
--
Zdravím všechny.
Tento měsíc slaví moje trojka E91 320d 10 let, a už má i trochu odběhané, něco kolem 308k. Zatím vše super, kromě známých zámků a chrastící spojky mi nic neodešlo. Možná i tím, že jsem spoustu věcí vyměnil už dopředu (žhaviče, řemeny, tlumiče, brzdy, ložiska, a další) aniž by to bylo vyloženě třeba. Protože vím, že tyhle věci mají omezenou životnost.
Jednou z takovou částí je turbo, které jsem se téže rozhodl vyměnit. Staré funguje, ale lopatkám se už nechce – turbo netáhne od nízkých otáček, a dokonce když tomu dám fakt knedlík, už je za mnou obláček – začíná propouštět olej. A upřímně, má na to i věk, 300k je super výdrž a že bych s tím jezdil zase tak mírumilovně se říci nedá.
V minulosti jsem tu narazil na pár příspěvků, kde čerství majitelé repasovaného turba brečí nad ztraceným výkonem, a tak jsem se rozhodl koupit turbo zcela nové. V BMW jsem nečekaně nekupoval, ale koupil jsem to samé dle čísla dílu volně z netu, dle všeho nakonec pochází z Auto Kelly. Je to originál Mitsubishi (resp. vypadá tak, že to není čína nikdy nepoznám). Funglovka vč. nastavené el. regulace lopatek. Cena 25 tisíc (téměř můj měsíční plat).
Přestože dost věcí na autě kutím sám v garáži, a dokonce i přes svůj amaterismus se mi i daří, tak tohle věc citlivější, řekl jsem si, dám to profíkům. Jak je patrné nejezdím do originálního servisu (tam jsem byl jednou a stačilo), jednoduše koupil jsem si opici a nemám na banány. Dal jsem to do servisu k Válkovi (http://www.valek-group.com), kde jsem jezdíval dříve a vše bylo OK. Přestože si tam s paní asistentkou moc nerozumíme, tak servis mají od roku 94, mají vlastní autosport, a specializují se na BMW. Tedy profíci.
Kdysi byli v Radvanicích, nyní se přestěhovali do Hrušova mezi cigány, no už tohle mohlo být znamení.
Každopádně auto jsem jim předal, a žádal jsem od nich: vyměnit turbo (Mitsubishi), spojku (LUK), řemenici (INA) a lambda sondu (Bosch). Veškeré díly jsem si dodal sám.
Auto tam stálo 28 dní. Ano, 28 dní tyhle 4 díly měnili.
Cena 21 tisíc

První story začala s řemenicí. Nedlouho předtím jsem si v garáži sám vyměnil řemeny, kladku i napínák. Nebylo to potřeba, nic nepískalo, zase jen preventivně. Ale tím, že ty staré řemeny už byly sešoupané, řemenice byla téže obroušená a nové řemeny mi lehce prokluzovaly při startu. Sám jsem ale řemenici povolit nedokázal a tak jsem to nechal na servisu.
V servise mi bez konzultace vyměnili ty nové řemeny (ok, to je pochopitelné), ale i tu novou napínací kladku, protože to údajně prokluzovalo. No happy jsem nebyl, ale zkousnul jsem to.
Při přebírání auta začal řemen pískat jak stará Felicie, absolutně jsem nechápal, jak mi to můžou takto předávat. A že to prý předtím nedělalo. Tak jsem jim to tam nechal. Po dalších 2 týdnech z nich vypadlo, že ta nová řemenice (značky INA) je špatná, a koupili novou.
Poté pazvuky přestaly, nicméně stejně mi ten řemen při startování proklouzne. To už je údajně „asi“ kompresorem klimatizace. Zvláštní, že původně to nedělalo.
Kromě té řemenice při přebírání bylo vše v pořádku. Když pominu to, že jsem týden čuchal výfukové plyny, neb nejspíš při montáži lambda sondy něco blbě poskládali, nebo tam mám díru, ale naštěstí to přestalo, asi se to ucpalo samo (což mě teď napadá, že to může být příčina všech níže popsaných potíží).
Ptal jsem se, zdali na turbu dělali tlakovou zkoušku, tak technik se na mě díval jak na vola, o čem to točím, že nic takového není potřeba a že by to přeci slyšel, kdyby tam něco netěsnilo. OK, on je expert.
Nové turbo krásně táhlo, fakt ten rozdíl byl znát. Jediné co zarazilo byla průměrná spotřeba 18.5l zaznamenaná po předání. Nemělo by se s novým turbem nejdříve zlehka, než se zaběhne?


Asi po týdnu ježdění se mi začaly ozývat houkavé zvuky. Takové slabé, jako autíčko na setrvačník. Zprvu jsem netušil co to je. A slyšel jsem to hlavně ráno, když auto bylo ještě studené.
Jenže zvuky den ode dne zesilovaly. A už mi bylo jasné, že je to turbo, a z mého auta se postupně stávala sanitka. Při studeném motoru totální houkačka, při zahřátí se to zmírnilo, ale po týdnu to houkalo už i za jízdy.
A věděl jsem, že je zle.
Volal jsem do servisu, ti mi potvrdili, že to je špatně a turbo musí ven. A začala válka u Válka.
Servis zaujal jednoznačné stanovisko, že turbo je špatné, a neberou za to žádnou zodpovědnost, jelikož jsem si ho dodal sám. Dodavatel turba mě zase dal jasně najevo, že zcela na jistou záruku neuznají, jelikož se jedná o chybu montáže. No a já byl v řiti.
Nechal jsem si namontovat zpět to turbo staré, zaplatil za to další 4 tisíce.
Velmi, velmi zajímavé, že staré turbo, které nehoukalo vůbec, mi nyní lehce houká při studeném motoru. Ale nesrovnatelně méně.
Turbo i řemenici jsem poslal na reklamaci. K mému překvapení mi reklamaci řemenice uznali. Turba samozřejmě ne. Na reklamačním protokolu Auto Kelly zní: „Při prvotní vizuální kontrole turbodmychadla nebylo zjištěno žádné viditelné poškození. Ložiskový uzel byl odzkoušen s výsledkem - bez závad. Únik oleje nebyl zjištěn, vibrace jsou hluboce pod úrovní normy, kterou stanovuje výrobce. Závěr: Reklamace se neuznává. Turbodmychadlo bylo vyčištěno a je plně funkční. Negativní hlukové projevy mohly být způsobeny netěsností na sací nebo výfukové soustavě.“.

Do pár dní budu mít své nové turbo zpátky, a teď přemýšlím, jak dál.
Mám to zkusit přehodit sám? Díval jsem se na nějaké návody, a to bych mohl zvládnout. Ale nejsem profík, živím se klávesnicí, bojím se, že tohle je příliš citlivá věc.
Ano, mohl bych to dát zase Válkovi, že tohle JE reklamace, ale upřímně, já to s nimi vzdávám. Já už jsem se tak navztekal, nemám na to nervy.
Nebo to dát do jiného sevisu? Ale kam? Na Ostravsku je velké prd. Akorát Sotea a tam jsem také moc dobré reference nečetl, v origo bych se zase nedoplatil…
Asi by bylo dobré zase rozebrat tu výfukovou soustavu a celé to překontrolovat (a možná tam vrátit DPF, jehož vnitřek mi jaksi chybí, když je to teď tak démonizované … ano i já jsem to neskutečné hovado, způsobující vaši rakovinu

Popř. neznáte tady vy někoho šikovného z Ostravska? Nemáte někdo podobnou zkušenost, popř. radu?