Stránka 1 z 4

BMW s85 M5,M6 srovnání s 545i,550i zajímavosti

Napsal: sob 25.05.2019 09:48
od JaraX
dělám ted větší servis na jedné M5, kde už se někdo i podepsal, no a mám o tom motoru a autě tolik nastudováno a tolik mě to fascinuje, že se chci podělit s tím jak je to vyjímečné auto,

proto jsem vzal obyčejnou N62 a postavil proti ní S85 a vypsal pár zajímavostí, které je liší, pokud máte nějaké další věci, klidně to sem pište, alespon tu M kategorii trošku oživíme. pro mě je M5 E60 best BMW ever.


- motor S85 V10 vychází ze závodního motoru P84/5 použitého ve formuli 1, P84/5 měl 10 válců, objem 3 litry a výkon přes 900 koní. sdílel stejnou technologii v konstrukci bloku, ale blok samozřejmě stejný není, jak si spousta lidí myslí
- motor má bedplate kostrukci, tzn že klika není uložena v ložiskách vsazených do bloku, ale přímo zavřena spodní častí bloku, těsnění mezi tyto dvě části bloku se tlačí jedním bodem do prostoru mezi těmito části
- vanos a distrubuce oleje - to je asi nejzajímavější, zatímco N62 má jedno (byť dvojité) olejové čerpadlo a mazací tlak kolem 6ti barů a přípustným maximem 15 barů kdy otevře pojistný ventil a to jen v případě nouze, S85 má rovnou 4 olejová čerpadla, jedno hlavní mechanické, jehož ukolem je mazat celý motor, a jedno vanosové, s tlakem přes 100barů, toto čerpadlo zásobuje vanosy tlakem, není hnané řetízkem jako hlavní, ale přímo ozubeným kolem z klikovky. ukolem hlavního čerpadla je taky čerpat olej z přední části vany do zadní, jelikož S85 má tzv semi dry sump, tzn polo suchou vanu, olej si drží v zadní části dělené vany, aby při i při ostrém brzdění byl olej k dispozici a nepřelíval se do předu vany. Specialitou jsou pak dvě elektrická olejová čerpadla namontovaná z boku olejové vany, tyto čerpadla čerpají olej nikoliv z vany do motoru,jejich funkce je méně předvídatelná. Když se jede pila s bočním přetížením přes 1G, u V motoru dochází k odlivání oleje na stěny hlavy odstředivou silou a olej pak nestíká dolů do vany, při překročení bočního přetížení přes 0,8g tak jednotka sepne tyto olejová čerpadla, která sajou olej z hlav do vany, geniální.
S85 má olejový filtr umístěný mimo motor, v nárazniku, odtud je přes termostat zapojený i olejový chladič.
- dodávka vzduchu - další velký rozdíl, N62 má 1 šrktící klapku a valvetronic, u S85 je 10 škrticích klapek ovládané dvěma servomotory, to zajištuje okamžitou reakci, S85 má dva airboxy a každý znich má dva přívody vzduchu, přece jen je hodně potřeba. přesto že motor nemá valvetronic, za určitých okolností je v sání malý podtlak, proto má elektrickou podtlakovou pumpu, ta jednak umožnuje brzdit s vyplým motorem a jednak reguluje podtlak brzd a dle jízdních režimů brzdy reguluje.
- zapalování, S85 má jednu cívku na válec, to si člověk řekne, to je stejné, ale cívky jsou menší, a hlavní rozdíl je že S85 má ICM jednotky, tzv Ionic current measurement, jsou to jednotky umístěné na ventilvíku, speciálně vyvinuté svíčky pak umožnují ICM měření, resp motor zapálí, palivo shoří a dle kvality hoření v prostoru kolem elektrody svíčky zůstanou ionty vzduchu, počet iontů se liší dle kvality zapálení, díky tomuto motor nepotřebuje čidla klepání, klepání si změří "Svíčkama" stejně tak pozná výpadky zapalování a špatné spalování. opět dokonalost
- chlazení, zde je další rozdíl. N62 má elektronicky řízený mechanický termostat a udržuje většinu času teplotu motoru 105°C, S85 má čistě mechanický termostat, s teplotou 79°C, co je ale specialita, tak S85 má chladič dělený na dvě části a každá půlka motoru má svojí pulku chladiče, svoje hadice do chladiče apod. chladič má i 2 vypouštáky. jen odvzdušnění je společné.
-

jak najdu chvilku, budu pokračovat

Re: BMW s85 M5,M6 srovnání s 545i,550i zajímavosti

Napsal: sob 25.05.2019 11:15
od tommee
Respekt!

