Stránka 1 z 4
Upgrade brzd z OEM 330i E9x na M3 E9x
Napsal: pát 16.03.2018 22:38
od Henry_E90
Zdravím,
jelikož mě čeká výměna brzdových destiček a kotoučů, začal jsem uvažovat o upgradu. Původně jsem chtěl pořídit brzdy BMW Performance, ale cena za nové díly je poměrně vysoká a neměl jsem štěstí na použitý kit. Díky tomu jsem začal uvažovat o upgradu na M3 brzdy. Má někdo zkušenost s těmito brzdami? Z pohledu nákladů by se jednalo o příplatek cca 5 000 Kč oproti novým kotoučům a destičkám (OEM BMW), což se mi zdá přijatelné.
M3 brzdy jsou vrtané a mají směrovou ventilaci (přední kotouče), rozdíl v průměru je poměrně malý - 12 mm na pření nápravě, 14 mm na zadní. Třmeny jsou ve všech případech jednopístkové (což mě u M3 brzd trochu překvapilo). Napadlo mě, jestli nejsou dokonce brzdové třmeny stejné?
Ocením jakoukoliv zkušenost/názor, včetně kompatibility dílů (jestli by šlo o "plug-and-play" záležitost, nebo se díly liší).
Re: Upgrade brzd z OEM 330i E9x na M3 E9x
Napsal: sob 17.03.2018 10:04
od Pajk85
M3
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=34_1618
330i
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=34_2287
Tady můžeš porovnat. Zjistíš, že třmeny stejný nejsou. Oni budou třeba hodně podobný, ale budou mít jiný pracovní válec a s tím spojený další věci. Takže by se Ti ve finále mohlo i stát, že se Ti mírně propadne pedál, v horším případě to nebude ani fungovat, ale to si nemyslím, zas tak velký skok to nebude. Sháněj Performance brzdy. Čas od času se objeví anebo se na to víš co... tohle auto to stejně nepotřebuje.
Re: Upgrade brzd z OEM 330i E9x na M3 E9x
Napsal: sob 17.03.2018 12:36
od Henry_E90
Díky moc, z realoem je to super ilustrace. I když zaměnitelné nebudou, přijdou mi ty třmeny v podstatě z funkčního pohledu (velikost třecí plochy, počet pístků) stejné. Takže jde spíše o velikost kotouče a lepší ventilaci.
Souhlasím, v zásadě je pitomost to řešit, ale nemůžu si pomoct. Jelikož mám měnit desky i kotouče a třmeny jsou v dost špatném stavu (minimálně vizuálně), tak už zhruba rok po brzdách koukám. Za tu dobu se Performance objevily jenom jednou (kompletní sada), a to zrovna v momentě, kdy jsem nebyl dostatečně bonitní

