Na úvod co jsem srovnával:
typ: X5 E53 3.0dA Steptronic
r.v.: 09/2001
výkon: 135 kW/390Nm
převodovka: automat 5st. (steptronic)
palivo: nafta
komb.spotř.: 10,1 l/100km
při koupi: 92 tis.km
aktuální stav km: 224 tis.
typ: X5 E70 3.0d
r.v.: 05/2007
výkon: 173kW/520Nm
převodovka: automat 6st. (steptronic)
palivo: nafta
komb.spotř.: 8,7 l/100km
při koupi: 130 tis.
aktuální stav km: 133 tis.
Motor
Přibližně totožný objem, výkonový rozdíl 38kW(50k) a 130Nm ve prospěch E70. Rozdíl výkonu je znatelný i když ani E70 není žádná „raketa“. Zvukový projev motoru v nižších otáčkách a rozjezdech mi zní u E70 hruběji, při normální rychlosti je naopak tišší a klidnější. Spotřeba se na první pohled jeví jako reálně podobná, E53 dlouhodobě za 121 tis. km je to 10,4 l, E70 po první nádrži (stejná trasa, stejné podmínky) spotřeba dle BC 10,2 l. Zajímavé je, že zatímco u E53 ukazoval BC kolem 9,7 tak reálná spotřeba byla tak 10,2, zatímco u E70 ukazoval 10,2 a reálná spotřeba byla 9,5

Převodovka
5st. vs. 6st. je ve prospěch plynulosti jízdy. U E53 je městských 50km/h na hranici mezi 3 a 4 st. a 5st. je použitelný až tak od 80 km/h. E70 se dá 50km/h na 4st. a 5st. už v 70km/h. Jinak E70 toči při 90km/h cca 1.600 ot/min. Změnou je systém zobrazení otáček na otáčkoměru. Zatímco u E53 odpovídali otáčky otáčkám motoru (např. po přidání plynu se zvedly otáčky a rafička otáčkoměru, přičemž rychlost zůstala stejná a měnila se plynuleji a později), tak u E70 odpovídají otáčky spíše okamžité rychlost (po přidání plynu se zvednou otáčky, ale rafička otáčkoměru zůstane a mění se až později s rychlostí).Tachometr je u E70 přesnější než u E53. Podle orientačních ukazatelů rychlosti (pár jich cestou z práce a do práce míjím) to je asi tak, že 90 km/h na ukazateli je tachometrových 98 u E53 a tachometrových 95 u E70.
Řízení a brždění
E70 má řízení tužší (na rozdíl od E53 nemá moje výbava servo) a chce to víc síly na otáčení volantu, zároveň se trochu vytratila „komunikativnost“ s podvozkem. E70 pocitově výrazně lépe brzdí.
Osvětlení
E53 má xenony a jako dálkové halogeny, E70 má bixenony, což v praxi znamená, že svítí pouze vnější pár světel (vnitřní pár slouží jako zdroj světla pro angel eyes, ale sami o sobě nesvítí) a to ve třech úrovních (denní svícení nižší intenzitou, potkávací světla, dálková světla), přičemž dálková světla svítí pocitově výrazně méně než u E53 (kde svítí současně xenon a dálkové). Pro denní svícení se dá také zapnout volba v idrive, kdy v poloze 0 ovladače světel svítí kroužky vyšší intezitou.
Jízdní komfort
E70 má prý standardně aktivní podvozek na zadní nápravě (za příplatek i na přední - což moje nemá) a jízdní komfort je zřejmě i díky tomu na vyšší úrovni. Každopádně se auto míň houpe a míň se naklání. Výdrž pneu ještě srovnat nedokážu, na E53 vydrželi letní cca 25 tis., zimní cca 30 tis. km (což znamenalo 1x letní sada za rok a 1x sada zimních za 2 roky)
Ostatní postřehy
Auta jsou v postatě stejně težká, což je v dnešní době honby za „bezpečností“ pomocí různých výztuh a deformačních zón malý zázrak (E70 má plastový blatníky, hliníkovou kapotu, atd.). Přitom je E70 o něco větší než E53. E70 mám jako 7-mi místnou verzi a 3-tí řada sedaček je skutečně jen pro děti (známá měřící 160 cm to měla „natěsno“), i když ne pro úplně malé, protože sedadla nemají ISOFIX a je výslovně nedoporučeno montovat dětské sedačky na 3-tí řadu. Nevýhodou 3-tí řady je také absence minirezervy (auto nemá ani sadu na opravu pneu s kompresorem, pouze runflat pneu) a taky menší objem kufru (resp. výše položenou podlahu kufru).
Závěr
Celkově vzato má E70 lepší zejména brzdy a podvozek, ale také motor a spotřebu. Zatím jsem kromě světel nenašel žádnou věc, ve které by byla E53 lepší.
Závady E53:
-1x palivové čerpadlo
-2x čidlo ABS
-1x pravé přední rameno+silentbloky
-momentálně odchází jedna xenon výbojka
-nějaký drobnosti
Provozní spotřeba E53 za 5 let a 132 tis.km:
1x sada žhavičů
1x sada brzdových kotoučů
2x sada brzdových destiček
4x sada letních pneu
2x sada zimních pneu
1x akumuátor
1x sada silentbloků zadního zavěšení
6x inspekce
Přesně po 2 letech uvádím trochu statistiky u E70
ujeto celkem - 42.000 km
dlouhodobá průměrná spotřeba - 9,03 l/100km
akční rádius - cca 950km/plná nádrž
opravy
- CCC jednotka+programování - 12.500,-
- pravé zadní světlo (ta část ve víku kufru) - 4.100,-
- ložiska obou předních kol - 8.600,-
- plast.vana převodovky + průchodka + olej do přev.- 7.300,-
provozní náklady
- akumulátor - 5.300,-
- výměna oleje - 5.280,-
- přední brzdové desky - 5.500,-
- sada zimních pneu Verdestein 255/50 a 285/45 R19 - 22.716,-
- povinné ručení 2011 - 5.394,-
- povinné ručení 2012 - 5.750,-
- povinné ručení 2013 - 6.088,-
- STK+ME - 1.300,-