Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.

chyba motoru - BMW 1, 120i, automat

vše o E81/E82, E87/E88, F20/F21/F22/F23, F40
Odpovědět
Zpráva
Autor
Stepynka
Registrovaný
Příspěvky: 8
Registrován: stř 23.01.2019 11:38

chyba motoru - BMW 1, 120i, automat

#1 Příspěvek od Stepynka »

Zdravím,
už jsem vážně zoufalá, tak zkouším zda bych neuspěla tady. Mám BMW 1, 120i, automat, rok 2009, najeto cca 75.000km, benzín.
2 roky - pouze v zimě - auto vyhazuje chybu - ztráta síly výkonu motoru - POUZE když je zima a motor je studený, auto se při zastavení klepe a motor vydáva rachtající zvuky, ale tak cca za 5minut, když se auto zahřeje motor šlape jak má a vše je v pořádku. Po vypnutí a zapnutí auto dokonce nemá ani chybu. Již se měnil olej, svíčky, termostat a chyba stále zůstavá. Dříve mi přišlo, že auto nemůže přeřadit na dvojku - děsně to chroupalo při rychlosti do 20km/h ale ode dneška ten strašný zvuk motoru přichází od rychlosti 40km/h. Je to opravdu hodně hlasitý a nepřijemný zvuk, ale po zahřátí zmizí a zůstane jen lehké klepání auta při zastavení na červenou - třeba.
Moc děkuji všem za jakýkoliv názor či radu ... Přijde mi, že žádný servisák pořádně neví, co autu může být.
Uživatelský avatar
vita11 Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 2229
Registrován: stř 26.06.2013 00:00
Bydliště: Praha/Brno/Břeclav

Re: chyba motoru - BMW 1, 120i, automat

#2 Příspěvek od vita11 Moderátor »

První bych začal tím, že se na to podívá někdo, kdo má bavoráckou diagnostiku a ne nějakou univerzální mr.ku. A hlavně rychle pryč od těch, co kvůli tomuto měnili termostat (výměnu oleje beru jako běžnou údržbu, to snad nikdo ani nemohl zamýšlet jako pokus o opravu závady)
Podle popisu to vypadá na vynechání zapalování a to určitě bude zapsané v paměti závad. Jestli se nepletu, tak 2009 v tom už byla přímovstřiková N43. Pokud jsou svíčky už vyměněné, tak z hlavních podezřelých zbývají cívky a vstřiky. A toto by měly rozseknout live data z diagnostiky (osobně tipuju vstřik, ale můžu se mýlit)
V8 power :twisted: BMW 650i LCI Spacegrau
Top down 8-) BMW Z3 2.8i Arktissilber
Calming machine :) BMW R1150R Atlantablau
Obrázek
Stepynka
Registrovaný
Příspěvky: 8
Registrován: stř 23.01.2019 11:38

Re: chyba motoru - BMW 1, 120i, automat

#3 Příspěvek od Stepynka »

Děkuji moc za radu, na diagnostice včera vyběhlo : NOx - katalyzator nadrze - pbsah oxidu siry mimo rozsah + Synchronizace vackoveho hridele vyf.ventilu ( rada 1 ) s klikovym hridelem - hodnota mimo rozsah. A opet ten samy problem v servisu mi suverene rekli, ze nevi co s tim ...
Uživatelský avatar
vita11 Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 2229
Registrován: stř 26.06.2013 00:00
Bydliště: Praha/Brno/Břeclav

Re: chyba motoru - BMW 1, 120i, automat

#4 Příspěvek od vita11 Moderátor »

V prvé řadě to chce vyměnit servis za takový, který bude bavoráku rozumět a nebude na to hledět jak tele na nové vrata :) Odkud jsi? Třeba se tady v "databázi" nějaký vhodný servis najde. Ta druhá chyba by mohla naznačovat něco mezi přeskočeným rozvodem a špatným čidlem :D Jenom je divné, že by to dělalo jenom za studena
V8 power :twisted: BMW 650i LCI Spacegrau
Top down 8-) BMW Z3 2.8i Arktissilber
Calming machine :) BMW R1150R Atlantablau
Obrázek
starML Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 2453
Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
Bydliště: Mariánské Lázně
Kontaktovat uživatele:

Re: chyba motoru - BMW 1, 120i, automat

#5 Příspěvek od starML Člen Klubu »

Stepynka píše:..pouze v zimě - auto vyhazuje chybu - ztráta síly výkonu motoru - POUZE když je zima a motor je studený ... na diagnostice včera vyběhlo : NOx - katalyzator nadrze - obsah oxidu siry mimo rozsah + Synchronizace vackoveho hridele vyf.ventilu ( rada 1 ) s klikovym hridelem - hodnota mimo rozsah.
S touto závadou jsem se už setkal, i když to byl trošku silnější motor, ale velmi podobné podmínky a opakovaně 2 dni po sobě. Ráno cestou do práce jsem musel vyjet poměrně prudký a táhlý kopec. A protože u Bodamského jezera koncem dubna 2016 se teplota potácela okolo -5°C a ještě poněkud zasněžilo, musel jsem i studený motor vytočit více než obvykle a automat si tam nějaký kvalt zařadil. Před vrcholem stoupání se rozsvítila žlutá kontrolka motoru + podobné projevy, jak Stepynka popisuje. Diagnostika mi vypsala něco jako 2A99 (P0017) Crankshaft position sensor and exhaust camshaft correlation value outside reference range, tj. klikový a vačkový hřídel v nesouladu = opět shoda, jak Stepynka popisuje.