Re: Upgrade brzd z OEM 330i E9x na M3 E9x
Napsal: sob 17.03.2018 15:13
od pavproch
Doporučím jiný setup (provedl sem na své 330ix e91 MY2011):
zadní: jediné vylepšení, které jsem udělal, jsou slotted/dimpled kotouče Cquence (rozměr zachován, 336mm)
přední: kompletní sada ///M-Performance z M235i (S2NHA), tj. kotouče 340 mm (slotted/dimpled, větrané), brzdiče (2-pístek), desky = vše OEM díly z autorizáku
VŠE (předek i zadek) pasuje bez potřeby jakýchkoli úprav HW nebo SW
A brzdí to fčíl JAK ŠLAK, jen to díky drážkám víc "žere" desky. Už sem tu o tom tady psal víckrát, narozdíl třeba od brzd z e90 335i (348mm, jednopístek, vše ocel, přidávají na každé přední kolo asi 8 kg NEodpružené hmoty) nepřidáváš prakticky žádnou neodpruženou hmotu, čili auto neztatí "mrštnost" v zatáčkách.
Re: Upgrade brzd z OEM 330i E9x na M3 E9x
Napsal: sob 17.03.2018 15:36
od Henry_E90
pavpoch: Dobré vědět, že tenhle upgrade pasuje. Už jsme se na tento typ mockrát díval. Ale cenově zajímavou nabídku jsem zatím neviděl. Teď aktuálně například tady z Německého ebay:
https://www.ebay.de/itm/BMW-F20-F21-F22 ... SwVoFaqowM
Na neodpruženou hmotnost slyším docela dost, je to i jeden z důvodů, proč preferuji menší kola, dívám se na jejich hmotnost a zůstávám u pneumatik 225. Ty Performance brzdy pro E90 (zlaté, respektive pro 135M šedé) jsou také lehčí, než série. Dají se ještě na ty Fkové brzdy nacpat 17" kola, nebo už je třeba 18"?
Co se brzd z 335i E9x týče, tak ty by měly být stejné, jako mám na autě (sériové 330i) - podle PDF s technickými údaji byly menší brzdy jen u 325i. Moc logiku mi to nedává, ale když jsem objednával posledně kotouče, opravdu to tak bylo.
Drážkované/vrtané kotouče nevyžaduji. Sice asi nebude takový problém s hlukem, jako u roadsteru, ale tu přidanou hodnotu tam až tak nevidím. Do tak extrémního zatížení brzdy asi těžko dostanu, takže to určitě není něco, co bych musel mít.
Re: Upgrade brzd z OEM 330i E9x na M3 E9x
Napsal: sob 17.03.2018 16:12
od pavproch
Na ty S2NHA brzdy dáš OEM kola 17" (já teda zkoušel styling 157), ALE: zůstane tem jen asi 1-2 mm mezera mezi ráfkem a brzdičem, což je IMHO na zimní provoz málo (sníh, led, bláto, štěrk), proto jezdím zima i léto 18"
Re: Upgrade brzd z OEM 330i E9x na M3 E9x
Napsal: sob 17.03.2018 16:34
od pavproch
Jo, to sem zapoměl napsat. moje auto mělo Z VÝROBY naprosto "kravské" brzdy (vepředu 330mm, vzadu 336mm!) a moc to nebrzdilo.... proto sem napřed upgradoval předek na brzdy z 335i (348mm) ale to zase auto neskutečně zlenivělo v zatáčkách, proto sem tam nakonec dal ten S2NHA (340mm)
Re: Upgrade brzd z OEM 330i E9x na M3 E9x
Napsal: sob 17.03.2018 16:50
od MattyX
Pokud by jsi chtěl ty šedé ze 135i, tam mám sadu předek + zadek za 30tis , kotouče a desky k tomu nějaký jsou, ale mají najeto 80tis km.
Ty zlaté mám na druhé E30, chtěl jsem je prodávat, ale ještě jsem si to nerozmyslel co s tím podniknu, takže zatím s něma budu jezdit ...
340mm z F30 jsou taktéž varianta, občas se objeví jen brzdiče za 12-17tis, což je už friendly cena, avšak jsou menší než, ty origo šestipísty z E90, jen jsou daný na velký kotouče aby to vypadalo cool

Zadky však nejsou bez úpravy z F30 na E90

Taky je to největší slabina nových mpowerů, kdy při ostřejším brždění ty brzdy furt stejně vadnou
348mm 335i vs. M se liší pouze kotoučem - jiný průměr (menší obvodová rychlost) a síla kotouče (větší jímavost tepla), ale desky jsou identické - průměry pístků myslím dokonce stejné

= jen drahý řešení k ničemu
Kdyby jsi něco chtěl, tak napiš SZ, umím ti to dodat třeba i včetně dobrého performance obložení od amerického HAWK atd

