Jo, jo, začíná zima, takže aktuální téma. Ti co mají z němčiny státnici prominou trošku volnější překlad :
Zuheizer -
Příhřev
Ist das Stand-/Zuheizgerät auf Zuheizer programmiert, stehen die Funktionen Telestart, Vorprogrammierung und Bedienung über MID oder Bordmonitor nicht zur Verfügung.
Pokud je topení naprogramováno jako příhřev, není k dispozici dálkový start, programování a ovládání přes monitor
Der Zuheizbetrieb wird bei Heizbedarf der Heiz-/Klimaanlage oder bei kaltem Motor vom Heiz-/Klimasteuergerät gestartet und unter anderem auch vom Stand-/Zuheizgerät geregelt. Dabei wird die Kühlmitteltemperatur über einen Temperatursensor im Stand-/Zuheizgerät und die Y-Stellgröße im Heiz-/Klimasteuergerät erfaßt und ausgewertet. Der Zuheizbetrieb wird nicht im Bordmonitor oder MID angezeigt.
Start příhřevu je inicializován ŘJ klimatizace při potřebě vytápění vozu nebo při studeném motoru a jeho provoz si řídí ŘJ topení. K tomu využívá informaci od teplotních čidel v topení a nastavení regulačních prvků na panelu klimatizece. Provoz příhřevu se nikde nezobrazuje
Einschaltbedingungen für den Zuheizer bei M47, M51, M57 und M67-
Podmínky startu
IHKA E38 - Motor läuft bei Kühlmitteltemperatur =100%, Außentemperatur =50%, Außentemperatur 500U/min, Y>=50%, Gebläse EIN
IHKA E46 - Drehzahl >500U/min, Y>=50%, Gebläse EIN
V závislosti na typu a provedení výše :
Motor běží při teplotě chladící kapaliny menší než 70°C, teplota vnějšího vzduchu je menší než 10°C, regulátory topení jsou nastaveny na více než 50% (100%), běží větrák klimatizace, nebylo zjištěno nízké napětí baterie, jednotka příhřevu je bez okamžitých závad, závad zapsaných v paměti a není jinak zablokována, u E46 jsou otáčky motoru větší než 500rpm
Zkušenosti :
Příhřev se spouští poměrně spolehlivě při teplotě nižší než 10°C, kterou vyhodnocuje čidlo vnější teploty za přední mlhovkou na
pravé straně v náfuku k brzdám. Tato hodnota teploty se zobrazuje pod stavem ujetých kilometrů. Kdo tam to čidlo nemá a ukazuje mu teplotu -40°C, tak se mu bude spouštět Webasto i v létě. Chod topení není nikde zobrazován, ale je slyšet jeho charakteristický zvuk i v kabině, takové pukání způsobené jednotlivými vstřiky palivového dávkovacího čerpadla. Při startu to někdy trošku zakouří.
Příhřev topí až do dosažení teploty chladící kapaliny cca 70°C, potom se přeruší dodávka nafty (přestane pukat), topení samo dohoří a dovětrá se, to si řídí ŘJ toho topení-příhřevu. Ale příhřev se znova zapne i při jízdě, pokud teplota chladící kapaliny klesne (asi pod 60°C) na dobu delší než 2-3 minuty. Takže při sjíždění dlouhého kopce mi Webasto znova zapnulo, i když jsem předtím ujel více než 80km.
Další podmínkou je, že běží ventilátor topení na panelu klimatizace, alespoň na minimální otáčky. To je jeden z analogových prvků zablokování funkce příhřevu nebo se tím dá běžící příhřev vypnout. Typicky - jedu od baráku do garáže, sotva by se spustilo, už by se vypínalo a dohoření a dovětrání by probíhalo v garáži a jen by to žralo baterku. Takže stisknutím (-) vypnu větrák až zhasne displej a příhřev přestane pukat a nastane dohoření a dovětrání dříve, než vypnu motor a nebo se příhřev ani nezapne.
Regulátory teploty na panelu klimatizace musí být nastaveny alespoň na 50% (někde na MAX=100%), aby to jednotka klimatizace vyhodnotila jako potřebu topit a spustila příhřev. To je ta hodnota Y-rozdělovače výkonu topení mezi řidiče a spolujezdce, ale že bych si tím nastavením byl naprosto jist, to napsat nemůžu. U mojí digitální klimy mi příhřev zapne vždy, když mám nastaveno alespoň 21°C.
Pokud se ŘJ klimatizace spuštění nezávislého topení/příhřevu nepodaří, pokus se opakuje ještě 2x a pak je funkce startu topení zablokována - prostě jí to přestane bavit. Toto se zapíše do paměti závad klimatizace jako 59 K-BUS Fehler a po odstranění závady je nutno závadu z paměti vymazat diagnostikou, jinak to topit/přihřívat nebude.
V palivové nádrži musí být určité minimální množství paliva, cca 6-8 litrů. Toto je převzato především z funkce nezávislého topení, aby nedošlo k vytápení vozu na místě a potom nebylo na co odjet

. To množství si systém počítá podle součtu obsahu jednotlivých nádrží. Takže když na ukazateli paliva svítí "magické oko", tak to ještě nemusí být důvod nespuštění topení/příhřevu.
Napětí v palubní síti a stav baterie je asi nejdůležitější podmínka startu nezávislého topení/příhřevu. Opět to je převzato z nezávislého topení, kdy při nízkém napětí baterie by sice topení vyhřálo auto na pokojovou teplotu, ale energie v baterii by už nemusela stačit na spuštění motoru. Takže pokud v provozu dojde ke snížení napětí v palubní síti vozidla pod hodnotu 11,4 Voltu, je v ŘJ klimatizace toto zapsáno a ta se nebude dále pokoušet o start topení/příhřevu. Pokud v dalším provozu dojde ke zvýšení napětí v palubní síti nad hodnotu 12,5-13 Voltů, je to bráno jako že je baterie už zase nabita a blokace startu topení je automaticky zrušena. Jen s tou hodnotou toho vyššího napětí si nejsem jistý, snad to najde někdo druhý. Moje zkušenost je taková, že pokud jedu s autem delší trasu 50-80km a druhý den je pod 10°C, tak příhřev ráno chytá ochotně a rád. Totéž platí, když auto večer připojím na nabíječku. Ale pokud auto používám na různé pojížděčky 12km denně a 20x startuji, tak se příhřev nespustí, ani kdyby mrzlo !!
V návodu k autu je o tom zvláštní odstavec, že je toto třeba zákazníkům vysvětlit. (Achtung: Kurzstreckenfahrverhalten kann zu andauernden Problemen führen; Kunden aufklären ). Takže pokud hodně startuješ, málo jezdíš, k tomu celoročně svítíme, sem tam odmražení zadního okna a pak se divíme, že se topení/příhřev spouští podle vlastní nálady.
Edit : To čidlo vnější teploty je na
pravé straně před spolujezdcem, omlouvám se všem, které jsem mystifikoval