Stránka 3 z 5
Napsal: úte 16.12.2014 15:57
od Francis
Ještě jednou a pomalu: Auto není špejle a těžiště auta neleží v jedné rovině s body dotyku kol s vozovkou.
Napsal: úte 16.12.2014 16:01
od hurvajs77
Francis píše:Ještě jednou a pomalu: Auto není špejle a těžiště auta neleží v jedné rovině s body dotyku kol s vozovkou.
mě to přijde stejně rychlé jako před tím - download 50Mbps ;-)
Napsal: úte 16.12.2014 16:07
od chip
Francis píše:Auto není špejle a těžiště auta neleží v jedné rovině s body dotyku kol s vozovkou.
Nikdo netvrdí, že je auto špejle a už vůbec ne, že těžiště auta leží v rovině dotyků vozovky a kol.
Ta špejle má jen ten smysl, aby se to těleso "dalo chytnout provázkem v těžišti".
Napsal: úte 16.12.2014 16:14
od Francis
Znovu: Auto se nedotýká vozovky v těžišti. Těžiště je výš než bod dotyku. Při náklonu podložky předkem auta nahoru se těžiště "promítne" blíže k zadní nápravě a tím dojde k většímu zatížení zadní nápravy a odlehčení přední.
Co se stane, pokud bude těžiště moc vysoko a dojde k většímu náklonu? Auto se převrátí. Kdyby fungoval princip špejle na provázku, auta by se vždy ze svahu smýkla a nikdy nepřevrátila. K převrácení dojde, pokud je náklon tak velký, že se těžiště do podložky promítne až za bod dotyku.
Napsal: úte 16.12.2014 16:21
od hurvajs77
Francis píše:...Kdyby fungoval princip špejle na provázku, auta by se vždy ze svahu smýkla a nikdy nepřevrátila...
:smich:
nechte už té žabomyší války :-D
Jedniné co může člověk ovlivnit jsou gumy a styl jízdy. Jsou lidi, kteří mají problém na sněhu i se saněmi... Já s E65 problém nikdy neměl ani v Alpách na čestrvě zasněžené silnici
Napsal: úte 16.12.2014 16:23
od chip
Nikdo netvrdí, že se auto dotýká vozovky v těžišti. Těžiště je dané, nemění se, vzdálenost "ramen" od těžiště určuje přítlak.
Příklad špejle byl zjednodušen pro konkrétní případ přítlaku kol pro jízdu do kopce. Samozřejmě neodpovídá případu převrácení.
Napsal: úte 16.12.2014 16:25
od Falcon
Francis má pravdu, ale asi nemá smysl o tom přesvědčovat ostatní.
Tím, že je těžiště nad rovinou dotyku kol, tak při jistém mezním úhlu svahu (hodně strmém) by se to auto od kopce odlepilo předními koly a přepadlo přes prdel dozadu. Klidně s to i namalujte

Napsal: úte 16.12.2014 16:27
od Francis
Délka ramen se MĚNÍ. Vektor tíhové síly míří vždy svisle dolů, proto při změně náklonu dojde ke zdánlivému posunu "centrálního" bodu dotyku podle obrázku.
Je to fyzika, kdo nechápe, nechť se vrátí do základní školy a nebo se potupně optá dětí v rodině

