Stránka 1 z 2

Napsal: stř 06.02.2013 11:05
od risus525tds
Vím, že se to tady asi již mnohokrát řešili, ale přesto. Byl by někdo schopný mi poradit, jak a kudy mám dolít (doplnit) olej do automatické převodovky u svého 525 tds E34?
Je to ta převodovka 5 stupňová, bez měrky oleje, s výpustným šroubem dole uprostřed na 18 imbus

Včera jsem hledal marně, našel jsem akorát zezadu vpravo nahoře plnící zátku (na 6 imbus), ale tou mi to naplnit nešlo, jelikož je zevnitř nějaký kolíček a gumové těsnění.

Tak nevím, jestli nemá třeba být motor nastartovaný a zařazena nějaká rychlost nebo jak to tedy je.

Díky moc všem za užitečné rady.

Napsal: stř 06.02.2013 16:39
od Misanek
Prosim tě, že se do toho hned hrneš, rozebíráš převodovku a vůbec nevíš co a jak. Já bych si teda dřív pozjišťoval infromace než se na to takhle bezhlavě vrhnul :D Nicméně k věci:

Olej se kontroluje a doplňuje tak, že se v první řadě musí kontrolovat při běžícím motoru a voliči v poloze P Dolévací a zároveň jako kontrolní bod funguje právě to zapuštěné veliké víčko na tu 18 imbus. Ten odšroubuješ a budeš dovnitř cpat tak dlouho olej, dokud ti nezačne zpět vytékat tímto otvorem. Je to poněkud nešikovné, ale bohužel, takto to kluci vymysleli :roll:

Naopak výpustný šroub je zase v přední části vany ten malý torx, kdybys někdy chtěl dělat výměnu.

Snad jsem ti dostatečně poradil.
Nezapomeň - základ je mít nastartovaný motor při kontrole hladiny a hlavně taky je potřeba mít ten správný olej :wink:

Napsal: stř 06.02.2013 17:08
od pepino5xx
O zahřátí snad psát nemusím, předtím ještě projet všechny polohy voliče.

Napsal: stř 06.02.2013 17:11
od Misanek
Jn, na to jsem zapoměl :oops: Olej by měl být zahřátý na provozní teplotu. U kontrolního bodu je tuším napsaná na vaně teplota cca 55 stupňů nebo tak se mi zdá...

Napsal: stř 06.02.2013 17:17
od Misanek
pepino5xx píše:předtím ještě projet všechny polohy voliče.
Ono když se při stojícím vozidle a převodovce v režimu E (asi i S) projedou veškeré polohy voliče, tak dle mého je to stejně k ničemu, jelikož stejně převodovka má zařazeno furt za 1, takže je to teoreticky jedno, ne? Až po přepnutí na zimní režim se při změně kvaltu na voliči fyzicky přeřadí i rychlost nehledě na to, jestli auto nějaký pohyb vykonává či nikoliv. Já vím, že se to tak dělat má, nechci aby jsi to chápal tak, že zpochybňuji tvoje tvrzení :wink: a samozřejmě s ním souhlasím.

Nicméně já to při výměně oleje dělám tak, že doliju olej doplna, pak motor natočím a na voliči zařadím D, projedu všechny polohy, pak dám N, přepnu na zimní režim a jedu od 2 do čtyřky a pokaždé nechám zařadit příslušný kvalt, pak dám P a jdu pod auto za běžícího motoru doplnit olej. Možná dělám zbytečnou práci navíc, ale nějak mi to přijde logičtější, když ty kvalty jsou ve skutečnosti opravdu zařazeny. Pokud je to pouze moje mylná doměnka, budu velmi rád, jestli mi ji někdo vyvrátí smyslupnýma argumentama :wink:

Napsal: stř 06.02.2013 17:19
od pepino5xx
Když máš auto na zvedáku, dáš D a přidáš plyn, auto řadí nahoru a "jede".
Prostě aby zařadil i 5., jako jestli máš režim E nebo S je úplně jedno, a pak na poFL automatech ani vložka není (V8 automat).

Napsal: stř 06.02.2013 17:21
od Misanek
Jo taak, tak to je jiná :D Bohužel mám jenom montážní jámu, takže se zvedák nekoná :(

Napsal: stř 06.02.2013 17:24
od pepino5xx
Pokud sice projedeš všechny polohy voliče ale auto ti pořád stojí a "nejede", tak nevím jak ty ventilky a kanálky a hejblátka zaplníš olej apod..

