Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.
špatná lambda? 4 válec N43
zdravím, potřeboval bych poratdit. Inpa mi ukazuje špatnou lambdu za katem na bank 2, není mi ale jasný, jestli je to v pořádku nebo ne. Vzhledem k tomu, že auto má pouze 1 lamba sondu za katalizátor. Když ale zkusím druhý auto se stejnou motorizací, tak jsou hodnoty v pořádku. viz obrázky. Mohl by mi prosím někdo poradit, jestli je lambda v prdeli.
-
- Člen Klubu
- Příspěvky: 2453
- Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
- Bydliště: Mariánské Lázně
- Kontaktovat uživatele:
Moderní motory a jejich výfukový systém obsahují dvě lambda sondy. Lambda sonda, na základě které se reguluje spalování (složení směsi) je samozřejmě před katalyzátorem. Druhá, tzv. kontrolní lambda sonda, je umístěna za katalyzátorem. Tato lambda sonda nemá v systému roli regulovat složení směsi (to dělá lambda první), ale jejím úkolem je kontrolovat účinnost katalyzátoru, tedy defacto sledovat zbytkový kyslík, pokud se nějaký dostal za katalyzátor. Pokud je totiž katalyzátor nefunkční (ucpaný, rozpadlý atd..), nedochází v něm ke katalytickému rozkladu škodlivin a procento zbytkového kyslíku v zplodinách je vyšší, prakticky stejné jako měří lambda sonda před katalyzátorem. Pokud se něco takového vyskytne, tato "kontrolní" lambda sonda zareaguje a systém pomocí řídící jednotky motoru ECU vyhlásí chybu resp. u některých motorech přepne řídící jednotka nouzový režim.
Správná činnost lambda-sondy za katalyzátorem je navíc sledována tím, že řídící jednotka motoru kontroluje signály z lambda sondy během akcelerace a decelerace. Při vyhodnocování se vychází z úhlu otevření škrtící klapky. Během akcelerace klesá obsah kyslíku ve výfukových plynech, směs je bohatší a napětí lambda-sondy se musí zvýšit. Při deceleraci tomu je právě naopak. Tím, že není do motoru přiváděno palivo, podíl kyslíku ve výfukových plynech vzrůstá a napětí lambda sondy musí klesnout. Jestliže k uvedeným reakcím lambda sondy nedochází, vyhodnotí tuto skutečnost řídící jednotka motoru jako vadnou lambda sondu za katalyzátorem.
Ty potřebuješ získat tzv. live data z jízdy, kdy jeden řídí auto a druhý sleduje obrazovku počítače. Pokud bude i při akceleraci a uvolnění plynového pedálu napětí na lambdě za katem konstantní, lze usoudit na vadnou lambdu za katem. Pokud se toto napětí bude pohybovat při přidání plynu nahoru a při uvolnění pedálu plynu dolů, bude nefunkční katalyzátor. Moji zkušenost u N53 jsem popsal zde http://www.bmwklub.cz/modules.php?name= ... highlight=
Správná činnost lambda-sondy za katalyzátorem je navíc sledována tím, že řídící jednotka motoru kontroluje signály z lambda sondy během akcelerace a decelerace. Při vyhodnocování se vychází z úhlu otevření škrtící klapky. Během akcelerace klesá obsah kyslíku ve výfukových plynech, směs je bohatší a napětí lambda-sondy se musí zvýšit. Při deceleraci tomu je právě naopak. Tím, že není do motoru přiváděno palivo, podíl kyslíku ve výfukových plynech vzrůstá a napětí lambda sondy musí klesnout. Jestliže k uvedeným reakcím lambda sondy nedochází, vyhodnotí tuto skutečnost řídící jednotka motoru jako vadnou lambda sondu za katalyzátorem.
