Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.

Metody rovnání šišatých alu-kol

Vše o E12, E28, E34, E39, E60/E61, F07, F10/F11, G30/G31
Zpráva
Autor
Shelby
Registrovaný
Příspěvky: 230
Registrován: ned 29.10.2006 00:00
Bydliště: Pardubický kraj

#41 Příspěvek od Shelby »

jurasis píše:
Shelby píše:
jurasis píše:
Já mám koplej elektron o centimetr a po vyvážení to při jízdě nejde poznat.

Tak to máš cit asi jako kráva v rohu :lol:


By mě zajímalo, jak víš, jakej má cit kráva v rohu. Jsi chtěl napsat vůl, ne... 8)

Nechtěl, to blbě zní..
wasalf
Registrovaný
Příspěvky: 2
Registrován: stř 24.07.2013 00:00
Bydliště: Dolni Lutyne

#42 Příspěvek od wasalf »

Tak jsem si to tady přečetl a musím se trochu smát některým příspěvkům. Vzhledem k tomu, že můj otec se rovnáním "elektronů" zabývá již přes 20 let a já mu s tím trochu ve volných chvilkách pomahám, tak o tom něco málo vím:-)

Elektron je opravdu obchodní název velmi lehké a velmi pevné slitiny hořčíku, která se používá především v letectví, ale třeba i na výrobu závodních automobilových kol (taky už jsme nějaké kola z elektronu opravovali). Nicméně běžná litá kola jsou věšinou z křemíkatých slitin hliníku (AlSi5, AlSi7Mg a jiné).

Co se týká samotného rovnání, tak postup je zhruba takový, že disk se musí přišroubovat na přírubu a v místě deformace je třeba působit opačnou silou, než která deformaci způsobila. Na otázku nahřívaní nebo rovnání za studena bych odpověděl asi takto - záleží to na rozsahu deformace a použitém materialu (zkuste ohýbáním ulomit drát z čistého hliníku - budete ho muset několikrát ohnout a vyrovnat než upadne, pokud to ovšem uděláte s duralovým drátem, tak vám upadne hned při prvním ohybu, max. při pokusu o prvním vyrovnání). Obecně by se dalo říct, že rovnání za tepla je vždy bezpečnější, bohužel to odnese lak :-(

Je taky docela legrační pozorovat, jak přibývá "profesionálních" rovnačů hliníkových kol, teda spíše pneuservisu, kteří si koupí "zázračný" rovnací stroj za cca 100kkč a myslí si, že tím srovnají každou šišku, nicméně opak je pravdou, většinou jsou schopni vyrovnat jen lehké deformace. Dobré je, že alespoň nenapáchají moc škody narozdíl od opravdových diletantu, kteří vezmou ocelové kladivo a buší do hlinikového kola. Jak tady už také někdo psal, tak uplně nejhorší co kdo může udělat je osoustružit křivý ráfek. Ten je už pak víceméně neopravitelny :-(

Pokud by jste potřebovali opravit nějakou šišku a jste ze severní moravy, tak se ozvěte nebo mrkněte na http://kola.neradnet.cz/.

Alf
Odpovědět