Stránka 1 z 2

Napsal: stř 03.06.2015 19:15
od carlos0111
Zdravím na fóru, marně hledám, jak vlastně funguje 3pinový ventilátor, INPA mi píše chybu 1152. Na přívodu k ventilátoru není žádné napětí, ja tedy vadný ventilátor nebo mám hledat někde jinde (pojistky, relé)
Děkuji za každou radu

Napsal: stř 03.06.2015 22:01
od starML
Ten větrák se dá pomocí INPA vyzkoušet, je tam na to celý jeden oddíl, kde si volíš % otáček. Ty jsi zatím jen vyčetl chyby.

Pokud máš 3 drátový ventilátor, tak v tom 4-pólovém konektoru najdeš na pinu (1) kostru, na pinu(4) +12V od pojistky F76(50A). Na pinu(2) žlutočervený drát (GE/RT) multimetrem nic nenaměříš, leda osciloskopem. Po tomto GE/RT drátu jde impulsní modulace od ŘJ motoru do regulátoru větráku a ten regulátor je součástí elektromotoru větráku. Takže potřebuješ celý elektromotor, respektive celý větrák. Je to těžko rozebiratelné, těžko opravitelné a neznám nikoho, komu se to povedlo poskládat zpátky.

Více se dočteš zde http://bmwklub.eu/modules.php?name=Foru ... c&p=875284 , podstatné pro Tebe je od strany 6 tohoto dokumentu z roku 2010 http://vs31.sweb.cz//Vetrak_pred_chladicem.doc
:D

Napsal: čtv 04.06.2015 06:47
od carlos0111
Děkuji za reakci, ještě dotaz, kdy se má na tom přívodu od pojistky objevit nějaké napětí
pří zapnutí klimatizace
při zapnutí klíče do polohy 2
při nastartovaném motoru?

diagnostikou jsem dal test akčních členů, el. fan na 10-40 90%, ale ventilátor se ani nehnul(na konektoru jsem neměl žádné napětí)

Napsal: čtv 04.06.2015 08:33
od Foldas
+12v musí být na pinu 4 pořád proti 1(to je kostra)

Napsal: čtv 04.06.2015 18:29
od carlos0111
děkuji za odpověď,
jdu hledat kde se napětí ztratilo, na konektoru +12 voltů nemám
kde najdu pojistku F76?

Napsal: čtv 04.06.2015 19:19
od starML
Ve schránce u spolujezdce - v horní části najdi papír s jejich rozmístěním!
Obrázek

Napsal: čtv 04.06.2015 20:25
od carlos0111
Děkuji za rychlou odpověď, schránku u spolujezdce jsem vyndal a za jednotkou alarmu, kterou tam kdysi namontovali jsem našel dvě pojistky jedna 40A a druhá 50A, ta 50A je přepálená, po víkendu vyměním a uvidíme

Napsal: pát 05.06.2015 07:08
od starML
Takže malá upřesnění - u Tebe to bude to bude pojistka F75 (50A) v umístění viz. obrázek výše. V tom wordovském dokumentu je nějaké starší řešení. Ty pojistky 50A si kup rovnou radši 2 ks. Než vyměníš tu první pojistku, tak napřed odpoj ten 4-pólový konektor X01180. Potom tam dej tu pojistku a zapoj ten konektor větráku - na 91% ta pojistka F75 znova shoří, protože ten motor s vestavěným regulátorem bude ve zkratu a budeš potřebovat nový díl větráku a tu druhou 50A pojistku. :D

Obrázek

Asi před 2 lety jsem jel v hustém sněžení + protivítr, teplota okolo nuly a sepnula visko vrtule - proč?. Stejně jsem chtěl na pumpě dolít kapalinu do ostřikovačů a přitom jsem zjistil, že ledvinky i prostor před vrtulí je zalepený sněhem a ledem - ta vrtule se nemohla otáčet. Občas používám klimu i v zimě, protože pomůže odmlžení oken. A pokud by se ŘJ motoru pokusila spustit větrák před chladičem, tak by ten motor asi taky shořel.

Napsal: pát 05.06.2015 21:16
od Cert
s dovolením se přivetřu se svým problémem...rovněž na 530d '01 :)

- můj problém je, že po zapnutí klimy ventilátor neběží na první rychlost a až systém natlakuje na cca 25atm, tak se teprve sepne a valí naplno, dokud tlak neklesne pod požadovanou mez a pak vypne a za chvílí to zase zapíná naplno.

- poznatky: konektor X01180 z předešlého obrázku se na mém voze nenachází na tomto místě- ani nikde jinde jsem ho nenašel

- přes diagnostiku Bosch se nepodařilo vynutit spuštění ventilátoru na jakýkoliv stupeň

- na ventilátoru jsou z venku vidět dva odpory. Je možné, že řešení mého problému se nachází zde?

Předem díky za reakce

Napsal: pát 05.06.2015 23:35
od starML
Řešení Tvého problému je v dokumentu http://vs31.sweb.cz//Vetrak_pred_chladicem.doc , který jsem odkazoval už výše - četl jsi?

