Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.

N52B30 - vadný termostat?

Vše o E12, E28, E34, E39, E60/E61, F07, F10/F11, G30/G31
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
El_Fuego Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 421
Registrován: pon 29.06.2009 00:00
Bydliště: Praha 4

N52B30 - vadný termostat?

#1 Příspěvek od El_Fuego Člen Klubu »

Zdravím, mám dotaz. Zjistil jsem, že mi asi odešel termostat. Když sleduju teplotu chl. kapaliny, tak teplota po cca 5 km vystoupá do 84°C, a následně dojde k jeho otevření a teplota následně klesne k 74°C. Potom už teplota kolísá mezi 76-84. Je termostat v háji? Kolik by měla být normální provozní teplota chladící kapaliny? Jinak teplota nešla přes 84°C i po 12km.
alfonzo
Registrovaný
Příspěvky: 123
Registrován: čtv 26.03.2015 01:00
Bydliště: Beroun

Re: N52B30 - vadný termostat?

#2 Příspěvek od alfonzo »

Když máš plnou nádrž drží to stabilně 85 °C. pod půlkou to jede 105-110 °C
Uživatelský avatar
El_Fuego Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 421
Registrován: pon 29.06.2009 00:00
Bydliště: Praha 4

Re: N52B30 - vadný termostat?

#3 Příspěvek od El_Fuego Člen Klubu »

Asi ještě spím, nebo jsem hloupej, ale jak může souviset teplota chladící kapaliny s množstvím paliva?
starML Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 2453
Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
Bydliště: Mariánské Lázně
Kontaktovat uživatele:

Re: N52B30 - vadný termostat?

#4 Příspěvek od starML Člen Klubu »

ANO, některý z termostatů bude špatný. Přečti si můj příspěvek tady http://www.bmwklub.cz/forum/viewtopic.p ... 0&start=60 a pokud máš automat, nezapomeň na ten výměník voda - olej.

Kolega "alfonzo" se vyjádřil poněkud nešťastně. Co jsem vysledoval já, tak pokud je motor v nízkém zatížení, tj. např. ukazatel okamžité spotřeby je pod "polovinou", (menší než 10l/100km), viz obrázek níže, tak elektricky řízený termostat není stimulován ŘJ motoru a bude otevírat nad teplotou 95 stupňů. Pokud bude motor ve větším zatížení, tj. když ukazatel okamžité spotřeby bude "nad polovinou", (větší než 10l/100km), tak ŘJ motoru zapojí výhřev do tělíska v termostatu a ten začně otevírat okolo 85 stupňů Celsia.
Edit: Oprava překlepů

Obrázek
Naposledy upravil(a) starML dne pon 03.10.2016 17:52, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
El_Fuego Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 421
Registrován: pon 29.06.2009 00:00
Bydliště: Praha 4

Re: N52B30 - vadný termostat?

#5 Příspěvek od El_Fuego Člen Klubu »

No tak to jsi mě nepotěšil, o termostatu na výměníku olej/voda jsem vůbec nevěděl. Co se týká toho zatížení, tak to nezjistím, protože mi chybí pacička ekonoměru (630i má místo něj ukazatel teploty motorového oleje).

Nicméně jsem teď přes víkend jezdil a vypozoroval jsem ještě jednu zajímavost. To brzské otevření termostatu se stane pouze pokud auto ohřívám úplně ze studena. Když někam jedu, auto chvíli stojí a vychladne třeba na 50°C a pak zase jedu, tak se teplota už drží bez problémů mezi 95 - 102°C.

Z toho co píšeš mi vyplývá, že pokud bych jel pod větším zatížením, tak se termostat může otevírat kolem 85°C, což mě se v podstatě děje, jen pak ta teplota spadne o 10 stupňů. Co bych měl teda vyzkoušet abych ověřil jestli je ten termostat v pytli?

Jinak pokud by byl v háji ten termostat na výměníku voda/olej, tak tam by se to mělo projevovat až po otevření hlavního termostatu, ne? Tím že je ten výměník na "velkým" okruhu tak by případně olej z převodovky ochlazoval vodu až po tom, co by se otevřel hlavní termostat.

