Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.

Ethanol E85

Technické dotazy společné pro více řad nebo nezařaditelné do konkrétní sekce, vše ostatní bude smazáno.
Odpovědět
Zpráva
Autor
Lukke
Registrovaný
Příspěvky: 1010
Registrován: úte 11.03.2003 01:00
Bydliště: Plzeň

#61 Příspěvek od Lukke »

pokud je E85 osvobozen od spotřební daně jako LPG tak proč je sakra tak drahý. Já považuju E85 za dokonalou vec už jen kvůli závislosti na státech produkující ropu. Tak proč je to kurva tak drahý vždyť výrobní cena je nula ho*no.


A čím asi myslíš, že ti zemědělci pohánějí své traktory, kombajny, atd? Běžnou naftou, která je drahá. E85 není nic dokonalého, místo potravin pěstujeme řepku na biopalivo, které stejně musíme nějak vyrobit a stojí o mnoho více E85 vyrobit, než vyrobit benzin či naftu z ropy.
pragdejf
Registrovaný
Příspěvky: 576
Registrován: ned 19.04.2009 00:00
Bydliště: praha

#62 Příspěvek od pragdejf »

proc je to tak drahy? no protoze vyskubnout to ze země je vyrazne snazsi, nez to vyrobit. i s provizi pro šejka a stat. E85 muze bejt stokrat osvobozeny od spotrebni dane, ale kdyz je jeho cena umerna vyhrevnosti, a tim padem podobna jako u benzinu (na kWh), tak neni co resit. ale pokud mate s obsluhou benzinky dobry vztahy, nebo tam delaj hezky holky, tak na E85 tam budete mit zaminku jezdit castejc.
Poldav6
Registrovaný
Příspěvky: 519
Registrován: čtv 16.10.2008 00:00

#63 Příspěvek od Poldav6 »

Příští týden jsem objednaný k bmwlux.cz na instalaci jednotky do E46 330xi. Auto si dva dny nechají, nevidím na tom nic špatného. Instalaci jednotky zvládne asi kdekdo, ale nejdůležitější je ji správně nastavit (říkali cca 100km). Klidně mě nechají odjet ten den, ale pak bych tam asi musel jezdit kvůli doladění..
Co jsem četl na netu, dost lidí je nespokojených právě protože to mají blbě nastavené, auto špatně startuje, má v určitých režimech nepravidelný chod...
Cena je 18tis. a jsem docela zvědavý :-)
Lukke
Registrovaný
Příspěvky: 1010
Registrován: úte 11.03.2003 01:00
Bydliště: Plzeň

#64 Příspěvek od Lukke »

Nevím, ale podle mě je lepší řešení LPG.
Poldav6
Registrovaný
Příspěvky: 519
Registrován: čtv 16.10.2008 00:00

#65 Příspěvek od Poldav6 »

LPG už je docela velký zásah do auta.. Každé má své pro a proti, určitě se nedá říct, co je "lepší".
Lukke
Registrovaný
Příspěvky: 1010
Registrován: úte 11.03.2003 01:00
Bydliště: Plzeň

#66 Příspěvek od Lukke »

No dát 20 tisíc za "přestavbu" auta na E85 s tím, že v zimě s tím bývají problémy... Každopádně dej vědět pak jak jsi spokojený.
Poldav6
Registrovaný
Příspěvky: 519
Registrován: čtv 16.10.2008 00:00

#67 Příspěvek od Poldav6 »

Takže jak jsem slíbil, činím.. Přijel jsem zrovna z BMWlux s autem upraveným pro E85. V 10C auto startovalo úplně normálně (s velice mírným zaváháním, které se velice rychle srovnalo..), voní krásně po vodce :o), pravděpodobně má agresivnější reakci na sešlápnutí plynu.. Zvuk je stejný, možná trošku říznější / agresivnější (zatím mám najeto málo, ale zdá se, že opravdu jde líp do otáček)..
Po 50ti km (cesta ze servisu, který je 5km od Mníšku pod Brdy do Prahy 10) jsem měl při respektování limitů spotřebu dle PP 9,1 (ale v nádrži je ještě cca čtvrtina Naturalu).. Zkrátka zatím se to jeví dobře.
Co se týče provedení.. nemůžu si stěžovat, nikde netrčí žádné dráty, vypadá to pod kapotou v podstatě stejně. Přístup profesionálně-příjemný..
Zajímavé je, že jednotku lze naladit tak, aby byla nastavena víc na spotřebu, či na výkon. Já to mám teď na spotřebu, ale dá se to změnit :-)

