CFS používám taky už roky, takže o degradaci samotného oleje mi až tak nejde (vydrží dlouhodobě 125 °C, krátkodobě 150 °C). Přes těch 115 °C jsem ještě asi zatím nešel, možná tak když jsme jeli chvilku 250 km/h, ale to jsem se na teplotu nepodíval. Otázka je, jaké oleje vůbec pro N53 (nebo možná i N52?) jsou teda vhodné.
MattyX: Asi jsme to řešili osobně, ale už jsem zapomněl. 10W60 doporučuješ i pro "civilní" použití? Máš nějaký konkrétní oblíbený olej? Já jsem asi dost konzervativní, ale vždycky jsem si tyhle viskozity spojoval spíš se závodním použitím a i u auta, které jsem používal i na okruhu, jsem dlouhodobě bez problémů jezdil 5W40 (dle výrobce doporučen 5W30). Ale to nebyl teda supermoderní přímovstřik...
Jezdí za mnou jedna 325i, která najede ročně kolem 40tis km, na 5w40 měla spotřebu oleje asi litr na 700km, takže jsme dali 10w60 a normálně se s tím dá fungovat právě, výhoda je že většina těchto oleju je silně aditivovaná a výrazně čistí motor, což se projevuje i u této N52 kde už pod víkem není vídet tolik popela.
U mě máš 5L za 1200,- od Ravenolu RRS 10w60
E30 328i Coupe M20 M-technic II
E46 M3 SMG - žlučník
E91 335i N54B30 - pracant
E70 3.0d - mamacar Motorsport Matoušek - BMW ///M Service & Performance
Po celodenním ježdění na okruhu mi neubude žádný olej. Používám Millers 10W60 NanoDrive NT+, ale prvních 5 let kdy jsem měl servis zdarma mi v Česku do auta dávali Shell a v Německu Aral asi 5W40. K novému autu mi dali 1 litr Shell, který jsem tam dolil když jsem auto zajížděl a od té doby jsem nikdy olej nedolil. Bohužel auto nemá dipstick a těžko říct jak je to elektronické měření přesné. Nikdy jsem neměřil kolik oleje při výměně vyteče, ale asi to budu muset udělat.
Taky leju 10w-60 do n53b30. Moje ma najeto 355k km. Naposledy jsem menil olej loni v květnu. Ted je hladina nejak uprostřed mezi min a max. Vesměs krátké trasy, jestli cca 5k km ujeto mezitim.
Dokud jsem jezdil na 5w-40 pozoroval jsem totéž co psal Henry. Přisuzoval jsem to kondenzujici vzdušné vlhkosti v motoru během zimy a krátkým trasam kolem komína která stékala do oleje a tim ho ředila a uměle navyšovala jeho množství resp klamala jeho úbytek. Stačilo pak motor pri delší trase více prohrát, voda se odpařila a olej na merce “zmizel”? Mozna je to blbost. Nebo se tam ten olej opravdu až tak prepaluje ze zmizí 0,75litru oleje za treba par set km v dálničním režimu?
Podobné trasy jsem jezdíval docela pravidelně a nikdy jsem tenhle jev nepozoroval, motor vždycky bral olej hlavně při jízdě "na krev", což mě nijak nepřekvapilo, a vždycky jsem si vystačil s méně, než 1 l oleje na dolití mezi výměnami. Pak motor olej brát najednou přestal úplně a dohnal to teď na těch 1 200 km... Moc v tom logiku nevidím a jestli může kondenzovat vlhkost a tohle způsobit teda netuším.
Mně N53 (než umřel) bral taky do 1 litru CFS 5w-40 na 15tis km (tj. mezi výměnama) a ten litr zežral rovnoměrně (ne skokově). Je ale fuckt že sem s bramborem1 jezdil převážně dlouhé trasy (kolem komína opravdu minimálně) a mimo dalnice, zato s neustálým práskáním bičem.
Když vám vadí teplota oleje, není lepší nápad dát tam chladič než to lepit hustým olejem? Mě to nejspíš čeká také, protože série n54 se ohřála v mínus teplotách pouhou pomalou jízdou do kopce na 120 (ok, v Alpách, ale nic extra stoupání/ne pod plynem... v létě by to šlo na 140?)... sériový chladič asi lapá po dechu + pozdě otevírá termostat...
U N54 otevírá termostat ve 115'C , dá se udělat bypass na termostat off, ale jedeš furt na velký okruh jediné co tak se bude olej ohřívat déle. Chladiče můžeš dávat i dva, ale budeš mít problém to stejně dostat pod 115'C na oleji, dokud nesnížíš watter targed ze 105 na 90 což musíš mít katy off, protože ti nebudou rekuperovat a pak se se nepatrné snížení teploty dostaví To stejný jeto v případě N53, která má však výměník - tam se dá bez problémů swapnout i chladič a hadice vodní propojit - ale furt to nebude dostatečné řešení.
