Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.
Cívky preventívní výměna? N52
Cívky preventívní výměna? N52
Zdravím všechny vespolek, mám dotaz ohledně zapalovacích cívek na 6 válcích řady N52.
Už jsem po diskuzních forech i v zahraničí hodně krát četl, že lidi preventívně měnili cívky za nové.
Vy co se zabýváte servisem můžete mi odpovědět ?
Je to vůbec potřeba měnit ?
Mám najeto cca. 205tis. a nepocituji žádný problém s chodem motoru ve všech režimech na původních cívkách.
Trpí cívky tohodle typu obecně nějakou únavou/opotřebením nebo tak něco ?
Podle mého elektrolaického uvažování strojního mechanika přece cívka musí fungovat buď na 100% a nebo nefunguje vůbec.
Jediné co si myslím, že se může unavit tepelně/mechanicky izolace VN ta plastová trubka co kryje část izolátoru svíčky a to by se projevovalo furt, ne ?
Dík za názory a případné vysvětlení pánové.
Už jsem po diskuzních forech i v zahraničí hodně krát četl, že lidi preventívně měnili cívky za nové.
Vy co se zabýváte servisem můžete mi odpovědět ?
Je to vůbec potřeba měnit ?
Mám najeto cca. 205tis. a nepocituji žádný problém s chodem motoru ve všech režimech na původních cívkách.
Trpí cívky tohodle typu obecně nějakou únavou/opotřebením nebo tak něco ?
Podle mého elektrolaického uvažování strojního mechanika přece cívka musí fungovat buď na 100% a nebo nefunguje vůbec.
Jediné co si myslím, že se může unavit tepelně/mechanicky izolace VN ta plastová trubka co kryje část izolátoru svíčky a to by se projevovalo furt, ne ?
Dík za názory a případné vysvětlení pánové.
-
- Člen Klubu
- Příspěvky: 2453
- Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
- Bydliště: Mariánské Lázně
- Kontaktovat uživatele:
Re: Cívky preventívní výměna? N52
- pokud není žádný problém s chodem motoru ve všech režimech na původních cívkách, tak není důvod cívky měnit - toto tvrzení je na 90% pravdivé, ale:
- jako strojař víš, že všechny mechanické díly podléhají opotřebení a tím se zvyšuje hlučnost, valivý odpor, tření, vůle atp.,
- elektrické a elektronické součástky jsou na tom podobně, mění se jejich elektrický a izolační odpor, tepelná závislost, u elektolytických kondenzátorů např. kapacita (vysychají, vytékají),
- nová žárovka stejného příkonu bude svítit jasněji, než ta 5 let stará, u které se už zvětšil odpor wolframového vlákna, protože přes to staré vlákno teče menší proud než u žárovky nové,
- u zapalovacích cívek se zvětšením odporu primárního vinutí zmenší tzv. "sycení" a důsledkem je menší indukované napětí na sekundárním vinutí, tedy menší přeskokové napětí na zapalovací cívce,
- může a někdy dochází k vytečení izolačního laku => světle hnědý flek na tom gumoplastu,
- vlivem porušení izolace může dojít k vysokonapěťovému zkratu na sekundárním vinutí a tedy ke snížení přeskokového napětí na svíčce nebo k dočasnému vynechání nebo zkrácení zapalovacího impulzu na svíčce, ale svíčka pořád pálí,
- při vyšších provozních otáčkách vynechání jednoho impulzu ani nepostřehneš, na volnoběh se to projevuje lehkým "zakopnutím",
- tyto občasné výpadky a nepodstatné snížení výkonu zapalovací cívky laik nepozná, protože všechno funguje,
- ale osciloskop umí tyto hodnoty zobrazit a odborník rozpoznat, příklad:
- zákazník uvádí špatný chod motoru, rázy, vynechávání spalování, studený motor startuje dobře,
- přečtením paměti závad byla vyčtena chyba "Přerušený obvod nebo zkrat - náhodná závada,
- změřením průběhu napětí na sekundární straně zapalování 2. a 3. válce byl zjištěn špatný průběh napětí na zapalovací cívce pro 3. válec http://www.jb-elektronik.cz/diagnostika ... dul_ko.png
- totéž měření po výměně zapalovací cívky http://www.jb-elektronik.cz/diagnostika ... dul_ok.png - fandové BMW prominou, že byl použit graf z jiného typu auta
Někteří výrobci nenápadně doporučují po nějaké době nebo najetých kilometrech preventivní výměny - na tohle byl dotaz.
Například nejnovější diagnostický software BMW na to jde takto - příklad:
- v paměti závad se objeví nějaký problém s rovnoměrností chodu na volnoběh nebo cukání při jízdě,
- po rozkliknutí závady (=pokračuj) dojde k vyčtení statistiky výpadku spalování na jednom nebo více válcích => jenže u každého motoru k tomu občas dojde,
- otázka diagnostiky "jsou instalovány zapalovací cívky BMW číslo 12138616153 (šedá barva) ANO-NE"?,
- v případě odpovědi NE následuje pokyn k výměně cívek, tj. 6x 1323,40 Kč = 7.938,-Kč + DPH 21%,
- přejímací technik, který by toto zákazníkovi nedoporučil by byl okamžitě propuštěn, protože servis má marži i na náhradních dílech,
- jedinou omluvou by bylo, kdyby zákazníkovi nabídnul celé nové auto
A teď se přiznej, jestli Ti trošku nehlodá myšlenka "jestli by ty nové cívky nejely lépe, možná menší spotřeba .. ?"
Pokud najdeš v Tvém okolí majitele osciloskopu, který to umí změřit, tak ať zkontroluje průběhy napětí a délky impulzů na všech svíčkách. Pokud budou všechny průběhy stejné, tak je to OK. Ale do Mariánek nejezdi, z Ostravska to je daleko.

