Tomu už bych rozuměl.Věděl by někdo o slušným mechanikovi který by se uvolil to udělat u mě-Severní Čechy?JaraX je myslím Ostravsko,tam asi nepojedu.JaraX píše:to je jednoduché, výměnou bez výplachu se vymění jen větší čast oleje, já nechávám auto kapat do druhé dne, tzn horké najíždí na zvedák, převodovka se otevře, druhý den se rozdělá, vyndá se mechatronik, vymění se těsnění pod mechatronikem (5ks), vymění se průchodka, nasadí se nová vana a převodovka se naplní, tak se vymění cca 70-80 procent oleje, a pro převodovku to není takový šok jako když se dá udělá proplach kdy se navíc často používaj ještě nějaká aditiva. výměna větší časti podstatně zlepší řazení ale jaký by byl rozdíl po kompletní výměně nevím.
Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.
Výměna oleje v automatu ZF
Re: Výměna oleje v automatu ZF
Re: Výměna oleje v automatu ZF
Tak nad výplachem něčím, co v převodovce za normálního provozu není, jsem ani nepřemýšlel. Taky v ZF jednoznačně píší, že proplachují pouze orig olejem. Prostě mi zatím chybí zkušenost někoho, kdo dělal výměnu oleje s proplachem na převodovce v dobrém stavu a něco se tím pokazilo...
-
Francis
- Výkonná rada
- Příspěvky: 5994
- Registrován: ned 31.08.2003 00:00
- Bydliště: střed Česka
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výměna oleje v automatu ZF
Problém je, že se nikdy neví, v jak dobrém stavu automat je. Je to tak trochu "živý organismus" a nesvědčí mu náhlá změna prostředí.
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
323ti stock condition
Re: Výměna oleje v automatu ZF
když jdeš k doktorovi tak ti taky nedaj hned všeho maximální dávku ale postupně ju zvyšujou.
já radši vyměním časteji ale bez průplachu.
já radši vyměním časteji ale bez průplachu.
Re: Výměna oleje v automatu ZF
To je sice asi pravda, ale na všechny části v motoru taky nevidíš a ještě jsem neslyšel o nikom, kdo by se bál u funkčního motoru vyměnit všechen olej. Vím, že motor a převodovka je něco jiného, ale tím spíš, že převodovka je čistá, byť elektronicky ovládaná, mechanika, nevidím jako strojař ve výměně celé náplně s proplachem problém. Jediné, co by mi připadalo jako pádný argument, by byla nemožnost udělat průplach dost důkladně na vyčištění převodovky od všech nečistot a usazenin, které by se, jak již bylo napsáno, mohly rozvířit a dostat kam nemají. Otázka na praktické zkušenosti tedy zůstává...Francis píše:Problém je, že se nikdy neví, v jak dobrém stavu automat je. Je to tak trochu "živý organismus" a nesvědčí mu náhlá změna prostředí.
Re: Výměna oleje v automatu ZF
Jenže na rozdíl od převodovky, v motoru nejsou žádné lamely. V převodovce prostě otěr z lamel bude vždycky. Takže srovnávat to s výměnou oleje v motoru je kravina. V převodovce je na určitých místech tření nutné, zatímco v motoru ne...
Btw. v době, kdy se tyhle převodovky vyráběly (5hp, 6hp..) se ještě žádný stroj na proplach nepoužíval a v pokynech výrobce byla standardní výměna, tj. mění se jen to, co vyteče. První výměna po 100tis a pak každých 60tis. Když to takhle někdo udělá, převodovka spolehlivě přežije celé auto. Jenže tady by chtěli všichni zachraňovat převodovku, kde se mění poprvé po 200-300tis a doufají, že jim v tom snad pomůže zázračnej přístroj.
Btw. v době, kdy se tyhle převodovky vyráběly (5hp, 6hp..) se ještě žádný stroj na proplach nepoužíval a v pokynech výrobce byla standardní výměna, tj. mění se jen to, co vyteče. První výměna po 100tis a pak každých 60tis. Když to takhle někdo udělá, převodovka spolehlivě přežije celé auto. Jenže tady by chtěli všichni zachraňovat převodovku, kde se mění poprvé po 200-300tis a doufají, že jim v tom snad pomůže zázračnej přístroj.
Re: Výměna oleje v automatu ZF
Však píšu, že je to něco jiného. Že bude olej obsahovat částice vzniklé opotřebením dílů převodovky je asi každému jasné, ale že by bylo lepší, kdyby byl olej čistý, by snad mělo být jasné taky. Moje převodovka má 100tis. km. A že něco dřív nebylo, tak je to teď k ničemu, i když to používá autorizovaný servis, to promiň, ale to není argument. Chápu, že se nevyplatí dělat důkladný servis u převodovky před smrtí, ale jde mi o kvalitní prevenci zbytečných závad u funkční převodovky.
Re: Výměna oleje v automatu ZF
Já nepsal, že je to k ničemu, ale je to zbytečně, když olej menis včas. Navíc je prostě postup výrobce, tedy ZF, v příručce jasně daný. Máš tam interval, olej, momenty, teplotu ale nikde tam není napsáno, že potřebuješ mašinu za 200k.
Nejlepší je, když to prostě člověk nechá udělat způsobem, jakému sám věří. Nejdůležitější je prostě měnit včas, podle mě jedno jak.
Nejlepší je, když to prostě člověk nechá udělat způsobem, jakému sám věří. Nejdůležitější je prostě měnit včas, podle mě jedno jak.
-
Francis
- Výkonná rada
- Příspěvky: 5994
- Registrován: ned 31.08.2003 00:00
- Bydliště: střed Česka
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výměna oleje v automatu ZF
Dovolím si nesouhlasit. Základ převodovky je hydromechanika, je to ovládané rozdíly tlaků generovaných otáčejícími se díly, s množstvím malých ventilů, s lamelovými spojkami, s brzdícími pásy. Je důležitá souhra operací, nesmí být prodlevy ani rychlé akce bez nastavených zpoždění ... oproti motoru je to něco diametrálně odlišného.ph132008 píše:... že převodovka je čistá, byť elektronicky ovládaná, mechanika, nevidím jako strojař ve výměně celé náplně s proplachem problém ...
P.S. Strojař jsem též, se specializací na automobilové opravárenství

