Stránka 1 z 1

E39 525tds někdy zdechá

Napsal: čtv 12.01.2017 13:59
od Parda
Ahoj,
mám takovou podivnou závadu na mojí E39 525tds z roku 1998, nájezd poctivých 313tis. km. Děje se to pouze za studena a když jsou ted ty mrazy, tak ještě víc, jak bylo třeba 10 stupnu nad nulou, tak se to dělo málo.
- Při přeřazování nebo podřazování to za jízdy z ničeho nic zdechne. Nespadne na volnoběh, ale zdechne. To se ale děje jen za studena a ne tak často.
- Po přeřazení to nechce jet, otáččky padají dolů při sešlápnutém plynu a někdy se rozsvítí žhavení. Kdybych to nechal, tak to dojde znova až ke zdechnutí. Zabráním tomu že pustím a zase zmáčknu plyn a je to ok. Děje se to hlavně v nízkých otáčkách, nebo když najednou motor vytočím. Taky to někde dělá, že po sešlápnutí spojky hned nejdou otáčky dolů, ale zůstanou "viset".

Při cestě do práce (celkem cca 12 km tam i zpět) se mi to někdy stane 2x, někdy vůbec. Po pořádném zahřátí se to neděje vůbec, testoval jsem to jak divý a po zahřátí vše bylo ok, ale jak ted byly ty obrovské mrazy, tak mi to udělalo jednou i po 15 km jízdy.

Padaly návrhy jako pedál plynu nebo spínač spojky (to jak po přeřazení nepadají otáčky). Na diagnostice se ukázala chyba čerpadla, ta tyčinka, co ovládá dávkování nafty, čili hlava čerpadla. Ale chyba byla nahodilá. Zkoušeli jsme vypojit váhu vzduchu, ale dělalo to taky, ba ještě častěji.

Asi to tím čerpadlem bude, ale nejde mi do hlavy, proč se to děje jen za studena a za tepla téměř vůbec

Díky, za každé rady někoho, kdo se ještě v těhle veteránech vyzná, budu jen rád :)

Re: E39 525tds někdy zdechá

Napsal: čtv 12.01.2017 17:12
od Misanek
já osobně to tipuji na 95% na chybu el. hlavice čerpadla. Kor když ti i diag vypíše nahodilou chybu. Proč to dělá jenom za studena? Bůh ví, prostě náhoda.

Já sám jsem řešil hdk hlavu taktéž na své e34 a tam mi to zase dělalo to, že třeba na světlech (byl to automat) se z ničeho nic zhouply otáčky tak, že buďto to motor tak tak ustál, nebo ani to ne kolikrát a rovnou chcípl. To samé třeba se zapnutou klimou - po sepnutí spojky kompresoru nárust zatížení buďto tak tak ustál, nebo taky chcípl. Prostě ta hlava asi dle mého již nestíhala vyrovnávat výkyvy zatížení motoru a podle toho dolaďovat dávku.

Někdo říká, že tyhle problémy se děly jenom u starších typů el. hlavic, které ještě fungovaly tak, že jejich polohu snímal potenciometr, jehož drážky se za tu dobu vyjely a tudíž hlasily chybnou polohu, kdežto u hdk hlavic by tahle chyba neměla nastat, jelikož snímání regulačního "červíčku", který ovládá prstýnek určující délku vstřiku, resp.množství vstřikované nafty, bylo provedeno (nejspíš) na principu hallova snímače, tudíž elektromagneticky.

Nicméně paradoxně já jsem měl na tds novější typ hlavice, tzv. HDK (r.v.95) a stejně jsem měl hlavici v prdeli. Po výměně za jinou jsem už o čerpadle, resp. o nějakém problému s dodávkou paliva nikdy nevěděl.

Jaký druh regulace, resp. hlavice máš poznáš jednoduše podle přepadu:
Máš-li přepad z čerpadla směrem vzhůru k sání, tak máš starší typ s potenciometrovým snímáním
Pokud máš přepad směrem dozadu, tak se jedná o novější typ hlavice HDK.

Píšu ti to proto, protože typ hlavice musíš zachovat jelikož nejsou záměnné a DDE by se (nejspíš) s jiným typem hlavice, než-li byla původní, nedomluvila.