E30 328i Coupe M20 M-technic II
E46 M3 SMG - žlučník
E91 335i N54B30 - pracant
E70 3.0d - mamacar Motorsport Matoušek - BMW ///M Service & Performance
Hanz píše:Když vám vadí teplota oleje, není lepší nápad dát tam chladič než to lepit hustým olejem? ...
Nelepíš to olejem hustším, ale olejem odolnějším za vyšších teplot. Olejem, který se nepřepaluje a nevytváří pevné úsady za teplot, na které je motor nastaven.
Filozof píše:Tuningové firmy prodávají sníženy termostat 88celsia tuším přímo na daný motor i na eBay jde dohledat tak snad je to plug and play
k ničemu, termostat je ovládaný elektricky už od E46 - to znamená mechanicky ma danou hodnotu ale jednotka si ho elektronicky umí doregulovat
N54 ma mechanicky snad 97'C otevření ale při normální jízdě máš i vodu třeba 84'C protože si to auto reguluje podle potřeby.
Pak začneš poskakovat ve městě, auto vyhodnotí, že jsi v městským provozu a že ají z auta padat fialky voda se zvedne na 105'C a olej jde až někam doprdele ke 120 Což na rozjezdy je super na nízdký otáčky, nízkej tlak oleje...omnomnom V tomhle to má o něco lepší N55 která má už elektronicky hlídaný tlak oleje
E30 328i Coupe M20 M-technic II
E46 M3 SMG - žlučník
E91 335i N54B30 - pracant
E70 3.0d - mamacar Motorsport Matoušek - BMW ///M Service & Performance
Tak u M62 nebo M54 či M52 to má smysl. Já mám 93C nebo se dává 97C a to už je pozdě.
Stejně tak se teplota drží z 90procent času kolem 95-96C
Ale pokud je VISCO spojka nastavená na 107-109C kdy sepne a začne dochlazovat vlivem otáček motoru přijde mi to pozdě. Ideálně při dosažení 102-103C aby dochladila na 95.
Co se týče klimavrtule ta sepne vlivem tlaku/teploty nevím přesně v jaké souvislosti to přepočítá říká se že tlak je rozhodující co sepne a dochladí vodu na cca 98C kdy vypne.
Ted jsem se bavil o M52 co mám a podobně v ruzných teplotách to bude fungovat u jiných motorů. Samozřejmě u novějších motorů to bude promyšlenější.
Proč tedy vyrábějí termostat snížený ? Je pro N62 či další motory aby nehicovali kolem 115C což mi přijde krajně nebezpečné a snižuje to životnost komponent a chladícího okruhu co je natlakovaný a občas autům i hadice ustřelí jak zde referovalo už spousty lidí.
Prostě 840Ci měla termostat 91C a neměla problémy oproti 740i e38 kde se problémy objevovali vlivem vysoké teploty. A co se týče novějších aut bude jistě nějaká úprava v jednotce aby tak obelhala teplotu.
Spousty lidí ted dává snížený termostat ale jasně nebavím se o motoru N53. Ale M62 či N62 apod.
Na N62 ten sníženej termostat funguje, protože to není tak domrdanej systém jako na N53/54/55 nebo třeba N63. Na N62 to prostě jede na 105° a když je pod hodně velkou zátěží, jednotka si termostat přihřeje a tím se otevře dřív. Tzn. když se termostat otevírá v 90°, nic se neděje, jen jednotka napíše chybu zaseknutého termostatu a jede se dál. Když tohle uděláš na N63, tak jezdíš furt na 70°
TANN3R: Dobrý poznatek díky za něj. Docela bych bral výpis motorů benzínových kde to je OK ten snížený termostat a kde se nesmí dát.
Máte někdo povědomí krom starších M50 - M62 ...tedy i novější N62 kde to funguje bezproblémů ? Jde to nakodovat u N62 aby to nehlásilo chybu třeba v nějakém rozsahu teploty ?
Máte ověřený jakou ideální teplotu otevírání termostatu dát na N62 ? Zda 90C nebo vyšší ? Jak se pohybuje provozní teplota a jak upravit i VISCO spojku aby spínala dříve ? Jistě bude nastavená na teplotu mnohem vyšší z výroby nebo je tam jen elektr. větrák ?
Pokud je pouze elektrický jde mu nastavit jiné hodnoty aby dochlazoval při 102C a ne při 118C nebo kolik je nastaven z výroby ?
By mě zajímalo třeba taková N62 jak se chová ve vedrech v kolonách se sníženým termostatem pokud začne teplota stoupat ... kdy sepne větrák či zda překodováváte větráky aby spínali dříve a nenechali vyšplhat teplotu vysoko.
Sorry nevrtal jsem se nikdy v tomto motoru tak netuším jak to tam je udělaný ale předpokládám že je tam u všeho teplota/tlak sepnutí nastavený výš.
pavproch fčíl na AF.cz píše:Tak. .... brambor2 je můj, teda firemní. A už i bez pražské RZ. Fčíl už si jen přeji aby sloužil nejlépe nafurt nebo aspoň hodně dlúho.