Stránka 1 z 2
Napsal: stř 03.06.2015 19:15
od carlos0111
Zdravím na fóru, marně hledám, jak vlastně funguje 3pinový ventilátor, INPA mi píše chybu 1152. Na přívodu k ventilátoru není žádné napětí, ja tedy vadný ventilátor nebo mám hledat někde jinde (pojistky, relé)
Děkuji za každou radu
Napsal: stř 03.06.2015 22:01
od starML
Ten větrák se dá pomocí INPA vyzkoušet, je tam na to celý jeden oddíl, kde si volíš % otáček. Ty jsi zatím jen vyčetl chyby.
Pokud máš 3 drátový ventilátor, tak v tom 4-pólovém konektoru najdeš na pinu (1) kostru, na pinu(4) +12V od pojistky F76(50A). Na pinu(2) žlutočervený drát (GE/RT) multimetrem nic nenaměříš, leda osciloskopem. Po tomto GE/RT drátu jde impulsní modulace od ŘJ motoru do regulátoru větráku a ten regulátor je součástí elektromotoru větráku. Takže potřebuješ celý elektromotor, respektive celý větrák. Je to těžko rozebiratelné, těžko opravitelné a neznám nikoho, komu se to povedlo poskládat zpátky.
Více se dočteš zde
http://bmwklub.eu/modules.php?name=Foru ... c&p=875284 , podstatné pro Tebe je od strany 6 tohoto dokumentu z roku 2010
http://vs31.sweb.cz//Vetrak_pred_chladicem.doc

Napsal: čtv 04.06.2015 06:47
od carlos0111
Děkuji za reakci, ještě dotaz, kdy se má na tom přívodu od pojistky objevit nějaké napětí
pří zapnutí klimatizace
při zapnutí klíče do polohy 2
při nastartovaném motoru?
diagnostikou jsem dal test akčních členů, el. fan na 10-40 90%, ale ventilátor se ani nehnul(na konektoru jsem neměl žádné napětí)
Napsal: čtv 04.06.2015 08:33
od Foldas
+12v musí být na pinu 4 pořád proti 1(to je kostra)
Napsal: čtv 04.06.2015 18:29
od carlos0111
děkuji za odpověď,
jdu hledat kde se napětí ztratilo, na konektoru +12 voltů nemám
kde najdu pojistku F76?
Napsal: čtv 04.06.2015 19:19
od starML
Ve schránce u spolujezdce - v horní části najdi papír s jejich rozmístěním!

Napsal: čtv 04.06.2015 20:25
od carlos0111
Děkuji za rychlou odpověď, schránku u spolujezdce jsem vyndal a za jednotkou alarmu, kterou tam kdysi namontovali jsem našel dvě pojistky jedna 40A a druhá 50A, ta 50A je přepálená, po víkendu vyměním a uvidíme
Napsal: pát 05.06.2015 07:08
od starML
Takže malá upřesnění - u Tebe to bude to bude pojistka F75 (50A) v umístění viz. obrázek výše. V tom wordovském dokumentu je nějaké starší řešení. Ty pojistky 50A si kup rovnou radši 2 ks. Než vyměníš tu první pojistku, tak napřed odpoj ten 4-pólový konektor X01180. Potom tam dej tu pojistku a zapoj ten konektor větráku - na 91% ta pojistka F75 znova shoří, protože ten motor s vestavěným regulátorem bude ve zkratu a budeš potřebovat nový díl větráku a tu druhou 50A pojistku.
Asi před 2 lety jsem jel v hustém sněžení + protivítr, teplota okolo nuly a sepnula visko vrtule - proč?. Stejně jsem chtěl na pumpě dolít kapalinu do ostřikovačů a přitom jsem zjistil, že ledvinky i prostor před vrtulí je zalepený sněhem a ledem - ta vrtule se nemohla otáčet. Občas používám klimu i v zimě, protože pomůže odmlžení oken. A pokud by se ŘJ motoru pokusila spustit větrák před chladičem, tak by ten motor asi taky shořel.
Napsal: pát 05.06.2015 21:16
od Cert
s dovolením se přivetřu se svým problémem...rovněž na 530d '01
- můj problém je, že po zapnutí klimy ventilátor neběží na první rychlost a až systém natlakuje na cca 25atm, tak se teprve sepne a valí naplno, dokud tlak neklesne pod požadovanou mez a pak vypne a za chvílí to zase zapíná naplno.
- poznatky: konektor X01180 z předešlého obrázku se na mém voze nenachází na tomto místě- ani nikde jinde jsem ho nenašel
- přes diagnostiku Bosch se nepodařilo vynutit spuštění ventilátoru na jakýkoliv stupeň
- na ventilátoru jsou z venku vidět dva odpory. Je možné, že řešení mého problému se nachází zde?
Předem díky za reakce
Napsal: pát 05.06.2015 23:35
od starML
Řešení Tvého problému je v dokumentu
http://vs31.sweb.cz//Vetrak_pred_chladicem.doc , který jsem odkazoval už výše - četl jsi?
Na stranách 1-3 je vysvětleno, že ten elektromotor je napájen přes konektor X82 s piny 2-3-4 přes dva předřadné odpory.
- první stupeň je napájení z relé K21 na pin (2) a přes oba předřadné odpory na motor větráku
- druhý stupeň je napájení z relé K22 na pin (3) a jeden předřadný odpor na motor větráku
- třetí stupeň je napájení motoru přímo z relé K201 (strana 3)
- buď bude spálený jeden z těch předřadných odporů
- nebo jsou spálené pojistky F20 nebo F9 a F34
- nefungují ty relátka K21 a K22, protože napřímo z relé K201 to funguje
- jdi po kabelu od toho elektromotoru a musíš najít ten 4-pólový konektor X82, možná se někam zatoulal, možná je na dalším místě viz. obrázek níže
- z důvodů úniků chladícího média doporučuji 1x za 2 roky náplň klimatizace odsát, vyčistit, doplnit na správné množství včetně oleje viz.
http://www.bmwklub.cz/modules.php?name= ... highlight=