JJ, nedělají ti pokaždé klystýrJaraX píše:když jdeš k doktorovi tak ti taky nedaj hned všeho maximální dávku ale postupně ju zvyšujou ...

328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
323ti stock condition
Re: Výměna oleje v automatu ZF
Ok. Nechci se tu s nikým hádat nad rozebranou převodovkou. Myslel jsem to hlavně tak, že opotřebení v převodovce je převážně mechanického původu a olej není degradován a pracovní prostor zanášen vlivem spalovacího procesu, jako v případě motoru. (Ano, je zanášen částicemi vzniklými mechanickým opotřebením.) Opravdu se nechci s nikým dohadovat, takže zatím s debatou končím, dokud někdo nenapíše: Dělal jsem preventivní výměnu oleje s proplachem u bezchybně fungující převodovky a dělat jsem to neměl, protože se její funkce zhoršila.
PS: Do srovnávání oprav převodovky s léčením lidí se s vámi pouštět nebudu. I když jste docela vtipní.
PS: Do srovnávání oprav převodovky s léčením lidí se s vámi pouštět nebudu. I když jste docela vtipní.

Re: Výměna oleje v automatu ZF
Kdyz jsme tu ti strojari
ja si to vysvetluju tak ze v te prevodovce je vytvoreno olejove/kluzne prostredi i tam kde se nevytvori jen prostym nalitim oleje po proplachu. Druha vec je podle me ta ze vlastne nevime jaky je postup zahoreni automatu treba u noveho auta.
Ja treba u motoru taky nedelam proplach a radeji vymenim treba mnohem driv. Ja nechci nikoho osocovat ale nemyslim si ze by treba pakra byly nejaci andele. Proc nedelat proplach kdyz to muze znatelne zvednout cenu servisu a zakaznik mi to zaplati. To verim spis proverenym servisakum viz treba Jarax ze me nebude tlacit do veci co jsou zbytecny jen kvuli profitu