Z logické dedukce mi tedy vyplývá, že termostat otevírá správně (i ty tvrdíš, že by měl otevírat někdy v 85°C, ale nedostatečně rychle reaguje na pokles teploty, moc palu se zavírá - že by unavená pružina?)

Uvažuji správně, nebo ne?
Uživatelský avatar
El_Fuego Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 421
Registrován: pon 29.06.2009 00:00
Bydliště: Praha 4

Re: N52B30 - vadný termostat?

#6 Příspěvek od El_Fuego Člen Klubu »

Teď ceatou z práce se termostat choval přesně tak jak bych čekal. Během 5ti km se voda ohrala na 96°C a pak dalších 10 km se držela v rozmezí 95 - 103. Takhle by se mel chovat normálně, ne?

A teď babo raď....
starML Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 2453
Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
Bydliště: Mariánské Lázně
Kontaktovat uživatele:

Re: N52B30 - vadný termostat?

#7 Příspěvek od starML Člen Klubu »

Já jsem zase netušil, že to je 630i. Až teď jsem si toho loga pod nickem všimnul. :D

Pokud se teplota při delší nebo následné jízdě už drží bez problémů mezi 95 - 102°C, (a tak je to správně), tak by si tipnul na trvale otevřený nebo nedovírající termostat toho výměníku olej-voda. Ten Ti krade teplo při jízdě úplně od studena a ani skoro uzavřený hlavní vodní termostat neudrží teplotu na 85°C. Při následné jízdě už je olej v automat ohřátý a nekrade teplo z chladícího okruhu.

Vyzkoušej, jestli při teplotě chladící kapaliny cca 50°C dle skrytého menu se ohřívají ty hadice s olejem od výměníku voda-olej.
Uživatelský avatar
El_Fuego Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 421
Registrován: pon 29.06.2009 00:00
Bydliště: Praha 4

Re: N52B30 - vadný termostat?

#8 Příspěvek od El_Fuego Člen Klubu »

Tak tím že je motor sdílený 3 - 5 - 6, tak jsem napsal do sekce 5er, přeci jen je to tu aktivnější než v 6er. Ty hadice vyzkouším pomačkat. Dneska ráno se ohřál normálně, ale trvalo mu to dlouho - řekněme cca 8 km než se dostal nad 90°C. Teplota ale skokově nepadla, což by tedy opravdu odpovídalo tomu druhému termostatu na výměníku. Zkusím ty hadice a uvidím. Otázkou pak je, jestli když už se do toho bude sahat, jestli preventivně nevyměnit i ten hlavní termostat, přeci jen je autu 10 let, najeto 160 tkm a pochybuju,. že to někdo někdy dělal.....
starML Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 2453
Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
Bydliště: Mariánské Lázně
Kontaktovat uživatele:

Re: N52B30 - vadný termostat?

#9 Příspěvek od starML Člen Klubu »

Hlavně se pod tu kapotou nehrabej po ránu, protože už je tma, místa je tam na půl dlaně a hned kousek vedle se točí kladky, řemenice a řemeny - "jaúúúúvajs" !! :!:

Otázkou je, jestli preventivně nevyměnit i elektrické vodní čerpadlo, které je dohromady sešroubováno s termostatem, když už se do toho bude sahat. Je to cca 500 Euro navíc, pochopitelně včetně nových hlíníkových šroubů na jedno použití - http://www.realoem.com/bmw/en/showparts ... Id=11_3754 .

Staré mechanické čerpadlo v zamrzlém Fridexu občas o jednu (nebo o všechny) plastové lopatky přišlo a ty se zatoulaly na to nejhůře přístupné a nejužší místo, ale pořád v chladícím systému zůstaly zbytky cirkulace. Ale když odejde tohle elektrické čerpadlo, řízené po BUSu, tak jsi "uvařenej ab sofort" a nepomůžou ani punčocháče sličné spolujezdkyně místo klínového nebo drážkového řemenu - jo, a kalhotky, ty jsou taky k ničemu.