Re: Upgrade brzd z OEM 330i E9x na M3 E9x
Napsal: sob 17.03.2018 19:50
od Henry_E90
pavproch: Tak to docela koukám, že jsi poznal i na tak těžkém autě změnu brzd za lehčí. To mě ještě víc nalamuje to vyměnit
MattyX: Díky moc za nabídku! Budu na to myslet. Ty šedé se liší opravdu jen barvou, nebo je tam i jiný rozdíl? To srovnání 348 mm 335i vs. M jsi myslel konkrétně kterých M brzd? Asi neznám úplně správná označení, tak abych měl jasno.
Do destiček Hawk bych určitě šel, kdybych plánoval auto používat víc okruhově. Ale jelikož je to takové rodinné daily auto na občasné vyblbnutí, tak zatím obložení chci nechat originální. Ale jinak mám s Hawk nejlepší zkušenost a vím, že je to kvalitou úplně jinde, než třeba takové oblíbené EBC...
Re: Upgrade brzd z OEM 330i E9x na M3 E9x
Napsal: ned 18.03.2018 11:21
od MattyX
šedé/žluté je rozdíl jen v Barvě. V šedé byly seriově montovány na všechny 135i, protože tam už to mělo jakejsi předpoklad trestacího nářadí ...
To srovnání jsem myslel 330/335 brzdy - vs. 92 M3...
Re: Upgrade brzd z OEM 330i E9x na M3 E9x
Napsal: ned 18.03.2018 12:45
od Henry_E90
Aha, tak to opravdu smysl nedává. Díky moc

Re: Upgrade brzd z OEM 330i E9x na M3 E9x
Napsal: úte 24.04.2018 22:17
od Henry_E90
Ještě bych se pokusil téma otevřít. Zvažuji mezi 370 mm předními kotouči s čtyřpístky (aktuální Performance brzdy pro současné modely, například v kitu s číslem dílu 34112450469) a staršími šestipístky s kotouči 338 mm (pro mě na první pohled zajímavější, protože ty třmeny jsou prostě cool

). Odkazy níže:
https://www.ecstuning.com/b-genuine-bmw ... 110444769/
https://www.ecstuning.com/b-genuine-bmw ... 112450469/
Jde o to, že novější brzdy jsou relativně sehnatelné použité (cenu teď neřeším, samozřejmě to levné není...). Starší kit se mi nedaří sehnat vůbec, jen nový, což je cenově nepřijatelné. Má někdo zkušenosti, případně alespoň názor, který by mi pomohl s výběrem?
Řeším prioritně výměnu předních brzd, jelikož je mám KO.
Re: Upgrade brzd z OEM 330i E9x na M3 E9x
Napsal: úte 24.04.2018 23:19
od MattyX
Cena a dostupnost hraje pro novejší 4 pístky
Ty šestipístky mají nevýhodu co se týče vydrže v tom, že jsou na malém kotouči, dají se dát klidně i na 370mm kotouče taky, ale pak si musíš doladit redukci a dále je síla kotouče jenom 26mm

Jejich hlavní výhoda bylo to, že se vlezly pod seriové r17 kola...
ty 4 písty ti s rozumnýma deskama budou stačit

Re: Upgrade brzd z OEM 330i E9x na M3 E9x
Napsal: úte 24.04.2018 23:20
od Henry_E90
Díky moc za radu, to jsem v podstatě chtěl slyšet

Re: Upgrade brzd z OEM 330i E9x na M3 E9x
Napsal: stř 16.05.2018 11:29
od zlatas
Nechci zakládat nové téma..Chtěl bych se zeptat, mám 335i lci m paket..ta má brzdy šestipístek? Jelikož mám možnost koupit ty červené z řady F, ale to je čtyřpístek a vzadu dvou..Tak abych nakonec nekoupil horší

Re: Upgrade brzd z OEM 330i E9x na M3 E9x
Napsal: čtv 17.05.2018 07:13
od MattyX
Nemá, 335i měla jednopistek

