- pokud není žádný problém s chodem motoru ve všech režimech na původních cívkách, tak není důvod cívky měnit - toto tvrzení je na 90% pravdivé, ale:
- jako strojař víš, že všechny mechanické díly podléhají opotřebení a tím se zvyšuje hlučnost, valivý odpor, tření, vůle atp.,
- elektrické a elektronické součástky jsou na tom podobně, mění se jejich elektrický a izolační odpor, tepelná závislost, u elektolytických kondenzátorů např. kapacita (vysychají, vytékají),
- nová žárovka stejného příkonu bude svítit jasněji, než ta 5 let stará, u které se už zvětšil odpor wolframového vlákna, protože přes to staré vlákno teče menší proud než u žárovky nové,
- u zapalovacích cívek se zvětšením odporu primárního vinutí zmenší tzv. "sycení" a důsledkem je menší indukované napětí na sekundárním vinutí, tedy menší přeskokové napětí na zapalovací cívce,
- může a někdy dochází k vytečení izolačního laku => světle hnědý flek na tom gumoplastu,
- vlivem porušení izolace může dojít k vysokonapěťovému zkratu na sekundárním vinutí a tedy ke snížení přeskokového napětí na svíčce nebo k dočasnému vynechání nebo zkrácení zapalovacího impulzu na svíčce, ale svíčka pořád pálí,
- při vyšších provozních otáčkách vynechání jednoho impulzu ani nepostřehneš, na volnoběh se to projevuje lehkým "zakopnutím",
- tyto občasné výpadky a nepodstatné snížení výkonu zapalovací cívky laik nepozná, protože všechno funguje,
- ale osciloskop umí tyto hodnoty zobrazit a odborník rozpoznat, příklad:
- zákazník uvádí špatný chod motoru, rázy, vynechávání spalování, studený motor startuje dobře,
- přečtením paměti závad byla vyčtena chyba "Přerušený obvod nebo zkrat - náhodná závada,
- změřením průběhu napětí na sekundární straně zapalování 2. a 3. válce byl zjištěn špatný průběh napětí na zapalovací cívce pro 3. válec
http://www.jb-elektronik.cz/diagnostika ... dul_ko.png
- totéž měření po výměně zapalovací cívky
http://www.jb-elektronik.cz/diagnostika ... dul_ok.png - fandové BMW prominou, že byl použit graf z jiného typu auta
Někteří výrobci nenápadně doporučují po nějaké době nebo najetých kilometrech preventivní výměny - na tohle byl dotaz.
Například nejnovější diagnostický software BMW na to jde takto - příklad:
- v paměti závad se objeví nějaký problém s rovnoměrností chodu na volnoběh nebo cukání při jízdě,
- po rozkliknutí závady (=pokračuj) dojde k vyčtení statistiky výpadku spalování na jednom nebo více válcích => jenže u každého motoru k tomu občas dojde,
- otázka diagnostiky "jsou instalovány zapalovací cívky BMW číslo 12138616153 (šedá barva) ANO-NE"?,
- v případě odpovědi NE následuje pokyn k výměně cívek, tj. 6x 1323,40 Kč = 7.938,-Kč + DPH 21%,
- přejímací technik, který by toto zákazníkovi nedoporučil by byl okamžitě propuštěn, protože servis má marži i na náhradních dílech,
- jedinou omluvou by bylo, kdyby zákazníkovi nabídnul celé nové auto
A teď se přiznej, jestli Ti trošku nehlodá myšlenka "jestli by ty nové cívky nejely lépe, možná menší spotřeba .. ?"
Pokud najdeš v Tvém okolí majitele osciloskopu, který to umí změřit, tak ať zkontroluje průběhy napětí a délky impulzů na všech svíčkách. Pokud budou všechny průběhy stejné, tak je to OK. Ale do Mariánek nejezdi, z Ostravska to je daleko.