Samozřejmě je vše hodně čerstvé, uvidíme, až na E85 najedu několik nádrží. Taky skutečnou spotřebu uvidím až u benzínky, bude chladněji atd... Takže tak :)
Lukke
Registrovaný
Příspěvky: 1010
Registrován: úte 11.03.2003 01:00
Bydliště: Plzeň

#68 Příspěvek od Lukke »

Držím palce, dej určitě vědět jak se věc vyvíjí a jak jsi spokojen! Jen osobně nechápu ten den ladění, každý motor ve stejném modelu je přece stejný, tak by už měli mít nějaké zkušenosti, ne...
Poldav6
Registrovaný
Příspěvky: 519
Registrován: čtv 16.10.2008 00:00

#69 Příspěvek od Poldav6 »

Takže dnes jsem natankoval plnou E85, při ceně 25,5Kč za litr bylo příjemné platit na benzínce méně než obvykle.. :)
Začla mi svítit kontrolka motoru, která občas zhasne, na to jsem byl upozorněn, že ještě bude potřeba přijet na doladění (do servisu jsem přijel s půlkou nádrže Naturalu...). Je to signalizace toho, že ŘJ pokládá hodnoty emisí za podivné :)

Nevím, jestli může být rozdíl v měření průměrné spotřeby palubním počítačem (natural - E85), každopádně ta čísla jsou tam podobná, jako před tím.
Zítra jedu delší cestu, cca 250km, takže hned po návratu zase natankuju plnou, abych viděl reálnou spotřebu, jsem na to docela zvědavý...
Jinak znovu opakuji, auto má stejný zvuk, jede podobně, rozhodně ne hůře a to ani když je studené. Ve vyšších otáčkách je dost možná rychlejší, ale možná si to jen namlouvám :)
Jsem domluvený s kamarádem, co má kabrio E36 2.8.. Jednou jsme to na semaforech porovnávali a v podstatě do vytočení dvojky do cca 90km/h jsme na tom byli celou dobu úplně stejně. Teď si věřím na to, že mu natrhnu xxxx :-)

Jinak občas, než se motor úplně zahřeje, je cítit trošičku méně pravidelný chod motoru - např. se lehce chvěje řadící páka, což na benzín nedělala. Ale po zahřátí není problém.

Tož tak, zítra se ozvu...
Poldav6
Registrovaný
Příspěvky: 519
Registrován: čtv 16.10.2008 00:00

#70 Příspěvek od Poldav6 »

tohle byl zdvojený příspěvek, nejde mi to vymazat :(
Lukke
Registrovaný
Příspěvky: 1010
Registrován: úte 11.03.2003 01:00
Bydliště: Plzeň

#71 Příspěvek od Lukke »

Hm to jsou právě věci, kterých bych se obával. Auto chci naprosto v pořádku, z nějakých vibrací, horších startů v zimě nebo rozsvícených kontrolách bych byl tak nějak rozlazen. :roll: Každopádně to testuj, jsem rád, že je tu někdo jako pokusnej králík, ať máme alespoň víc info. :D
Poldav6
Registrovaný
Příspěvky: 519
Registrován: čtv 16.10.2008 00:00

#72 Příspěvek od Poldav6 »

Lukke, ty priznaky jsou jen nepatrne, mene vsimavy clovek si toho ani nevsimne.. Zdaleka to neni jako nastartovany 3.0d :-)
Stejne me prekvapuje jake mas auto, co si pamatuju, tve prvni dojmy z e90 330i byly hodne rozporuplne, mirne receno :-)
Lukke
Registrovaný
Příspěvky: 1010
Registrován: úte 11.03.2003 01:00
Bydliště: Plzeň

#73 Příspěvek od Lukke »

Tak chtěl jsem to vidět i z druhý strany, okusit vůni benzínu, abych nebyl zatvrzelej traktorař. :D Je to zábavnější, ale pořád mám tak nějak pocit, že to prostě nejede. :lol: Tak testuj testuj pane. :)
Poldav6
Registrovaný
Příspěvky: 519
Registrován: čtv 16.10.2008 00:00

#74 Příspěvek od Poldav6 »

Takže.. Mám za sebou první tankování po jízdě na (skoro) čistý E85. Jel jsem jako jsem zvyklý - pianko, nikam jsem nespěchal. Dálnice tempomat 120, jinak dle limitů, občas nějaké to vytočení do červeného při předjíždění. Byla to cesta Praha 10 - Pardubice, přes Lázně Bohdaneč.
Dle PP to vypadalo super - 10,2. Ale při pohledu na ručičku palivoměru se mi to nezdálo.. No u pumpy jsem zjistil, že skutečný průměr byl 11,6.