Tak snad ti aspoň něco z těchto keců pomůže :)

Re: E39 525tds někdy zdechá

Napsal: čtv 12.01.2017 23:29
od Parda
Díky moc, určitě pomohlo ;)

Re: E39 525tds někdy zdechá

Napsal: čtv 12.01.2017 23:33
od Misanek
Tak to je fajn :wink:

dej hlavně potom vědět, jestli a jak jsi problém vyřešil. Kdyby náhodou někdo měl taky podobný problém, tak ať si to tady může dohledat

Re: E39 525tds někdy zdechá

Napsal: pát 13.01.2017 01:16
od starML
Parda píše:....otáčky padají dolů při sešlápnutém plynu a někdy se rozsvítí žhavení. Děje se to hlavně v nízkých otáčkách, nebo když najednou motor vytočím.
Ten nápad s hlavou čerpadla je správný, ale kdo se teď v těch mrazech v tom bude hrabat nebo se pokoušet posunout hlavu o 2 desetiny milimetru dopředu nebo dozadu. Takže ještě jiné nápady:

- když se u běžícího dieselu rozsvítí kontrolka žhavení + DDE, tak to nemá nic společného se žhavením,ale vždycky žebrá o naftu !!
- to znamená, že vázne dodávka nafty z nádrže do vysokotlakého čerpadla a pokud je ho málo - zdechne,
- buďto nefunguje čerpadlo v nádrži, je přicpaný sací koš nebo palivový filtr => prověřit, filtr vyměnit 1x ročně,
- v těchto mrazech naftička parafinizuje, vytvářejí se vločky parafínu + nějaký šlemíček a ledíček, podle čistoty, biopřísad a stáří paliva => nafta houstne a špatně se čerpá,
- dokud neprověříš čerpadlo v nádrži, udržuj množství paliva v nádrži nad 20litrů,
- nalej do nádrže půl plechovky tohoto aditiva http://www.vif.cz/produkty/aditiva-do-n ... mni-3.html
- pokud to aditivum neseženeš, nalej do nádrže 2 deci benzínu Natural95 - rozpustí to ty parafíny ve filtru, ale tohle je možno udělat pouze u motorů tds, nééé do commonrailu!!
:!:

Re: E39 525tds někdy zdechá

Napsal: pát 13.01.2017 01:27
od Misanek
Milane, dovolím si rozporovat pár věcí, nicméně rád si vyslechnu tvé případné protiargumenty.

Pokud by vázla dodávka paliva z nádrže ke vstřikovacímu čerpadlu, tak by se, obzvlášťe u rotačky, projevilo následnýma o dost delšíma startama. Navíc by tahle závada nenastávala sporadicky, ale zejména při stavu paliva okolo 20L nebo méně (v případě nefunkčního podávacího čerpadla v nádrži - alespoň tedy u e34)


Dále se obávám, že ani posunování samotné hlavice, takže úprava vstřikovaného množství nafty v tomhle směru nebude moc platná, jelikož dle mého názoru bude vadná samotná hlavice.
Sice špatnému nastavení polohy hlavice vůči "tělu" čerpadla může napovídat ten fakt, že mu někdy padají otáčky pomalu, nicméně tenhle příznak by nasvědčoval nastavení příliš veliké dávky, což se na druhou stranu naprosto vylučuje s tím chcípáním, neochotě jet...

Dle mého soudu to bude fakt ta hlavice v hajzlu.

Re: E39 525tds někdy zdechá

Napsal: pát 13.01.2017 01:43
od starML
Parda píše, že tak děje hlavně teď, když je zima a u neprohřátého motoru. Takže teď, aby se dostal do a z práce, vyřeší problém aditivací paliva. Následovat bude ta hlava čerpadla a nastavení dávky. To nejsou žádné rozpory, pouze doporučení pro okamžitá a následná opatření, pokud možno co nejlacinější.
:D

Re: E39 525tds někdy zdechá

Napsal: pát 13.01.2017 09:44
od Misanek
No sám jsem nakonec zvědavý jak to dopadne a co bude důvodem problémů :) Doufám, že spíše budeš mít pravdu ty, bylo by to levnější a jednodušší :D

Re: E39 525tds někdy zdechá

Napsal: pát 13.01.2017 14:58
od Parda
Díky chlapi!
Misanek: můj mechanik teď ani v těch mrazech moc nedělá, resp. jen nějakou svojí elektroniku a hlavně musím sehnat nějako hlavu v co nejlepším stavu, což nějaký čas zabere. Ale každopádně pak dám vědět! Teď jsem do toho nasypal dost peněz, páč si to chci nechat na dýl, takže na jaře to začnu řešit.

