Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.

Cesta do Chorvatska se starším BMW

Vše o E21, E30, E36, E46, E90/E91/E92/E93, F30/F31/F32/F33/F34/F36
Odpovědět
Zpráva
Autor
lukepostulka
Registrovaný
Příspěvky: 422
Registrován: pon 22.10.2012 00:00

#1 Příspěvek od lukepostulka »

Páni a dámové protože jsem absolvoval téměř 5000km během méně než jednoho měsíce se svým starším báwem (E36 325i rok 92) rozhodl jsem se podělit o pár zkušeností a rad, protože jsem je před cestou sám vyhledával různě po internetu.

Rozhodli jsme se s přítelkyní vyjet na dovču a vzali jsme to nejdřív po česku, pak slovensko, maďarsko a nakonec chorvatsko. Celá cesta nám trvala cca měsíc s tím, že jsme spali na různých místech po cestě, ať už v ubytování nebo pod stanem. Byl to neuvěřitelný zážitek a všem to doporučuju aspoň jednou se takhle "urvat" a jet jen s autem, trochou jídla, spacákama a stanem v kufru bez přesného cíle.

Teď už k samotné cestě...

PŘÍPRAVA

Chladící soustava: Jelikož je to cesta na jih doporučuji (spíše je to nutnost) o revizi celého chladícího systému na autě (pokud nebylo provedeno v poslední době) Já konkrétně vyměnil chladič, hadice, svorky, vodní pumpu, termostat, nové těsnění uložení termostatu (kdo chce může koupit jako já pro sichr i nové uložení termostatu, protože plastové rády praskají). S tím souvisí i výměna a proplach chladící soustavy nejdřív několika litry destilované vody a poté vypuštění a naplnění novou chladící kapalinou (doporučuji origo BMW). I v létě je správné množství speciální chladící kapaliny nutnost, jelikož zvyšuje bod varu v systému, a proto je efektivnější chladící médium, než čistá voda. Všechny díly jsem se snažil kupovat v poměru kvalita/cena, zvolil jsem díly značky Mayle s tím, že menší díly jako svorky a těsnění bylo origo BMW. Doporučuji vyměnit preventivně i oba rozvodové řemeny.

Klimatizace: Bez klimatizace nikam ani nejezděte. Já jezdil půl léta bez klimatizace a myslel jsem si, že bych takovou cestu nějak překousal, opak je pravdou, čím větší horko tím větší nápor na tělo a po několika hodinách v takovém horku je člověk více náchylný k chybám, má pomalejší reflexy a celkovou pozornost, nehledě na to, že v chorvatsku je přecejenom vedro jak prase :) (v koloně jednou naměřeno 38 st. ve stínu). Báwa mají klimatizaci vymakanou a celý systém funguje tak, aby přinesl největší komfort pro řidiče ať už je venku horko nebo zima. Pro příklad já jel se zapnutou klimou i v noci kdy bylo venku 16 stupňů, na nohy mi foukal příjemný teplý vzduch a na tělo zase chladný (prostě nastavíš teplotu a o víc se nestaráš). K technické stránce proto doporučuji navštívit servis a nechat si klimu otestovat, proměřit, přetěsnit, naplnit, doplnit, vydezinfikovat či opravit. Za těch pár stovek investice to stojí, na klimě nikdy nešetřit.

Řízení: Pro někoho možná překvapení, ale báwa jsou přecejenom o řízení v první řadě. Před delší cestou doporučuji výměnu předních tyček řízení, jak táhla tak čepy, dále vyměnit uložení předního stabilizátoru (hodně lidí si neuvědomuje že je to jedna z nejlevnějších a nejjednoduších věcí co se dá na řízení vylepšit). Doporučuji také vyměnit olej servořízení. Na některých báwech je k tomu přístup jak k penězům (obzvlášť na mojí e36 92) ale vyplatí se to, já pozoruji zvýšení komfortu a přesnosti zatáčení (už není takové gumové a tupé). Nejdříve jsem s repasi řízení váhal, protože ve většině případů (i v mém) to zrovna "nehoří" a proč sypat peníze do něčeho co by mohlo ještě pár let vydržet, že. Po cestě jsem změnil názor, jsem rád že jsem do toho šel a celá cesta se jen umocnila zážitkem z perfektního řízení, které BMW díky novým dílům dostalo. Není to tak drahé a kdo váhá - jděte do toho, je to jedna z věcí ze které budete mít na dálnici největší radost pořád dokola.

Podvozek: kdo má podezření na špatné tlumiče teď je čas je vyměnit. Pokud pojedete na dálnici se špatnými tlumiči může se auto nepříjemně houpat na nerovnostech, což může být nebezpečné, nehledě na to, že si zatáčky užijete mnohem víc na nových sachsech, než na 10 let starých monroech. Kdo má sportovní podvozek a nevadí mu kompromis lepší ovladatelnosti za sníženým komfortem budiž, já si na komfort potrpím a proto jsem měl trochu strach jet na M-technik podvozku. Nicméně zase jsem byl mile překvapen, na dálnici auto hezky pluje a na okreskách sedí jak přibité, za mě M-technik určitě plus.