Re: BMW s85 M5,M6 srovnání s 545i,550i zajímavosti

Napsal: sob 25.05.2019 11:25
od cheater
-

Re: BMW s85 M5,M6 srovnání s 545i,550i zajímavosti

Napsal: sob 25.05.2019 11:46
od JaraX
ono to není vůbec o výkonu, spíš o emocích a ty jsou uplně někde jinde. jak tu nejmenovaný člen psal, vezmu 550i a poladím výkon a mám z toho M5, to vůbec ne. to auto je někde jinde.

Re: BMW s85 M5,M6 srovnání s 545i,550i zajímavosti

Napsal: sob 25.05.2019 12:15
od JaraX
- N62 má hydroštely umístěné vedle ventilů a přes vahadla se stlačují ventily, u S85 jsou hydroštely přímo nad ventilem, je to kvuli uspoře místa a váhy
- vanosy u S85 nejsou propojeny řetězem, ale napřímo ozubenými koly (vanos transmission)
- S85 využívá sekundární vzduch stejně jako N62, ovšem N62TU už toto nemá, M5 to má i po faceliftu, specialitou jsou malé váhy vzduchu kontrolující funkcí sekundárního vzduchu (SLS)
- pří výrobě spodní části bloku je odlitek z hliníku, křemíku a hořčíku ohřát na 525°C po dobu 8 hodin a následně prudce schlazen ponořením do vody o teplotě 70°C,
- při startu motoru je potřeba velký tlak oleje, bohužel rozebíhající motor toto není schopen poskytnout, proto má S85 zásobník olejového tlaku (váleček s ventilem) kde má schovaný olej s tlakem 80 BAR!
- maximální výkon motoru je dostupný až v 8250 otáčkách! to dělá charakter M5, kde se opravdu vyplatí ji točit až do redline
- S85 nemá jednu palivovou pumpu jako N62, ale dvě, díky tomu je jiná i palivová nádrž, dokonce i tlak paliva je u M5 dvojnásobný proti N62.
- S85 má tři stupně regulace výkonu, 400 koní, 507 koní a 507 s ostřejší reakcí (sport)
- S85 má dvojitou spojku, má dvě spojkové lamely, ale pouze jednu hřídel, tzn že to není dvouspojka v pravém slova smyslu
- S85 jde roztlačit, převodovka je na to vybavena funkcí TOW start
- při launch controlu si SMG měří teplotu spojky, pokud se spojka přehřívá, sepne ji natvrdo a nedovolí nadále její prokluz
- pokud se udělá změna na nápravě, např rětězy, jiné pneu apod, je třeba převodovku naučit, to se udělá tak že při jízdě rychlostí 30-150 vyřadí do N a na 2s se podrží obě pádla
- převodovka proti N62 má chlazení oleje, elektrické čerpadlo při zvýšení teplotu čerpá olej do chladiče
- proti N62 má S85 jiné zámky kapoty s čidlem, tzn nejde se vůbec rozjet pokud nejsou oba zámky kapoty zacvaklé.
- při otevření dveří SMG automaticky vyřadí do N
- při tažení vozíku jednotka tažného posílá do SMG informaci o tažení a SMG přechází na jinou charakteristiku spojky a řazení
- specilita DSC je pokud detekuje prudké ubrání plynu, jemně použije DSC pumpu a přitlačí brzdové destičky ke kotouči, již přiblížené destičky tak rychleji dosednou na kotouč a zmenšuje se reakční doba.
- vysoušení brzd v dešti automatickým bržděním je skoro stejné s N62
- S85 narozdíl od N62 nemá mechanickou olejovou měrku
- S85 má místo klasického diferenciálu elektronicky řízený lamelový samosvor, ten posouvá hranice vozu úplně někam jinam.

