Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.
Jaký olej?
Na tachecu je ted 99000 a co jsem se díval do servisky tak naposledy to bylo na inspekci v 82000 v roce 2002 pak prej to až do ted stálo. Já jsem to v úterý koupil a tak to chcu vyměnit. Je to z Itálie takže serviska a všechny manuály jsou v pro mě neznámém jazyce. Na štítku na dveřích jsem našel Shell Helix Ultra.
TomasX píše:Na tachecu je ted 99000 a co jsem se díval do servisky tak naposledy to bylo na inspekci v 82000 v roce 2002 pak prej to až do ted stálo. Já jsem to v úterý koupil a tak to chcu vyměnit. Je to z Itálie takže serviska a všechny manuály jsou v pro mě neznámém jazyce. Na štítku na dveřích jsem našel Shell Helix Ultra.
No ja bych nejdrive s tim jezdil, poradne ten soucasnej volej "proplachl" a pokud to stalo 3roky a dle stavu voleje (az to budes vypoustet) mozna bych jeste tam nalil nejakem mizener a opet "proplachl" pak az neco slusnejsiho 5W40
A to jako proč proplachovat?Snad si nemyslíš,že se ten olej skazil.A co jako poznáš pouhym okem bez chem. rozboru či alespoň spektroměru,když ho vypustíš.Pouze to jestli je čistý,nebo není.To ale rozhodně není vodítko k určení kvality oleje protože absorbce nečistot je jedním z hlavních určení motor.oleje.Tudíž je většinou špinavý už po dvou tis.km.Pánové,stárnutí oleje je proces,který se děje hlavně při jeho používání tj.olej se provozem opotřebovává(tj.absorbuje nečistoty a je namáhán střihem).Tudíž pokud olej někde leží uzavřen v orig. obalu i 5let,stačí jej pouze trošku proklepat aby se znovu promísil s aditivy a je zase jako nový.Ty řeči o výměnách oleje každý rok i když člověk nenajede potřebný počet km jsou pouze trykem jak dostat z lidí peníze.Věřte mi,olejařina je můj denní chleba již mnoho let.Toydolls píše:TomasX píše:Na tachecu je ted 99000 a co jsem se díval do servisky tak naposledy to bylo na inspekci v 82000 v roce 2002 pak prej to až do ted stálo. Já jsem to v úterý koupil a tak to chcu vyměnit. Je to z Itálie takže serviska a všechny manuály jsou v pro mě neznámém jazyce. Na štítku na dveřích jsem našel Shell Helix Ultra.
No ja bych nejdrive s tim jezdil, poradne ten soucasnej volej "proplachl" a pokud to stalo 3roky a dle stavu voleje (az to budes vypoustet) mozna bych jeste tam nalil nejakem mizener a opet "proplachl" pak az neco slusnejsiho 5W40
btw:tu 5W-30 tam rozhodně nedávej,jedná se o tzv.Long-live olej určený pro dlouhé výměnné lhůty u motorů od roku výroby cca2000-2001.Motor a hlavně chlazení oleje musí být tomuto oleji přizpůsobeno.Tvoje 318i takto upravena rozhodně není.Použij opět synth.či polosynth třídy 5W-40 jako byl ten Helix.Ještě tam tam můžeš šoupnout nějakou tu 0W-40(rychleji promaže vršek motoru při studených startech),no a pokuď jsi pan šetřiví,tak tam nalej nějakou 10W-40.Ale 15W-40 už nedoporučuji,ale pokud se ocitneš v situaci kdy musíš dolít a nic jiného nemáš tak je rozhodně lepší tam nalít cokoli mastného,než jezdit bez oleje.
Jako olej se mám měnit jednou ročně i když nenajedeš ty km pro výměnu. A se starým olejem bych fakt nejezdil, může být zvodnatělý či něco podobnýho(moc o tom nevím, co se s ním může stát). Spíš bych doporučoval jeho výměnu a další o něco dříve, než by měla ta výměna být. A s tím se váže i brzdová a chladící kapalina, když to auto tak dlouho nejezdilo.