Ty potřebuješ získat tzv. live data z jízdy, kdy jeden řídí auto a druhý sleduje obrazovku počítače. Pokud bude i při akceleraci a uvolnění plynového pedálu napětí na lambdě za katem konstantní, lze usoudit na vadnou lambdu za katem. Pokud se toto napětí bude pohybovat při přidání plynu nahoru a při uvolnění pedálu plynu dolů, bude nefunkční katalyzátor. Moji zkušenost u N53 jsem popsal zde http://www.bmwklub.cz/modules.php?name= ... highlight=
-
- Člen Klubu
- Příspěvky: 2453
- Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
- Bydliště: Mariánské Lázně
- Kontaktovat uživatele:
Lambda kvůli použitému materiálu potřebuje teplotu nad 350 stupňů Celsia. Kdy to bylo před rokem 1980, tak by to trvalo hodně dlouho, než by lambda dosáhla pracovní teploty a začala by dávat nějaká rozumná data. Proto technici od BOSCHe vymysleli vyhřívanou lambdu, která začala dávat data už po cca minutě, dnes materiály umožňují získávat data už po desítkách vteřin, já myslím, že tak po půl minutě. Když se podíváš na ty grafy výše, vidíš, že Tvoje lambdy mají výhřev, příkon topných těles je vyjádřen v procentech - ze začátku to jde naplno (100%) potom se stoupající teplotou výfukových plynů ten příkon klesá.
Podle toho lze usoudit, že výhřev všech lambd funguje, a přesto ta za katem ukazuje nesmysly. Takže problém bude někde jinde. Ale to už bude třeba vlézt pod motor, najít tu příslušnou lambdu na druhém banku http://www.etk.cc/bmw/CS/search/selectC ... 8/18_0720/ a podívat se na konektory a kabely, jestli do toho někouslo nějaké zvířátko, nepropálil se kabel atp. Pošli mi VINko do SZ, já se podívám, kde je schovaná. Pokud bude souhlasit BMW číslo, poslal bych Ti tu svoji starší z N53, kterou jsem zbytečně vyměnil. Ale jestli to po nastartování "zakopává", může to být i některým propouštějícím vstřikovačem na 2. banku, protože tam vidím záporné korekce. Pokud lambda dává nesmyslná data, řídící jednotka si je nahradí defaultními hodnotami a snaží se nějak ty nesmysly přežít.
Podle toho lze usoudit, že výhřev všech lambd funguje, a přesto ta za katem ukazuje nesmysly. Takže problém bude někde jinde. Ale to už bude třeba vlézt pod motor, najít tu příslušnou lambdu na druhém banku http://www.etk.cc/bmw/CS/search/selectC ... 8/18_0720/ a podívat se na konektory a kabely, jestli do toho někouslo nějaké zvířátko, nepropálil se kabel atp. Pošli mi VINko do SZ, já se podívám, kde je schovaná. Pokud bude souhlasit BMW číslo, poslal bych Ti tu svoji starší z N53, kterou jsem zbytečně vyměnil. Ale jestli to po nastartování "zakopává", může to být i některým propouštějícím vstřikovačem na 2. banku, protože tam vidím záporné korekce. Pokud lambda dává nesmyslná data, řídící jednotka si je nahradí defaultními hodnotami a snaží se nějak ty nesmysly přežít.
vstřiky byly všechny venku a po proměření na stolici všechny OK, váha nová, svíčky nové, zkoušel jsem měnit i cívky a čidla vačky. Diagnostika žádnou chybu neháže. Má to ale nějakou souvislost se sáním. Když motor škube, tak přes váhu vzduchu neproudí žádný vzduch. O víkendu budu mít možnost zase otestovat jak se chová lambda ve druhém voze. Bohužel se dívám, že mám jinou lambdu, než se dává do N53.
To by odpovídalo, že si to saje někde falešný vzduch, nebo na vadnou váhu, tu ale píšeš že máš novou. Zkusil bych projít hadice sání, jestli tam není někde nějaká díralukas147 píše:Má to ale nějakou souvislost se sáním. Když motor škube, tak přes váhu vzduchu neproudí žádný vzduch.
F06 640i Xdrive - Spacegrau Metallic
EX E63 630i - Saphirschwarz Metallic
EX E46 316ti Compact - Japanrot
EX E36 323i Saloon - Orientblau Metallic
EX E36 316i Compact - Hellrot
EX E63 630i - Saphirschwarz Metallic
EX E46 316ti Compact - Japanrot
EX E36 323i Saloon - Orientblau Metallic
EX E36 316i Compact - Hellrot