Stránka 1 z 2

BMW M DAY IV - Most 29.3.2019

Napsal: stř 27.03.2019 09:30
od ada540i
https://www.czechmclub.cz/

Docela mě překvapuje, že tady tenhle sraz není, nebo se špatně dívám? Já jsem to našel až včera, tak jsem se narychlo přihlásil. Jede tam někdo další? Pro mě to bude první jízda v životě na pořádném okruhu. Chtěl bych poprosit o nějaké rady a postřehy od ostřílených okruhářů. Zajímalo by mě:
1) Jak se má auto připravit na okruhové ježdění
2) Jak hrozné je to s odletujícím štěrkem od aut
3) Jak se má člověk chovat v provozu na okruhu ve smyslu zahřívací/ochlazovací kola vs ostatní auta v ostrých kolech
4) Co je dobré mít sebou
5) Kolik kol nebo minut vydrží F80 v ostrém tempu
6) Případně další rady a postřehy

Díky

Re: BMW M DAY IV - Most 29.3.2019

Napsal: stř 27.03.2019 10:18
od MattyX
Však máš tam k dispozici i instruktory, tak napiš třeba Norbertovi a může ti to vše vysvětlit :)

Re: BMW M DAY IV - Most 29.3.2019

Napsal: stř 27.03.2019 11:34
od ada540i
Včera jsem mluvil s panem Novotným a všechno potřebné jsme spolu probrali, ale úplně jsem ho nechtěl otravovat půl hodiny s dotazy, které píšu nahoře. Já jsem si už většinu z toho našel různě po netu, spíš jsem trochu myslel, že sem lidi budou psát svoje zkušenosti, třeba i z minulých ročníků.

Re: BMW M DAY IV - Most 29.3.2019

Napsal: stř 27.03.2019 12:07
od fishmaker
ada540i : Klidně můžeš přidat info cos zjistil..aspoň to bude info i pro ostatní ;)

Re: BMW M DAY IV - Most 29.3.2019

Napsal: stř 27.03.2019 13:39
od ada540i
Řešili jsme hlavně:
1) Občerstvení :D to na okruhu bude, takže chleba s paštikou nechám doma
2) Pojištění auta na okruh - dá se zařídit přímo na místě
3) Helma - povinná pouze pro kabria a auta s vnitřní ochranou klecí
4) Najednou max 15 aut, takže se to celkem rozprostře. Jízdy po 15 minutách
5) Bordel na trati v Mostě prý moc není, přemýšlel jsem auto zepředu oblepit ochrannou páskou, ale asi na to kašlu
6) Instruktoři jsou za poplatek k dispozici buď ve vlastním nebo v jejich autě

Na netu jsem si našel takové ty obecné informace, ale pro lidi co okruhy jezdí to jsou asi prkotiny. Možná trochu zajímavé je téma ohledně tlaku pneu. Teď budu psát o běžných autech s běžnými pneumatikami. Četl jsem, že je lepší upustit kola až o 0,5bar. F80 má celkem pěkný ukazatel tlaku a teploty pneu, tak by to bylo poměrně snadné. Psali tam, že po zahřátí se tlak pneu vrátí téměř na původní hodnotu. Kdyby byl tlak moc vysoký, tak se guma rychleji opotřebuje. Možná by to mohlo být téma k diskuzi pro zkušenější část klubu...

Re: BMW M DAY IV - Most 29.3.2019

Napsal: stř 27.03.2019 13:40
od Totic
Těch trackday eventů je po republice docela dost, ale musí se hledat. Tohle je celkem dobrej článek jež zodpoví tvoje otázky + v diskuzi fajn shrnutí českých okruhů od někoho uvědomělého. 8-)

https://www.autickar.cz/clanek/5-veci-k ... na-okruhu/

Re: BMW M DAY IV - Most 29.3.2019

Napsal: ned 07.04.2019 08:39
od tommee
Ahoj,

škoda, že jsem ten příspěvek nečetl dřív, mohli jsme se tam potkat a pokecat. Tím, že akce byla prezentována spíš na FB, tak jsem události tady moc neřešil.