Speedy píše:Jako olej se mám měnit jednou ročně i když nenajedeš ty km pro výměnu. A se starým olejem bych fakt nejezdil, může být zvodnatělý či něco podobnýho(moc o tom nevím, co se s ním může stát). Spíš bych doporučoval jeho výměnu a další o něco dříve, než by měla ta výměna být. A s tím se váže i brzdová a chladící kapalina, když to auto tak dlouho nejezdilo.
Aha, tak jsem si přečetl příspěvek od Majora, takže beru z5 a jsem zase o něco chytřejší


Speedy promiň,ale zvodnatělýSpeedy píše:Jako olej se mám měnit jednou ročně i když nenajedeš ty km pro výměnu. A se starým olejem bych fakt nejezdil, může být zvodnatělý či něco podobnýho(moc o tom nevím, co se s ním může stát). Spíš bych doporučoval jeho výměnu a další o něco dříve, než by měla ta výměna být. A s tím se váže i brzdová a chladící kapalina, když to auto tak dlouho nejezdilo.

Jinak kluci,pokud budete mít ohledně maziv,olejů,PHM či jiných náplní nějaký dotaz a nechcete se tu s ním prezentovat můžete mi napsat na mail,v rámci svých možností(časových) a znalostí(dlouholetých praktických

Jo a ještě taková malá rada.Pokud se chcete přesvědčit o kvalitách olejů,které proběhli vaším motorem v průběhu používání(cca 20tis.km a výše)stačí sundat ventilové víko a mrknout se zda je ze vnitř čisté.Kvalitní olej dokáže zachovat tento díl v absolutní čistotě,tj.bez šlemů.Pokud je víko špinavé či dokonce zcela černé může to svědčit o možných budoucích problémech(hydroštely,ventilové těsnění,zapečené kroužky ,šály na klice,opotřebení vaček a ložisek atd.)
Mělo by to být OK.Jak jsem se díval,tak tento olej již splňuje nové normy API(American Petroleum Institut) SL(nižší obsah popilkovin).I ostatní parametry jako bod vzplanutí,viskozitní index,viskozita při 100stupních jsou dobré.Má schválení BMW.Pro letní provoz a mírný zimní je OK.Na tuhou zimu nicméně doporučuji 5W-40 ještě lépe 0W-40.Jiras píše:Major: teď jsem měnil olej, mám ten samý motor (318i M43), nalil jsem tam Sunoco Futura 10W-40. Jaký je názor na tento (levný) olej?
A teď ještě něco z praxe(odvrácená strana mince).Výrobci olejů z USA,jejichž priorytou je hlavně trh v Americe, nepoužívají tak široké spektrum aditiv jako Evropské firmy(a aditivum dělá olej).Je to dáno mimo jiné tím,že obsahy motorů v USA jsou z velké většiny velkoobjemové,tudíž nízkootáčkové.Na dlouhé výměnné lhůty,nízkoobjemové motory,přímé vstřikování,vysokootáčkové motory a proměnlivé časování ventilů se v USA zatím příliš nehraje.Je to dáno tamní cenou PHM,která nepodléhá spotřební dani.tudíž výkon honí objemem.Oleje pro tyto motory tedy nepotřebují obsahovat tak široké spektrum aditiv jako pro evropské či JPN motory.Papírově i skutečně sice všechny normy plní,ale v normách není striktně uvedeno jaké množství a typy aditiv se do nich musí dát.Kvalitu tedy odhalí až praxe.Tudíž doporučuji z těchto důvodů na olejích nešetřit,nekoukat jen po ceně a spíše brát od firem,které mají v Evropě již mnohaleté zkušenosti.Rozhodně se vyhněte zcela neznámým značkám i když se vám cena bude líbit.Jednou z velmi drahých věcí na olejích je totiž proces schvalování u jednotlivých výrobců vozidel.Každá významější automobilka má totiž svoje vlastní normy(např VW505.00,MB229.1,BMW long live atd.).A pokud si chcete jako výrobce na flašku s olejem napsat,že je ten olej splňuje,musíte ho nechat odskoušet danou automobilkou a pochopitelně zacálovat nemalou sumu.Méně známé firmy tak pochopitelně nečiní a proto se na jejich lahvích objevuje jen povinná norma ACEA a API.Není tedy zcela jasně zaručeno,že olej splňuje velmi náročné požadavky na High-tech moderní motory.
