Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.
Aditiva do oleje? Ano či ne? Případně jaké?
Aditiva do oleje? Ano či ne? Případně jaké?
Ahoj lidi,
mám teď v E91 320D 120kW nový olej (Mogul 5W-40 Extreme PD). Někdo říká, že aditiva ano, někdo že ne....byly by prosím nějaké názory či osobní zkušenosti? V případě, že ano, že dávat, tak jaký? Díky moc
mám teď v E91 320D 120kW nový olej (Mogul 5W-40 Extreme PD). Někdo říká, že aditiva ano, někdo že ne....byly by prosím nějaké názory či osobní zkušenosti? V případě, že ano, že dávat, tak jaký? Díky moc
-
Francis
- Výkonná rada
- Příspěvky: 5994
- Registrován: ned 31.08.2003 00:00
- Bydliště: střed Česka
- Kontaktovat uživatele:
Re: Aditiva do oleje? Ano či ne? Případně jaké?
NEdávat. Zkrátit interval výměny oleje na max 15 000 km.
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
323ti stock condition
Re: Aditiva do oleje? Ano či ne? Případně jaké?
budu měnit po 10tis. Zas taková pálka to není a motor bude jedině rád 

Re: Aditiva do oleje? Ano či ne? Případně jaké?
Roky používám, prakticky od začátku dovozu, http://www.bishops-original.cz nebo http://www.bishopsoriginal.cz ( jsou dva zástupci ). Žádný kyseliny nebo teflony. Myslím, že to funguje. Ale hlavně měnit olej po cca 10tis. km. Aditivum dávám ob výměnu. Mám v převodovce i v difu. Každému, kdo chce vědět víc, také doporučuju si přečíst něco o olejích. Tohle je sice starší, ale principy platí pořád. Je to seriál článků od odborníků na oleje " Mazivářské mýty" na https://www.oleje.cz/obsah/komentare_odborniku a je tam i všechno o aditivech.
Re: Aditiva do oleje? Ano či ne? Případně jaké?
hlavně do dieselu je 5W40ka moc hustá, dal bych určitě 5W30
Re: Aditiva do oleje? Ano či ne? Případně jaké?
Jardo v čem by se měl konkrétně projevovat problém větší hustoty 5w40 oproti 5w30 u té ropy? Zajímá mě to z toho důvodu, že jsem na 5w40 přešel u m57 z toho důvodu, že jsem doma právě měl ještě půl bečky a taky do budoucna aspoň budem mít s tatovou e65 stejný typ oleje, takže stačí bečka jednoho druhu.
Navíc jsem měl za to, že 5w40 bude motoru naopak prospěšnější než-li 5w30. Nicméně jestli chápu správně ten tebou zmíněný problém s hustotou, tak se nejspíše jedná o stavy při běhu studeného motoru. Nicméně myslíš, že ve finále může být zásadní problém užití 5w40 u ropy, potažmo u turbo motoru i v případech, kdy člověk jízdu se studeným motorem opravdu jede piánko a pokud možno bez tlaku?
Navíc jsem měl za to, že 5w40 bude motoru naopak prospěšnější než-li 5w30. Nicméně jestli chápu správně ten tebou zmíněný problém s hustotou, tak se nejspíše jedná o stavy při běhu studeného motoru. Nicméně myslíš, že ve finále může být zásadní problém užití 5w40 u ropy, potažmo u turbo motoru i v případech, kdy člověk jízdu se studeným motorem opravdu jede piánko a pokud možno bez tlaku?
Re: Aditiva do oleje? Ano či ne? Případně jaké?
tak protože to prostě za studena hůř maže, hlavně turbo, to pak mín vydrží, u E39 je ten motor ještě hooodně spartanskej, třeba má větší mazací kanálky. a to samý máš i za tepla, prostě optimální mazací teplota u 5W40 je výš než u 5W30, tzn když to řeknu blbě, tam kde ten olej nejlíp maže se nedostaneš. u té E39 to asi nebude tak znát jak u té E91 ale myslím že u nových naft bys tím ten motor zabil.