Těžko říct, kolik by to bylo na benzín, dle PP kolem 9,5.. ale dlouhodobě mám spotřebu někde kolem 10,3.

Každopádně se jednotka musí ještě napíchnout, kvůli kontrolce emisí, která svítí. Jestli to má vliv na spotřebu nevím.

Zadruhé, četl jsem, že kvalita E85 může dost kolísat a následkem můžou být až 30% rozdíly ve spotřebě. Takže příště zkusím jinou benzínku, naštěstí k těm kde je E85 to nemám daleko.

Chod motoru, startování.. Vše na jedničku. Občas mě lehce překvapil zátah po sešlápnutí plynu. Reakce mi přijde taková rychlejší a agresivnější.. Takže to asi i líp jede. Možná bych zajel i na brzdu, ale mám čtyřkolku.. Takže nemůžu všude.

U nákladů na palivo na 1km to u mě vypadá takto:

Od začátku roku do namontování jednotky mě 1l v průměru stál 36,05Kč (převážně Verva 100, Carrera 100, N98, v poslední době občas N95). Při prům. spotřebě 10,22l to vychází na 3,68Kč / km

U E85 jsem měl průměr 11,6l, cena paliva 25,50Kč (ceny jsou 24 - 29Kč) a na 1km to vychází 2,96Kč / km.

Pokud bych vzal průměrnou spotřebu 12l, cenu paliva 24Kč.. Vycházelo by to na 2,88Kč / km.

Osobně jsem doufal, že úspora bude aspoň 1Kč / km. Pokud ale vezmu současné ceny prémiových paliv, k této hodnotě se přiblížím (3,83 vs. 2,88 ).

Takže jak tak nad tím přemýšlím.. není to až tak špatné :-)
magorcondoria
Registrovaný
Příspěvky: 226
Registrován: úte 19.05.2009 00:00
Bydliště: Aussig(Ústí/L)

#75 Příspěvek od magorcondoria »

Nečetl jsem celou diskusi,netuším jak napojují tu zázračnou a drahou jednotku na et. Ale stačí zesilovač z jednoho i.obvodu napojit na výstup z MAF s nastavitelným zesílením.Přidat výstupní napětí uměrně novému směšovacímu poměru.Další parametry si nastaví Ř.J.sama vazbou z L.S.(Adaptace jsou max.20% ,protože pokud směs obohatíte nebo ochudíte více nebude již zápalná).Popřípadě doladit podle adaptace směsi v Ř.J. aby se pohybovala kolem nuly.I pokud budete et.jenom přimíchávat a bohatost se upraví v limitu adaptací,ale pouze v malé a střední zátěži.V nejvišší zátěži jede jednotka pouze podle naprogramovaných hodnot a L.S.slouží pouze pro kontrolu.
Jízda na et. ve větší zátěži patrně způsobí rosvícením emisní kontrolky a hlášením chudá směs.Jako při podměřujícím MAF.Jako bonus se patrně speče kat,protože chudá směs déle prohořívá a výfukové plyny mají vysokou teplotu.
To vše pouze za předpokladu že máte správně měřící L.S.Ono že ukazuje a rychle reaguje, neznamená že nepodměřuje.Dobrá L.S.někdy může uspořit více paliva než et.
Méně elegantní řešení by bylo motoru lhát o jeho skutečné teplotě,a upravit hodnotu z teplotního čidla.Chladnější motor-vyšší bohatost.Zase možné chyb.hlášení nedosažená provozní teplota.Toto platí obecně,pro řízení motoru.
Poldav6
Registrovaný
Příspěvky: 519
Registrován: čtv 16.10.2008 00:00

#76 Příspěvek od Poldav6 »

Jakožto laik bohužel tomu příspěvku nerozumím. Je z toho nějaký závěr? Třeba že mi odejde katalyzátor nebo tak něco..?
Tohle bastlení rád přenechám jiným experimentátorům, zaplatil jsem si proto, aby se jiní starali..