Nespletl jsi si náhodou název toho oleje?Mobil totiž již dlouhá léta dělá v řadě Delvac pouze tyto produkty:FrajerT píše:Sakra, tomu hovorím odborný výklad...![]()
A čo hovoríš na Mobil Delvac MX Extra 10W40 do 325TD, rok 93, 235 tis. km? Mám ho za super cenu...
Delvac 1 SHC 5W-40
Delvac 1 XHP 5W-40 Extra
Delvac 1 SHC 5W-40
Delvac HP 15W-40
Delvac MX 15W-40
Oleje této řady jsou prymárně určeny do užitkových vozidel a ne všechny se hodí pro použití v osobních autech.Prakticky jen ten 1 SHC 5W-40 a MX 15W-40.Nehledě na to,že ani jeden nemá atest BMW.Asi ho máš od někoho kdo vlastní autodopravu nebo jezdí náklaďákem,že?Tak že,až na ty dva co jsem uvedl bych použití této řady olejů nedoporučil.Oleje urené pro nákladní vozy vykazují poměrně odlišné vlastnosti než ty pro vozy osobní.Obsahují méně aditiv a vyšší obsah popilkovin,mají většinou i nižší vyskozitní index a bod vzplanutí.Proto je i cena zákonitě nižší.Vhledem k velkým olejovým náplním u nákladních vozů(26-33litrů) jsou pro ně tyto oleje plně dostačující.U tvého vozu,který má náplň 6,5 lt bude mít takový olej problém se uchladit a bude se asi dost odpařovat=tvorba šlemů,vznik netěsností.
Jak jsem již tady předeslal v některém z minulých příspěvků tak doporučuji používat pro celoroční provoz nejhůře oleje třídy 10W-40 spíše však 5W-40 a nejlépe 0W-40.A dejte si pozor, některé 10W-40 jsou minerály a hodně 5W-40 je "pouze" polosyntetika.Je to takový trik výrobců,že na polosyntetiky píšou "syntetická technologie".Nicméně se jedná většinou o vysoce kvalitní produkty.
Teda pánové,vy mi dáváte.
-Tak že,oelje firmy Castrol jsou sice veřejností považovány za špičku,ale to bohužel ve skutečnosti nelze říci o všech jejich výrobcích.Některé jejich produkty(GTX 3) vykazovaly dokonce horší vlastnosti než domácí výrobky Mogul a Madit(a to už je co říct).Co se týká oleje s označením "magantec" jde jen a pouze o marketingový tryk(tato firma je podobnými kousky celosvětově známá),stejné vlastnosti mají totiž všechny plně syntetické oleje od špičkových světových výrobců.Olej je samozřejmě kvalitní,ale cena přemrštěná.Olej Powertec 10W-40 s přídomkem High-Performance-Engineering je něco podobného,vždy mě pobaví podobné hlášky,které Castrol(ale i jiní) připíchne ke svému produktu.Opět se jedná sice o kvalitní zboží,ale naprosto standartní mezi špičkovými výrobci v této třídě.
-Repsol je španělská firma,která má poměrně solidní program pro motocikly,ale s automobilovými produkty to již tak slavné není.
-VAT je holandský výrobce olejů(tedy spíše jen míchač),ale produkty nejvyšších řad této společnosti jsou poměrně solidní.
-Olej Mobil Synt S 5W-40 je opět vkalitní produkt od kvalitního výrobce,jde o lepší standart ve třídě 5W-40.Do 528i plně dostačující,pokud jsi motor netunil.Bohužel po spojení firem Mobil a Exon(Esso) dochází k ústupu značky Mobil z našeho trhu na úkor olejů Esso,které bohužel nedosahují kvalit produktů Mobil.
Jak tak koukám asi bude lepší když sem hodím souhrnně pár základních faktů a rad pro oleje do BMW :
-velkým obloukem se vyhněte olejům určeným pro trh v USA(podstatně nižší kvalita)
-vyhněte se i tuzemským,polským a ostatním produktům z východní Evropy,u kterých se většinou používá základní olej vyrobený z ruské ropy(obsahuje mnoho síry a dalších složitě odstranitelných prvků)
-Vyhněte se všem neznámým značkám,i když jsou ze "západu".Kvalita jejich základových olejů a aditiv bývá proměnlivá,nakupují tyto produkty totiž od různých výrobců dle momentální ceny.Můžou též prodávat oleje recyklované,či oleje pro trh v USA a pouze je přebalovat do svých obalů.
