Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.

N53B30O0

Vše o E21, E30, E36, E46, E90/E91/E92/E93, F30/F31/F32/F33/F34/F36
Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
pavproch
Registrovaný
Příspěvky: 3886
Registrován: úte 15.02.2011 01:00
Bydliště: m4Zlik + 3er, oba N52B30

Re: N53B30O0

#501 Příspěvek od pavproch »

jo, čidlo je tam už třetí (OEM do 150tis km, potem výměna a fčíl preventivní výměna zas)
Uživatelský avatar
pavproch
Registrovaný
Příspěvky: 3886
Registrován: úte 15.02.2011 01:00
Bydliště: m4Zlik + 3er, oba N52B30

Re: N53B30O0

#502 Příspěvek od pavproch »

Tak - neska 550 km skrz respubliku ze západu na východ, pěkně v rytmu (i dyž na vysočině bylo dost posněženo) a.... rozsvítilo sa to enem asi 10x.... ;)
Nejen dyž sem to podržel chvílu v redline, ale při jízdě proti kopci (ie pod plným plynem a v náklonu) aji asi 2x kolem 4500toček.....

Takže sem ešče z cesty volal dvornímu mechanikovi Michalovi a zosnoval rychlý palácový převrat - už je tam celá náplň Castrol Edge FST 10w-60 (a litra a půl zbytku v kanitru v kufru na dolívání) + novej filtr.... po cestě od něj (10 km pěkně v redline bo to už bylo zahřáté a neklouzalo to) sa to nerozsvítilo..... :twisted:

Motor teda výrazně ztichnul, jaxe to tam lilo, bylo to dost husté, no..... jak řekl hluchoslepý: uvidíme, uslyšíme..... potřebuju/chcu aby to přežilo ještě 8kkm a .... :idea:
Uživatelský avatar
pavproch
Registrovaný
Příspěvky: 3886
Registrován: úte 15.02.2011 01:00
Bydliště: m4Zlik + 3er, oba N52B30

Re: N53B30O0

#503 Příspěvek od pavproch »

Tak.... neska první studený start s hustým čerstvým 10w-60 a... OK, nastartovalo, nic sa nerozsvítilo, paxem to zahřál asi 15km piánko a pohonil a opět OK, nic nesvítí..... uvidíme jak po dlouhé jízdě ....

Jo a úplně zmizel zastudena i zatepla typický zvuk N53 (plechovka plná hřebíků).....
TANN3R
Registrovaný
Příspěvky: 1833
Registrován: ned 29.03.2015 01:00
Bydliště: Olomouc

Re: N53B30O0

#504 Příspěvek od TANN3R »

Do teď si tam lil 5w-40, předpokládám? A co vstřiky, ty si někdy měnil?
Uživatelský avatar
pavproch
Registrovaný
Příspěvky: 3886
Registrován: úte 15.02.2011 01:00
Bydliště: m4Zlik + 3er, oba N52B30

Re: N53B30O0

#505 Příspěvek od pavproch »

Asi takle: úplně na začátku, dyž to bylo v záruce, tak tam autorizák lil 0w-30 a potom 5w-30, po záruce (100tis km) sem do teho lil 5w-40 (Millers CFS). Vstřiky tam jsou už třetí sada....
TANN3R
Registrovaný
Příspěvky: 1833
Registrován: ned 29.03.2015 01:00
Bydliště: Olomouc

Re: N53B30O0

#506 Příspěvek od TANN3R »

A víš, jak to vypadá pod ventildeklem s karbonem? Jenom jestli to ten olej zvládal, jak si to auto užíváš :D
Uživatelský avatar
pavproch
Registrovaný
Příspěvky: 3886
Registrován: úte 15.02.2011 01:00
Bydliště: m4Zlik + 3er, oba N52B30

Re: N53B30O0

#507 Příspěvek od pavproch »

nevím.... :(
Uživatelský avatar
Francis Výkonná rada
Výkonná rada
Příspěvky: 5994
Registrován: ned 31.08.2003 00:00
Bydliště: střed Česka
Kontaktovat uživatele:

Re: N53B30O0

#508 Příspěvek od Francis Výkonná rada »

Píšu na (nejen) toto forum, že 0W a 5W do našich klimatických podmínek nepatří, že když i jen jednou za život oleje jedeš půlhodinku redline, potřebuješ 10W-60 trvale :-D
Dík za praktickou zkušenost.
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
TANN3R
Registrovaný
Příspěvky: 1833
Registrován: ned 29.03.2015 01:00
Bydliště: Olomouc

Re: N53B30O0

#509 Příspěvek od TANN3R »

Tak ale půlhodina redline je extrém, kterej na cestě nikdo nedá. Ale je fakt, že jestli někdo reálně využije 10w-50/60, tak je to podle jeho psaní právě Pavproch. Ne jako ti exoti, co dají 5W-50 do 20d a jezdí s tím 6km do práce, prej líp maže..