Napsal: úte 16.12.2014 16:35
od chip
Čím je tedy svah strmější, tím větší má výhodu zadní pohon a přední náhon je na tom hůř?
Napsal: úte 16.12.2014 16:41
od Francis
Bingo!
Platí jen pro směr do kopce.
Samozřejmě platí to co tu psal Vlasta, přední kola hrnou před sebou "klín" sněhu. Předokolka se "profrézuje", zadokolka to musí protlačit a to ji nepatrně znevýhodňuje.
Napsal: úte 16.12.2014 21:38
od jaroslav
Francis píše:Znovu: Auto se nedotýká vozovky v těžišti. Těžiště je výš než bod dotyku. Při náklonu podložky předkem auta nahoru se těžiště "promítne" blíže k zadní nápravě a tím dojde k většímu zatížení zadní nápravy a odlehčení přední.
Co se stane, pokud bude těžiště moc vysoko a dojde k většímu náklonu? Auto se převrátí. Kdyby fungoval princip špejle na provázku, auta by se vždy ze svahu smýkla a nikdy nepřevrátila. K převrácení dojde, pokud je náklon tak velký, že se těžiště do podložky promítne až za bod dotyku.
Mas v podstate pravdu. Fyzikalne teziste sa sice nikam inam "nepromita" (co je zvlastny pojem, teziste zostava presne tam kde bolo bez ohladu na otocenie auta) ale ako hovoris v dosledku toho ze je vyzsie nez je rovina dochadza k tomu ze cast hmotnosti sa fakt presunie na zadnu napravu. Da sa to predstavit v podstate tak ze cast auta v strede sa dostane za vektor gravitacnej sily - cast sedaciek, strechy, dvere. Teziste je ale v pomere k dlzke auta dost nizko, v strede auta neni sustredene vela hmotnosti (vela vzduchu) a bavime sa o malych uhloch naklonu. Preto ten narast hmotnosti na napravu v pomere k povodnej hmotnosti na napravu nebude velky.
Narast slozky vektoru gravitacnej sily po rozklade co taha auto dolu bude ale s uhlom naklonu rast rychlejsie. Vzhladom na to ze na snehu je grip slaby bude ten narast velmi rychle fatalny. Takze si myslim ze v ziadnom pripade nebude platit ze cim strmsi kopec tym pre BMW v zime lepsie ako tu moze z niektorych prispekvov vyzniet. Naviac ako bolo povedane zadokolka musi hrnut sneh pred sebou co bude dalsia nevyhoda.
Predokolky maju prednu napravu typicky tak zatazenu ze bezny kopec im vadit nebude. Pri 50:50 by na tom boli hodne spatne. Bezne to bude tak 55-60% vpredu.
Napsal: úte 16.12.2014 22:24
od Filozof
jednoduché srovnání s tím když jdete stěhovat skříň a jdete do strmých schodů. Pokud jste dole tak máte co dělat aby jste unesly mnohem větší váhu jako ten co je nahoře na schodech. Stejně je to s autem stejně vyvážené bude v prudkém kopci tlačit hodně na zadní kola.
Nevím kolik procent to bude ale klidně si vemte stejnoměrné těleso vemte si dva měřáky a zvedněte jednu část a uvidíte jak se začně zatěžovat druhá část.
Proto logicky když jede auto do svahu tak předokolka potřebuje váhu na přední nápravu a zadokolka zase na zadní nápravu pro lepší průjezd kopce.
Pokud bude mít zadokolka lehkej zadek a bude prudkej kopec bude mít problém. Stejně tak předokolka když bude naložená po střechu v kopci bude mít problém oproti tomu BMW které ho líp vyjede. U předokolky musí vystoupit osazenstvo aby auto vyjelo - ověřeno několikrát na horách.
Proto mají auta BMW s LPG a plným kufrem a lidma výhodu oproti prázdnému BMW bez LPG například. Protože jak všichni víme vyvážení všech BMW je většinou cca 50:50. s lpg to mírně přejde na cca 45:55
Také mají výhodu oproti předokolce dle vyvážení a velikosti kopce.
Další kritérium je velikost pneu a vzorek a cit v noze.
Napsal: stř 17.12.2014 09:20
od hurvajs77
Filozof píše:Proto mají auta BMW s LPG a plným kufrem a lidma výhodu oproti prázdnému BMW bez LPG například. Protože jak všichni víme vyvážení všech BMW je většinou cca 50:50. s lpg to mírně přejde na cca 45:55
Také mají výhodu oproti předokolce dle vyvážení a velikosti kopce.
Další kritérium je velikost pneu a vzorek a cit v noze.
u 730, když jsme se přemysťovali na sjezdovky, tak jsem měl v kufru jen lyžáky. Ani nikdy nebyl sníh problém. Podle mě, mají zadokolky v zimě v kopci výhodu.
Ale jak už tu zasnělo několikrát nejen z mých úst, záleží na gumách a řidiči.
Napsal: stř 17.12.2014 09:37
od Francis
jaroslav píše:... Fyzikalne teziste sa sice nikam inam "nepromita" (co je zvlastny pojem, teziste zostava presne tam kde bolo bez ohladu na otocenie auta) ...
Úmyslně jsem to napsal sice nesprávně ale polopaticky, pro lepší pochopení popíračům fyziky

Napsal: stř 17.12.2014 10:51
od Vlasta
Záleží na tom, po čem se jede. Pokud na ujeté vrstvě sněhu, tak je na tom zadokolka s rozložením 50:50 lépe. Pokud na neujeté vrstvě sněhu, tak je na tom lépe předokolka
Napsal: stř 17.12.2014 12:19
od JaraX
ja jezdil se spousta autama, vždycky mi přišla na sněhu lepší zadokolka.
akořát že předokolka je víc pro loosery, menší pravděpodobnost že auto pujde do smyku, ale když už předokolka do smyku jde, většinou s tím člověk nic neudělá. zadokolka jde do smyku časteji a víc se s tím dá udělat.
prostě E65 S LPG je na sněhu lepší jak E60 bez LPG
a když to nejde s DSC, tak se to da vyřešit jako kamarad na bigu, DSC OFF a full gas
https://www.youtube.com/watch?v=RMkYt8pT3vg
Napsal: stř 17.12.2014 12:22
od Vlasta
Předokolka do smyku nepůjde, ale přemotorovaná předokolka při kolech v reju zase krásně pojede rovně
Napsal: stř 17.12.2014 15:23
od Sirup
Napsal: stř 17.12.2014 15:37
od hurvajs77
tak xDrive je možný u 7er až u F řady a ne u všech modelů
Napsal: stř 17.12.2014 16:01
od Sirup
Já vím

chtěl jsem odlehčit atmosferu