-Lze doporučit tyto výrobce:Mobil,ARAL,TOTAL,ELF,Shell,Castrol,Texaco,Esso,Fuchs,Agip
,někteří výrobci(OMV,Fuchs,Castrol,Shell ale i jiní)dodávají na východní trhy kvalitativně odlišné produkty(většinou staré typy olejů o ktré už není na západě zájem),nebo nakoupí hotový produkt z Polska či u nás z Korama a bouchnou ho do svých obalů(toto platí většinou ale jen pro nižší výrobkové řady)aby mohli cenově konkurovat v nižsích výrobních řadách olejů a ještě na tom vydělali
-všeobecně doporučuji brát jen produkty nejvyšších řad
-do svých miláčků používejte pouze syntetické nabo polosyntetické produkty určené pro provoz v osobních vozech,mimo jiné jsou tzv.lehkoběžné a dokážou uspořit od 1,5%(polosynth.) do 8%(plná synth.) paliva,toto opravdu funguje-prověřeno v mnoha tzv.flotilových testech,minerály nedoporučuji=větší sklon k tvorbě úsad(karbonu)
-neměňte často druh oleje ani výrobce,zvláště pokud má motor již více nalítáno
-maximálně povýšit z polosyntetiky na syntetiku,z minerálu na syntetiku u motoru který na minerál jezdí dlouho nedoporučuji
-pokud provedete výraznější tuning motoru s nárůstem výkonu nad 20% původní hodnoty přejděte na vyšší třídu oleje(možno i na oleje tříd 5W-50,5(10)W-60,tyto jsou primárně určeny pro velmi zatěžované závodní motory s velkým poměrem výkonu na litrový objem)jinak lze tyto oleje doporučit pouze pro provoz v extrémě teplých oblastech(dlouhodobě nad 30 stupňů C)
-u dieslových motorů s přímým vstřikem (common-rail či koncernových PD)stryktně používat pro dlouhé výměnné lhúty(long-life,30.tis.km) jen oleje předepsané výrobcem a to jak vyskozitou tak značkou(jedná se většinou o oleje tříd 0W-30).Pokud použijete jiné syntetické či polosyntetické produkty nesplňující normy long-life,zkra?e výměnné lhůty na max.15tis.km
-výměny oleje provádějte až po ujetí danného počtu km(klidně i za dva až tři roky)oxidační stabilita moderních synt. olejů je opravdu na vysoké úrovni.
-při koupi se orijentujte dle uvedených norem a specifikací,které jsou na obalu,neb co je psáno je dáno.Renomovaní výrobci si nedovolí na obaly dát nepravdivé údaje,stálo by je to totiž u soudu hodně love.
-současné moderní oleje splňují tyto normy:
dle API pro osobní vozy(americká norma,pro evropu ne příliš odpovídající) SJ/CF,SL/CF,SM/CF (čím vyšší druhé písmeno v abecedě tím náročnější norma)S-benzínové motory,C-dieslové motory
dle ACEA(evropská norma) A5/B5,A2/B2,A3/B3,B4(ostatní)
dále má většina významných automobilek své vlastní normy,mezi nejvýznamější patří:
VW 506.00,503.00,506.01(long-life 0W-30),505.00,502.00,503.01
;BMW long 01,long 98
;MB 229.5,229.1
; Ford 913-B
Pokud na obalu najdete tyto normy vypsány,jedná se o velmi solidní produkt
-pokud jezdíte pouze po městě zkraťte výměnnou lhůtu o 1/3(podstatně náročnější druh provozu,hodně tzv.studených startů,olej se většinou nedostane ani na svoji provozní teplotu)údaj na teploměru vám ukazuje totiž teplotu chladící směsy a ne teplotu oleje(něktré vozy mají ale i tento ůdaj)ta se ohřeje podstatně rychleji než olej v motoru(optimální teplotní prac. rozsah oleje je 80 až 110 stupňů C)
-vždy používejte pouze kvalitní a výrobcem vozu doporučené olejové filtry od kvalitních výrobců(značně ovlivní životnodt oleje)
-jednoduše lze zjistit kvalitu náplně pokud budete častěji kontrolovat olej měrkou v motoru za studena.Vyčerpaný olej je za studena podstatně méně tekutý(je zralý na výměnu),ale musíte vědět jaký byl původní stav pro porovnání,na čistotu moc nekoukejte.