Ale spíš tipuju, že se na životnosti motoru podepsala víc ta 30ka ze začátku.
Uživatelský avatar
Francis Výkonná rada
Výkonná rada
Příspěvky: 5994
Registrován: ned 31.08.2003 00:00
Bydliště: střed Česka
Kontaktovat uživatele:

Re: N53B30O0

#510 Příspěvek od Francis Výkonná rada »

Je nás tu víc, co se rádi svezeme. K místnímu přehřátí oleje dojde dřív než za půlhodinku v redline.

Opakuju po X-té: Olej 0W má zaručenou čerpatelnost (viskozita menší než 7000) při -35°C. Odpovězte si sami poctivě, startujete někdy v takto nízkých teplotách? Pro zdejší podnebí je 10W přiměřené, má zaručenou čerpatelnost při -25°C
Dále opakuju po X-té: Výrobci podlehli zelenému náboženství a nezajímá je dlouhodobá životnost, stačí když to přežije záruku, proto prosazují lehkoběžné 0W-30 a longlife intervaly. Oni jsou rádi, když to brzy klekne, alespoň si koupíte jiný povoz. Probuďte se a nevěřte marketingu za zeleným terroristům.
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
JaraX
Registrovaný
Příspěvky: 24548
Registrován: pát 10.06.2005 00:00
Kontaktovat uživatele:

Re: N53B30O0

#511 Příspěvek od JaraX »

0W je blbost.
ale 5W mi přijde rozumnější přes zimu. nebo si myslíš že to je uplná blbost? neberu jen čerpatelnost. a navíc i ta 5W40 bude mít v takových -20ti mnohem lepší čerpatelnost než 10W60. navíc si myslím že čerpatelnost se zhoršuje s najetýma km, po takových 15tkm už to asi nebude to co nový.
Uživatelský avatar
Francis Výkonná rada
Výkonná rada
Příspěvky: 5994
Registrován: ned 31.08.2003 00:00
Bydliště: střed Česka
Kontaktovat uživatele:

Re: N53B30O0

#512 Příspěvek od Francis Výkonná rada »

Čerpatelnost se "opotřebením" oleje nemění. Klesá zásaditá rezerva (TBN), olej je kyselý a má snahu naleptávat kompozitová ložiska.

Znovu: 10W má viskozitu menší než 7000 (zaručenou čerpatelnost) při -25°C. Kdy jsi, JaraXi, u domu naměřil takový mráz? Opravdu potřebuješ 5W se zaručenou čerpatelností při -30°C?

Sledoval jste někdo teplotu oleje těsně po startu? Na provozní se sice olej ohřeje později než voda (vana chladí stále a bez termostatu) avšak těsně po startu je tam i v mraze > 0°C než bys řekl švec.

Čekáte s vysokou zátěží motoru až na ohřátí oleje na 80°C ?
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
JaraX
Registrovaný
Příspěvky: 24548
Registrován: pát 10.06.2005 00:00
Kontaktovat uživatele:

Re: N53B30O0

#513 Příspěvek od JaraX »

no -25 tu bylo někdy 3 roky zpět, vlastně už víc, tuším 2012, -20 bývá každý rok. já mám rád věci předimenzované a myslím že 5W40 nic nezkazím, u něčeho kde nejezdím furt redline.
většinou se snažím počkat až teplota oleje vyleze přes 70 stupňů.
stepan001
Registrovaný
Příspěvky: 18
Registrován: stř 28.12.2005 01:00

Re: N53B30O0

#514 Příspěvek od stepan001 »

Doporučuji prostudovat článek z odkazu v prvním příspěvku. Možná to někomu pomůže i tady u BMW clubu.
Olej 10w60 je dobrý tak pro m3, ne pro motory kde je předepsaná 5w30.

http://jdm-meeting.cz/forum/viewtopic.php?f=8&t=5797
Uživatelský avatar
Francis Výkonná rada
Výkonná rada
Příspěvky: 5994
Registrován: ned 31.08.2003 00:00
Bydliště: střed Česka
Kontaktovat uživatele:

Re: N53B30O0

#515 Příspěvek od Francis Výkonná rada »

JaraX píše:... a myslím že 5W40 nic nezkazím, u něčeho kde nejezdím furt redline ...
Ach jo, znovu se budu opakovat: Stačí JEDNOU vysokou zátěží PŘEHŘÁT a náplň oleje je ZNIČENÁ NAVŽDY a motor bude poškozován nenávratně.

stepan001: M3 má ve specifikaci na seznamu též 5W-30, vedle mnoha dalších.. Problém nastává až při záměně lehkoběžný nebo běžný olej, tzn. HTHS < 3,5 nebo HTHS běžné, > 3,5. Vše ostatní se řeší podle klimatických podmínek a stylu provozu.
Jak mi vysvětlíš, že moje M52B28, stejně jako dřívější M52B25, provozované v zimě i v létě s 10W60 a parkující venku jede stále skvěle? Podle teby by měly být oba motory po smrti :-)
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
Uživatelský avatar
pavproch
Registrovaný
Příspěvky: 3886
Registrován: úte 15.02.2011 01:00
Bydliště: m4Zlik + 3er, oba N52B30

Re: N53B30O0

#516 Příspěvek od pavproch »