starML: díky taky za vyjádření. Vím, co znamená kontrolka žhavení za jízdy :D to s naftou mě nenapadlo, tenhle problém jsem měl na své E36 325TDS, tam jsem pod 20l v nádrží moc jít nemohl jak říkáš, teď u E39 to mystím tím nebude. Už jsem několikrát jel až na rezervu, skoro na výpary a chovalo se to úplně stejně jako u plné nádrže. Ale na to čerpadlo se podívat můžu, to je nic proti ničemu.
Každopádně díky za vyjádření

Re: E39 525tds někdy zdechá

Napsal: ned 05.02.2017 19:10
od beny-maser
Čus, je to hlava čerpadla, měl jsem to stejné na e34 a taky ta novější verze. V mrazu to blbne víc.
Změna dávky nepomohla. Ale když jsem začal cítit, že to ztrácí tah, tak stačilo vyšlápnout spojku a prudce přidat plyn.

Re: E39 525tds někdy zdechá

Napsal: úte 14.02.2017 20:35
od Parda
beny-maser píše:Čus, je to hlava čerpadla, měl jsem to stejné na e34 a taky ta novější verze. V mrazu to blbne víc.
Změna dávky nepomohla. Ale když jsem začal cítit, že to ztrácí tah, tak stačilo vyšlápnout spojku a prudce přidat plyn.
Jo to se mi taky osvědčilo. Už sháním hlavu, ale to mi asi nikdo neprodá, tak celé čerpadlo, aspon bude na díky. Dá se to pak vyměnit jen ta hlava jednoduše?
Díky

Re: E39 525tds někdy zdechá

Napsal: úte 14.02.2017 21:25
od Misanek
Dá, ale musíš mít aspoň trochu ponětí co děláš aby jsi byl schopen ji dát správně. Jednak se musíš tím ovládacím "čepem", trefit do vybrání v regulačním kroužku, který je okolo výtlačného pístku čerpadla, a následně musíš najít správnou polohu samotné hlavice vůči tělu čerpadla, což poznáš nejlépe na zahřátém motoru podle toho, jak ochotně jde do otáček, jak z nich bude padat do volnoběhu, jak potáhne a jak eventuelně bude kouřit.

Při správně usazené hlavě (tím myslím pokud možno pro jeho co nejpříjemnější charakteristiku - takže ať to jede co nejlíp :) ) by měl krásně držet volnoběžné otáčky a po prošlápnutí plynu by měl jemně černě zakouřit a otáčky by měly do volnoběhu padnout pokud možno co nejplynuleji, bez žádného většího zasekntuí otáček okolo 1000 ot./min. Zároveň by otáčky neměly padnout při tomto úkonu pod volnoběh.

Tohle všechno se nastavuje opravdu jemným posunováním hlavice v ose čerpadla, kdy směrem dozadu, tzn. k protipožární přepážce se dávka nafty zvyšuje a naopak směrem k chladiči se dávka snižuje.

Já jsem to dělal tak, že jsem si hlavici přitáhl tak, aby byla napevno k čerpadlu, ale nedotáhl jsem ji úplně a její pozici jsem následně za chodu motoru dolaďoval mírnm poklepem přeš prodloužení goly tím, směrem, kterým jsem potřeboval dokud jsem nedosáhl kýženého efektu.

Pro rýpaly :twisted: Samozřejmě kouřivost by správně neměla být žádná, nicméně pokud si to nastavíš tak, jak jsem ti napsal, tak rozdíl v agilitě motoru mezi nekouřícím stadiem a trošku značkovacím stádiem je v rámci možností celkem znatelný řekl bych. Rozhodně větší než-li např. instalací KN filtru atp... :)

Re: E39 525tds někdy zdechá

Napsal: stř 15.02.2017 13:39
od Parda
No já to dělat nebudu, spíš to byl takový amatérský dotaz, zda není nutné dávat dolů i čerpadlo, to vím, že už je větší zásah.
Takže díky!

Re: E39 525tds někdy zdechá

Napsal: stř 15.02.2017 14:51
od Misanek
Ne ne, čerpadlo není třeba demontovat. Ovšem pouze v tom případě, pokud ti stačí nastavení hlavice pouze tzv. podle ucha, což je nastavení mnou popsané výše.

Standartně se totiž poloha El. hlavice na čerpadle nastavuje správně na stolici, a to by muselo čerpadlo ven z motoru

Re: E39 525tds někdy zdechá

Napsal: čtv 16.02.2017 21:13
od Parda
Udělá se to takhle, koupím celé čerpadlo (v záruce) nechám ho odzkoušet a pak se vymění kus za kus a moje mi zbyde jako náhradní.