Re: Aditiva do oleje? Ano či ne? Případně jaké?
Jo takhle, dík za reakci. Takže když to shrneme, tak u motorů s common railem první generace, což jsou v dnešní době v podstatě už historické kusy, tak 5w40 na škodu podle všeho být zase tak nemůže? Co se mazání turba týče (což je zcela jistě díl s nejvyšší prioritou mazání) tak 5w40 asi nemůže být takový zabiják vzhledem k tomu, že u starších turbomotorů se běžně používal i 10w40 (např. m51) přičemž v podstatě potřeby mazání jsou u turbodmychadel těchto dvou odlišných motorů nejspíše zcela totožné, ne? Mám tím na mysli to, že nejspíše turbo z m57 bude mít podobně řešené mazací kanálky housingu jako turbo u m51, přičemž provozní podmínky jsou nejspíše u těchto dvou variant taky téměř totožné.
Dalo by se to takhle tvrdit a pohlížet na tuhle problematiku tímto úhlem pohledu?
Jinak měl jsem teda za to, že v podstatě ta největší efektivita mazání co se týče ve vztahu k provozní (pracovní) teplotě oleje se u 5w30 vs. 5w40 ve velké většině spektra víceméně překrývá, takže jsem se domníval, že v podstatě 5w40, která dovede fungovat u n62 dovede také fungovat tak jak má i u m57, jestli mi rozumíš co tím chci říct
Dalo by se to takhle tvrdit a pohlížet na tuhle problematiku tímto úhlem pohledu?
Jinak měl jsem teda za to, že v podstatě ta největší efektivita mazání co se týče ve vztahu k provozní (pracovní) teplotě oleje se u 5w30 vs. 5w40 ve velké většině spektra víceméně překrývá, takže jsem se domníval, že v podstatě 5w40, která dovede fungovat u n62 dovede také fungovat tak jak má i u m57, jestli mi rozumíš co tím chci říct
-
- Moderátor
- Příspěvky: 12846
- Registrován: pát 18.01.2008 01:00
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Aditiva do oleje? Ano či ne? Případně jaké?
Pokud by 5w40 hůře mazala za studena než 5w30 tak jsem už tou 5w50 obě turba na n54 pohřbil...
Stačí si najít data sheet k danému oleji co chceš používat - Francis na to měl někde odkaz , ale nevím jestli to nebylo jen na 10w60, kde jsou cerpatelnosti za daných teplot a viskozity při 40 , 90 a uvidíš ty rozdíly... Turbo má maznicku různe velikou, ale pokud stejnou silou pošleš hustější kapalinu do stejného otvorů tak zvetsujes tlak v celým systému, ale to rozdíl v těch hustotách je snad skoro až zanedbatelný v případě těchto dvou viskozit.
Do staré rotačky 1.9 leju už 120tis km 10w40 a?...nic... Motor jak víno po 350tis
Stačí si najít data sheet k danému oleji co chceš používat - Francis na to měl někde odkaz , ale nevím jestli to nebylo jen na 10w60, kde jsou cerpatelnosti za daných teplot a viskozity při 40 , 90 a uvidíš ty rozdíly... Turbo má maznicku různe velikou, ale pokud stejnou silou pošleš hustější kapalinu do stejného otvorů tak zvetsujes tlak v celým systému, ale to rozdíl v těch hustotách je snad skoro až zanedbatelný v případě těchto dvou viskozit.
Do staré rotačky 1.9 leju už 120tis km 10w40 a?...nic... Motor jak víno po 350tis

E30 328i Coupe M20 M-technic II
E46 M3 SMG - žlučník
E91 335i N54B30 - pracant
E70 3.0d - mamacar
Motorsport Matoušek - BMW ///M Service & Performance
E46 M3 SMG - žlučník
E91 335i N54B30 - pracant