Takže další den po šichtě jsem před pensionem vymontoval oba elektromagnetické ventily (solenoidy), které jsou zodpovědné za přívod motorového oleje k systému natáčení vačkových hřídelů (systém VANOS). Oba ventily při protřepání cvakali, tj. nebyly zaseknuté, při připojení na 12 Voltů spolehlivě cvakali a segmenty chodily u obou ventilů přibližně stejně. Hledal jsem především šupinky karbonu, které ty sítka uvnitř mohou ucpávat, ale moc jich tam nebylo. Potom jsem ještě chtěl zkontrolovat sítka, která jsou před těmito ventily https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... Evmjgd04ei , ale nesehnal jsem vhodný nástroj na demontáž, tak radši nic, než pokazit hlavu šroubu. Nikdy více k podobné závadě nedošlo, i když jsem startoval a vyjel i při -17°C, ale už ne do takového kopce. Osobně si myslím, že v mém případě byl problém v trochu hustějším motorovém oleji 5W40, který má problém při nízké teplotě přes ty sítka protéct a tím dojde k tomu, že se vačky ovládání ventilů nenatočí tak jak si přeje řídící jednotka motoru podle otáček klikového hřídele. Ale u té 120i Stepynka by tam toho karbonu mohlo být podstatně více a určitě by chtělo ty solenoidy a předřazená sítka (pokud tam jsou) demontovat, vyčistit a připojením na 12 Voltů vyzkoušet, jestli chodí, jak mají, tj. jestli se po odpojení napětí i vracejí, je tam pružina.

Tak to byl příběh, a teď kde to je a jak na to:
- ty solenoidové ventily jsou na hlavě motoru hned za chladičem chladící kapaliny, v katalogu, díl č. 1 to vypadá takto
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=11_4058
nebo takto
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=11_3296
podle typu motoru N43 nebo N46N, neznám VIN auta, ale pokud má NOx katalyzátor, tak to bude N43,
- cena solenoidu přibližně 142 Euro nebo 3.100,-CZK +21% DPH za kus,
- skutečné umístění ukazuje toto foto https://us.autologic.com/uploads/media/ ... .jpg?v=1-0 , ale je třeba odmontovat ten plech nad chladičem, aby byl lepší přístup,
- někdy jsou beznadějně zaseklé, ale ve většině případů to jsou jen ucpaná ta sítka na přívodu a v solenoidech - tj. nemusí se kupovat nové a drahé díly a demontáž, čištění a zpětná montáž se dá zvládnout cca za 1 hodinu, max 2, když to někdo bude dělat poprvé a udělá všechny operace, které níže popíšu:
- zkontrolovat množství oleje v motoru, ideálně mechanickou měrkou, aby bylo mezi ryskami MIN a MAX, pokud není ta měřící tyčka - zkontrolovat podle údajů elektronické měrky v iDrive nebo na displeji mezi budíky https://us.autologic.com/uploads/media/ ... .jpg?v=1-0 ,
- zkontrolovat stav olejového filtru, jestli není úplně ucpaný, zborcený, chybějící těsnění => to protože některé servisy provádějí výměnu oleje stylem trochu starého upustit, trochu nového dolít a filtr měnit netřeba - ale fakturuje se plné množství oleje a filtr !! V případě nejistoty dát nový filtr a profackovat servisáka, který ten olej naposdledy měnil,
- pokud to servisák zvládne, může při zapnutém zapalování proměřit napětí na konektorech solenoidů,
- demontáž solenoidů se provede vyšroubováním dvou šroubů M5-M6, (klíč 8-10) a vysunutím solenoidů směrem k chladiči,
- následuje kontrola znečištění a elektrické přezkoušení https://us.autologic.com/uploads/media/ ... .jpg?v=1-0 ,
- je možno ten solenoid ponořit do nádobky s benzínem a elektricky "procvakat", někdy se něco vyplaví https://i.ytimg.com/vi/72UrqsJh4L0/maxresdefault.jpg ,
- ta předřazená sítka jsou pod těmito šrouby, takže použít správný přípravek https://us.autologic.com/uploads/media/ ... .jpg?v=1-0 ,
- takto vypadá čisté sítko (na průsvit) https://us.autologic.com/uploads/media/ ... .jpg?v=1-0 ,
- a takto špinavé https://www.e90post.com/forums/attachme ... 1381620467 ,

Hledal jsem jsem nějaký obrázkový návod a fotky:
- tohle je klasika od Pelicana, že to je pro E90 nevadí, je to velmi podobné https://www.pelicanparts.com/BMW/techar ... lacing.htm ,
- tohle asi nejvíce vystihuje všechny mnou doporučené operace https://us.autologic.com/news/bmw-vanos ... diagnosing
- a další odkazy už bez komentáře
https://www.google.com/search?q=VANOS+B ... 95#imgrc=_
https://www.youtube.com/watch?v=OOm40EewTPw
https://www.youtube.com/watch?v=VISAuU6DJdo
https://www.youtube.com/watch?v=ACYZToQD8FY
https://5series.net/forums/diy-do-yours ... ds-118718/
https://www.youtube.com/watch?v=YA8VUHPC-dU

Pokud napíšeš odkud jsi, tak se třeba najde kolega z klubu, který to bude umět udělat, nebo bude vědět, který servis v okolí je schopný pracovat podle návodu výše. A až budeš mít tohle hotové, tak se ozvi. Dořešíme ten NOx katalyzator - obsah oxidu siry mimo rozsah. Bude třeba dotankovat více než půlku nádrže paliva a provést desulfatační jízdu, tj. 25-30 minut po dálnici při otáčkách nad 3.000/min např. ve sportovním režimu automatické převodovky, aby jsi nemusela překračovat nejvyšší povolenou rychlost.
:D
Stepynka
Registrovaný
Příspěvky: 8
Registrován: stř 23.01.2019 11:38

Re: chyba motoru - BMW 1, 120i, automat

#6 Příspěvek od Stepynka »

Teda , děkuji moc za konkrétní rozbor! Konečně se našel někdo kdo tomu rozumí!!!! Jsem z Plzně , tak kdyby jste náhodou někdo věděl o někom kdo to zvládne byla bych opravdu moc vděčná! Dekuju moc! A ještě dotaz ... mužu s autem jezdit nebo je lepší nechat ho stát?
starML Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 2453
Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
Bydliště: Mariánské Lázně
Kontaktovat uživatele:

Re: chyba motoru - BMW 1, 120i, automat

#7 Příspěvek od starML Člen Klubu »

V Plzni na Rokycanské 111 (pod hřbitovem) je autorizovaný servis https://www.invelt.com/kontakty-bmw . Ale nějaké dobré reference jsem už dlouho neviděl a za nové díly a práci by jsi zaplatila nesmyslnou částku. Takže pokud se Ti neozve někdo jiný, doporučuji Tomáše z Klatov viz http://www.bmwklub.cz/forum/viewtopic.php?f=38&t=14646 . Těch 40km do Klatov to auto určitě dojede, ale má špatný signál mobilní sítě, tak radši napsat SMS nebo email.

Radši s tím moc nejezdit, zvláště při současných mrazech, kdy to padá do toho nouzového režimu. Taky nepůjdeš každý den běhat, když budeš čekat na operaci kolene, ale na tu operaci se prostě doplazíš. A pokud to spadne do toho nouzáku, tak na nebližším možném místě zastavit, vypnout motor, počkat cca 20 vteřin a znova natočit - mohlo by se to srovnat.
Stepynka
Registrovaný
Příspěvky: 8
Registrován: stř 23.01.2019 11:38

Re: chyba motoru - BMW 1, 120i, automat

#8 Příspěvek od Stepynka »

Inveltu jsem se prave pro jejich drahe hodinove sazby u nove origo dily chtela vyhnout, ale zatim to vypada, ze me to nemine pan z Klatov na zpravy zatim nereaguje, tak uvidime. Auto jsem odstavila pred barakem a cekam co bude. Kazdopadne vsem moc dekuji za pomoc a za rady, je videt ze je to tady opravdu skupina lidi, co bavorakum rozumi :)
Stepan1
Registrovaný
Příspěvky: 973
Registrován: čtv 01.06.2017 19:56

Re: chyba motoru - BMW 1, 120i, automat

#9 Příspěvek od Stepan1 »

teorie "plácnu se přes kapsu a mazlíkovi dopřeju v autorizáku" je naprostá blbost. Dělají tam úplně stejný lopaty jako kdekoliv jinde, akorát mají víc na hodinu. Když seš s Plzně a chceš to nejlepší, kdy oproti autorizáku to furt bude zadarmo, tak to dovez Snejkovi do Prahy :)
Stepynka
Registrovaný
Příspěvky: 8
Registrován: stř 23.01.2019 11:38

Re: chyba motoru - BMW 1, 120i, automat

#10 Příspěvek od Stepynka »

Jeste me tak napada, teda dalsiho servisaka ... Pred par lety byla vytopena komfortni jednotka, nemohla by ta chyba souviset s timto? Chyba vznika kdyze je zima a vlhko ...
starML Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 2453
Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
Bydliště: Mariánské Lázně
Kontaktovat uživatele:

Re: chyba motoru - BMW 1, 120i, automat

#11 Příspěvek od starML Člen Klubu »

Stepynka píše:...pan z Klatov na zpravy zatim nereaguje
Dnes jsem s Tomášem z Klatov mluvil, že už máte dohodnutý nějaký termín ... :?:
Odpovědět