Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.

e34 odpor ventilátoru klimatizace

Vše o E12, E28, E34, E39, E60/E61, F07, F10/F11, G30/G31
Odpovědět
Zpráva
Autor
Lucass
Registrovaný
Příspěvky: 87
Registrován: pát 04.11.2011 01:00
Bydliště: Jilemnice

e34 odpor ventilátoru klimatizace

#1 Příspěvek od Lucass »

Ahoj, mám dotaz. Na ventilátoru klimatizace (před chladičem), mně odešel odpor. Má označení 85w0.5ΩJ, větrák je funkční. Nezkoušel někdo měnit jenom ten samotný odpor? Neexistuje nějaká náhrada? Zkoušel jsem podle hodnot hledat na internetu, ale nikde jsem tenhle odpor nenašel. Budu rád za každou radu
starML Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 2453
Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
Bydliště: Mariánské Lázně
Kontaktovat uživatele:

Re: e34 odpor ventilátoru klimatizace

#2 Příspěvek od starML Člen Klubu »

Přečti si můj příspěvek z 04.06.2010 02:16 zde http://bmwklub.eu/forum/viewtopic.php?p=407917#p407917 , najdeš tady schéma zapojení i obrázky. Ten originální odpor 85w 0.5Ω už bude problém sehnat, dělat náhradní odpor z odporového drátu by sice možné bylo https://www.gme.cz/odporove-draty-category-2083 , ale bude problém s upevněním a na co to navinout. Ale řešení existuje např. zde https://www.gme.cz/dratove-rezistory-do-50w , tedy když si vybereš tento odpor https://www.gme.cz/rd-1r0-50w-5 .

Koupíš si 2 kusy toho 1 Ohmového odporu, zapojíš je paraelně (=vedle sebe), takže jejich výsledný odpor bude 0,5 Ohmu a výkonová ztráta na odporu bude 2x50 Wattů, Ty potřebuješ 85 Wattů, takže v pohodě a s rezervou.

Obrázek
:D
Lucass
Registrovaný
Příspěvky: 87
Registrován: pát 04.11.2011 01:00
Bydliště: Jilemnice

Re: e34 odpor ventilátoru klimatizace

#3 Příspěvek od Lucass »

Paráda, koupím to a pak dám vědět jak to dopadlo :-D
starML Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 2453
Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
Bydliště: Mariánské Lázně
Kontaktovat uživatele:

Re: e34 odpor ventilátoru klimatizace

#4 Příspěvek od starML Člen Klubu »

Tak ještě několik poznámek, které se mi včera o půlnoci nechtělo psát:
- rozměr toho odporu je 50x29x15,5 mm, najdeš v technickém listě viz odkaz výše,
- dva odpory zaberou 2x tolik místa, takže na původní místo se Ti nevejdou, budeš muset najít místo jinde,
- k připojení musíš použít drát o průřezu 2,5mm, tedy žádný tenký "vlásek",
- zapoměň na letování, na dráty musíš nalisovat kabelová očka, použít šroubky, matičky a vlnité podložky.
:!:
Lucass
Registrovaný
Příspěvky: 87
Registrován: pát 04.11.2011 01:00
Bydliště: Jilemnice

Re: e34 odpor ventilátoru klimatizace

#5 Příspěvek od Lucass »

Díky, odpory jsem objednal. Až to přijde tak, tak se do toho pustím.
Uživatelský avatar
Perunwit
Registrovaný
Příspěvky: 1846
Registrován: čtv 16.06.2011 00:00
Bydliště: Pilsen city

Re: e34 odpor ventilátoru klimatizace

#6 Příspěvek od Perunwit »

Můžu se vetřít se svým dotazem?

Cestovali jsme teď s E39 530i po Moravě a cca od poloviny akce jsem při zpomalení auta na cca 30km/h začal slýchat rachot od toho pomocného větráku, co je před motorem. Když se zastaví, tak má vrtule hrubý drnčivý chod a to tak nahlas, že se mi na pumpě báli lidi přejít před autem :twisted: . Není to klasický zesílený zvuk kvůli tomu, že klima jede naplno.