Na stranách 1-3 je vysvětleno, že ten elektromotor je napájen přes konektor X82 s piny 2-3-4 přes dva předřadné odpory.
- první stupeň je napájení z relé K21 na pin (2) a přes oba předřadné odpory na motor větráku
- druhý stupeň je napájení z relé K22 na pin (3) a jeden předřadný odpor na motor větráku
- třetí stupeň je napájení motoru přímo z relé K201 (strana 3)
- buď bude spálený jeden z těch předřadných odporů
- nebo jsou spálené pojistky F20 nebo F9 a F34
- nefungují ty relátka K21 a K22, protože napřímo z relé K201 to funguje
- jdi po kabelu od toho elektromotoru a musíš najít ten 4-pólový konektor X82, možná se někam zatoulal, možná je na dalším místě viz. obrázek níže
- z důvodů úniků chladícího média doporučuji 1x za 2 roky náplň klimatizace odsát, vyčistit, doplnit na správné množství včetně oleje viz. http://www.bmwklub.cz/modules.php?name= ... highlight=

Obrázek

Napsal: ned 07.06.2015 17:22
od carlos0111
Velká poklona a poděkování pro uživatele star ML za ochotu podělit se o své znalosti a zkušenosti s ostatními členy klubu a pomoc při řešení jejich problémů za mne ještě jednou velký dík :D

Napsal: ned 07.06.2015 18:02
od starML
Za poklonu pochopitelně děkuji. :D
Ale mne, a hlavně další, by zajímalo, kde ta porucha byla, respektive jak se ji podařilo nebo nezdařilo opravit. Pro mne to je zpětná vazba, že moje předpoklady byly/nebyly správné a pro ostatní to může být návodem pro řešení stejných nebo podobných problémů. K tomu má toto fórum také sloužit.

Napsal: ned 07.06.2015 20:55
od Cert
super, takže půjdem kouknout na ty relátka K21, K22.

konektor X82 je přesně na místě, jak je uvedeno na posledním obrázku :)

dám vědět, jak to dopadlo, každopádně předem moc díky!

Napsal: pon 08.06.2015 10:01
od carlos0111
momentálně nevyřešeno z důvodu, že jsem pracovně do středy mimo, pak se do opravy pustím a poreferuji o výsledku

Napsal: stř 10.06.2015 23:04
od carlos0111
tak se vracím k tématu, pojistka vyměněná, ventilátor jsem zkusill spustit přes INPU, povedlo se a ventilátor se točí, jen nevím jestli je normální, že ventilátor nejdříve 2x cukne a pak se teprve roztočí podle zvolených procent rychlosti, když se točí tak jde INPOU plynule zvyšovat i snižovat rychlost, jedinou záhadou je proč se vlastně spálila ta 50A pojistka

Napsal: stř 10.06.2015 23:53
od starML
Tak sláva - točí se. :D
To zaváhání před roztočením je normální, reagují tak všechny e39, e46, e60 a e65, které jsem kdy měl připojené. Proč může dojít k zablokování větráku a spálení pojistky jsem popsal 05-06-2015 v příspěvku výše. Pokud by ta 50A pojistka hořela častěji, tak to může být způsobeno nějakými, třeba mezizávitovými zkraty a nic rozumného než výměna celého větráku nezbývá.

A kdyby si Ti zdálo, že v jedné nebo více lopatkách máš zaseknutý kousek plíšku, tak ho nesundávej, ale naopak přimáčkni, aby tam držel. Je to závaží, kterým je ta vrtule vyvážená. Pokud ten plíšek odrezne a upadne, tak z důvodu nevyvážení ten větrák může dost vibrovat.

Napsal: čtv 11.06.2015 15:48
od carlos0111
Díky, o těch vyvažovacích plíšcích vím, zkontroloval jsem je a drží dobře, ještě jednou díky za cenné rady

Napsal: sob 13.06.2015 22:06
od carlos0111
Děkuji všem kteří se ozvali s cennou radou, autíčko je opět v provozu, vše funguje jak má, ventilátor se točí. Podle názoru starého zkušeného autoelektrikáře pojistka 50A prostě dožila, protože pojistkou při sepnutí ventilátoru jde v jednotkách milisekund mnohonásobně vyšší proud a tím se zkracuje životnost pojistky. Doufám, že teď bude autíčko jen jezdit a dělat mi radost. Kontrola diagnostikou, jednotky jsou bez chyb, live data, hodnoty korekce vstřiků od -0,03 do +0,94 což je asi v pořádku, jediná slabší hodnota je na středotlakém čerpadle 3,34 barů? Uvidím jak dlouho ještě vydrží.

Napsal: stř 01.07.2015 10:43
od Cert
ještě bych měl dotaz...koukal jsem se po relátkách K21 a K22 a mám verzi, dle wordovského dokumentu, po roce 09/2001 a zajímalo by mě, kde najdu to druhé rele K21? Díky

Napsal: stř 01.07.2015 12:31
od starML
Pokud máš e39 po 09/2001, tak to relé K21 je ve schránce řídících jednotek pod filtrem klimatizace spolujezdce.
Obrázek

Držák toho relé (Relais Sokel) je černý a rozložení kontaktů vypadá takto:
Obrázek