K tvým otázkám, pokud to je ještě aktuální. Pokud ne, třeba se ti bude hodit na příště jako názor.

1) vyměnit brzdy, podvozek, gumy a hromadu dalších věcí je něco, co asi nechceš slyšet:)) Já byl na okruhu napoprvé na zimácích a bez jakýchkoli příprav

2) ideální stopa je většinou čistá, pokud někdo neudělá kokotinu a nezasere ji (což se stává). Bordel lítá, ale ten lítá i na dálnici apod. (na svým autě mám pod fólií celej předek i čelní sklo. Nemít tu fólii na skle, už je 8x měněný:)) Olala, mam otřískaný zadní boky (ne tragicky), kde ta fólie není. Jeden trackday sem tam bych neřešil

3) 15aut v jednom stintu není moc, v Mostu jsou pouštěný najednou, takže pokud jsi nervózní, nech je poodjet a jeď si svoje. Zahřívací / ochlazovací nutně neznamená, že jedu u krajnice 50km/h, prostě jedeš v mírnějším režimu, bedlivě sleduješ co se děje za tebou a rychlejším autům nejlépe s blinkrem uhneš

4) dobrou náladu, pokoru

5) sériovce odejdou nejdřív brzdy, těch 15min vydrží. Základně připravená F80 (brzdy, podvozek) vydrží na okruhu než jí dojde benzín :) pro zajímavost moje průměrná spotřeba na okruhu je cca 28-30l/100

6) obecné postřehy

- Vzít si instruktora hned na začátku je lepší, než pak něco dělat celej den blbě.
- bohužel 15min instruktor v autě nestačí:)
- provoz na okruhu je řízen vlajkami, případně světly- naučit, respektovat
- pneu upouštím ideálně postupně. Jak získávají teplotu, tlak stoupá. 0,5baru hned na začátku může být moc, ale když to sečteš, tak na konci klidně málo. Michelin Super Sport co máš na autě se zahřívá celkem rychle a taky se rychle přehřeje, ALE:
- MDay v Mostě není klasický trackday. Stinty jsou krátké, asi aby všechny auta vydržela, nebo nevím :)
- počítej s tím, že hodně lidí se na okruhu neumí chovat, nebo jsou na něm poprvé, tzn nezávoď, chceš se vrátit celej i s autem

Teď už je to takový po boji, ale trackdays konkrétně v Mostu je během roku celkem dost, narozdíl od Brna. Pravidla se na každém okruhu mírně liší, v Mostu třeba můžeš bez helmy, ale na jiných okruzích zase ne apod.. Častokrát je pravidlo povinnosti dlouhého rukávu apod..

Jinak jaké jsou tvé první dojmy, jak jsi si to užil?

Re: BMW M DAY IV - Most 29.3.2019

Napsal: ned 07.04.2019 11:26
od Totic
V Brně je TrackDay dneska celej den. https://www.automotodrombrno.cz/auto-jizdy-verejnosti/
Tj. Opening season + tuning show: https://www.automotodrombrno.cz/tuning-show-2019/

Helmu ani rukávy tady po mě nikdy nevyřždovali, prostě žádnej dress code i když je určitě výhodou. Co je nutnost spíš technickej stav OK, aby to auto přežilo a taky ostatní kolem tebe. Brno je tak široká a prostorná trať, že tam auto pod 250-300k nemá cenu pač ti připadá, že stojíš a nejedeš. :P

Re: BMW M DAY IV - Most 29.3.2019

Napsal: ned 07.04.2019 17:10
od tommee
Brno je krasna trat, byl jsem ted v patek. Dnes je tam tunning show s jizdama pro verejnost. Tech je v Brne cim dal tim min, MattyX urcite bude vedet vic, Brno na nas nak sere:)

Re: BMW M DAY IV - Most 29.3.2019

Napsal: úte 09.04.2019 10:54
od ada540i
tommee píše:Ahoj,

škoda, že jsem ten příspěvek nečetl dřív, mohli jsme se tam potkat a pokecat. Tím, že akce byla prezentována spíš na FB, tak jsem události tady moc neřešil.