Re: BMW s85 M5,M6 srovnání s 545i,550i zajímavosti

Napsal: sob 25.05.2019 12:41
od kawaman
Skvělá práce, jen tak dál :potlesk:

Re: BMW s85 M5,M6 srovnání s 545i,550i zajímavosti

Napsal: sob 25.05.2019 12:53
od -miki-
Tak to se těším až bude hotová. :twisted:

Re: BMW s85 M5,M6 srovnání s 545i,550i zajímavosti

Napsal: sob 25.05.2019 21:22
od RomanM3
Fantazie Jardo! Klidne sypej další informace

By mě zajímalo srovnání m5 a m6. Proč preferuješ m5? Je lepší než m6? V čem, krom toho že m6 jsou obvykle dražší? Nebyl by tenhle motor přeci jen lepší v coupe?

Diky

Re: BMW s85 M5,M6 srovnání s 545i,550i zajímavosti

Napsal: sob 25.05.2019 21:29
od JaraX
prerefuruju M5 z několik důvodů:

proč chtít M5
- dá se s tím jet s rodinou na dovolenou a pak se tam vozit
- nabízí komfortní sedačky které M6 mít nemůže
- není nijak výrazně pomalejší,
- je to dobrej sleeper, prostě nikdo nečeká že ho někde vyklepe rodinný sedan,
- vhodnější pro LPG přestavbu
- pořizovací cena
- levnější díly


proč chtít M6
- lepší řidičská pozice
- o malinko rychlejší
- možnost cabria, to je největší výhoda, cabrio je prostě uplně jinde, člověk si to auto užije 2x tolik když neujíždí tomu zvuku, ale jsou prostě strašně drahý a je to strašně nepraktický auto, ale zase lepší jak coupe,to mám na posledním místě.

Re: BMW s85 M5,M6 srovnání s 545i,550i zajímavosti

Napsal: ned 26.05.2019 14:51
od cheater
-

Re: BMW s85 M5,M6 srovnání s 545i,550i zajímavosti

Napsal: pon 27.05.2019 07:27
od Stepan1
add Jarax: úžasný, díky
add cheater: M5 se v manuálu v EU vůbec neprodávala, jenom v USA. Navíc, jak tu někdo správně psal, ten manuál se do M5 nehodí, není na vysokootáčkovou atmosféru zpřevodovanej.
A obecně; když si vezmeš cílovou skupinu V8/V10 sedanu za 2 miliony a vejš, kolik tam bude nadšených řidičů, kteří ještě nejsou pohodlný věkem, aby si koupili manuál?

Re: BMW s85 M5,M6 srovnání s 545i,550i zajímavosti

Napsal: pon 27.05.2019 07:53
od JaraX
to vůbec není o nějaké pohodlnosti věkem, to SMG funguje s tím autem, přizpůsobuje se jednotlivým věcem co to auto dělá, od průběhu motoru, přes DSC po svornost diferáku, člověk se nikdy není schopen tomu tak přizpůsobit, už jen ta rychlost řazení v nejrychlejším nastavení po ty fantastické meziplyny, nehledě na to že manual nesedí povaze toho auta.

Re: BMW s85 M5,M6 srovnání s 545i,550i zajímavosti

Napsal: pon 27.05.2019 10:39
od zddan01
díval jsem se hodně zběžně na ceny na mobile, E60 začínají na cca 16k €, E63 na 19 a E64 na 25k€

ta E63 dává tím pádem smysl pro lidi, kteří z nějakých důvodů absolutně odmítají kabrio, nebo pro někoho, kdo chce to nejlepší na ostrou jízdu (čísla tuhostí E63/4 neznám, ale E64 bude rozhodně těžší)

další věc je, jestli jít do nějakýho kusu z cenovýho dna (rozumně) s připraveným tučným obnosem na opravu a pak vědět co mám, nebo koupit nižší nájezd za vyšší cenu (tady ale člověk neví, jakým způsobem se s tim autem zacházelo, byť pár desítek tisíc km) a mít polotučný obnos na opravu :D ono to není jen o motoru, ale i o zbytku powertrainu

super, chtěl bych to, výbornej motor i auto, ale pro majetnější :) za mě je škoda, že do E64 nedávali N73

