Stránka 1 z 2
Napsal: ned 04.08.2013 21:23
od tucnak
EDIT: posledni prispevek je dole
Ahoj vespolek
Projizdel sem to tu, zkousel hledani a nic moc sem nenasel, tak se zeptam. Kdyztak postaci, kdyz me odkazete na spravnej topic
Vemu to zesiroka pro jistotu:
Koupil sem dva tejdny zpatky e36 323i, jel s ni na slovensko a v pomalym 8km stoupani ji dostal do cerveny teploty. hned stop, nechat chladit a pohoda. pak dal normalne jezdil vsude mozne.
V patek sem jel po jizni spojce, vjel do kolony a pri popojizdeni ve vedru s klimou sem si vsiml ze mi leze teplota doprava. Hned ke kraji, haubnu nahoru, topeni naplno a doufat. plus sem zjistil, ze mi nejede elektrickej vetrak sahary.... Za chvili zacala lizt para zpod vicka expanzky, tak sem chcipl motor, odtlacil do stinu k benzince a koupil si destilku a nanuka. Po hodince chladnuti dolejvana destilka, teplota v normalu. pak pokus o odjezd, ujeto 300m a teplota zase v cervenym, takze doklouzano do modran a odstaveno prez vikend...
Dneska sem si pro nej sel kdyz chcalo, neb sem si rikal ze jak je chladnejc a vlhko ze se uchladi lip. Dolita dalsi voda (celkem uz 5L). Domu sem dojel asi 500m priskokama, kdy rucicka teploty litala doprava solidni rychlosti (semtam za jizdy z kopce bez plynu sla i lehce doleva ). bez oleje ve vode a vice-versa, motor jede hezky a zadna vyznamna zmena. Check hlasi "check engine coolant level" i kdyz je ddoplneno lehce nad rysku.
A ted se jak blbec zeptam:
1) Pravdepodobna pricina? jen elektrovrtule, nebo vodni pumpa/zavzdusneni/termostat? Viskovrtule by to udajne mela bez klimy pri jizde uchladit, coz se ted nak nedelo :/
2) Postup? mam v planu poresit tu elektrovrtuli, dat novou vodni pumpu a hladici kapalinu- souhlas?
3) postup pri prehrati/ vareni? Zastavit, otevrit haubnu, topeni naplno. Ale co s motorem? Chcipnout (rika BMW manual), nebo nechat bezet (cirkulace chladici kapaliny, viskovrtule,...)?
Diky moc za pomoc/ nasmerovani spravnym smerem :pivo2:
Napsal: ned 04.08.2013 23:16
od Thomeeno23
Těžko říct co to může být. jestli píšeš že ručička teploty šla i dolů vypadalo by to na termostat který neotvírá/neuzavírá přívod vody do motoru.Já s tím jezdil asi 14 dní kdy byl v otevřené poloze(z kopce bez plynuna kvalt šla teplota až do modrého) a po 14 dnech se vzpamatoval po nastartování se zavřel ale už neotevřel takže po zahřátí na půlku teplota vesela pokračovala dál.Když to nebude tím šel bych dál po vodní pumpě, případně zavzdušnění.Rozhodně ne po elektrické sahaře. Elektrická je jen ta vrtule zepředu chladiče(je vidět zkrz masku) a funguje jen když se klima chladič nestíhá chladit sám(jízdou).Důsledek její nefunkčnosti je v neklimující klimě na křižovatce a v kolonách. Chladič vody do motoru chladí viscospojka(ta druhá vrtule co je zas zevnitř v motorovým motoru nalepená na chladič) která není elektrická, a spíná opět jen pokud se chladič nechladí jízdou.Pokud jsi vařil v koloně mohl by to být důsledek viscospojky ale nevařil bys pak za jízdy.Ja provozoval 323i v hodně parnym létě s defacto nefunkční viscospojkou a uvařit se mi jej nepovedlo.A tu elektrickou vrtuli zepředu jsem zas neviděl skoro nikde funkční takže asi tak

