjeď na trasu, kde můžeš podržet motor ve výkonu při rychlosti 120 km/h asi 25 minut a přitom mít více než 50 % paliva v nádrži, nebo toto lze absolvovat i na okresce s pevně zařazenou "trojkou" a otáčkách nad 3000rpm, jak píšu výše, o rychlost vozidla vlastně ani nejde,
- po skončení jízdy si vyčti, kolik mg Schwefelbelastung Ti zůstalo v NOx katu,
- znova smazat chyby a adaptace, nechat usnout, potom znova 20 vteřin počkat, až se načte škrtící klapka,
- mělo by být hotovo, ale při tom stavu tacho tam asi nikdy
nebude nula.
- na technické, respektive na emisích, v pohodě projdeš, protože tam ty "dusíky" ještě měřit neumí, ale nesmí Ti svítit kontrolka motoru, ty „Readiness Code“ (=kód připravenosti EGR, lambda sonda, katalyzátor a dalších emisních testů) se u N53 ještě nevytváří = ŘJ motoru nepodporuje, není co řešit - více jsem psal zde
http://www.bmwklub.cz/forum/viewtopic.p ... e&start=20
Odkazy:
http://www.auto-motor-und-sport.de/news ... 19243.html
http://www.kfztech.de/kfztechnik/motor/ ... abgas2.htm
http://www.bmwklub.cz/forum/viewtopic.p ... 9&start=20
https://www.motor-talk.de/forum/denox-k ... 63816.html