BMW s85 M5,M6 srovnání s 545i,550i zajímavosti
Napsal: sob 25.05.2019 09:48
dělám ted větší servis na jedné M5, kde už se někdo i podepsal, no a mám o tom motoru a autě tolik nastudováno a tolik mě to fascinuje, že se chci podělit s tím jak je to vyjímečné auto,
proto jsem vzal obyčejnou N62 a postavil proti ní S85 a vypsal pár zajímavostí, které je liší, pokud máte nějaké další věci, klidně to sem pište, alespon tu M kategorii trošku oživíme. pro mě je M5 E60 best BMW ever.
- motor S85 V10 vychází ze závodního motoru P84/5 použitého ve formuli 1, P84/5 měl 10 válců, objem 3 litry a výkon přes 900 koní. sdílel stejnou technologii v konstrukci bloku, ale blok samozřejmě stejný není, jak si spousta lidí myslí
- motor má bedplate kostrukci, tzn že klika není uložena v ložiskách vsazených do bloku, ale přímo zavřena spodní častí bloku, těsnění mezi tyto dvě části bloku se tlačí jedním bodem do prostoru mezi těmito části
- vanos a distrubuce oleje - to je asi nejzajímavější, zatímco N62 má jedno (byť dvojité) olejové čerpadlo a mazací tlak kolem 6ti barů a přípustným maximem 15 barů kdy otevře pojistný ventil a to jen v případě nouze, S85 má rovnou 4 olejová čerpadla, jedno hlavní mechanické, jehož ukolem je mazat celý motor, a jedno vanosové, s tlakem přes 100barů, toto čerpadlo zásobuje vanosy tlakem, není hnané řetízkem jako hlavní, ale přímo ozubeným kolem z klikovky. ukolem hlavního čerpadla je taky čerpat olej z přední části vany do zadní, jelikož S85 má tzv semi dry sump, tzn polo suchou vanu, olej si drží v zadní části dělené vany, aby při i při ostrém brzdění byl olej k dispozici a nepřelíval se do předu vany. Specialitou jsou pak dvě elektrická olejová čerpadla namontovaná z boku olejové vany, tyto čerpadla čerpají olej nikoliv z vany do motoru,jejich funkce je méně předvídatelná. Když se jede pila s bočním přetížením přes 1G, u V motoru dochází k odlivání oleje na stěny hlavy odstředivou silou a olej pak nestíká dolů do vany, při překročení bočního přetížení přes 0,8g tak jednotka sepne tyto olejová čerpadla, která sajou olej z hlav do vany, geniální.
S85 má olejový filtr umístěný mimo motor, v nárazniku, odtud je přes termostat zapojený i olejový chladič.
- dodávka vzduchu - další velký rozdíl, N62 má 1 šrktící klapku a valvetronic, u S85 je 10 škrticích klapek ovládané dvěma servomotory, to zajištuje okamžitou reakci, S85 má dva airboxy a každý znich má dva přívody vzduchu, přece jen je hodně potřeba. přesto že motor nemá valvetronic, za určitých okolností je v sání malý podtlak, proto má elektrickou podtlakovou pumpu, ta jednak umožnuje brzdit s vyplým motorem a jednak reguluje podtlak brzd a dle jízdních režimů brzdy reguluje.
- zapalování, S85 má jednu cívku na válec, to si člověk řekne, to je stejné, ale cívky jsou menší, a hlavní rozdíl je že S85 má ICM jednotky, tzv Ionic current measurement, jsou to jednotky umístěné na ventilvíku, speciálně vyvinuté svíčky pak umožnují ICM měření, resp motor zapálí, palivo shoří a dle kvality hoření v prostoru kolem elektrody svíčky zůstanou ionty vzduchu, počet iontů se liší dle kvality zapálení, díky tomuto motor nepotřebuje čidla klepání, klepání si změří "Svíčkama" stejně tak pozná výpadky zapalování a špatné spalování. opět dokonalost
- chlazení, zde je další rozdíl. N62 má elektronicky řízený mechanický termostat a udržuje většinu času teplotu motoru 105°C, S85 má čistě mechanický termostat, s teplotou 79°C, co je ale specialita, tak S85 má chladič dělený na dvě části a každá půlka motoru má svojí pulku chladiče, svoje hadice do chladiče apod. chladič má i 2 vypouštáky. jen odvzdušnění je společné.
