Stránka 1 z 1

Cívky preventívní výměna? N52

Napsal: stř 06.06.2018 16:11
od Radim205D
Zdravím všechny vespolek, mám dotaz ohledně zapalovacích cívek na 6 válcích řady N52.
Už jsem po diskuzních forech i v zahraničí hodně krát četl, že lidi preventívně měnili cívky za nové.
Vy co se zabýváte servisem můžete mi odpovědět ?
Je to vůbec potřeba měnit ?
Mám najeto cca. 205tis. a nepocituji žádný problém s chodem motoru ve všech režimech na původních cívkách.

Trpí cívky tohodle typu obecně nějakou únavou/opotřebením nebo tak něco ?

Podle mého elektrolaického uvažování strojního mechanika přece cívka musí fungovat buď na 100% a nebo nefunguje vůbec.
Jediné co si myslím, že se může unavit tepelně/mechanicky izolace VN ta plastová trubka co kryje část izolátoru svíčky a to by se projevovalo furt, ne ?

Dík za názory a případné vysvětlení pánové.

Re: Cívky preventívní výměna? N52

Napsal: čtv 07.06.2018 22:43
od starML
- pokud není žádný problém s chodem motoru ve všech režimech na původních cívkách, tak není důvod cívky měnit - toto tvrzení je na 90% pravdivé, ale:

- jako strojař víš, že všechny mechanické díly podléhají opotřebení a tím se zvyšuje hlučnost, valivý odpor, tření, vůle atp.,
- elektrické a elektronické součástky jsou na tom podobně, mění se jejich elektrický a izolační odpor, tepelná závislost, u elektolytických kondenzátorů např. kapacita (vysychají, vytékají),
- nová žárovka stejného příkonu bude svítit jasněji, než ta 5 let stará, u které se už zvětšil odpor wolframového vlákna, protože přes to staré vlákno teče menší proud než u žárovky nové,
- u zapalovacích cívek se zvětšením odporu primárního vinutí zmenší tzv. "sycení" a důsledkem je menší indukované napětí na sekundárním vinutí, tedy menší přeskokové napětí na zapalovací cívce,
- může a někdy dochází k vytečení izolačního laku => světle hnědý flek na tom gumoplastu,
- vlivem porušení izolace může dojít k vysokonapěťovému zkratu na sekundárním vinutí a tedy ke snížení přeskokového napětí na svíčce nebo k dočasnému vynechání nebo zkrácení zapalovacího impulzu na svíčce, ale svíčka pořád pálí,
- při vyšších provozních otáčkách vynechání jednoho impulzu ani nepostřehneš, na volnoběh se to projevuje lehkým "zakopnutím",
- tyto občasné výpadky a nepodstatné snížení výkonu zapalovací cívky laik nepozná, protože všechno funguje,
- ale osciloskop umí tyto hodnoty zobrazit a odborník rozpoznat, příklad:

- zákazník uvádí špatný chod motoru, rázy, vynechávání spalování, studený motor startuje dobře,
- přečtením paměti závad byla vyčtena chyba "Přerušený obvod nebo zkrat - náhodná závada,
- změřením průběhu napětí na sekundární straně zapalování 2. a 3. válce byl zjištěn špatný průběh napětí na zapalovací cívce pro 3. válec http://www.jb-elektronik.cz/diagnostika ... dul_ko.png
- totéž měření po výměně zapalovací cívky http://www.jb-elektronik.cz/diagnostika ... dul_ok.png - fandové BMW prominou, že byl použit graf z jiného typu auta :D

Někteří výrobci nenápadně doporučují po nějaké době nebo najetých kilometrech preventivní výměny - na tohle byl dotaz.
Například nejnovější diagnostický software BMW na to jde takto - příklad:
- v paměti závad se objeví nějaký problém s rovnoměrností chodu na volnoběh nebo cukání při jízdě,
- po rozkliknutí závady (=pokračuj) dojde k vyčtení statistiky výpadku spalování na jednom nebo více válcích => jenže u každého motoru k tomu občas dojde,
- otázka diagnostiky "jsou instalovány zapalovací cívky BMW číslo 12138616153 (šedá barva) ANO-NE"?,
- v případě odpovědi NE následuje pokyn k výměně cívek, tj. 6x 1323,40 Kč = 7.938,-Kč + DPH 21%,
- přejímací technik, který by toto zákazníkovi nedoporučil by byl okamžitě propuštěn, protože servis má marži i na náhradních dílech,
- jedinou omluvou by bylo, kdyby zákazníkovi nabídnul celé nové auto :D

A teď se přiznej, jestli Ti trošku nehlodá myšlenka "jestli by ty nové cívky nejely lépe, možná menší spotřeba .. ?"
Pokud najdeš v Tvém okolí majitele osciloskopu, který to umí změřit, tak ať zkontroluje průběhy napětí a délky impulzů na všech svíčkách. Pokud budou všechny průběhy stejné, tak je to OK. Ale do Mariánek nejezdi, z Ostravska to je daleko.
:D :D

Re: Cívky preventívní výměna? N52

Napsal: čtv 07.06.2018 23:08
od Radim205D
Až takhle vyčerpávající odpověď jsem teda nečekal !! Díky moc !!!

Stávající cívky tedy nechám zkontrolovat. Snad s osciloskopem kluci v Bosch servisu umějí , ale i tak jsem po přečtení nalomen k výměně. :D

Spotřebu neřeším, spíš mi jde o bezvadnost zapalování.

Do Mariánek si udělám výlet na procedury :D

Jaký výrobce cívek je v dnešní době uznáván ?