Mechanik mi teď něco dělal na autě a měl chvilku, tak to napíchl a říkal, že mu to žádnou chybu nevypsalo, akorát když si vrtuli diagnostika chtěla nějak nahodit (jestli jsem pochopil), tak prý 2x se nic nedělo, vetrák se neroztočil a chytil se až na potřetí.

V čem může být chyba? Kravál jsem přizuvoal možná nějakému ložisku, ale jestli to nemá souvislost ještě s něčím jiným? Má někdo zkušenost?


EDIT: zní to na 90% shodně s tím na videu, akorát to moje má trošku jinou hloubku a s klesajícími otáčkami když vypnu klimu, tak ten zvuk postupně klesá taky, až ztichne.

https://www.youtube.com/watch?v=M9VW_1JMXfA
starML Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 2453
Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
Bydliště: Mariánské Lázně
Kontaktovat uživatele:

Re: e34 odpor ventilátoru klimatizace

#7 Příspěvek od starML Člen Klubu »

Tak já Ti v pátek 10. dám odkaz na ventilátor za 3.500 se zárukou, aby jsi nemusel kupovat za 10.500 u BMW a Ty napíšeš, že tohle jako nový díl nepotřebuješ. A v pondělí po víkendové zkušenosti píšeš, že to auto s běžícím větrákem lidé obcházeli obloukem. :D

Tyhle vrtule (visko nebo elektro) se vyrábějí ve vstřikovacím lisu. Tj. granulát + barvivo, vstříknout do formy, pár desítek vteřin prohřát pod vysokým tlakem a výlisek je hotov. Potom se odstraní vtoky, výtoky a otřepy z lisování. Následně se výrobek vloží do šablony a pokud rozměromě vyhovuje, provede se jeho vyvážení. Tedy na některou nejlehčí lopatku se zabodne kousek plíšku jako závaží a je hotovo. Ten kousek plíšku je vidět:
- tady vlevo nahoře v 10:30 hod https://f.allegroimg.com/original/03e51 ... ea676b646f
- tady vpravo dole v 16:30 hod https://3.allegroimg.com/original/0190d ... 1621e213a3
- vyvažuje se i vrtule větráku v hospodě, viz https://www.gavri.cz/clanky-o-stropnich ... -to-resit/

Většina zbytků z lisování (i případné zmetky) se rozdrtí, rozemelou a přidají se do toho čistého granulátu. Tedy podobná bezodpadová technologie, jako u jednoho nejmenovaného výrobce masných výrobků. Ten přidává tzv. separát => rozdrcené a prolisované skelety, zobáky, pařáty, klouby a chrupavky. Ten podíl starých plastů může být až 40%, jde o to, kdo to pohlídá.

Ty plasty stejně jako všechno ostatní stárne a mění se jejich vzhled. Z původně lesklých a pružných předmětů se stávají předměty zašedlé a křehké. U výrobků z čistého granulátu se vzhled a mechanické vlastnosti udrží 12-15 let, u "vylepšeného" granulátu o 5-8 let méně. A taková vrtule má v zimě zepředu -20°C, zezadu skoro 100, když chytneš od protijedoucího auta šplouchanec mokrého sněhu, posypového materiálu a soli, dojde i k mechanickému poškození nebo deformaci. Takové křivé lopatky vypadají třeba takto https://1.allegroimg.com/s360/019802/50 ... e0ee8d8661 . A to plechové závažíčko zrezaví a jednoho krásného dne odpadne. Když budeš poctivě hledat, možná najdeš tu dírku, ve které bylo zapíchnuté. Takže aerodynamický hluk způsobují poškozené lopatky větráku a nevyvážená hmota.

U toho stejnosměrného motoru je k přepínání cívek a udržení otáčivého pohybu použit komutátor https://www.poradte.cz/elektronika/4659 ... tator.html . A pokud bude některý přívod přerušen, některá ploška nebude dobře vodivá nebo uhlík už je obroušen, tak elektromotor bude váhat s rozběhem, nebo bude potřebovat prvotní impuls - pohnout rukou. A teď znova pouvažuj, jestli tohle všechno zvládneš opravit, nebo koupíš nový.
:D
Odpovědět