-Tak že,oelje firmy Castrol jsou sice veřejností považovány za špičku,ale to bohužel ve skutečnosti nelze říci o všech jejich výrobcích.Některé jejich produkty(GTX 3) vykazovaly dokonce horší vlastnosti než domácí výrobky Mogul a Madit(a to už je co říct).Co se týká oleje s označením "magantec" jde jen a pouze o marketingový tryk(tato firma je podobnými kousky celosvětově známá),stejné vlastnosti mají totiž všechny plně syntetické oleje od špičkových světových výrobců.Olej je samozřejmě kvalitní,ale cena přemrštěná.Olej Powertec 10W-40 s přídomkem High-Performance-Engineering je něco podobného,vždy mě pobaví podobné hlášky,které Castrol(ale i jiní) připíchne ke svému produktu.Opět se jedná sice o kvalitní zboží,ale naprosto standartní mezi špičkovými výrobci v této třídě.
-Repsol je španělská firma,která má poměrně solidní program pro motocikly,ale s automobilovými produkty to již tak slavné není.
-VAT je holandský výrobce olejů(tedy spíše jen míchač),ale produkty nejvyšších řad této společnosti jsou poměrně solidní.
-Olej Mobil Synt S 5W-40 je opět vkalitní produkt od kvalitního výrobce,jde o lepší standart ve třídě 5W-40.Do 528i plně dostačující,pokud jsi motor netunil.Bohužel po spojení firem Mobil a Exon(Esso) dochází k ústupu značky Mobil z našeho trhu na úkor olejů Esso,které bohužel nedosahují kvalit produktů Mobil.
Jak tak koukám asi bude lepší když sem hodím souhrnně pár základních faktů a rad pro oleje do BMW :
-velkým obloukem se vyhněte olejům určeným pro trh v USA(podstatně nižší kvalita)
-vyhněte se i tuzemským,polským a ostatním produktům z východní Evropy,u kterých se většinou používá základní olej vyrobený z ruské ropy(obsahuje mnoho síry a dalších složitě odstranitelných prvků)
-Vyhněte se všem neznámým značkám,i když jsou ze "západu".Kvalita jejich základových olejů a aditiv bývá proměnlivá,nakupují tyto produkty totiž od různých výrobců dle momentální ceny.Můžou též prodávat oleje recyklované,či oleje pro trh v USA a pouze je přebalovat do svých obalů.
-Lze doporučit tyto výrobce:Mobil,ARAL,TOTAL,ELF,Shell,Castrol,Texaco,Esso,Fuchs,Agip
,někteří výrobci(OMV,Fuchs,Castrol,Shell ale i jiní)dodávají na východní trhy kvalitativně odlišné produkty(většinou staré typy olejů o ktré už není na západě zájem),nebo nakoupí hotový produkt z Polska či u nás z Korama a bouchnou ho do svých obalů(toto platí většinou ale jen pro nižší výrobkové řady)aby mohli cenově konkurovat v nižsích výrobních řadách olejů a ještě na tom vydělali
-všeobecně doporučuji brát jen produkty nejvyšších řad
-do svých miláčků používejte pouze syntetické nabo polosyntetické produkty určené pro provoz v osobních vozech,mimo jiné jsou tzv.lehkoběžné a dokážou uspořit od 1,5%(polosynth.) do 8%(plná synth.) paliva,toto opravdu funguje-prověřeno v mnoha tzv.flotilových testech,minerály nedoporučuji=větší sklon k tvorbě úsad(karbonu)
-neměňte často druh oleje ani výrobce,zvláště pokud má motor již více nalítáno
-maximálně povýšit z polosyntetiky na syntetiku,z minerálu na syntetiku u motoru který na minerál jezdí dlouho nedoporučuji
-pokud provedete výraznější tuning motoru s nárůstem výkonu nad 20% původní hodnoty přejděte na vyšší třídu oleje(možno i na oleje tříd 5W-50,5(10)W-60,tyto jsou primárně určeny pro velmi zatěžované závodní motory s velkým poměrem výkonu na litrový objem)jinak lze tyto oleje doporučit pouze pro provoz v extrémě teplých oblastech(dlouhodobě nad 30 stupňů C)
-u dieslových motorů s přímým vstřikem (common-rail či koncernových PD)stryktně používat pro dlouhé výměnné lhúty(long-life,30.tis.km) jen oleje předepsané výrobcem a to jak vyskozitou tak značkou(jedná se většinou o oleje tříd 0W-30).Pokud použijete jiné syntetické či polosyntetické produkty nesplňující normy long-life,zkra?e výměnné lhůty na max.15tis.km
-výměny oleje provádějte až po ujetí danného počtu km(klidně i za dva až tři roky)oxidační stabilita moderních synt. olejů je opravdu na vysoké úrovni.
