Principem EGR ventilu je vedení části výfukových plynů zpět do motoru. Výfukové plyny se smíchají ve válci s novou směsí, a tím dochází ke snížení teploty hoření, což v konečném důsledku vede ke snížení emisí. Jinak řečeno, část spalin projde spalovacím procesem dvakrát - logicky co bylo již spálené, znovu nehoří, a tak dojde k snížení teploty hoření. NOx typicky vznikají při teplotě spalování nad 2500°C. V případě benzínových motorů se recirkulace pohybuje řádově v 10-20 % z objemu nasávané směsi. U dieselových motorů se tato hodnota pohybuje až do 50 %. Pro ty, kteří tohle téma nečetlíi od začátku je více teorie zde:
http://dfens-cz.com/egr-v-motoru-a-jeho-vypojeni/
https://www.auto.cz/egr-ventil-postrach ... ovy-103380
DFENS píše:... jako propojit odtok ze záchoda s přítokem do kuchyňského dřezu...
Bohužel ANO, ale:
- výfukové plyny jsou nejlacinejším inertním plynem, jinak by jste museli do motoru ke snížení teploty hoření přivádět jiný a mnohem dražší plyn, např. dusík, nebo plyny z pravé strany (VIII A) Mendělejevovy tabulky prvků viz
https://cs.wikipedia.org/wiki/Periodick%C3%A1_tabulka
- pokud bude motor v dobrém technickém stavu, tak ty "exkrementy" z výfuku zase tak moc špinavé nebudou,
- pokud to už bude spalovat olej, vstřikovače blbě rozstřikovat atp., tak budou bohužel i do motoru zpětně přiváděny tyto zplodiny nedokonalého spalování.
Vyřadit - omezit - zaslepit?
- u DDE3 a 4 je možno EGR (AGR) ventil zaslepit plíškem, plíškem s dírkou, žádná kontrolka se nerozsvítí, protože není žádná zpětná kontrola,
- nebo uzavřít přívod podtlaku do ovládání EGRu, já jsem si u E39/530d na hadičku namontoval jednoduchý kohout a přepnutí trvalo 5 sec + otevření kapoty, tj. v zimě a při jízdách okolo komína EGR neotevíral, na delší jízdy a v létě naopak funkční,
- u DDE5 a výše je toto zaslepení nebo omezení rozpoznáno řídící jednotkou motoru a rozsvítí se kontrolka,
- je úplně fuk, jestli je ovládání podtlakové nebo elektrické,
- pokud ŘJ motoru dá pokyn k otevření EGR o nějaká %, musí o přibližně stejná procenta klesnout množství nasávaného vzduchu přes váhu vzduchu !!
- naopak při regeneraci DPF ŘJ motoru ponechá EGR uzavřený, protože v této době je zvýšení teploty spalování žádoucí.
bobo18 píše:Umí ho někdo softwarově vypnout a zároveň nechat funkční dpf?
Přizpůsobení ventilu EGR = EGR valve matching:
- už výše uvedeno, že u dieselových motorů se tato hodnota recirkulace pohybuje až do 50 %,
- tedy nastavit jinou hodnotu pootevření, než mnohem zkušenější vývojáři do ŘJ motoru zapsali?
- diagnostika DIS nebo ISTA tohle u starších motorů umí, novější motory už nevím,
https://www.youtube.com/watch?v=FZtiMmFwANU
https://www.youtube.com/watch?v=P6bIj4XJnHk
Čištění EGRu:
- vždy odmontovat celý EGR a potom použít třeba starý zubní kartáček a trochu nafty, petroleje, čistý hadr a případně tlakový vzduch,
- je to práce asi na hodinu, která se vyplatí,
- nepoužívejte bezdemontážní čístění viz
https://www.heureka.cz/?h%5Bfraze%5D=%C ... gK7FfD_BwE
kdy se do nastartovaného a nejlépe mírně vytočeného motoru nastříká nějaký čistič, který ty nečistoty uvolní ....
- ...a to svinstvo ve formě karbonových šupin (asi jako strouhanka) vletí přes ventily do válců, potom přes ventily do turba a zaseknou se v katech nebo v DPF,
- zde možná trochu vyhoří, ale vytvoří popel (ash), který už v DPF zůstane na věčné časy,
- u zubaře Vám při odstranění zubního kamene nebo vrtání řeknou vyplivnětě si, neřeknou spolkněte !!