Ja treba u motoru taky nedelam proplach a radeji vymenim treba mnohem driv. Ja nechci nikoho osocovat ale nemyslim si ze by treba pakra byly nejaci andele. Proc nedelat proplach kdyz to muze znatelne zvednout cenu servisu a zakaznik mi to zaplati. To verim spis proverenym servisakum viz treba Jarax ze me nebude tlacit do veci co jsou zbytecny jen kvuli profitu
-
Francis
- Výkonná rada
- Příspěvky: 5994
- Registrován: ned 31.08.2003 00:00
- Bydliště: střed Česka
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výměna oleje v automatu ZF
Automatická převodovka se:
a) zanáší kalem a mechanickými částicemi z opotřebení třecích elementů
b) opotřebovávají se sedla ventilů a třecí elementy
Proplach roznese po celé skříni usazeniny, které mohou být jak kal tak i větší odštěpky třecích elementů. Tyto větší než mikročástice mohou:
a) vzpříčit se někde v hydromechanice a zavinit nedovírání/neplné otvírání hydroventilů
b) po vzpříčení mezi kuželku a sedlo ventilu po mnoha pokusech o zavření způsobit trvalé poškození ventilu a znemožnit úplné uzavření ventilu.
Podobný efekt míval přechod na AD motorový olej po provozu 100+km na olej A (bez přísad proti ukládání "karbonu")
Finančně: Proč platit za proplach když postačí prostá výměna?
a) ušetříš za platbu při výměně
b) neriskuješ trvalé poškození jako při proplachu
a) zanáší kalem a mechanickými částicemi z opotřebení třecích elementů
b) opotřebovávají se sedla ventilů a třecí elementy
Proplach roznese po celé skříni usazeniny, které mohou být jak kal tak i větší odštěpky třecích elementů. Tyto větší než mikročástice mohou:
a) vzpříčit se někde v hydromechanice a zavinit nedovírání/neplné otvírání hydroventilů
b) po vzpříčení mezi kuželku a sedlo ventilu po mnoha pokusech o zavření způsobit trvalé poškození ventilu a znemožnit úplné uzavření ventilu.
Podobný efekt míval přechod na AD motorový olej po provozu 100+km na olej A (bez přísad proti ukládání "karbonu")
Finančně: Proč platit za proplach když postačí prostá výměna?
a) ušetříš za platbu při výměně
b) neriskuješ trvalé poškození jako při proplachu
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
323ti stock condition
-
Francis
- Výkonná rada
- Příspěvky: 5994
- Registrován: ned 31.08.2003 00:00
- Bydliště: střed Česka
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výměna oleje v automatu ZF
Napadla mě ještě jedna analogie, s klasickým síro-olověným akumulátorem. Bylo možno je lehce zmrtvit, pokud nějaký aktivista chtěl vyměnit celou kyselinovou náplň a tuto nevyčerpal hadičkou ale vylil prostým otočením akumulátoru dnem vzhůru. Vytékající kyselina naplavila odpadlé kousky olova mezi desky, které se gravitací rozevřely do jiných pozic než v provozní poloze, naplavené kousky se vzpříčily mezi desky a způsobily zkrat mezi deskami a akumulátor šel kam? No šel do prdele! Halík, politicky, myslete politicky, Halík! 

328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
323ti stock condition
Re: Výměna oleje v automatu ZF
ja nevim nuu, byl jsem tam na vymene po 190K olej spalenej, proplach udelanej, mereni tlaku ok pred i po.. od te doby jsem najel asi dva tisice a vse jede jak ma... a kdyz nepojede tak to tam odvezu at tam slehnou klidne novou prevodovku prej stoji jen 80
)