- jako strojař víš, že všechny mechanické díly podléhají opotřebení a tím se zvyšuje hlučnost, valivý odpor, tření, vůle atp.,
- elektrické a elektronické součástky jsou na tom podobně, mění se jejich elektrický a izolační odpor, tepelná závislost, u elektolytických kondenzátorů např. kapacita (vysychají, vytékají),
- nová žárovka stejného příkonu bude svítit jasněji, než ta 5 let stará, u které se už zvětšil odpor wolframového vlákna, protože přes to staré vlákno teče menší proud než u žárovky nové,
- u zapalovacích cívek se zvětšením odporu primárního vinutí zmenší tzv. "sycení" a důsledkem je menší indukované napětí na sekundárním vinutí, tedy menší přeskokové napětí na zapalovací cívce,
- může a někdy dochází k vytečení izolačního laku => světle hnědý flek na tom gumoplastu,
- vlivem porušení izolace může dojít k vysokonapěťovému zkratu na sekundárním vinutí a tedy ke snížení přeskokového napětí na svíčce nebo k dočasnému vynechání nebo zkrácení zapalovacího impulzu na svíčce, ale svíčka pořád pálí,
- při vyšších provozních otáčkách vynechání jednoho impulzu ani nepostřehneš, na volnoběh se to projevuje lehkým "zakopnutím",
- tyto občasné výpadky a nepodstatné snížení výkonu zapalovací cívky laik nepozná, protože všechno funguje,
- ale osciloskop umí tyto hodnoty zobrazit a odborník rozpoznat, příklad:
- zákazník uvádí špatný chod motoru, rázy, vynechávání spalování, studený motor startuje dobře,
- přečtením paměti závad byla vyčtena chyba "Přerušený obvod nebo zkrat - náhodná závada,
- změřením průběhu napětí na sekundární straně zapalování 2. a 3. válce byl zjištěn špatný průběh napětí na zapalovací cívce pro 3. válec http://www.jb-elektronik.cz/diagnostika ... dul_ko.png
- totéž měření po výměně zapalovací cívky http://www.jb-elektronik.cz/diagnostika ... dul_ok.png - fandové BMW prominou, že byl použit graf z jiného typu auta

Někteří výrobci nenápadně doporučují po nějaké době nebo najetých kilometrech preventivní výměny - na tohle byl dotaz.
Například nejnovější diagnostický software BMW na to jde takto - příklad:
- v paměti závad se objeví nějaký problém s rovnoměrností chodu na volnoběh nebo cukání při jízdě,
- po rozkliknutí závady (=pokračuj) dojde k vyčtení statistiky výpadku spalování na jednom nebo více válcích => jenže u každého motoru k tomu občas dojde,
- otázka diagnostiky "jsou instalovány zapalovací cívky BMW číslo 12138616153 (šedá barva) ANO-NE"?,
- v případě odpovědi NE následuje pokyn k výměně cívek, tj. 6x 1323,40 Kč = 7.938,-Kč + DPH 21%,
- přejímací technik, který by toto zákazníkovi nedoporučil by byl okamžitě propuštěn, protože servis má marži i na náhradních dílech,
- jedinou omluvou by bylo, kdyby zákazníkovi nabídnul celé nové auto

A teď se přiznej, jestli Ti trošku nehlodá myšlenka "jestli by ty nové cívky nejely lépe, možná menší spotřeba .. ?"
Pokud najdeš v Tvém okolí majitele osciloskopu, který to umí změřit, tak ať zkontroluje průběhy napětí a délky impulzů na všech svíčkách. Pokud budou všechny průběhy stejné, tak je to OK. Ale do Mariánek nejezdi, z Ostravska to je daleko.