Jak tahle výměna tepla ve skutečnosti probíhá, nebo by probíhat měla, malý a velký okruh, je poněkud nejasné. Hlavně když se podívám na ten propletenec hadic http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=17_0742 . Vím, že tohle není funkční schéma, ale katalog ND. Jen tiše vzpomínám na obrázkový atlas k Žigulíku, kde byla modrá studená, červená teplá atp - alespoň šipky by se hodily. Prostě si představ, že do hrnku s horkou vodou vložíš pytlík s čajem a čaj se začně vylouhovat = termostat otevřel. A teď Ti do hrnku spadne kostka ledu (= otevře se, možná skokově, výměník voda - olej) a místo čaje máš obarvenou vodu, pokud to znova neohřeješ.
Uživatelský avatar
El_Fuego Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 421
Registrován: pon 29.06.2009 00:00
Bydliště: Praha 4

Re: N52B30 - vadný termostat?

#10 Příspěvek od El_Fuego Člen Klubu »

Tak to vypadá, že je opravdu v háji termostat na výměníku olej/voda. Auto jsem nechal dneska zahřát na 53°C, pak jsem ho vypnul a sáhnul na ty hadice jdoucí do výměníku. Obě byly teplý, ne nějak moc, ale pocitově třeba na 30°C, a hadice z hlavního termostatu byla studená. Teď za poslední týden jsem už neměl problém s tím, že by mi teplota skokově padla, ale trvá hrozně dlouho než se ohřeje na 90°C, třeba i 10 km :-(
starML Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 2453
Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
Bydliště: Mariánské Lázně
Kontaktovat uživatele:

Re: N52B30 - vadný termostat?

#11 Příspěvek od starML Člen Klubu »

Vyměň ten termostat výměníku voda-olej, 1504.1 CZK + daň zase není taková raketa a uvidíš.
Uživatelský avatar
El_Fuego Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 421
Registrován: pon 29.06.2009 00:00
Bydliště: Praha 4

Re: N52B30 - vadný termostat?

#12 Příspěvek od El_Fuego Člen Klubu »

Pristi tyden jdu na vymenu oleje, tak ho necham vymenit a uvidim :-)
Uživatelský avatar
El_Fuego Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 421
Registrován: pon 29.06.2009 00:00
Bydliště: Praha 4

Re: N52B30 - vadný termostat?

#13 Příspěvek od El_Fuego Člen Klubu »

Mám ještě jeden všetečný dotaz. Jak dlouho Vám trvá, než se voda ohřeje na provozních 95°C. U mě je to 8 - 10 km, podle způsobu jízdy a u kamarádovi N53B30 (E91 s manuálem) je to +/- podobný
starML Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 2453
Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
Bydliště: Mariánské Lázně
Kontaktovat uživatele:

Re: N52B30 - vadný termostat?

#14 Příspěvek od starML Člen Klubu »

starML píše:... já mám 90 stupňů asi po 5 minutách
Je to přesně jak píšeš, rozdíl bude v tom, jestli po vyjetí z parkoviště ujedeš 3km a stojíš na 5-ti semaforech na volnoběh, nebo plynule zatěžuješ motor klidnou jízdou. A taky jestli je venku + 25 nebo -15 stupňů mrazu. Já bydlím na konci města, takže platí ta citace výše. Pokud to chceš napsat ještě obecněji, tak do 10-12 minut by motor měl dosáhnout pracovní teplotu, ať je léto nebo zima, 20 minut už je moc dlouho.
:D
Totic Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 4057
Registrován: ned 20.01.2008 01:00
Bydliště: Kromcl / Brno (Šalingrad)

Re: N52B30 - vadný termostat?

#15 Příspěvek od Totic Člen Klubu »

Tak jsem si trochu bláhově myslel, že když ty palubky udělaly bez ukazatelů teploty, že tu poruchu termostatu zahlásí na iDrive (OBC, service), nebo někam mezi budíky (diag). Ale ono ne, ticho po pěšině. Nechápu tuhle logiku kam tím soudruzi v NDR mířili. Jezdit pořád na 70c motoru jako nevadí? Domnívám se, že olej se ohřeje na sto i tak ne?.