Jen bacha na kola - ani ne tak o průměr ale tvar paprsků, pod E90 kola se ty vicepistky nemusí vlézt... Pod některé....
Re: Upgrade brzd z OEM 330i E9x na M3 E9x
Napsal: čtv 17.05.2018 09:38
od pavproch
Už sem to tu psal víckrát: když sem na 3er e91 upgradoval přední brzdy, (neúspěšný) mezistupeň byly i brzdy z 335i (348 mm) a.... brzdilo to líp než to co jsem tam měl předtím (330 mm) ale mnoho kg přidané neodpružené hmoty (větší kotouče + těžké litinové třmeny) autu velmi ubraly na akčnosti v zatáčkách. Takže brzdy z 335i šly zase pryč.
Jinak ty brzdy z 335i se vešly i pod OEM style 158 (17") ale jen s milimetrovou (opravdu jen jeden milimetr) vůlí mezi brzdičem a vnitřkem kola, což pro zimní provoz bylo úplně napd, proto jsem i na zimu přešel na 18"
Re: Upgrade brzd z OEM 330i E9x na M3 E9x
Napsal: sob 07.07.2018 22:30
od Henry_E90
Než založím nové téma, ještě bych se to pokusil otevřít zde - brzdy jsem upgradoval nakonec na přední brzdy z této sady:
https://www.ecstuning.com/b-genuine-bmw ... 112450469/
Kotouče 370 x 30 mm, třmeny čtyřpístek Brembo (tuším stejné jako pro minimálně některé M modely). Brzdy byly vizuálně v dobrém stavu, i když sem tam nějaký oděrek nebo šrám byl (kupoval jsem použité). Pro zajímavost - vejdou se i pod 17" kola, což jsem opravdu nečekal. Tím odpadl problém s hledáním nové zimní sady 18" nebo větší (letní mám standardně 18", tam jsem se nebál).
Bohužel jsou však brzdy hlučné, a to nemyslím klasické ševelení od vrtaných/drážkovaných kotoučů (proto je na auto nerad dávám, když je na výběr). Začalo to nejdříve od pravé strany, kdy často při sešlápnutí brzdy bylo slyšet poměrně tlumené klepnutí (kov na kov), které odpovídalo době, kdy auto začalo brzdit. Hned mě napadl "přidřený pístek", což jako pravděpodobné po konzultaci označil i mechanik. Od té doby jsem se snažil brzdit přerušovaně a celkově sledovat, jak se auto chová. Kromě zvuku člověk nic nepozná, včetně funkce ABS, směrové stability, plynulosti brzdného účinku... Celkově auto brzdí naopak výborně. Bohužel jsem dnes zaznamenal, že od levého kola se ozývá úplně stejný zvuk, ale mnohem hlasitější (už bych to nazval ránou), a ne při sešlápnutí pedálu, ale třeba i několik vteřin po jeho sešlápnutí, a to i při rovnoměrném brzdění. Opět nejde na autě nic znát, kromě hluku. Napadá vás, co by to mohlo být?
Re: Upgrade brzd z OEM 330i E9x na M3 E9x
Napsal: pon 09.07.2018 12:21
od MattyX
Mě tohle dělalo na jednom BBK setu kdy jsem měl kotouče pro M14 šrouby (mají 16mm díru pro šroub) a jel jsem do předu a zabrzdil tak se kotouč jakoby protočilo na náboji a cinknul si (ale to udělalo jednou vždycky při změně směru - jednou a pak klid)
Dorval jsem šrouby na kole a byl klid, ale tam bylo už nějakých 150nm což.mi přišlo jako nesmysl, tak se to vyřešilo po předělání na štefty...
Každopádně nové m135,140 atd často trpí na nějaký takový zvuk od kol, hodně lidí to reklamovali, dávaly se nová ložiska atd. Ale podle mě to může cinkat i to plovoucí uložení kotoučů, ale to je více než nepravděpodobné a až jakoby extrémní...
Re: Upgrade brzd z OEM 330i E9x na M3 E9x
Napsal: pon 09.07.2018 12:45
od Henry_E90
Díky za komentář, i když trochu děsivý a vlastně mě spíš víc znejistil

Rovnou jsem už uvažoval repas třmenů, ale když jsem si zjišťoval ceny, tak to je pomalu za cenu další sady brzd, takže tady asi metoda "zkusím a uvidím" moc nepřipadá v úvahu...