BTW: Studený start (cca 3C) úplně v pohodě, po přidání plynu se motor lehce chvěl, ale po zahřátí OK. Cca 100km od vynulování chyby mi opět svítí kontrolka emisí..
Spotřeba stále o cca 1,5l - 2l vyšší (cca 20%), ale budem to ladit (stejně tak ty emise), nemělo by se to zvednout o tolik. Auto jede bezvadně.
Poldav6
Registrovaný
Příspěvky: 519
Registrován: čtv 16.10.2008 00:00

#77 Příspěvek od Poldav6 »

Jak to tak vypadá, píšu si tu spíš takový deníček..
Mám zase najetý nějaký ten kilometr od "konverze".. bohužel není tolik práce, tudíž nenajíždím tolik kilometrů, jak bych chtěl.
Jak tak zjišťuji, není to s E85 moc jednoduché. Dokonce jsem četl o jakémsi "FFV syndromu", neboli rozsvícené kontrolce emisí u aut, které umí jezdit na E85, ale dlouho jezdily (roky) na benzín. Prý trvá několik nádrží, než se to srovná.. Dá se tomu taky údajně "pomoct" postupným snižováním poměru Natural : E85.. Tak nevím.

Každopádně. Předminulé tankování bylo v poměru 5l Natural 95, zbytek E85. Motor byl trošku neklidnější i po zahřátí, ale časem se to srovnalo. Startování OK. Rozsvítila se opět kontrolka emisí a po cca 150km jsem opět tankoval doplna s nepříznivou spotřebou 13l/100km. Na to, že jsem absolvoval cestu po dálnici v mlze (100-120 v klídečku) a před tím 50km okolo Prahy.. Tak rozhodně nic moc.

V Liberci jsem dotankoval cca 20l Naturalu 95, abych se zbavil té kontrolky emisí a stala se zvláštní věc. Cestu do Prahy jsem v klidném tempu (opět mlhy, 100-120km/h) dle PP zvládl se spotřebou 8,2l! To je velice dobré znamení, i když PP bohužel ukazuje cca o 2l míň než skutečnost (opět evidentně důsledek E85). Můžou asi za to i zimní gumy (užší)..

Každopádně, na E85 jsem se dle PP pod 10l průměr dostával těžko, i když jsem třeba jezdil 100kou mimo město.

Takže asi je to o tom najít správný poměr Natural - Etanol, kdy bude spokojený jak motor, tak řidič. Samozřejmě skutečnou spotřebu se dozvím až po natankování.. Samozřejmě vyvstává otázka, jestli je vůbec přídavná jednotka potřebná.. ale dle toho co psali kluci na E46 klubu, tak při poměru 1:1 jim docela vylezla spotřeba a hůř to startovalo. Takže já minimálně dobře startuju a snad i motoru tolik nezavařuju...

Čistě teoreticky, při poměru 1:2 (Natural 95 : E85) bych za litr směsi zaplatil cca 28,90Kč. Pokud by mi to žralo stejně jako benzínu (cca 10,5l), není se o čem bavit - úspora cca 90Kč na 100km (100 oktanové benzíny). Takže to není špatný. Jsem fakt zvědavý jak se to vyvrbí.
Lukke
Registrovaný
Příspěvky: 1010
Registrován: úte 11.03.2003 01:00
Bydliště: Plzeň

#78 Příspěvek od Lukke »

Tak na tohle bych neměl nervy a ani chuť... Já myslel, že po přestavbě se jezdí na čistý E85, zvlášť když to celý den v BMWLux "ladili", laborování a míchání s naturalem si nějak nedovedu představit... Je dobře, že jsi tu takový pokusný králík Poldo a aspoň víme jak se situace vyvíjí :) Každopádně nás dále informuj. :wink:
Poldav6
Registrovaný
Příspěvky: 519
Registrován: čtv 16.10.2008 00:00

#79 Příspěvek od Poldav6 »

Mám z toho taky smíšené pocity.. Navíc jsem nabyl dojmu, že se u E85 spíš mluví o nárůstu výkonu než o ekonomické stránce.
Zajímalo by mě, jak moc je normální opakovaně jezdit do servisu, nechat mazat chyby a dolaďovať jednotku. Tohle není úplně user-friendly. Já aspoň vím, že se na servis kde mi to dělali můžu obrátit, ale instalaci nabízí někdo i způsobem, že přijede za váma domů, namontuje a odjede. Co potom?

Každopádně, pozitivní dojmy zatím převažují nad těmi negativními. Dnes mi dokonce přestala svítit kontrolka emisí a motor běží naprosto klidně. Opakuji, že v nádrži mám směs Natural95 : E85 v poměru 1 : 2.
Lukke
Registrovaný
Příspěvky: 1010
Registrován: úte 11.03.2003 01:00
Bydliště: Plzeň

#80 Příspěvek od Lukke »

Jenže k čemu to potom je, pokud jezdíš na směs 1:2? Na tu se častokrát jezdí snad i bez úpravy motoru... Tohodle jsem se obával, že se prostě nebude úplně doladěné.
Odpovědět