Po nějaké době jsem si nacvakal skryté menu (7), poňadž mi to na stejných trasách žere víc a samozřejmě, je to marný nezahřeješ to na 90c ani za půl hodiny. Magoři!!
JaraX
Registrovaný
Příspěvky: 24548
Registrován: pát 10.06.2005 00:00
Kontaktovat uživatele:

Re: N52B30 - vadný termostat?

#16 Příspěvek od JaraX »

benzínovému motoru to nevadí, spíš to pak jen víc žere, já jezdil rok (50tkm) s termostatem co otvíral jen na 65°C max, a pohoda nic se tomu nestalo. u nafty je samozřejmě průser. jinak nevím jak u N52, ta je asi hloupá, ale N62 závadu termostatu napíše na diag, no a jelikož se má jezdit na pravidelné servisy tak to prostě v servisu odhalí a opraví. Asi bych nechtěl sedmu která by vypisovala všechny závady z diag na budíky nebo idrive, stačí že to furt otravuje "není voda v ostřikovačích" "je venku zima"
Uživatelský avatar
abcent500
Registrovaný
Příspěvky: 365
Registrován: sob 13.02.2016 01:00
Bydliště: Graz

Re: N52B30 - vadný termostat?

#17 Příspěvek od abcent500 »

Koncem rijna jsem na e61 menil oba termostaty za origo Bmw, ted uz se to ohreje sotva na 75° je mozne, ze je jeden z nich zase v haji?
Totic Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 4057
Registrován: ned 20.01.2008 01:00
Bydliště: Kromcl / Brno (Šalingrad)

Re: N52B30 - vadný termostat?

#18 Příspěvek od Totic Člen Klubu »

Tvle tady každej druhej termostat po výměne ukazuje blbě, teda otázka jestli vůbec? Na M54 je předpokládám ještě jenom jeden a nějakým check-controlem / ŘJ to ošetřené beztak nebude.
Pak logika čárek okolo budíků ať je léto nebo zima po startu ukazuje 5500tis.ot a za 10min je to v 7tis. To jako můžu hned po startu točit do takových toček? Samý špeky..
Naposledy upravil(a) Totic dne čtv 08.02.2018 18:01, celkem upraveno 1 x.
starML Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 2453
Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
Bydliště: Mariánské Lázně
Kontaktovat uživatele:

Re: N52B30 - vadný termostat?

#19 Příspěvek od starML Člen Klubu »

Ono to zase tak složité není:
- pokud prodejci nebo značce termostatu nevěřím, tak ho dám do hrnce s vodou, ohřívám a teplotu kontroluji třeba tímto https://www.forks.cz/obr/productFoto/at ... lipem.jpeg - jo, není kalibrovaný, ale na ověření a reklamaci to určitě stačí a stojí to stovku,
- přileju studenou vodu, termostat musí uzavřít a znova ohřívám a vidím, jestli reaguje a při jaké teplotě,
- v případě staršího termostatu přidám do vody trochu octa k odstranění kotelního kamene, jako u rychlovarné konvice - jo, ten termostat se musí vymontovat a chvilku to trvá,
- jednoho krásného dne, kdy zrovna nespěchám si před startem motoru navolím zobrazení teploty ve skrytém menu a zase chvilku sleduji chování teploty,
- a pokud je všechno úplně blbě, tak nezapomenout, že ten řízený termostat je řízen od ŘJ motoru a ta dostává informace od čidla teploty motoru (zpravidla dvojité) a to taky může dávat ŘJ motoru nesmysly.
:D
Naposledy upravil(a) starML dne ned 04.03.2018 12:57, celkem upraveno 1 x.
JaraX
Registrovaný
Příspěvky: 24548
Registrován: pát 10.06.2005 00:00
Kontaktovat uživatele:

Re: N52B30 - vadný termostat?

#20 Příspěvek od JaraX »

abcent500 píše:Koncem rijna jsem na e61 menil oba termostaty za origo Bmw, ted uz se to ohreje sotva na 75° je mozne, ze je jeden z nich zase v haji?
nenapsal jsi jaký motor, u N52 je to divné, tam se to nestává, ale třeba u nafty klidně vydrží jen pul roku
Odpovědět