Re: Cívky preventívní výměna? N52

Napsal: pát 08.06.2018 01:08
od starML
Díly dlouhodobého použití je lepší nakoupit v distribuční síti BMW. Tady je záruka, že dodavatelem je certifikovaná firma a aktuální díl pochází z ověřené série dodávky. Např. že brzdové kotouče jsou správně vykované, vyzrálé, zakalené a popuštěné. Přitom stejný dodavatel dodává tytéž díly do dalších prodejen, ale občas už to není taková kvalita.

V současné době jsou v ETK i zapalovací svíčky od japonského výrobce NGK, ale místo loga NGK je zde nápis BMW 5. Pokud si koupíte takovou NGK svíčku např. u Kelly, bude tam logo NGK, ale nemusí tam být ten odrušovací odpor 5 kOhmů a občas bývá problém se spolehlivou funkcí. Největším problémem jsou "fake" díly, tj. jsou označené a zabalené jako originální produkt, ale kvalita natož spolehlivost je mizerná - https://www.youtube.com/watch?v=ujM58rFALc0 , https://www.youtube.com/watch?v=2F9Cs-Bd8-U .

Pokud bych měl označit leadera ve vstřikovacích a zapalovacích systémech, tak to bude BOSCH. Jenže mnoho dílů se již nevyrábí v Německu, ale tzv. pod dohledem "německé kvality" v zemích 3. světa, kde je pracovní síla nejlacinější. Ale tam to taky může vypadat takto https://www.youtube.com/watch?v=4lRV26qJRDg a nepřejte si vidět plán výroby - tento týden vyrábíme BOSCH, potom asi 2 týdny budeme dělat Magneti Marelli .... :!: tj. změníme logo a jedeme dál.

Re: Cívky preventívní výměna? N52

Napsal: sob 02.03.2019 22:48
od MUF_IV
Ahoj, já daval vždy NGK a klid. Ono stejne pokud je po 205 TKM vytahnes tak ti ji polovina zůstane v ruce rozpadlá. Taková moje zkušenost

Re: Cívky preventívní výměna? N52

Napsal: úte 28.01.2020 00:17
od paveld
Máte prosím někdo za poslední dobu zkušenost s cívkami NGK? Ani ne tak pro N52, ale obecně... řeším pro M52 a jsou za podezřele nízkou cenu.

Re: Cívky preventívní výměna? N52

Napsal: úte 28.01.2020 14:09
od Totic
Nakupoval jsem teď pro M54 tj. nastrkávací (ne na šroubek) a možná jsou stejné s M52TU. A za podezřele nízkou cenu byly Delphi.
NGK stály podobně jako Bosch co jsem z tama staré vytáhl. Od Japonců budu dávat až svíčky.

Re: Cívky preventívní výměna? N52

Napsal: stř 29.01.2020 00:00
od paveld
Díky, a které jsi nakonec bral - ty Delphi? A fungují, pokud na nich máš už něco najeto?

Re: Cívky preventívní výměna? N52

Napsal: stř 29.01.2020 01:02
od Totic
Chtěl jsem původně BREMI, ale zrovna je neměli tak jsem dal ty Delfíny. Jezdím s něma druhej tejden..
Někde byly dokonce 4 typy/čísla takže radši s prodejcem ověřit podle VIN co dát.
Nějaký vlákno a info je tady : http://www.bmwklub.cz/forum/viewtopic.php?f=25&t=93593

Jinak nic nepokazíš cívkama BOSCH, klidně ty NGK a mě zaujaly ještě HELLA. Ale kdoví kdo to doopravdy vyrobil a kolik na tom mají marži.

Re: Cívky preventívní výměna? N52

Napsal: stř 29.01.2020 16:22
od Hanz
starML - měřením statického odporu mezi piny se hádám ničeho nedoberu...? Vyndal jsem staré Bosch, funkční, rozdíl mezi nimi byl v 0,1 Ohm... nové jsem nemeril (Delphi), ale po startu tip top volnoběh asi 2tis km, pak začal zakopávat... tak si říkám, jestli nějaká nemá špatnou karmu :-)

Re: Cívky preventívní výměna? N52

Napsal: čtv 30.01.2020 00:13
od paveld
Tak asi risknu ty NGK, někde jsou všechny za podobný peníze, ale na autorozvody.cz mají ty NGK za 600.-/ks... to i blbý meyle jsou za víc.

Re: Cívky preventívní výměna? N52

Napsal: čtv 30.01.2020 01:13
od starML
Správně, statickým měřením stejnosměrným napětím zjistíš pouze ohmické poměry a případně zkrat mezi primárem a sekundárem - ale to už by ta cívka (zapalovací modul) nefungovala. Na starou cívku stačilo přivádět nějaký obdélníkový impuls 12 V a měřit osciloskopem na sekundáru, pochopitelně pod zátěží => s připojenou a ukostřenou (nějakou) svíčkou. Profi-testery na to měly tzv. jiskřiště.
Obrázek

U novějších zapalovacích modulů musíš zapojit +12V, kostru a "strob-signál" z nějakého generátoru obdélníkového signálu a zbytek už je stejný jako výše. A protože si nebudeš kvůli tomu kupovat ten bohovský M-IG3 za 6 780,00 CZK, tak navštívíš nějakého televizního opraváře, který bude mít zdroj 12V, generátor a vysokonapěťovou sondu s osciloskopem.
Více zde http://www.jb-elektronik.cz/diagnostika ... _clenu.php :D

Obrázek