Sedačky: jelikož jsem byl trochu v rozpacích zda-li jet s M3 černýma koženýma sedačkama nebo bílýma sportsitze rozhodl jsem se nakonec pro stylové M3 sitzy. V létě je to trochu peklo, doporučuji vozit si s sebou něco na přikrytí sedaček když necháváte auto na slunci, popř. clonu na okna. Kdo bude parkovat auto na přímém slunci tak doporučuji před cestou ošetřit kůži kondicionérem s UV filtrem, oddálí se tím vysychání kůže a vyblednutí barev. Co se týká komfortu nemůžu si stěžovat. 15-ti hodinová cesta zpátky na jeden zátah byla náročná, ale díly sedačkám jsem se na konci cesty necítil jako vyvržený banán, což bylo příjemné překvapení protože na záda celkem trpím. (Takže doporučuji zainvestovat do M3 sedaček :D)

Tyto věci které doporučuji před cestou dále spáchat. Výměna oleje a všech filtrů, které na autě jsou, doplnění kapalin, výměna brzdovky, kontrola brzd popř. výměna, kontrola ruční brzdy, vyčištění klima chladiče (třeba vapkou), kontrola visco spojky, kontrola chladícího ventilátoru, kontrola popř. výměna svíček, kontrola geometrie popř. seřízení, kontrola pneumatik a tlaků, výměna všech špatných či pochybných silentbloků, výměna benzínových hadiček v motorovém prostoru, kontrola sání na netěsnosti, kontrola repro soustavy.

CESTA

Strasti na cestě: Pokud plánujete jet se starším autem počítejte, že se na cestě něco může přihodit, ať už úplná blbost nebo vážnější fatalita, která vám zabrání pokračovat dále v cestě. Proto si doporučuji sjednat asistenční službu, která funguje v rámci Evropy (já měl po doporučení sjednanou asistenční službu HOLIDAY od Kooperativy). Krom toho doporučuji vézt si v kufru základní vercajk, kladivo, čisté rukavice, hodně vody, nějaké špalky na zajištění kol, různé šroubky, hadičky, svorky, prostě co by se vám mohlo hodit. Krom toho jsem si vezl i starý chladič, starou vodní pumpu, termostat, náhradní palivové čerpadlo a na škodu není ani alternátor. Někteří s tím nebudou souhlasit, koneckonců poslední věc co byste na dovolené chtěli je stát ve vedrech (nebo v noci) u cesty a měnit prasklý chladič, nicméně já hraju na jistotu, a když se mi to válí doma tak to prostě dám do kufru, než aby mi to chybělo, však auto to uveze.

Zkušennosti: Dojeli jsme :) to je hlavní. Avšak vyskytly se menší bolístky, které jsme museli na cestě párkrát řešit, ale nic co by nám zabránilo pokračovat. Po asi 3500km bezvadného cestování jsme po úmorných vedrech dorazili cca 10km od destinace u Trogiru v chorvatsku. Sjeli jsme z dálnice a po klikatých serpentinech pokračovali stále dolů k pobřeží. Dojížděli jsme ke křižovatce a v momentě kdy jsem chtěl přeřadit ze 4 na 3 mi řadička nečekaně "zůstala v ruce". Vypadalo to, že se vyvlekla. Začal jsem s ní točit dokolečka jako bych tomu nechtěl věřit, muselo to vypadat komicky. Dojeli jsme na nedaleké parkoviště a po chvíli jsem věděl co se stalo - táhlo řazení se vyvleklo ze řadící páky. Ty vedra tomu museli nějak pomoct, všechno tam bylo žhavé. Naštěstí se mi povedlo nejdřív vyřadit a potom navléct táhlo do původní polohy, nyní však bez zajišťovacího elementu, který se tím horkem musel nějakým způsobem vyvléct. S hlubokou úlevou jsme si oddechli a doufali, že se nám bez zajištění táhla podaří dojet alespoň do cíle. Podařilo. Dojeli jsme takhle až do čech bez dalších problémů.