E70 3.0d - mamacar
Motorsport Matoušek - BMW ///M Service & Performance
Re: Aditiva do oleje? Ano či ne? Případně jaké?
no dyť právě kvůli tomuhle mne Jaraxova poznámka torchu zaskočila a rozjel jsem tady diskuzi na tohle téma.
-
Francis
- Výkonná rada
- Příspěvky: 5994
- Registrován: ned 31.08.2003 00:00
- Bydliště: střed Česka
- Kontaktovat uživatele:
Re: Aditiva do oleje? Ano či ne? Případně jaké?
Problematika olejů je "o něco" širší než jen čísla 5W-xx 
1) Číslo před W udává, za jakých teplot je olej čerpatelný, tzn. má dynamickou viskozitu menší než 7000 mPa.s, viz jednoduchá tabulka:
0W při -35°C
5W při -30°C
10W při -25°C
Nevím kde kdo bydlíte, ale v Česku startovat motor při hlubším mrazu než -25°C asi nebudete = strach z olejů 10W je zbytečný. Ne nadarmo se říká, že "Nejhorší smrt je z vyděšení".
2) Velmi opomíjeným parametrem je HTHS (High Temperature High Shear), viskozita za vysoké teploty (v případě motorových olejů 150°C) a vysoké smykové rychlosti, u spalovacích motorů píst ve válci a částečně klikový mechanismus. Čím je toto číslo vyšší, tím tlustší (a odolnější) "film" (čti: vrstvu oleje na povrchu či mezi součástkami) je olej schopný udržet.
Toto je dvousečná zbraň. Některé moderní (nejen) diesely vyžadují lehkoběžný olej s HTHS < 3,5 a mají na tenký olejový film z výroby naplánované vůle v klikovém mechanismu a pístní skupině. Dáme-li do motoru vyžadujícím lehkoběžný olej s HTHS < 3,5 nějaký sportovní zátěžový olej s HTHS > 5, bude vůle v klikovém mechanismu menší než tloušťka olejového filmu, tento se bude trhat a pojede to částečně "na sucho". Naproti tomu, dáme-li do motoru M50/S50/M30/S38/... lehkoběžný oleje s HTHS < 3,5, bude tloušťka filmu menší než naplánované mezery v klikovém mechanismu = motor v kondici pojede s vůlemi nevymezenými olejem, bude klepat na klikovce a značně rychleji umře.
Druhým kritickým místem citlivým na HTHS je pístní skupina, provozovatelé M54B30 mohou vyprávět o spotřebě oleje, pokud uvěřili zelenému náboženství a lili lehkoběžný olej. Soudruzi v Mnichově podcenili konstrukci, v nízkém bloku s vysokým zdvihem (a tedy zvýšeným bočním tlakem pístu do stěny válce) odlehčili písty nejen jejich snížením ale ještě ztenčením 1. kroužku, k tomu všemu podlehli tlaku zeleného náboženství a předepsali používání olejů s co nejnižším HTHS. Na průšvih bylo zaděláno. Kdo používá po celý život motoru M54B30 oleje s HTHS > 4,5 tak nemá problémy. Není nutno používat 10W-60, například ve třídě 5W-40 má u nás neprodávaný Redline HTHS 4,6 a Millers CFS má HTHS 4,08.
Oleje mám sepsané v tabulce http://www.trust-rust.cz/bmw/engine_oils

1) Číslo před W udává, za jakých teplot je olej čerpatelný, tzn. má dynamickou viskozitu menší než 7000 mPa.s, viz jednoduchá tabulka:
0W při -35°C
5W při -30°C
10W při -25°C
Nevím kde kdo bydlíte, ale v Česku startovat motor při hlubším mrazu než -25°C asi nebudete = strach z olejů 10W je zbytečný. Ne nadarmo se říká, že "Nejhorší smrt je z vyděšení".