Napsal: stř 06.02.2013 17:27
od Misanek
A olejové čerpadlo v převodovce dělá co? :lol:

Napsal: stř 06.02.2013 17:32
od pepino5xx
Jasný, ale ty ventily nejsou všechny pořád otevřené, pokud nezařadí všechny kvalty, neprotáhne se olej všude.
Ale tohle už řešíme do detailu 8)

Napsal: stř 06.02.2013 17:39
od Misanek
pepino5xx píše:Ale tohle už řešíme do detailu 8)
Tak za to jsem já naopak rád, přecejenom minimálně mně pomůže ještě lépe chápat tyto systémy to, že se probírají různé stavy do detailu :wink:

pepino5xx píše:Jasný, ale ty ventily nejsou všechny pořád otevřené, pokud nezařadí všechny kvalty, neprotáhne se olej všude.
Právě proto jsem řikal, že přepínám převodovku do zimního režimu, při kterém je schopná převodovka i při stojícím vozidle zařadit téměř všechny kvalty (kromě pětky) na základě požadavků obsluhy, tzn. když přentu na zimní režim a na voliči nastavím trojku, převodovka tu trojku zařadí. Totéž se děje i u dvojky a čtyřky.

Probírám to právě z toho důvodu, abych kdyžtak zjistil jestli dělám něco špatně a případně se poučil, rozumíš :wink: Taky nejsem vševěd a člověk se pořád učí

Napsal: stř 06.02.2013 20:32
od Blackie
A není lepší tam ten olej dolejt,tak jak píšete-dokud nezačne chcát ven... Venku to v klidu projet a pak na zvedáku okouknout,popřípadě dolejt..

Napsal: čtv 07.02.2013 00:18
od kalashnikow
Co já vím, olej se má dolévat při 40 C teplotě, určitě ne provozní (která je vyšší než 55 C) ale ani při 55 C, alespoň mi to tak řekl člověk, co celý život dělá BMW. Ten olej má velkou objemovou teplotní roztažnost.

Napsal: čtv 07.02.2013 03:42
od Misanek
Prostě hlavně jsem jasně napsal, že na vaně u kontorlního šroubu je napsaný teplotní rozsah, tečka.


A narovinu - to mi chceš jako říct, že olej bude (i v origo) servisu někdo přesně měřit, jestli má 40° a pokud je mít nebude, tak ho budou ohřívat (čekat na ochlazení)? Neblbni :lol: Prostě jak je ohřátý (převodovka začne zamykat měnič), tak klidnou jízdou dojedu do garáže a kontroluju. Ty voe, ještě laborovat s tím aby měl přensně 40°, to už je k smíchu :lol: a dohadovat se tu o rozdílu 15° C? No comment... :lol:

Napsal: čtv 07.02.2013 11:50
od kalashnikow
Nevím, jakýho máš ty servisáka a nevím, co je k smíchu na tom, že se věci provedou tak jak mají.

Když mi ten člověk doplňoval olej, řekl mi, ať mu auto přivezu v čas X:X a že se k tomu dostane až za pár hodin, mezi čímž auto (olej) vychladne a pak teprve to doléval. Problém je v tom, že když je to zahřáté jízdou tak tam pak nic nedoleješ, vzhledem k tomu, že olej je maximálně rozepjatý a tedy ani nezjistíš, kolik toho tam chybí, takže na té teplotě opravdu něco bude.

To bys to tam jako lil a zároveň by ti to teklo ven ? :)

Napsal: čtv 07.02.2013 15:06
od Misanek
Servis si dělám sám a právě proto je mi i jasné, že dohadovat se tady o rozdílu teplot 15° C je k smíchu :wink:

Napsal: čtv 07.02.2013 16:25
od kalashnikow
Dobře, tak až budeš víc lpět na přesnosti, zkus teploměr ;) s ním to k smíchu třeba nebude.

Napsal: čtv 07.02.2013 17:32
od Tumon
Hlavně tam necpat ATFko :!: :lol:

Napsal: pát 08.02.2013 00:48
od lubomt1
Tumon píše:Hlavně tam necpat ATFko :!: :lol:

?

Napsal: pon 18.02.2013 17:09
od Tumon
lubomt1 píše:
Tumon píše:Hlavně tam necpat ATFko :!: :lol:

?

Čemu nerozumíš :?: ATFko do téhle převodovky prostě nepatří :!:
Tohle tam patří:
Esso/Mobil ATF LT 71141 1L automat