-
jak najdu chvilku, budu pokračovat
proto jsem vzal obyčejnou N62 a postavil proti ní S85 a vypsal pár zajímavostí, které je liší, pokud máte nějaké další věci, klidně to sem pište, alespon tu M kategorii trošku oživíme. pro mě je M5 E60 best BMW ever.
- motor S85 V10 vychází ze závodního motoru P84/5 použitého ve formuli 1, P84/5 měl 10 válců, objem 3 litry a výkon přes 900 koní. sdílel stejnou technologii v konstrukci bloku, ale blok samozřejmě stejný není, jak si spousta lidí myslí
- motor má bedplate kostrukci, tzn že klika není uložena v ložiskách vsazených do bloku, ale přímo zavřena spodní častí bloku, těsnění mezi tyto dvě části bloku se tlačí jedním bodem do prostoru mezi těmito části
- vanos a distrubuce oleje - to je asi nejzajímavější, zatímco N62 má jedno (byť dvojité) olejové čerpadlo a mazací tlak kolem 6ti barů a přípustným maximem 15 barů kdy otevře pojistný ventil a to jen v případě nouze, S85 má rovnou 4 olejová čerpadla, jedno hlavní mechanické, jehož ukolem je mazat celý motor, a jedno vanosové, s tlakem přes 100barů, toto čerpadlo zásobuje vanosy tlakem, není hnané řetízkem jako hlavní, ale přímo ozubeným kolem z klikovky. ukolem hlavního čerpadla je taky čerpat olej z přední části vany do zadní, jelikož S85 má tzv semi dry sump, tzn polo suchou vanu, olej si drží v zadní části dělené vany, aby při i při ostrém brzdění byl olej k dispozici a nepřelíval se do předu vany. Specialitou jsou pak dvě elektrická olejová čerpadla namontovaná z boku olejové vany, tyto čerpadla čerpají olej nikoliv z vany do motoru,jejich funkce je méně předvídatelná. Když se jede pila s bočním přetížením přes 1G, u V motoru dochází k odlivání oleje na stěny hlavy odstředivou silou a olej pak nestíká dolů do vany, při překročení bočního přetížení přes 0,8g tak jednotka sepne tyto olejová čerpadla, která sajou olej z hlav do vany, geniální.
S85 má olejový filtr umístěný mimo motor, v nárazniku, odtud je přes termostat zapojený i olejový chladič.
- dodávka vzduchu - další velký rozdíl, N62 má 1 šrktící klapku a valvetronic, u S85 je 10 škrticích klapek ovládané dvěma servomotory, to zajištuje okamžitou reakci, S85 má dva airboxy a každý znich má dva přívody vzduchu, přece jen je hodně potřeba. přesto že motor nemá valvetronic, za určitých okolností je v sání malý podtlak, proto má elektrickou podtlakovou pumpu, ta jednak umožnuje brzdit s vyplým motorem a jednak reguluje podtlak brzd a dle jízdních režimů brzdy reguluje.
- zapalování, S85 má jednu cívku na válec, to si člověk řekne, to je stejné, ale cívky jsou menší, a hlavní rozdíl je že S85 má ICM jednotky, tzv Ionic current measurement, jsou to jednotky umístěné na ventilvíku, speciálně vyvinuté svíčky pak umožnují ICM měření, resp motor zapálí, palivo shoří a dle kvality hoření v prostoru kolem elektrody svíčky zůstanou ionty vzduchu, počet iontů se liší dle kvality zapálení, díky tomuto motor nepotřebuje čidla klepání, klepání si změří "Svíčkama" stejně tak pozná výpadky zapalování a špatné spalování. opět dokonalost
- chlazení, zde je další rozdíl. N62 má elektronicky řízený mechanický termostat a udržuje většinu času teplotu motoru 105°C, S85 má čistě mechanický termostat, s teplotou 79°C, co je ale specialita, tak S85 má chladič dělený na dvě části a každá půlka motoru má svojí pulku chladiče, svoje hadice do chladiče apod. chladič má i 2 vypouštáky. jen odvzdušnění je společné.
-
jak najdu chvilku, budu pokračovat