Tak já Ti v pátek 10. dám odkaz na ventilátor za 3.500 se zárukou, aby jsi nemusel kupovat za 10.500 u BMW a Ty napíšeš, že tohle jako nový díl nepotřebuješ. A v pondělí po víkendové zkušenosti píšeš, že to auto s běžícím větrákem lidé obcházeli obloukem.
Tyhle vrtule (visko nebo elektro) se vyrábějí ve vstřikovacím lisu. Tj. granulát + barvivo, vstříknout do formy, pár desítek vteřin prohřát pod vysokým tlakem a výlisek je hotov. Potom se odstraní vtoky, výtoky a otřepy z lisování. Následně se výrobek vloží do šablony a pokud rozměromě vyhovuje, provede se jeho vyvážení. Tedy na některou nejlehčí lopatku se zabodne kousek plíšku jako závaží a je hotovo. Ten kousek plíšku je vidět:
- tady vlevo nahoře v 10:30 hod
https://f.allegroimg.com/original/03e51 ... ea676b646f
- tady vpravo dole v 16:30 hod
https://3.allegroimg.com/original/0190d ... 1621e213a3
- vyvažuje se i vrtule větráku v hospodě, viz
https://www.gavri.cz/clanky-o-stropnich ... -to-resit/
Většina zbytků z lisování (i případné zmetky) se rozdrtí, rozemelou a přidají se do toho čistého granulátu. Tedy podobná bezodpadová technologie, jako u jednoho nejmenovaného výrobce masných výrobků. Ten přidává tzv. separát => rozdrcené a prolisované skelety, zobáky, pařáty, klouby a chrupavky. Ten podíl starých plastů může být až 40%, jde o to, kdo to pohlídá.
Ty plasty stejně jako všechno ostatní stárne a mění se jejich vzhled. Z původně lesklých a pružných předmětů se stávají předměty zašedlé a křehké. U výrobků z čistého granulátu se vzhled a mechanické vlastnosti udrží 12-15 let, u "vylepšeného" granulátu o 5-8 let méně. A taková vrtule má v zimě zepředu -20°C, zezadu skoro 100, když chytneš od protijedoucího auta šplouchanec mokrého sněhu, posypového materiálu a soli, dojde i k mechanickému poškození nebo deformaci. Takové křivé lopatky vypadají třeba takto
https://1.allegroimg.com/s360/019802/50 ... e0ee8d8661 . A to plechové závažíčko zrezaví a jednoho krásného dne odpadne. Když budeš poctivě hledat, možná najdeš tu dírku, ve které bylo zapíchnuté. Takže aerodynamický hluk způsobují poškozené lopatky větráku a nevyvážená hmota.
U toho stejnosměrného motoru je k přepínání cívek a udržení otáčivého pohybu použit komutátor
https://www.poradte.cz/elektronika/4659 ... tator.html . A pokud bude některý přívod přerušen, některá ploška nebude dobře vodivá nebo uhlík už je obroušen, tak elektromotor bude váhat s rozběhem, nebo bude potřebovat prvotní impuls - pohnout rukou. A teď znova pouvažuj, jestli tohle všechno zvládneš opravit, nebo koupíš nový.
