Stránka 1 z 1

Napsal: stř 14.09.2011 01:22
od Trimack
Ahojte, jake jsou nejlepsi otacky pro zmenu rychlosti vzhledem k ekonomicnosti? Mam e46 320i. Diky predem.

Napsal: stř 14.09.2011 09:26
od Monty_CZ
to je otazka na kterou nelze jen tak dat odpoved.

Pokud se podivam na graf prubehu tociveho momentu a vykonu, tak je tam videt, ze cca 80% tociveho momentu je k dispozici uz od 1500 otacek. Pod tyto otacky se kroutak rychle ztraci - dochazelo by tedy k podtaceni. Vrchol kroutaku je ve 3500 ot.
Pro ustalenou jizdu po rovine by tedy asi platilo, ze po prerazeni na vyssi rychlost by otacky mely byt minimalne 1500 (realne spise o malinko vice). Pri normalni jizde by se tedy otacky pohybovaly kolem 1700-2500 ot. Cim mensi otacky tim mene slapat na plyn. Pokud se v nizkych otackach prida vice plynu, je slyset, jak se to tomu motoru nelibi + to dost zere.
Pro rozjizdeni a nabrani rychlosti nebo jizdu do kopce to chce samozrejme otacky trochu vyssi. Budou se tedy napriklad pohybovat v rozmezi 2000-3000ot. Pri jizde z kopce je to celkem fuk, protoze pri brzdeni motorem je spotreba 0.
Pro razantnejsi akceleraci (treba predjizdeni) je treba mit aspon 3500 otacek. Odtud motor tahne nejlepe az do cca 6tis - dale uz se vykon ztraci.
Takze co se tyce spotreby, nejlepe radit brzo, ale motor nepodtacet ani zbytecne nevytacet. Jet predvidave a vyvarovat se prudke akceleraci (hlavne z nizkych otacek) a zbytecnemu brzdeni brzdami (chapej tak, ze je lepsi drive sundat nohu z plynu a brzdit motorem).

Napsal: stř 14.09.2011 11:14
od Trimack
Skvela odpoved, diky! Ted uz se to jenom naucit pouzivat :)

Napsal: čtv 15.09.2011 17:14
od pragdejf
mno pustim se na tenkej led, neberte to jako duvod k nakymu flamu, ale nebylo by dobre provozovat motor, teda ciste z teorie, v rezimu zcela otevrene skrtici klapky? neredukuji se tim cerpaci ztraty pri doprave vzduchu (smesi) do valcu? jasny, je v tom nekolik dalsich faktoru, ale tohle v konecnym dusledku znamena, ze by bylo nejuspornejsi provozovat motor v otackach, kde jeste zvladne plnit zadane ukoly: zrychlovani, udrzovani rychlosti a pri tom mit cihlu na plynu? jakmile se motor prehoupne do otacek, kde ma zbytecne mnoho sily, tak odradit a pokracovat dal az k dosazeni vysledku.

Napsal: čtv 15.09.2011 17:53
od marecekoi
pragdejf píše:mno pustim se na tenkej led, neberte to jako duvod k nakymu flamu, ale nebylo by dobre provozovat motor, teda ciste z teorie, v rezimu zcela otevrene skrtici klapky? neredukuji se tim cerpaci ztraty pri doprave vzduchu (smesi) do valcu? jasny, je v tom nekolik dalsich faktoru, ale tohle v konecnym dusledku znamena, ze by bylo nejuspornejsi provozovat motor v otackach, kde jeste zvladne plnit zadane ukoly: zrychlovani, udrzovani rychlosti a pri tom mit cihlu na plynu? jakmile se motor prehoupne do otacek, kde ma zbytecne mnoho sily, tak odradit a pokracovat dal az k dosazeni vysledku.


Co z toho teda vyplývá???v kolika tis. otáček řadit podle tebe???Zase je dost důležitý kolik je pro ten motor vhodnejch otáček pro udržování otáček a tak.Já jsem zase slyšel, že by se mělo řadit kolem 3000tis. pak je to prej pro ten motor nejzdravější.Ale nemám to nijak podložený, takže se na mě kdyžtak nezlobte :P

Napsal: čtv 15.09.2011 23:03
od shade741
Šmarjá já bych z toho nedělal vědu, tak snad když mám bmw nebudu pořád čučet na otáčky abych náhodou nepřehoupl a nezkonzumoval o 0.01l navíc :? Dle mýho je to na každým a na zvyku a odzkoušení. Nehledě na specifičnost trasy kerou jezdím, provozu atd :) Pokud pojedu napohodu a nebo když se budu zatezovat s presným řazením v tom kterým okamžiku a výslednej rozdíl mi vyjde 0.5l tak to mi za to fakt nestojí. Navíc stačí si auto trochu ošahat a za chvíli už to musí mít každý takzvaně v ruce ne? :D

Napsal: čtv 15.09.2011 23:14
od JanHavlicek
Ideální je přeřazovat, když otáčkoměr atakuje červené pole :mad:

Jinak se to snad nedá obecně říct, je to podle nálady, podle trasy, podle toho, jestli jsou tam kopce nebo rovinka atd...