Jinak jaké jsou tvé první dojmy, jak jsi si to užil?
Díky za odpověď, tohle jsem přesně potřeboval. Na něco už jsem přišel v Mostě, něco se zase bude hodit do příště.

První dojmy jsou takové, že mě to hodně bavilo. Akce byla až na parkování a označení výjezdu z okruhu pěkně připravená. Zjistil jsem, že ježdění po okruhu je velká sranda :) . Nejezdil jsem na krev, ale spíš jsem se snažil držet nějakou stopu. Díval jsem se na tu závodní M4 i předtím na videa a snad se mi to i dařilo. Překvapilo mě ale, že většina lidí tam jede úplně jinudy. Například hned první zatáčka na konci cílové rovinky. Snažil jsem se co nejdýl zůstat vlevo, pak utáhnout první zatáčku, abych byl hned na tu další levou na správné straně a pak co nejdřív na plyn. Ale co jsem se díval z tribuny, tak většina lidí netrefila apex první zatáčky (doprava) a před tou druhou (doleva) byli úplně na její vnitřní straně.

Další zjištění bylo, že závodní gumy jsou fakt nutnost. Já na brzdy nechodil úplně tak ostře, takže ty to dávaly v pohodě, ale gumy po třech kolech přehřátý (hlavně teda levá přední).

Jinak super, ale čas na kolo mám hroznej, ani ho nebudu psát...

Re: BMW M DAY IV - Most 29.3.2019

Napsal: úte 09.04.2019 13:59
od fishmaker
jen se pochlub s časem :)

Re: BMW M DAY IV - Most 29.3.2019

Napsal: úte 09.04.2019 16:11
od ada540i
V nejrychlejším kole jsem jel za 2:09 :oops: . Sice mě trošku zbrzdila M3 E36, ale když jsem se díval na video, tak tam někdo jel s M4 za 1:54 takže ztratit 15 vteřin na kolo je masakr.

Re: BMW M DAY IV - Most 29.3.2019

Napsal: úte 09.04.2019 19:55
od MattyX
Levá přední přehřátá je proto, že málo tlačíš plynem, správně by to mělo být dost vyrovnané s levou zadní gumou a právě správnou technikou zatáčení se zadokolkou, ale to ti bude trvat než se k tomuhle dostaneš :)
Já vě čtvrtek v Brně tlačil s E30 rakušáka v nové GT3RS, jen proto, že měl úplně špatnou techniku jízdy :D Takže až se seriovkou sundáš čas na dvě minuty, pak teprve začni investovat do auta, jinak investuj hlavně do sebe, jezdi a užívej si to :)

Re: BMW M DAY IV - Most 29.3.2019

Napsal: úte 09.04.2019 21:04
od fishmaker
2:05:912 sem dal nedávno s Oktávkou III RS, ale byla teda na semislickách...ještě musim potrénovat :D

dobrý je mít záznam z tý jízdy a pak si to projít

Re: BMW M DAY IV - Most 29.3.2019

Napsal: stř 10.04.2019 08:19
od ada540i
Já závodní gumy ani brzdy kupovat na M3 nebudu, ani neplánuju trávit na okruhu nějak moc času. Pod 2min by se asi dalo dostat, ale chtělo by to odjet hromadu kol, a to se mi úplně nechtělo (nechtěl jsem tam ty gumy nechat). Musel bych chodit brutálně na brzdy atd. Já jsem si to chtěl hlavně vyzkoušet a fakt jsem si to užil. Hlavně jsem to nechtěl někam poslat a když jsem tam přijel ráno a trať byla ještě hodně mokrá, tak z toho šel celkem strach na tom novém asfaltu. Ještě bych si někdy chtěl vyzkoušet Brno.