2) Velmi opomíjeným parametrem je HTHS (High Temperature High Shear), viskozita za vysoké teploty (v případě motorových olejů 150°C) a vysoké smykové rychlosti, u spalovacích motorů píst ve válci a částečně klikový mechanismus. Čím je toto číslo vyšší, tím tlustší (a odolnější) "film" (čti: vrstvu oleje na povrchu či mezi součástkami) je olej schopný udržet.
Toto je dvousečná zbraň. Některé moderní (nejen) diesely vyžadují lehkoběžný olej s HTHS < 3,5 a mají na tenký olejový film z výroby naplánované vůle v klikovém mechanismu a pístní skupině. Dáme-li do motoru vyžadujícím lehkoběžný olej s HTHS < 3,5 nějaký sportovní zátěžový olej s HTHS > 5, bude vůle v klikovém mechanismu menší než tloušťka olejového filmu, tento se bude trhat a pojede to částečně "na sucho". Naproti tomu, dáme-li do motoru M50/S50/M30/S38/... lehkoběžný oleje s HTHS < 3,5, bude tloušťka filmu menší než naplánované mezery v klikovém mechanismu = motor v kondici pojede s vůlemi nevymezenými olejem, bude klepat na klikovce a značně rychleji umře.
Druhým kritickým místem citlivým na HTHS je pístní skupina, provozovatelé M54B30 mohou vyprávět o spotřebě oleje, pokud uvěřili zelenému náboženství a lili lehkoběžný olej. Soudruzi v Mnichově podcenili konstrukci, v nízkém bloku s vysokým zdvihem (a tedy zvýšeným bočním tlakem pístu do stěny válce) odlehčili písty nejen jejich snížením ale ještě ztenčením 1. kroužku, k tomu všemu podlehli tlaku zeleného náboženství a předepsali používání olejů s co nejnižším HTHS. Na průšvih bylo zaděláno. Kdo používá po celý život motoru M54B30 oleje s HTHS > 4,5 tak nemá problémy. Není nutno používat 10W-60, například ve třídě 5W-40 má u nás neprodávaný Redline HTHS 4,6 a Millers CFS má HTHS 4,08.
Oleje mám sepsané v tabulce http://www.trust-rust.cz/bmw/engine_oils
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
323ti stock condition
Re: Aditiva do oleje? Ano či ne? Případně jaké?
Francisi, jsi borec
moc dík za vysvětlení. Takže když to sobecky shrnu čistě v mém konkrétním případě, tak pro 17 let starou m57, která má namleto téměř 400t km bude oproti předepsané 5w30 pravidelné používání 5w40 nejenže neškodné bez dalších dlouhodobých vedlejších vlivů, ale dle toho co píšeš tak i nejspíše při tomto nájezdu naopak motoru prospěšné, jelikož olej s vyšším hths (jakýmž 5w40) dokáže lépe vymezit vůle, které již za dobu používání motoru jsou téměř určitě vyšší, je tak?
Navíc rozdíl mezi 5w30 a 5w40 asi nebude až natolik zásadní zřejmě, ne? Já vím, jistě zase až tak zanedbatelný asi nebude, jinak by se asi nevyráběl zvlášť 5w30 a 5w40, ale jistě asi tušíte jak to myslím...