Napsal: ned 04.08.2013 23:16
od level
Zkusil bych termostat jestli otevira, popripade vodni pumpu, ale je divne, ze se ti ztraci voda.Jestli se ti ztraci voda, tak to muze byt neco uplne jineho.
Napsal: ned 04.08.2013 23:23
od Thomeeno23
když tak nad tím přemýšlým vypadá to možná na tu viscospojku. V pomalém stoupání se ti nejspíš chladič nemusel uchladit jízdou, zastavil jsi, zchladils a pohoda. v koloně to samé s tím že se ti to zavzdušnilo a teď to nechladí vůbec. Zkus odvzdušnit projet a uvidíš jestli za normální jízdy vaříš nebo ne
Napsal: ned 04.08.2013 23:29
od Thomeeno23
voda se ztrácí u mnoho e36.zkontroluj napojení expanzky na chladič(mne to tudy mizelo cca litr/týden než jsme to zasilikonovali a nevidel jsem kapicky pod autem, jen jak se ta spara rosi) případně únik jinde. Jen doufej že ti třeba nefouklo těsnění když jsi vařil.. To poznáš podle emulze pod víčkem oleje
Napsal: pon 05.08.2013 07:07
od marecekoi
Měl jsem podobný problém a teklo to přes závit na čidle checku na chladiči a proto mi i check hlásil chybu chlazení.Zkus tam mrknout je to pod expanzkou. Jinak teda pokud budeš mít správně odvznušněno opravdu se vyplatí jít do nové visco spojky.
Napsal: pon 05.08.2013 08:45
od tucnak
DIKY!
Tesneni snad ne, neb emulzi nemam, ani nepribejva olej, ani neni cerna voda... takze snad OK
Viscospojka- jak otestuju spravnou funcnost? Vytocit otacky a jestli se roztoci rychejc?
Termostat nevim- pravda ze teplota leze nahoru stejne rychle jako kdyz jde z modryho nahoru do provozni, jen se nezastavi a dal plynule pokracuje. Ta ztrata vody asi muze bejt poskozenym okruhem behem toho hrani si na parni lokomotivu- mrknu na to...
BTW: Jakej je teda spravnej postup pri prehrati? Motor nechat bezet nebo ne?
Napsal: pon 05.08.2013 10:23
od odapoz
pri prehrati nechat motor bezet s topenim na maximum jen v pripade ze teplota pomalu klesa, jinak to smysl nema a pokud ti z chladice vylitne moc vody tak hledej nejrychlejsi zpusob jak zastavit a pak v intervalu cca 10minut motor nachvili natocit a zas chcipnout aby se promichal olej a nepripekl se kolem pistu
Napsal: pon 05.08.2013 11:35
od fabledwarrior
Zkouška spojky viz. FAQ:
Po studeném startu je chvíli (cca 1-3 minuty) unášená, než se kapalina přeleje do vnější komory - spojka se uvolní.
Následně je při zkoušení funkce možno vrtuli za chodu zastavit (stočené noviny jsou asi nejdostupnější bezpečný prostředek...).
Pokud teplota samotného tělesa spojky dosáhne 80°C, začíná spojka unášet vrtuli - pak samozřejmě noviny rozseká.
Jestliže ji lze takto zastavit, pak samozřejmě neunáší => špatná funkce.
Napsal: pon 05.08.2013 13:18
od beny-maser
začni tím, že se koukneš na termostat, to za tebe nikdo neudělá přes net a ani to nijak nevyšpekuluješ,až budeš mít venku termostat kokni rovnou na vodní pumpu,určitě zkontroluj prostor mezi chladičem vody a klima,mezi nima bejvá dost bordelu a pak to nestíhá chladit,je potřeba sundat předek a oba chladiče od sede od táhnout a vystříkat třeba vapkou,pokud má auto klimu el. vrtule pomáhá chladit motor pokud přesáhne určitou teplotu.
A tohle všechno má smysl dělat pouze tehdy pokud máš kolem vrtule visky všechny plasty na směrování proudu vzduchu k vrtuli.
Napsal: pon 05.08.2013 18:38
od tucnak
OK, udelam to asi komplet termostat-pumpa-smes, asi i remeny... plus elektrovrtuli
U ty viskospojky zjistim teplotu telesa jak? Abych poznal kdy ma spinat a nespina:)
Jinak sem to odvzdusnil poradne, a jeste se skoro litr vesel :tutuk: (predek nahoru, mackani hadic s ucpanym odvzdusnovakem, pak za tepla a tak....) a zatim se to pri kratky projizdce drzelo v normalni teplote. Rozhodne neplanuju s tim nejak jezdit, ale pro dily si to asi jeste po praze dojede

