Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.

Geometrie na sportovním podvozku

Vše o E21, E30, E36, E46, E90/E91/E92/E93, F30/F31/F32/F33/F34/F36
Zpráva
Autor
Jackj07
Registrovaný
Příspěvky: 189
Registrován: pon 07.09.2009 00:00
Bydliště: Hradec Králové

#1 Příspěvek od Jackj07 »

Nazdar bavoráčníci, procházel jsem fórum a hledal jak to šlo, ale nenašel jsem nikde nic o tom, jak udělat geometrii na autě se sníženým podvozkem.

V mém případě se jedná o E36 touring 323I na gumách 225/45/17 a 245/40/17 se štelovacím podvozkem KW (teď nevím přesně jakou variantu, to bych se musel podívat)

Nasadil jsem teď nové gumy předek i zadek a chtěl bych ještě udělat tu geometrii, ať nejsou vnitřky na zadku sežraný do půl roka jako posledně :D

Dokáže si s tim někdo vyhrát a poladit případně na královéhradecku? nebo aspoň poradit na jaký hodnoty seřídit geo a odklony?

Díky moc :)
Totic Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 4057
Registrován: ned 20.01.2008 01:00
Bydliště: Kromcl / Brno (Šalingrad)

#2 Příspěvek od Totic Člen Klubu »

Záleží taky nakolik je to snížený? Ale hodnoty pro M-technik podvozek by neměly gumám tolik uškodit. Má je každej geometrik v PC.

Jinak sportovnější ladění třeba zděs: http://www.bmwklub.cz/modules.php?name= ... &start=120
Ale chápu není to pro Tour.
Jackj07
Registrovaný
Příspěvky: 189
Registrován: pon 07.09.2009 00:00
Bydliště: Hradec Králové

#3 Příspěvek od Jackj07 »

nooo snížený je to asi jako na tý fotce, řekl bych předek 40 a zadek 20 cca. Kolik má M-Technik oproti serii?

Jinak ten příspěvek co si poslal sem už předtím četl, potřebuju to ale na normální ježdění, né okruh :D

díky
Přílohy
IMG_1509.jpg
IMG_1509.jpg (165.88 KiB) Zobrazeno 3683 x
Shaolin
Registrovaný
Příspěvky: 22
Registrován: stř 23.10.2013 00:00

#4 Příspěvek od Shaolin »

tak pokud nemas vepredu stavitelny horni ulozeni tak tam odklon nevyresis, zbyhacku dej celkovou 0,05 v geometrii je sice 0,1 ale aspon se min budou sudlit gumy (znam to jen vtedle stupnich ci stovkach v milimetrech mi to nikdy nenastavovali) a vzadu odklon stupen az stupen a pul zbihacku 0,1-0,2 celkovou.
jak sem psal plati to i na normal jezdeni sbihavost je stabilita a trakce to plati obecne jestli si to nikdy nejak neresil uber trosku zbihavosti na tovarnim nastaveni odklon dej tovarni a hotovo

a to co pise Totic.. v kazde geometrii ma jak obyc nastaveni tak pro sport podvozek jen pocitej ze tan ma treba vzadu urcite odklon 2 stupne.
Jackj07
Registrovaný
Příspěvky: 189
Registrován: pon 07.09.2009 00:00
Bydliště: Hradec Králové

#5 Příspěvek od Jackj07 »

díky moc, dám vědět, kdybych s tím měl nějaký problém, jinak napíšu jak se auto chová, až to seřídí :palec:
Uživatelský avatar
paveld
Registrovaný
Příspěvky: 3141
Registrován: pát 25.05.2007 00:00
Bydliště: Praha-západ
Kontaktovat uživatele:

#6 Příspěvek od paveld »

Tohle jsou docela přínosný informace... :-). Můžu se taky přidat s dotazem?
Mě kdysi tvrdil jeden servisman, že když na předku nejdou štelovat odklony - a mám tam Ačka a sjíždí se vnitřky gum, dá se to vykompenzovat zvětšením sbíhavosti - pak by se gumy měli sjíždět rovnoměrně. Je na tom něco pravdy?
Uživatelský avatar
Francis Výkonná rada
Výkonná rada
Příspěvky: 5994
Registrován: ned 31.08.2003 00:00
Bydliště: střed Česka
Kontaktovat uživatele:

#7 Příspěvek od Francis Výkonná rada »

paveld: Je to pravda a je to ověřené v praxi. Sice se sjedou o něco dříve než při správném odklonu, ale vydrží déle než při předpisované sbíhavost a zvětšeném příklonu vinou snížení. A sjedou se rovnoměrně.
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
Uživatelský avatar
paveld
Registrovaný
Příspěvky: 3141
Registrován: pát 25.05.2007 00:00
Bydliště: Praha-západ
Kontaktovat uživatele:

#8 Příspěvek od paveld »

Dík. Ty přímo to máš ověřený? Na jak velkou sbíhavost jezdíš?
Uživatelský avatar
Francis Výkonná rada
Výkonná rada
Příspěvky: 5994
Registrován: ned 31.08.2003 00:00
Bydliště: střed Česka
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od Francis Výkonná rada »