Nemilé překvapení nás čekalo v jednu v noci, při cestě domů, kdy jsme zastavili na hranicích. Po návštěvě nepříliš vábně vypadajících toalet jsme po nastartování ujeli 4 metry a motor se po několika škytnutích zastavil. Podívali jsme se na sebe "jakože co" a zkusil jsem nastartovat znovu. Bohužel bez úspěchu - motor se nechytal, bez škytnutí se točil a točil. Z obav uvaření startéru jsem vizuálně zkontroloval motorový prostor, spodek auta, pojistky, proházel relátka palivové pumpy a zkusil to znovu - beze změny. Vyházel jsem proto všechny věci ze zadního sedadla, zvedl ho, vyšrouboval kryt palivové pumpy a vizuálně zkontroloval i tu - všechno OK. Z několika let IT zkušeností jsem instinktivně vytáhl konektor a zapojil znovu. Zkusil to nakopnout a ejhle, na první škytnutí se motor chytnul a vrněl jako kdyby zrovna vyjel z továrny. S nechápavým výrazem a komentářem "nechápu co jsem udělal... ale fungovalo to" hážu věci zpátky do auta, utírám si ruce dětskými ubrousky a jedem dál. Po několika hodinách svítí hladové oko a my zastavujeme na benzínce, s hrůzou vypínám motor a jdu tankovat. Po zaplacení se vracím zpátky k autu a modlím se aby to chytlo - nechytlo. Točím motor, bez známky života. Proklínám se "proč jsem ho vůbec vypínal" a hážu věci z auta. Odkrývám kryt palivové pumpy abych zjistil, že je celá zalitá benzínem. Zvenku. Hledám zdroj a vypadá to na kruhové těsnění kolem celé pumpy, nejspíš těmi horky muselo polevit. Nechápu jakou to má souvislost s nemožností nastartování motoru a sedám za volant, točím to a chytla se na první škytnutí, vrní jako z továrny. Uvažuju jestli to byl důvod proto, že občas šel trochu cítit benzín kolem auta, někdy zase jen z topení. Házím věci zpátky, odstavuju ve tři ráno na parkovišti vedle aut se spícími lidmi nalepenými na okno a házím zasebou jeden toaleťák napitý benzínem za druhým. Zatahuju závit ještě těsněji a když se pumpa zdá být aspoň trochu suchá, koukám jestli benzín ještě teče, neteče. Jedem domů. Po několika hodinách úspěšně dojedem domů, zastavuju v příjezdovce, vypínám motor, vybalujem věci. Chci přeparkovat, startuju, točí, nechytá se. Nechám to tak, příjdu za několik hodin, zkouším nastartovat, nechytá se. Koukám na pumpu, vše je ok. Vytahuju konektory, zkouším kontakty, startuju, nechytá se. Po marném boji to vzdávám. Za hodinu to zkouším znova, sedám do auta a aniž bych cokoliv udělal, auto chytá na první pokus, přeparkovávám do garáže a nechápu, ale jsem rád, že jsme dojeli.

Kdo uvažuje o podobné cestě určitě to moc doporučuji. A jak se říká kdo se bojí nesmí do lesa, pokud si auto dáte do kupy, nebo ho dáte do servisu ať se vám o něj postarají, neměl by být problém. Pokud jste mechanicky zdatní a umíte si lecos udělat sami tím líp, nezaskočí vás potom třeba vypadnutá řadička :D Za mě tedy rozhodně ano, byl to můj první road trip a jsem si jistý, že ne poslední. :wink:
Přílohy
13886457_1375142225847195_206813731739382_n.jpg
13886457_1375142225847195_206813731739382_n.jpg (106.16 KiB) Zobrazeno 1818 x
Uživatelský avatar
icecold
Registrovaný
Příspěvky: 1644
Registrován: úte 21.07.2009 00:00
Bydliště: Měřín, Vojkovice (Brno)
Kontaktovat uživatele:

#2 Příspěvek od icecold »

Pribeh pekny, ale delat mensi "renovaci" auta pred dovolenou bylo by asi to posledni, co by moje pritelkyne chtela slyset :D
e36 328i
e36 325iA
e46 320d

BMW e36, e46, e39 náhradní díly. Dodělávání výbav, drobné upgrady, diagnostika, tel 608037844
Pajk85 Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 2873
Registrován: úte 26.04.2016 00:00

#3 Příspěvek od Pajk85 Člen Klubu »

Máš buď pumpu před smrtí nebo máš blbý relátko, který tu pumpu ovládá.
Story dobrá, dej více fotek. Rád mrknu.
Uživatelský avatar
Huska
Registrovaný
Příspěvky: 3224
Registrován: čtv 19.06.2003 00:00
Bydliště: Brno / Olomouc
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od Huska »

příběh pěkný jen z mého pohledu kdy najedu 5-7tis km každý měsíc mi některé věci připadají jako zbytečné nebo zanedbané průběžně. Osobně udržuji auto v takovém stavu, abych nemusel řešit nějaké speciální servisy před nějakou delší jízdou.
:-) Born to be for BMW :-)
:-) 344ic E30 +320dT E46+ Superb II combi+A6 Allroad+Š1000MB+MAN TGA+Peugeot Boxer,307SW,6x Berlingo,Avia,JCB,Gilera,Stadion S11 EX: MGA roadster, E30 318i, 325e, 318i, E36 323i/LPGi,318iA, 328i, E46 328iT, E46 320d :-)
Odpovědět