Re: BMW s85 M5,M6 srovnání s 545i,550i zajímavosti

Napsal: pon 27.05.2019 11:30
od Hanz
JaraX píše:- S85 má místo klasického diferenciálu elektronicky řízený lamelový samosvor, ten posouvá hranice vozu úplně někam jinam.
e46/60/61/63 M3/5/6 mají mechanický lamelový diferenciál (BEZ ELEKTRONIKY, žádné nastavovací elektromotory apod), celé to funguje na principu viskozní pumpy, která na základě prokluzu jednoho kola začne uvnitř sebe budovat tlak (silikon olej s vlastností měnit viskozitu podle rychlosti pohybu molekul vůči sobě) a tlačit na lamely - laicky "zavírat dif"...
Nemají moc velkou životnost, je to sesazené do pouzdra, které je těsněné 2 velikými o-kroužky, pokud jsou ošoupané (častý pohyb pumpy on/off), smíchá se "obyč dif olej" s tím silikonovým a přestane to úplně svírat, chová se to pak jako open dif.
Měl jsem tu 2 na opravu, drbal se s tím několikrát, vyrobil na to i rozebírací přípravek, sehnal ten silikon, přesnou gramovou váhu, vyměnil okroužky, sestavil to dohromady (bavíme se o hmotě, která je asi jako plastická táhnoucí se vazelína, že je těžké ji nějak přemístit, natož přesně odměřit a pak uzavřit do "konzervy" - vymáčknout vzduch)... a nefungovalo to :-)

Re: BMW s85 M5,M6 srovnání s 545i,550i zajímavosti

Napsal: pon 27.05.2019 11:34
od JaraX
ale auto si umí nastavovat svornost, tak pak asi bržděním jednotlivého kola

Re: BMW s85 M5,M6 srovnání s 545i,550i zajímavosti

Napsal: pon 27.05.2019 11:38
od Hanz
Ta svornost se mění v závislosti na tom, jak moc se to kolo protáčí + asi jak píšeš pomocí brzd (to nemám ověřené)...
Jo a ještě tam odchází ložisko u krátkého unašeče poloosy, pak tam vznikne velká vule osová i stranová, lidi to bastlí podložkama... celé se to dá nahradit e39 M5 difem, pokud se vymění i ty unašeče (M e46/60 je má nestejně dlouhé, právě kvuli té pumpě).

Re: BMW s85 M5,M6 srovnání s 545i,550i zajímavosti

Napsal: pon 27.05.2019 13:10
od zddan01
měl by tam být diferenciál Visco Lok
tady povídání
http://www.arstechnica.de/index.html?na ... colok.html

https://www.resyl.net/atvfiles/ViscoLok-engl.pdf

je tam čerpadlo (čerpadlo), který který při rozdílu rychlostí tlakem spojí spojku a tím posílá víc momentu na neprokluzující kolo

Re: BMW s85 M5,M6 srovnání s 545i,550i zajímavosti

Napsal: pon 27.05.2019 16:50
od vita11
zddan01 píše:čísla tuhostí E63/4 neznám, ale E64 bude rozhodně těžší
Je skoro polovoční :D 28.000 Nm/deg u E63 vs. 15.000 Nm/deg u E64
Btw. E60 má 24.200 Nm/deg

Re: BMW s85 M5,M6 srovnání s 545i,550i zajímavosti

Napsal: pon 27.05.2019 17:37
od JaraX
a sou to hodnoty pro Mko?
jelikož Mko je vyztužený uplně jinak

Re: BMW s85 M5,M6 srovnání s 545i,550i zajímavosti

Napsal: pon 27.05.2019 17:53
od cheater
-