Navíc rozdíl mezi 5w30 a 5w40 asi nebude až natolik zásadní zřejmě, ne? Já vím, jistě zase až tak zanedbatelný asi nebude, jinak by se asi nevyráběl zvlášť 5w30 a 5w40, ale jistě asi tušíte jak to myslím...
-
Francis
- Výkonná rada
- Příspěvky: 5994
- Registrován: ned 31.08.2003 00:00
- Bydliště: střed Česka
- Kontaktovat uživatele:
Re: Aditiva do oleje? Ano či ne? Případně jaké?
Misanek: Oleje s větším teplotním rozsahem jsou dražší. Podobně je to u objektivů pro fotoaparáty a dalekohledy: 10x zoom je dražší než 5x zoom 
Měl jsem několik dotazů do SZ, odpověď hromadně sem: Při výběru oleje něco jako "70% ve městě, zbytek piánko po okreskách a výjimečně "kudlu" NEFUNGUJE. Při nájezdu 10k - 15k do výměny stačí JEDNOU dát 10 minut na okruhu v redline a nebo 30 km sprint přes 5k rpm na (samozřejmě německé a ne tuzemské
) dálnici s nesprávným "turistickým" olejem a je "vymalováno". Jednorázové předjetí s dvakrát-třikrát vytočením do redline a pak dál "pohodovka" nevadí, ale znám-li své jízdní návyky a občas tomu "dám napít", jezdím TRVALE na olej specifikace pro vysokou zátěž.

Měl jsem několik dotazů do SZ, odpověď hromadně sem: Při výběru oleje něco jako "70% ve městě, zbytek piánko po okreskách a výjimečně "kudlu" NEFUNGUJE. Při nájezdu 10k - 15k do výměny stačí JEDNOU dát 10 minut na okruhu v redline a nebo 30 km sprint přes 5k rpm na (samozřejmě německé a ne tuzemské

328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
323ti stock condition
- Kolafa
- Registrovaný
- Příspěvky: 705
- Registrován: čtv 13.12.2012 01:00
- Bydliště: Praha 14
- Kontaktovat uživatele:
Re: Aditiva do oleje? Ano či ne? Případně jaké?
docela by me to taky zajimalo, jestli to neco s motorem udela, nebo ne ......
zrovna ted jsem procital neco o Xado, ale furt nevim nevim ......
https://xado.de/revitalizante/3-generat ... nt-1-stage
zrovna ted jsem procital neco o Xado, ale furt nevim nevim ......
https://xado.de/revitalizante/3-generat ... nt-1-stage
Re: Aditiva do oleje? Ano či ne? Případně jaké?
No počkej Francisi. Zase když to vezmu z toho tvého pohledu porovnání s objektivama, tak mi z toho tedy vyplývá, že 5w40 je určitě lepší než 5w30 akorát tedy že je dražší. Takže jak teda? 

-
Francis
- Výkonná rada
- Příspěvky: 5994
- Registrován: ned 31.08.2003 00:00
- Bydliště: střed Česka
- Kontaktovat uživatele:
Re: Aditiva do oleje? Ano či ne? Případně jaké?
Misanek: 5W-40 je lepší za vyšší zátěže, 40 je víc než 30 = olej udrží potřebnou viskozitu do vyšších teplot. A 5W-50 je ještě lepší
Na turistické vyjížďky kloboukovským tempem postačí 5W-30, vyšší nevyužiješ.
Potřebuješ k focení auta na dvorku 10x zoom? Nepotřebuješ, stačí 3x.

Potřebuješ k focení auta na dvorku 10x zoom? Nepotřebuješ, stačí 3x.
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
323ti stock condition
Re: Aditiva do oleje? Ano či ne? Případně jaké?
Jistě, chápu. Nicméně když nejezdím typem klobouka ale během těch 60 - 70t km co ročně společně s tou m57 namelem, tak je nasbírám spíš v režimu svižnějších typů přejezdů, kdy při přefjíždění v drtivě většině cašu lezu ke 3 t ot./min., občas i ke čtyřem, a dálnice standartně jezdím okolo 150 - 160, což odpovídá necelým 3t ot./min. "dlouhodobě" a občas jedu i rychleji, když spěchám nebo potřebuji udržet pozornost.
Takže by se dalo říci, že motor využívám, řekněme "efektivně", rozumíme-li si.
u 5w-50 by už mohlo hrozit ono "borcení" olejového filmu které jsi popisoval ve svěm úvodním příspěvku, ne? Resp. z toho prvního příspěvku si dedukuji, že 5w50 by již tak vhodná být nemusela, je tak?
Jinak dík za debatu na tohle téma, hrozně rád se zase dozvím něco nového v těchto konkrétních případech od člověka, který nejspíš ví o čem mluví
Takže by se dalo říci, že motor využívám, řekněme "efektivně", rozumíme-li si.
u 5w-50 by už mohlo hrozit ono "borcení" olejového filmu které jsi popisoval ve svěm úvodním příspěvku, ne? Resp. z toho prvního příspěvku si dedukuji, že 5w50 by již tak vhodná být nemusela, je tak?
Jinak dík za debatu na tohle téma, hrozně rád se zase dozvím něco nového v těchto konkrétních případech od člověka, který nejspíš ví o čem mluví