Re: BMW M DAY IV - Most 29.3.2019

Napsal: stř 10.04.2019 08:42
od MattyX
Právě, že to je častá chyba při sportovní jíždě. Důraz na brzdy musí být, ale zbytečná agresivita je někdy na škodu :) Dříve jsem taky zkoušel až do kdy se to dá ubrzdit a bez problémů ta auta zvladnou z vysoké rychlosti opravdu na fleku, ale pak máš větší problém ty jako řidič trefit nájezdovou rychlost do zatáčky, protože jsi si sám pro sebe vytvořil málo času na ten odhad a musíš to tam střelit na první dobrou a většinou to dopadá tak, že buď to přestřelíš a nebo naopak jedeš pomalu a ve finále je právě důležité se soustředit na čistotu té stopu a naučit se tzv trail braiking, správně trefit apex, správnou dávku plynu, postavit si to auto do výjezdu plynem. Je to hodně těžké a to získání důvěry v sám sebe tě bude stát ještě hodně pneumatik, ale ber to tak, že to je ta nejlevnější položka, kterou na tom autě můžeš měnit dokud to nezamrzneš na čase okolo 2min v mostě :) V neděli jsem se to snažil vysvětil Mirovi tady z klubu s jeho 328i , kdy zajel nějaký čas s pocitem, že se jako svezl :) následně jen změna jízdní stopy udělala -4s a dalších 6 vteřin tam má schovaných ani o tom ještě neví :D

Re: BMW M DAY IV - Most 29.3.2019

Napsal: stř 10.04.2019 09:40
od ada540i
Když já jsem si M3 koupil hlavně jako zábavné přesouvadlo, aby mě nenudily služební cesty a je mi líto jí drtit každý měsíc na okruhu. Takže se ze mě závodní jezdec asi nikdy nestane. Chvíli jsem přemýšlel nad tím, postavit si, nebo i koupit nějaké levnější okruhové auto, třeba z e36, ale nejhorší je ten čas. Je ho hrozně málo :(

Re: BMW M DAY IV - Most 29.3.2019

Napsal: stř 10.04.2019 11:31
od JaraX
MattyX píše:Právě, že to je častá chyba při sportovní jíždě. Důraz na brzdy musí být, ale zbytečná agresivita je někdy na škodu :) Dříve jsem taky zkoušel až do kdy se to dá ubrzdit a bez problémů ta auta zvladnou z vysoké rychlosti opravdu na fleku, ale pak máš větší problém ty jako řidič trefit nájezdovou rychlost do zatáčky, protože jsi si sám pro sebe vytvořil málo času na ten odhad a musíš to tam střelit na první dobrou a většinou to dopadá tak, že buď to přestřelíš a nebo naopak jedeš pomalu a ve finále je právě důležité se soustředit na čistotu té stopu a naučit se tzv trail braiking, správně trefit apex, správnou dávku plynu, postavit si to auto do výjezdu plynem. Je to hodně těžké a to získání důvěry v sám sebe tě bude stát ještě hodně pneumatik, ale ber to tak, že to je ta nejlevnější položka, kterou na tom autě můžeš měnit dokud to nezamrzneš na čase okolo 2min v mostě :) V neděli jsem se to snažil vysvětil Mirovi tady z klubu s jeho 328i , kdy zajel nějaký čas s pocitem, že se jako svezl :) následně jen změna jízdní stopy udělala -4s a dalších 6 vteřin tam má schovaných ani o tom ještě neví :D
né nadarmo se říká zpomal a zrychlíš :) nebo tak nějak.

Re: BMW M DAY IV - Most 29.3.2019

Napsal: pát 12.04.2019 12:51
od Totic

Re: BMW M DAY IV - Most 29.3.2019

Napsal: pát 12.04.2019 13:18
od ada540i
Ten článek jsem četl, ale přijde mi, že autor je zaměřen jen na svůj Lotus a o M day nenapsal skoro nic. Navíc si závodní M6 a M4 plete s M3.