Napsal: ned 07.06.2015 17:22
od carlos0111
Velká poklona a poděkování pro uživatele star ML za ochotu podělit se o své znalosti a zkušenosti s ostatními členy klubu a pomoc při řešení jejich problémů za mne ještě jednou velký dík

Napsal: ned 07.06.2015 18:02
od starML
Za poklonu pochopitelně děkuji.
Ale mne, a hlavně další, by zajímalo, kde ta porucha byla, respektive jak se ji podařilo nebo nezdařilo opravit. Pro mne to je zpětná vazba, že moje předpoklady byly/nebyly správné a pro ostatní to může být návodem pro řešení stejných nebo podobných problémů. K tomu má toto fórum také sloužit.
Napsal: ned 07.06.2015 20:55
od Cert
super, takže půjdem kouknout na ty relátka K21, K22.
konektor X82 je přesně na místě, jak je uvedeno na posledním obrázku
dám vědět, jak to dopadlo, každopádně předem moc díky!
Napsal: pon 08.06.2015 10:01
od carlos0111
momentálně nevyřešeno z důvodu, že jsem pracovně do středy mimo, pak se do opravy pustím a poreferuji o výsledku
Napsal: stř 10.06.2015 23:04
od carlos0111
tak se vracím k tématu, pojistka vyměněná, ventilátor jsem zkusill spustit přes INPU, povedlo se a ventilátor se točí, jen nevím jestli je normální, že ventilátor nejdříve 2x cukne a pak se teprve roztočí podle zvolených procent rychlosti, když se točí tak jde INPOU plynule zvyšovat i snižovat rychlost, jedinou záhadou je proč se vlastně spálila ta 50A pojistka
Napsal: stř 10.06.2015 23:53
od starML
Tak sláva - točí se.

To zaváhání před roztočením je normální, reagují tak všechny e39, e46, e60 a e65, které jsem kdy měl připojené. Proč může dojít k zablokování větráku a spálení pojistky jsem popsal 05-06-2015 v příspěvku výše. Pokud by ta 50A pojistka hořela častěji, tak to může být způsobeno nějakými, třeba mezizávitovými zkraty a nic rozumného než výměna celého větráku nezbývá.
A kdyby si Ti zdálo, že v jedné nebo více lopatkách máš zaseknutý kousek plíšku, tak ho nesundávej, ale naopak přimáčkni, aby tam držel. Je to závaží, kterým je ta vrtule vyvážená. Pokud ten plíšek odrezne a upadne, tak z důvodu nevyvážení ten větrák může dost vibrovat.
Napsal: čtv 11.06.2015 15:48
od carlos0111
Díky, o těch vyvažovacích plíšcích vím, zkontroloval jsem je a drží dobře, ještě jednou díky za cenné rady
Napsal: sob 13.06.2015 22:06
od carlos0111
Děkuji všem kteří se ozvali s cennou radou, autíčko je opět v provozu, vše funguje jak má, ventilátor se točí. Podle názoru starého zkušeného autoelektrikáře pojistka 50A prostě dožila, protože pojistkou při sepnutí ventilátoru jde v jednotkách milisekund mnohonásobně vyšší proud a tím se zkracuje životnost pojistky. Doufám, že teď bude autíčko jen jezdit a dělat mi radost. Kontrola diagnostikou, jednotky jsou bez chyb, live data, hodnoty korekce vstřiků od -0,03 do +0,94 což je asi v pořádku, jediná slabší hodnota je na středotlakém čerpadle 3,34 barů? Uvidím jak dlouho ještě vydrží.
Napsal: stř 01.07.2015 10:43
od Cert
ještě bych měl dotaz...koukal jsem se po relátkách K21 a K22 a mám verzi, dle wordovského dokumentu, po roce 09/2001 a zajímalo by mě, kde najdu to druhé rele K21? Díky
Napsal: stř 01.07.2015 12:31
od starML
Pokud máš e39 po 09/2001, tak to relé K21 je ve schránce řídících jednotek pod filtrem klimatizace spolujezdce.
Držák toho relé (Relais Sokel) je černý a rozložení kontaktů vypadá takto:
