Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.

Funkce katalyzátoru

Technické dotazy společné pro více řad nebo nezařaditelné do konkrétní sekce, vše ostatní bude smazáno.
Odpovědět
Zpráva
Autor
Jaris330D
Registrovaný
Příspěvky: 3672
Registrován: pát 22.04.2011 00:00

Funkce katalyzátoru

#1 Příspěvek od Jaris330D »

Ahoj, nejedná se o BMW, ale Škodu, tak se omluvám, že to píšu sem. Ona ta funce asi bude obdobná ve všech autech. Mám problém takový, že mně diag píše malý účinek katalyzátoru. Jak přesně funguje katalyzátor? Zjistil jsem, že jsou to pláty vzácných kovů (platina, palladium a rhodium). Diky chemické reakci, které vzniká od 300 °C se jedovate látky rozloží na oxid uhličitý a vodu. Nikde jsem se, ale přesně nedozvěděl, jestli je ta činnost podpořena ješně nějakou chemikálii, kterou jsou tyto vzácné kovy napuštěny a časem se můžou vypálit nebo samotná kombinace těchto kovů tu reakci vyvolávaj. Když jsem do výfukového potrub zavedl kameru, tak vložka je neporušená. Otázka je, jak to vypadá z druhé srany. Kameru jsem zavedl od diagnostické sondy (místo nejlíp přístupné). Zdejší mechanici mně přesně nebyli ani schopni říct, jestli jsou v pořádku Lambdy. Všichni mně řekli vyměň vše a máš to. Já jsem byl schopný změřit jen diag lambdu, ale řídící ne. Je širokopásmová a bez osciloskopu to nelze. No ale po 240 000 km jsem je dal nové, když už bude nový kat.

Jen tak pro info ohledně provozu auta na LPG. Někteří zdejší členové si myslí, že LPG nepatři do auta a ničí to motor. To samé si myslel i jeden automechanik.
Jedná se o 1,4 MPI 50 KW. Takové kecy, že bude motor vypitej a tlaky v háji, ventily a tak. Auto má na LPG najeto 200 000 km a tlaky válců jsou 12 bar, motor bez karbonu a ventily taky cajk, takže LPG motor neničí. Spíš neodborná montáž. A tady je vtip v tom, že zde by mělo být namontované sekvenční vstřikování a jeden exot sem před 14 lety namontoval klasické LPG do karburátoru. Takže se směs připravuje ve škrtící klapce. Proto asi katalyzátor umřel. Ale po 240 000 km je to fuk vzhledem k ceně katu.
JaraX
Registrovaný
Příspěvky: 24548
Registrován: pát 10.06.2005 00:00
Kontaktovat uživatele:

Re: Funkce katalyzátoru

#2 Příspěvek od JaraX »

utíkej si rychle koupit svět motorů z tohoto týdne, je tam několik stran o katech.,
Jaris330D
Registrovaný
Příspěvky: 3672
Registrován: pát 22.04.2011 00:00

Re: Funkce katalyzátoru

#3 Příspěvek od Jaris330D »

Zkusim to sehnat. Docela me to zajima. Na netu jsem nasel hodne publikaci a jsou rozdilne, proto se ptam.
Dik
Uživatelský avatar
fishmaker Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 3327
Registrován: sob 15.07.2006 00:00
Bydliště: kousek za Prahou

Re: Funkce katalyzátoru

#4 Příspěvek od fishmaker Moderátor »

MOD fishmaker : když to nepatří do 7er, tak přesunuju do technické sekce :)
First EX : BMW e38 740i 6/1995
Second car : BMW e66 745Li 3/2002
Third EX : BMW f01 740i 3/2009
Jaris330D
Registrovaný
Příspěvky: 3672
Registrován: pát 22.04.2011 00:00

Re: Funkce katalyzátoru

#5 Příspěvek od Jaris330D »

Proc by to nepatrilo do 7er? Ten ma katalyzátor taky a funkce je stejna.
Jaris330D
Registrovaný
Příspěvky: 3672
Registrován: pát 22.04.2011 00:00

Re: Funkce katalyzátoru

#6 Příspěvek od Jaris330D »

JaraX píše:utíkej si rychle koupit svět motorů z tohoto týdne, je tam několik stran o katech.,
Nic se tam nedozvis, same obecne zvasty, ktere si zjistis i na netu a nepotrebuju casopis. Hlavni jsem se tam nedozvedel. Ani z ceho je ten vnitrek slozen. Jake vzacne kovy tam reaguji a proc. Jestli ta chemicka reakce pusobi diky tomu, ze ta smes vzacnych kovu je jeste podporena prisadou chemikalie nebo jen pritommosti vuacnych kovu a vysoke teploty. Nebo ze se katalyzace provadi az od 600 °C. To ze katalyzator nici pritomnost oleje a benzinu vim uz davno, ale jestli ma omezenou zivotnost kvuli vypaleni (vypaleni tech chemickych latek) jsem se nedozvedel. To ze tam jsou minimalne 2 lambdy. Jedna regulacni a druha diagnosticka vim taky. Ze ta regulacni je v blizkosti svodu a pred katalyzatorem, aby okamzite reagovala na slozeni smesi vim taky. Ta diagnosticka zase kontroluje ucinnost katalyzatoru, ale nedozvedel jsem se, co se stane kdyz bude katalyzator vadny. Jestli ta diagnosticka nahlasi malou ucinnost, ale jestli i zapricini vyssi bohatost smeci.
U naseho MPI jsou tlaky v poradku, nove lambdy, vyfuk bez netesnosti, az po diag lambdu - (jedina mala netesnost je za diag lambdou v mezikusu a ta by to nemela snad ovlivnovat), svicky nove, civkovy modul taky novy, vahu vzduchu to nema, teplotni cidlo v poradku, olej bez ztraty, vstriky vycistene a vymenene z jineho auta. Ale potad to hlasi mirne bohatou smes, tak jestli to zapricinuje vadny katalyzátor.
Tu mirnou bohatsi smes mechanik zjistil napetim na sonde. Nebo kdyz je nefunkcni katalyzator, jestli muzou spaliny smrdet po benzinu.
Foldas
Registrovaný
Příspěvky: 2417
Registrován: pon 26.02.2007 01:00

Re: Funkce katalyzátoru

#7 Příspěvek od Foldas »

diag sonda ti bohatost směsi nikdy neovlivní. Kontroluje pouze zbytek kyslíku za katem když je ho tam hodně vyhodí chybu učinosti. Jestli máš někde větší netěsnost za druhou lambdou přisaje si vzduch a chyba je na světě. Dle naších školících materiálu se udává že to může být až metr. Ve VIS je popsaný způsob jak ověřit funkčnost katalyzátoru samozřejmě je důležité mít v pořádku výfukovou soustavu. Kat u mpi je skoro nesmrtelný stejně jako ve felicii. prvně bych zkontroloval funkci druhé lambdy jen na benzín to jde i přes diagnostiku. Ještě aby ti fungoval katalyzátor je důležité dodržet stechiometrickou směs jinak katalyzátor nemůže fungovat což s neřízeným lpg nikdy nepůjde
Odpovědět