Ano, přímo já, aplikuju to už od školy, byla to rada zkušeného závodníka.
M-Tech seřizuju vpředu provázkem, vypočteno na hranici tolerance do sběhu, odklon je na hraně tolerance do příklonu. Dříve na E30 jsem měl kola do příklonu asi 20% za tolerancí do příklonu, sběh jsem nastavoval též asi o 20% přes toleranci do sběhu.
Zadní má Compact i E30 neseřizovací, budu to řešit excentrickými uloženími ramen, nepatrně víc se mi sjíždí vnitřky na zadních.
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
Uživatelský avatar
paveld
Registrovaný
Příspěvky: 3141
Registrován: pát 25.05.2007 00:00
Bydliště: Praha-západ
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od paveld »

Super, akorát se na geometrii chystám, tak to zkusím. Nemá to už negativní projevy za jízdy, když je to nad tolerancí?
Uživatelský avatar
Francis Výkonná rada
Výkonná rada
Příspěvky: 5994
Registrován: ned 31.08.2003 00:00
Bydliště: střed Česka
Kontaktovat uživatele:

#11 Příspěvek od Francis Výkonná rada »

Nemá.
Zajdi si někdy na autokros, na buggy je dobře vidět příklon předních kol i sbíhavost.
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
Uživatelský avatar
Hanz Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 6214
Registrován: úte 16.07.2002 00:00
Bydliště: 335i

#12 Příspěvek od Hanz Člen Klubu »

Za mě nedoporucuju vzadu dávat malý odklony, na mokru to jde hned bokem :-) rozdíl 1 v. 2 stupně je/bych tipnul tak 20km/hod do zatáčky rozdíl :-)
“Ability is what you're capable of doing.”
Uživatelský avatar
Francis Výkonná rada
Výkonná rada
Příspěvky: 5994
Registrován: ned 31.08.2003 00:00
Bydliště: střed Česka
Kontaktovat uživatele:

#13 Příspěvek od Francis Výkonná rada »

Já nechci řešit odklony, ale sbíhavost.
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
Uživatelský avatar
Hanz Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 6214
Registrován: úte 16.07.2002 00:00
Bydliště: 335i

#14 Příspěvek od Hanz Člen Klubu »

Jasny, reagoval jsem na ty rady nahoře a necitoval příspěvek. Ve smyslu, ze dat podle délky stínů u rybníku nastavit 1 až 1,5 není úplně ideální :-)
“Ability is what you're capable of doing.”
Uživatelský avatar
paveld
Registrovaný
Příspěvky: 3141
Registrován: pát 25.05.2007 00:00
Bydliště: Praha-západ
Kontaktovat uživatele:

#15 Příspěvek od paveld »

Tak když to jde vyladit tou sbíhavostí, tak nevidim problém tomu dát větší odklon... myslim, že i origo hodnoty jsou pro sport podvozek asi o půl stupně větší odklon vzadu - oproti serii, snad kolem 2°.
Uživatelský avatar
Francis Výkonná rada
Výkonná rada
Příspěvky: 5994
Registrován: ned 31.08.2003 00:00
Bydliště: střed Česka
Kontaktovat uživatele:

#16 Příspěvek od Francis Výkonná rada »

Použijeme-li název odklon, pak hodnota je -2°, tedy je to příklon, jinak by auto vypadalo jako prázdná Tatra 815 :-)
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
Uživatelský avatar
paveld
Registrovaný
Příspěvky: 3141
Registrován: pát 25.05.2007 00:00
Bydliště: Praha-západ
Kontaktovat uživatele:

#17 Příspěvek od paveld »

No prostě Ačko, ne Včko... :-D Myslim, že si rozumíme :-).
Jackj07
Registrovaný
Příspěvky: 189
Registrován: pon 07.09.2009 00:00
Bydliště: Hradec Králové

#18 Příspěvek od Jackj07 »

Hanz píše:Za mě nedoporucuju vzadu dávat malý odklony, na mokru to jde hned bokem :-) rozdíl 1 v. 2 stupně je/bych tipnul tak 20km/hod do zatáčky rozdíl :-)
takže prosímtě, jak je to s těmi odklony na zadku? kolik stupňů aby to drželo jak přibitý do zatáčky a na mokru abych si nerozbil hned ústo? :D

Budu nechávat auto v úterý poštelovat, tak abych trochu věděl, co si naporoučet, když by si úplně nevěděli rady co s tím snížením nastavit.
Uživatelský avatar
Francis Výkonná rada
Výkonná rada
Příspěvky: 5994
Registrován: ned 31.08.2003 00:00
Bydliště: střed Česka
Kontaktovat uživatele:

#19 Příspěvek od Francis Výkonná rada »

Odklon i sbíhavost nejméně na hranici tolerance do příklonu, případně i něco málo za toleranci směrem do příklonu/do sbíhavosti.
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
Jackj07
Registrovaný
Příspěvky: 189
Registrován: pon 07.09.2009 00:00
Bydliště: Hradec Králové

#20 Příspěvek od Jackj07 »

tak zasílám výstup z geometrie, auto se teď chová podstatně líp, klidně ještě ocením nějakou radu nebo tip, s čím kam pohnout až půjdu příště :) protože se chystám měnit silentbloky a pár drobností ještě během léta a půjdu to dát na geometrii znova
Přílohy
Zpráva o parametrech geometrie vozidla
Zpráva o parametrech geometrie vozidla
IMG_1730.jpg (145.35 KiB) Zobrazeno 1359 x
Odpovědět