Re: Aditiva do oleje? Ano či ne? Případně jaké?
Zbytečně to komplikuješ, zrovna stará poctivá M57 ti na olej nepojde. Je celkem jedno, co tam dáš. Největší výhoda 5w-30 je jeho výkonová stálost, nebo jak to nazvat. Prostě s náběhem km se jeho vlastnosti zhoršují velice pozvolna. Proto se tyhle oleje taky používají pro LL interval. Naopak jezdit oleje typu 10w-60 apod. na interval 15tis km je kravina. Na konci už je to úplně jiná specifikace..
S tvým poměrně vysokým nájezdem bych dal 5w-40 a měnil tak po 20tis. Tyhle km najedeš jen na dlouhé trasy, počítám spíš dálniční. Nejhorší pro rychlou degradaci oleje je hodně studených startů, což tobě nehrozí.
Btw. ideálně bych vybíral oleje bez normy pro DPF. Jednu dobu se to dost řešilo, že přechodem na oleje bez popelutvorných aditiv (kvůli DPF) se zhoršila mazací schopnost a motory co neměly rolny docela trpěly.
S tvým poměrně vysokým nájezdem bych dal 5w-40 a měnil tak po 20tis. Tyhle km najedeš jen na dlouhé trasy, počítám spíš dálniční. Nejhorší pro rychlou degradaci oleje je hodně studených startů, což tobě nehrozí.
Btw. ideálně bych vybíral oleje bez normy pro DPF. Jednu dobu se to dost řešilo, že přechodem na oleje bez popelutvorných aditiv (kvůli DPF) se zhoršila mazací schopnost a motory co neměly rolny docela trpěly.
-
Francis
- Výkonná rada
- Příspěvky: 5994
- Registrován: ned 31.08.2003 00:00
- Bydliště: střed Česka
- Kontaktovat uživatele:
Re: Aditiva do oleje? Ano či ne? Případně jaké?
S trháním olejového filmu jsme si nerozumněli. Hranice je HTHS 3,5 a s viskozitní třídou xW-xx nemá mnoho společného Na odkazu k tabulce s oleji jsou v další tabulce popsané specifikace A1-A5 atd. Motory jsou konstruované na normální HTHS nad 3,5 t.j. třídy A2/B2 až A4-B4 nebo pro lehkoběžné oleje s HTHS pod 3,5 třídy A1/B1, A5/B5, C1 a C2. NESMÍŠ ZAMĚNIT lehkoběžný olej s A1/B1/C1/C2 za normální a A3/B3/... a naopak, i když oba mohou být např. 0W-30. Píšu to srozumitelně?
Kolik z vás vybírá olej podle specifikace Ax/Bx/Cx?
Motoru konstruovaném na běžný olej s HTHS nad 3,5 větší HTHS neublíží, spíš pomůže. U motorů konstrovaných pro lehkoběžný olej není volby, musíš lehkoběžný vždy.
Kolik z vás vybírá olej podle specifikace Ax/Bx/Cx?
Motoru konstruovaném na běžný olej s HTHS nad 3,5 větší HTHS neublíží, spíš pomůže. U motorů konstrovaných pro lehkoběžný olej není volby, musíš lehkoběžný vždy.
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
323ti stock condition