Re: Cívky preventívní výměna? N52
Až takhle vyčerpávající odpověď jsem teda nečekal !! Díky moc !!!
Stávající cívky tedy nechám zkontrolovat. Snad s osciloskopem kluci v Bosch servisu umějí , ale i tak jsem po přečtení nalomen k výměně.
Spotřebu neřeším, spíš mi jde o bezvadnost zapalování.
Do Mariánek si udělám výlet na procedury
Jaký výrobce cívek je v dnešní době uznáván ?
Stávající cívky tedy nechám zkontrolovat. Snad s osciloskopem kluci v Bosch servisu umějí , ale i tak jsem po přečtení nalomen k výměně.

Spotřebu neřeším, spíš mi jde o bezvadnost zapalování.
Do Mariánek si udělám výlet na procedury

Jaký výrobce cívek je v dnešní době uznáván ?
-
- Člen Klubu
- Příspěvky: 2453
- Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
- Bydliště: Mariánské Lázně
- Kontaktovat uživatele:
Re: Cívky preventívní výměna? N52
Díly dlouhodobého použití je lepší nakoupit v distribuční síti BMW. Tady je záruka, že dodavatelem je certifikovaná firma a aktuální díl pochází z ověřené série dodávky. Např. že brzdové kotouče jsou správně vykované, vyzrálé, zakalené a popuštěné. Přitom stejný dodavatel dodává tytéž díly do dalších prodejen, ale občas už to není taková kvalita.
V současné době jsou v ETK i zapalovací svíčky od japonského výrobce NGK, ale místo loga NGK je zde nápis BMW 5. Pokud si koupíte takovou NGK svíčku např. u Kelly, bude tam logo NGK, ale nemusí tam být ten odrušovací odpor 5 kOhmů a občas bývá problém se spolehlivou funkcí. Největším problémem jsou "fake" díly, tj. jsou označené a zabalené jako originální produkt, ale kvalita natož spolehlivost je mizerná - https://www.youtube.com/watch?v=ujM58rFALc0 , https://www.youtube.com/watch?v=2F9Cs-Bd8-U .
Pokud bych měl označit leadera ve vstřikovacích a zapalovacích systémech, tak to bude BOSCH. Jenže mnoho dílů se již nevyrábí v Německu, ale tzv. pod dohledem "německé kvality" v zemích 3. světa, kde je pracovní síla nejlacinější. Ale tam to taky může vypadat takto https://www.youtube.com/watch?v=4lRV26qJRDg a nepřejte si vidět plán výroby - tento týden vyrábíme BOSCH, potom asi 2 týdny budeme dělat Magneti Marelli ....
tj. změníme logo a jedeme dál.
V současné době jsou v ETK i zapalovací svíčky od japonského výrobce NGK, ale místo loga NGK je zde nápis BMW 5. Pokud si koupíte takovou NGK svíčku např. u Kelly, bude tam logo NGK, ale nemusí tam být ten odrušovací odpor 5 kOhmů a občas bývá problém se spolehlivou funkcí. Největším problémem jsou "fake" díly, tj. jsou označené a zabalené jako originální produkt, ale kvalita natož spolehlivost je mizerná - https://www.youtube.com/watch?v=ujM58rFALc0 , https://www.youtube.com/watch?v=2F9Cs-Bd8-U .
Pokud bych měl označit leadera ve vstřikovacích a zapalovacích systémech, tak to bude BOSCH. Jenže mnoho dílů se již nevyrábí v Německu, ale tzv. pod dohledem "německé kvality" v zemích 3. světa, kde je pracovní síla nejlacinější. Ale tam to taky může vypadat takto https://www.youtube.com/watch?v=4lRV26qJRDg a nepřejte si vidět plán výroby - tento týden vyrábíme BOSCH, potom asi 2 týdny budeme dělat Magneti Marelli ....