Napsal: pát 16.09.2011 00:05
od marecekoi
Jj pravda pravdoucí,myslim, že by se s autem mělo jezdit tak aby to pro auto bylo to nejlepší tzn. v pořádnejch otáčkách :twisted: :D :D :D

Napsal: pát 16.09.2011 00:21
od Totic
Prostě jak se říká, eko-jízda na nejvyšší kvalt je cca při 90-110km/h, tak řazení u benzínu bych pak viděl při 2,5 - 3 tis. otáčkách.
I u méně sportovních, lidových vozů jako je ve Fabii, máme značené zelené pole mezi 2-3 tis. otáčkami. :)

Napsal: pát 16.09.2011 00:53
od Trimack
Rika se, ze idealni otacky pro prerazeni jsou pro kazdy motor jiny. Samozrejme zalezi na trase a podobne, ale me by fakt zajimalo, kolik je idealni pro muj motor.. Kde se da takova informace zjistit?

Napsal: pát 16.09.2011 01:09
od shade741
me spise zajima k cemu to přesně potřebuješ? vpodstatě taková informace je kničemu, stačí se tím jedou dvakrát svízt a musís to v tom přece vidět kdy je ideální v té které situaci přeřadit :D

Napsal: pát 16.09.2011 01:37
od Trimack
Jednoduchy duvod. Mam auto nove, je jiny (hlavne silnejsi), nez vsechno, co jsem kdy ridil a nemam ho naposlouchany. Podle zvuku mi pripada, ze mam radit, az kdyz mam otacky nekde 4-5k, ale pri tom brutalne roste spotreba, takze si musim zvyknout na ty spravne otacky.. a to je? :)

EDIT: jo a jsem lama ridic! :oops:

Napsal: pát 16.09.2011 07:38
od Paty
u každýho auta jiný :wink:

Napsal: pát 16.09.2011 08:21
od JanHavlicek
u všech běžnějších aut je to podobný podle rychlosti

na jedničku rozjezd, hned dvojka, trojku někdy při 30km/h, čtyřku při padesátce, pětka při sedmsesátce a jedeš.... takovou tou normálnější jízdou

Když potřebuju vyjet kopec, nebo naopak brzdit motorem, tak se to liší samozřejmě

Napsal: pát 16.09.2011 08:35
od Paty
mě to učili v autoškole při kolika km/h řadit :wink:

Napsal: pát 16.09.2011 09:31
od jarda
Trimack píše:je jiny (hlavne silnejsi), nez vsechno, co jsem kdy ridil a nemam ho naposlouchany. Podle zvuku mi pripada, ze mam radit, az kdyz mam otacky nekde 4-5k


To bude tím, že šestiválec nezačne ve vyšších otáčkách tak řvát jako čtyřválce na které jsi byl asi zvyklý. Po rovině můžeš klidně řadit už kolem 3k..

Napsal: pát 16.09.2011 17:45
od Kami1
pragdejf píše:mno pustim se na tenkej led, neberte to jako duvod k nakymu flamu, ale nebylo by dobre provozovat motor, teda ciste z teorie, v rezimu zcela otevrene skrtici klapky? neredukuji se tim cerpaci ztraty pri doprave vzduchu (smesi) do valcu? jasny, je v tom nekolik dalsich faktoru, ale tohle v konecnym dusledku znamena, ze by bylo nejuspornejsi provozovat motor v otackach, kde jeste zvladne plnit zadane ukoly: zrychlovani, udrzovani rychlosti a pri tom mit cihlu na plynu? jakmile se motor prehoupne do otacek, kde ma zbytecne mnoho sily, tak odradit a pokracovat dal az k dosazeni vysledku.
Tímto stylem jezdím hodně často a máš pravdu,
akorát ale při max. plynu dává ř.j. bohatší směs (preferuje akceleraci na úkor spotřeby),
takže při úsporné jízdě je potřeba šlapat "téměř na doraz" (je to hezky vidět na ekonoměru).

jinak čím vyšší rpm, tím vyšší ztráty motoru třením, vířením atd.
a ty jsou celkem znatelné.
takže čím nižší RPM, tím lepší spotřeba, akorát vačky jsou broušeny na ideální provoz motoru v RPM max. krouťáku.
Motor tedy téměř neustále plýtvá palivem. Vanosy atd. jsou celkem chabou kompenzací.