-při koupi se orijentujte dle uvedených norem a specifikací,které jsou na obalu,neb co je psáno je dáno.Renomovaní výrobci si nedovolí na obaly dát nepravdivé údaje,stálo by je to totiž u soudu hodně love.
-současné moderní oleje splňují tyto normy:
dle API pro osobní vozy(americká norma,pro evropu ne příliš odpovídající) SJ/CF,SL/CF,SM/CF (čím vyšší druhé písmeno v abecedě tím náročnější norma)S-benzínové motory,C-dieslové motory
dle ACEA(evropská norma) A5/B5,A2/B2,A3/B3,B4(ostatní)
dále má většina významných automobilek své vlastní normy,mezi nejvýznamější patří:
VW 506.00,503.00,506.01(long-life 0W-30),505.00,502.00,503.01
;BMW long 01,long 98
;MB 229.5,229.1
; Ford 913-B
Pokud na obalu najdete tyto normy vypsány,jedná se o velmi solidní produkt
-pokud jezdíte pouze po městě zkraťte výměnnou lhůtu o 1/3(podstatně náročnější druh provozu,hodně tzv.studených startů,olej se většinou nedostane ani na svoji provozní teplotu)údaj na teploměru vám ukazuje totiž teplotu chladící směsy a ne teplotu oleje(něktré vozy mají ale i tento ůdaj)ta se ohřeje podstatně rychleji než olej v motoru(optimální teplotní prac. rozsah oleje je 80 až 110 stupňů C)
-vždy používejte pouze kvalitní a výrobcem vozu doporučené olejové filtry od kvalitních výrobců(značně ovlivní životnodt oleje)
-jednoduše lze zjistit kvalitu náplně pokud budete častěji kontrolovat olej měrkou v motoru za studena.Vyčerpaný olej je za studena podstatně méně tekutý(je zralý na výměnu),ale musíte vědět jaký byl původní stav pro porovnání,na čistotu moc nekoukejte.
- George_D
- Registrovaný
- Příspěvky: 7737
- Registrován: stř 10.03.2004 01:00
- Bydliště: Měšice
- Kontaktovat uživatele:
Super, že se tady objevil někdo, kdo tomu rozumí a podělí se o to s námi
Já ted musel koupit plnou syntetiku Paramo a atest BMW tam byl tak doufam že to taková šitka nebude a do další výměny přejedu
A malej dotaz. Na foru E30 nabízí za dobrou cenu olej do závodních vozů Q8 Formula Advanced 10W40 je to dobrý olej, nebo ne?? Mam motor M42 318Ti 16V


A malej dotaz. Na foru E30 nabízí za dobrou cenu olej do závodních vozů Q8 Formula Advanced 10W40 je to dobrý olej, nebo ne?? Mam motor M42 318Ti 16V


E36 328 Coupe+E30 318iA LPG Coupe - Jezdim se srdcem, ktere mi tluče pod kapotou BMW
ŽEBŘÍČEK ŠKODLIVOSTI DROG !!!!