Re: Výměna oleje v automatu ZF
Tak dobře, ještě jednou budu reagovat. Vůbec netvrdím, že výměna jen části olejové náplně je něco špatného. V motoru měním u obou aut (e91 diesel, e92 benzin) co 10-12 tis. včetně všech fitrů a samozřejmě neproplachuju. Nezachraňuju na poslední chvíli nějaké vraky těsně před smrtí, měním skoro vše na autech preventivně a nikdy se mi nestalo, že bych měl nějakou větší závadu. (Kromě předloni sraženého srnce s e91 - prodražený výlet na noční prohlídku hradu Kašperk) Dále, aby jste mě někdo špatně nechápal, nezpochybňuju odbornost, zkušenosti, ani šikovnost zdejších mechaniků. Naopak, kdybych nebyl z Budějovic, tak se někdy třeba u Jaraxe rád zastavím. Věřím, že jde udělat poměrně kvalitní výměna oleje v automatu bez proplachu a třeba to, co napsal Francis v tom příspěvku před baterkou a Halíkem, je rozumný a pádný argument proti proplachování. Takže pokud mi zde někdo napíše, že z vlastní zkušenosti ví, že převodovka se nikdy nedá vypláchnout důkladně a bordel se v ní jenom rozvíří, tak si udělám výměnu doma bez proplachu a ještě ušetřím...
- Kolafa
- Registrovaný
- Příspěvky: 705
- Registrován: čtv 13.12.2012 01:00
- Bydliště: Praha 14
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výměna oleje v automatu ZF
[quote="ph132008"]
tady o těch jdou zprávy veskrze pozitivní, já osobně s nimi zkušenost nemam, ale živí se tím ...
http://www.zf-pakra.cz/vymena-olejovych ... sobni.html
tady o těch jdou zprávy veskrze pozitivní, já osobně s nimi zkušenost nemam, ale živí se tím ...
http://www.zf-pakra.cz/vymena-olejovych ... sobni.html
Re: Výměna oleje v automatu ZF
A k čemu taková aktivita: Vždyť ten elektrolyt nijak nedegradujeFrancis píše:...chtěl vyměnit celou kyselinovou náplň...
Sbohem, Enýsku! Díky, že jsi tu byla... +23.9.2014
Sbohem, Růženko! Díky, že jsi tu byla... +19.3.2024
BMW E60 535d Carbonschwarz metallic, CIC + Combox media + DVB-T2 (by Snejk)
BMW E46 M3 Phoenixgelb metallic
Sbohem, Růženko! Díky, že jsi tu byla... +19.3.2024
BMW E60 535d Carbonschwarz metallic, CIC + Combox media + DVB-T2 (by Snejk)
BMW E46 M3 Phoenixgelb metallic
- LampionakE39
- Registrovaný
- Příspěvky: 147
- Registrován: ned 13.09.2015 00:00
- Bydliště: totally influenced by BMW
Re: Výměna oleje v automatu ZF
Byl jsem měnit olej v Kaps v Kojetíně u Př. Překvapil mě interval, že bych měl dojet po ujetí 40tis km? Není to krátká doba? Hrkli tam olej ATF LIFE GURD FL, 9 litrů, filtr a těsnění vany. Alespoň je to na faktuře. Navíc by mně zajímalo jestli mám GM nebo ZF? Jak to poznám. Hledal jsem a narazil jsem na obě možnosti, že se montovali. Mám 520i, e39 Tour, 125kW, 2,2, rok 2001, WBADS21080GS30864, 5.stupň.automat
Re: Výměna oleje v automatu ZF
jeden můj zákazník ted byl taky plnit v KAPS, pak zjistil že mu tam dali o 3 litry mín než naučtovali a že mu to malem zničilo převodovku



Re: Výměna oleje v automatu ZF
Takže jsem po výměně oleje včetně proplachu,myslím že vědi co dělají,servis Pakra doporučuju.
Dostal jsem tam i radu nebo typ,že když člověk například dojede ke křižovatce kde zrovna padne červená a člověk ví že chvilku bude stát,je dobré přeřadit na N.Údajně se trochu odlehčí hydroměniči a šetří se tím.Je to něco jiného než načtené rady na různých diskuzích,kde se psalo o tom že automat dělá vše sám,tak nechat D a hotovo.
Dostal jsem tam i radu nebo typ,že když člověk například dojede ke křižovatce kde zrovna padne červená a člověk ví že chvilku bude stát,je dobré přeřadit na N.Údajně se trochu odlehčí hydroměniči a šetří se tím.Je to něco jiného než načtené rady na různých diskuzích,kde se psalo o tom že automat dělá vše sám,tak nechat D a hotovo.