Souhlas se štěpánem a nesouhlas s francisem - za "normálních" podmínek bych do N53 !NIKDY! 10w nenalil, imho je 5w maximum, co ten motor snese - když je v kondici! (což ten můj už není), rovněž -60 není dobře, imho -40 (ale s odolností až do 140 st C, což CFS umí) je dostačující i když je N53 "vysokoteplotní" motor.... jenomže jak píšu, ten můj motor už čeká enem 8tiskm a pak místo něj bude ÚPLNĚ NOVÝ N53B30OB..... a fčíl jenom zkouším/hledám/objevuju, jakou "levnou" metodou (ie bez GO stávajícho motoru) ho udržet těch pár tisíc km v chodu BEZ rozvěcování červené kontrolky olejničky.... (zřejmě jsou už úplně fprteli šály ojnic a tak zkouším ten wolej krapet zahustit aby tam tolik neprotékal). Tožtak, no.

PS: Až ho z vyndám z auta (+převodovka + VTG + spojka + dvouhmota) tak ho zřejmě tady nabídku levně k odprodeji a repasi (ledaže by si ho BMW vzalo protihodnotou zpět, což už sem zaslechl, že je taky možnost jak ušetřit pár tisíc....)
stepan001
Registrovaný
Příspěvky: 18
Registrován: stř 28.12.2005 01:00

Re: N53B30O0

#517 Příspěvek od stepan001 »

Francis : Nemám v úmyslu něco radit nebo vysvětlovat, bohužel nejsem v tomto směru dostatečně fundovaný. Vlastním mimo svá BMW nissan 350z na víkendy a proto mi tato otázka zajímala. Jen si myslím že tento článek může nějaké otázky vysvětlit. Ať si každý leje do motoru co chce, je mi to opravdu jedno.
RomanM3
Registrovaný
Příspěvky: 666
Registrován: čtv 30.12.2010 01:00
Bydliště: Beskydy

Re: N53B30O0

#518 Příspěvek od RomanM3 »

Dal jsem se do cteni toho blogu a mozna tam je odpoved i na mou otazku.

Vsichni resite teploty a viskozity atd atd a ze dle doporuceni vyrobce se tam ma lit to co se tam lit ma protoze na to je motor postaveny jsou na to v motoru vule v loziscich a tak. Ok to beru.

Ale ty vule tam byly idealni kdyz byl motor novy. Muj n53 ma aktualne kolem 350tis km. Myslim ze vule v nem jsou nyni urcite vetsi nez byly kdyz byl novy. A proto si myslim ze kdyz do nej naliju viskoznejsi olej ktery ma prirozene tlustejsi olejovy film tak mam sanci ze se ty vule co vznikly provozem lepe vymezi, coz ma mimo jine za nasledek i to ze motor pak bez mnohem tiseji. Tuto zkusenost zatim z n53 potvrdit nemohu. Avsak z predchoziho m62 a i jinych urcite ano.

Dokazete mi nekdo vysvetlit tento jev? Proc motor na predepsanem 5w-30 rachoti jak krabice hrebiku a na 10w-60 je krasne tichoucky?

Nerikam ze do n53 se ma lit 10w-60. Ale opravdu je to tak spatne kdyz tam nekdo da 5w-40/50? Zvlast kdyz se jedna o starsi motor ktery dostane obcas za usi? V cem je to riziko? Ktere konkretni soucasti motoru to muze ublizit?

Ptam se i pro to, ze se mi blizi interval vymeny :) tak bych rad vedel co bude pro muj n53 nejlepsi. Ted je tam 5w-40 s prislusnou specifikaci bmw

Diky
JaraX
Registrovaný
Příspěvky: 24548
Registrován: pát 10.06.2005 00:00
Kontaktovat uživatele:

Re: N53B30O0

#519 Příspěvek od JaraX »

Francis, jasně že vím že přehřátí olej zničí. nemyslel jsem furt, furt, ale furt někdy :)
obvyklem autu dávám třeba 5 min a olej se drží kolem 110 stupnů. předchozí 5W30 lezla ještě k vyšším číslům.
Uživatelský avatar
Francis Výkonná rada
Výkonná rada
Příspěvky: 5994
Registrován: ned 31.08.2003 00:00
Bydliště: střed Česka
Kontaktovat uživatele:

Re: N53B30O0

#520 Příspěvek od Francis Výkonná rada »

Nejde jen o viskozitu kinematickou, udávanou čísly xW-xx, ale též o viskozitu dynamickou, např. HTHS, což je viskozita měřená za vysoké rychlosti střihu olejové vrstvy. Olej s nízkým HTHS neudrží mazací film za vysokých otáček. Podívejte se do tabulky, oleje nízkých specifikací xW-xx mají též nízké HTHS, až na několik česzných výjimek. HTHS je důvod, proč používám 10W-60.

Víme z tohoto fora o motorech vyběhaných, do nichž byl používán předepsaný 5W-30. Víme o motorech v kondici jezdících na 10W-60 statisíce km.
Zná někdo případ poškození motoru, kde příčinou byl olej 10W-60?

Každý nechť si používá olej podle svého úsudku, následky si ponese sám, případně budoucí majitel motoru :-)
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
Odpovědět