Napsal: pon 05.08.2013 20:28
od Tompo
S ucpaným odvzdušňovákem to moc dobře nejde... Zkoušel jsi už fci VISCO spojky? Nevím, proč nezačneš tím nejjednodušším...?
Napsal: úte 06.08.2013 00:01
od tucnak
"ucpanej odvzdusnovak" mysleno ze zmacknout hadici, zacpat prstem odvzdusnovak, pustit hadici, pustit odvzdusnovak...
Jinak visco se toci, jen nevim od jaky teploty/casu by nemela jit zastavit novinama. Kdyz sem to natocil, pockal az bude rucicka na palubce na 12ti a zkusil, tak zastavit sla
A el. sahara jede pri pusteni klimy, ale pri prehrati nejela. takze asi blby teplotni cidlo
Napsal: úte 06.08.2013 09:43
od Tompo
Ta visco spojka jde "natvrdo" asi 2minuty po startu (studeném), pak přeteče olej a spojka se rozepne
Napsal: úte 06.08.2013 22:17
od Peruanec
Mohu mít dotaz k jinému vozu?
před 14 dnz mi praskla expanzní nádoba. Mám novou dolitou jen destilovanou vodou neb v replice expanze nedodali vniitřní termostat, Od té doby sice rafička drží prapor ale na diagnostice OBDII vidím jak leze v rozmezí 108 -99 celsia. Navíc když hledám chyby hlásí v chybu přehřátí termostatu a to červeným trojúhelníkem. Nepomáhá otevřít topení. Pomocná vrtule jede stále a velká vrtule jak kdy. je slyšet v intervalech. Hadice jsou tvrdší a asi 0,5 cm lze zmáčknout
Příjde mi divný že velký termostat nestihá držet teplotu... I když rafička se nehne ani o kousek....
Jaká je pracovní teplota v motoru? e46 330i? je to v pohodě.
Visko spojka a pumpa byli měněny loni touto dobou. Hodlám jet na jih tak aby nebyl problém.
Napsal: pon 06.10.2014 02:38
od tucnak
..predem se omlouvam za neschopnost, ale uz mi dochazej napady:/
Momentalne sedim na parkovisti v Vysokym Mejte, kam sem jeste doklouzal po TrackDayi (paradni akce mimochodem...) a brecim nad rozlitou chladici kapalinou :/
Pri poslednim (z donuceni) okruhu sla teplota doprava, takze noha z plynu, topeni naplno a doklouzat do depa. Tam uz tekla voda prez vicko expanzky, ale rucicka ani nebyla v cervenym, tak sem si rikal ze pohoda.
Po castecnym vychlazeni doliti asi 4L destilky (a nejspis sem nechal zavreny topeni

), ale porad to vesele hralo.
Takze nasledovalo odvzdusnovaci kolecko (zastudena, zatepla, cumak hore, masaz hadic, cokoliv sem nasel v navodech a diskuzich. Ted z odvzdusnovaku pri nejlepsi snaze nejdou zadny bublinky, topeni otevreny.
...ale porad se hreje.
Pri provozni teplote je tepla jen horni cast chladice a horni hadice, spodek studenej. Topeni fouka studenej vzduch a pri zvyseni teploty (okraj cervenyho pole) zacinaj tuhnout hadice (daj se zmacknout, ale tvrdsi nez v klidu...). Pod vickem zadna emulze...
Otazka zni- sem vazne takovy jelito a ani naposty nedokazu odvzdusnit chladic, nebo mam jit shanet v okoli autoservis?
Diky

Napsal: pon 06.10.2014 09:35
od SvitaE36
Viděl bych to na vodní pumpu

Napsal: pon 06.10.2014 11:10
od tucnak
jo, to me taky napadlo. Jen nevim, jak to diagnostikovat, takze asi novou a v prubehu uvidime...
Napsal: pon 06.10.2014 15:30
od fabledwarrior
Ahoj, já nevím jestli je stejnej postup i na M52, ale u M42 jsem se dočetl v manuálu, že odvzdušňování se provádí tak, že naleješ vodu co se vejde do expanzky, nastartuješ a běžíš rychle dolejvat dál, až máš plno, otevřeš odvzdušňovák a párkrát vytočíš motor (2-3 tis. otáček), zavřeš a mělo by být hotovo.
Nečetl jsem celou předchozí stranu, ale vyměnil bych termostat a klidně i tu vodní pumpu, to nejsou zas takový rakety, když bych byl u toho, vytáhl bych chladič a zkusil bych ho nějak pročistic zevnitř.
Kdyby ani to nepomohlo, no, tak už bych přemýšlel, u koho si nechám vyměnit těsnění pod hlavou.
Napsal: pon 06.10.2014 15:49
od Francis
čerpadlo chladící kapaliny mělo v určitých letech výroby plastové oběžné kolo, které se časem rozpadlo. Pokud jsi neměnil preventivně, koukni na to.