Re: Cívky preventívní výměna? N52
Ahoj, já daval vždy NGK a klid. Ono stejne pokud je po 205 TKM vytahnes tak ti ji polovina zůstane v ruce rozpadlá. Taková moje zkušenost
- paveld
- Registrovaný
- Příspěvky: 3141
- Registrován: pát 25.05.2007 00:00
- Bydliště: Praha-západ
- Kontaktovat uživatele:
Re: Cívky preventívní výměna? N52
Máte prosím někdo za poslední dobu zkušenost s cívkami NGK? Ani ne tak pro N52, ale obecně... řeším pro M52 a jsou za podezřele nízkou cenu.
-
- Člen Klubu
- Příspěvky: 4057
- Registrován: ned 20.01.2008 01:00
- Bydliště: Kromcl / Brno (Šalingrad)
Re: Cívky preventívní výměna? N52
Nakupoval jsem teď pro M54 tj. nastrkávací (ne na šroubek) a možná jsou stejné s M52TU. A za podezřele nízkou cenu byly Delphi.
NGK stály podobně jako Bosch co jsem z tama staré vytáhl. Od Japonců budu dávat až svíčky.
NGK stály podobně jako Bosch co jsem z tama staré vytáhl. Od Japonců budu dávat až svíčky.
- paveld
- Registrovaný
- Příspěvky: 3141
- Registrován: pát 25.05.2007 00:00
- Bydliště: Praha-západ
- Kontaktovat uživatele:
Re: Cívky preventívní výměna? N52
Díky, a které jsi nakonec bral - ty Delphi? A fungují, pokud na nich máš už něco najeto?
-
- Člen Klubu
- Příspěvky: 4057
- Registrován: ned 20.01.2008 01:00
- Bydliště: Kromcl / Brno (Šalingrad)
Re: Cívky preventívní výměna? N52
Chtěl jsem původně BREMI, ale zrovna je neměli tak jsem dal ty Delfíny. Jezdím s něma druhej tejden..
Někde byly dokonce 4 typy/čísla takže radši s prodejcem ověřit podle VIN co dát.
Nějaký vlákno a info je tady : http://www.bmwklub.cz/forum/viewtopic.php?f=25&t=93593
Jinak nic nepokazíš cívkama BOSCH, klidně ty NGK a mě zaujaly ještě HELLA. Ale kdoví kdo to doopravdy vyrobil a kolik na tom mají marži.
Někde byly dokonce 4 typy/čísla takže radši s prodejcem ověřit podle VIN co dát.
Nějaký vlákno a info je tady : http://www.bmwklub.cz/forum/viewtopic.php?f=25&t=93593
Jinak nic nepokazíš cívkama BOSCH, klidně ty NGK a mě zaujaly ještě HELLA. Ale kdoví kdo to doopravdy vyrobil a kolik na tom mají marži.
Re: Cívky preventívní výměna? N52
starML - měřením statického odporu mezi piny se hádám ničeho nedoberu...? Vyndal jsem staré Bosch, funkční, rozdíl mezi nimi byl v 0,1 Ohm... nové jsem nemeril (Delphi), ale po startu tip top volnoběh asi 2tis km, pak začal zakopávat... tak si říkám, jestli nějaká nemá špatnou karmu 

“Ability is what you're capable of doing.”
- paveld
- Registrovaný
- Příspěvky: 3141
- Registrován: pát 25.05.2007 00:00
- Bydliště: Praha-západ
- Kontaktovat uživatele:
Re: Cívky preventívní výměna? N52
Tak asi risknu ty NGK, někde jsou všechny za podobný peníze, ale na autorozvody.cz mají ty NGK za 600.-/ks... to i blbý meyle jsou za víc.
-
- Člen Klubu
- Příspěvky: 2453
- Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
- Bydliště: Mariánské Lázně
- Kontaktovat uživatele:
Re: Cívky preventívní výměna? N52
Správně, statickým měřením stejnosměrným napětím zjistíš pouze ohmické poměry a případně zkrat mezi primárem a sekundárem - ale to už by ta cívka (zapalovací modul) nefungovala. Na starou cívku stačilo přivádět nějaký obdélníkový impuls 12 V a měřit osciloskopem na sekundáru, pochopitelně pod zátěží => s připojenou a ukostřenou (nějakou) svíčkou. Profi-testery na to měly tzv. jiskřiště.

U novějších zapalovacích modulů musíš zapojit +12V, kostru a "strob-signál" z nějakého generátoru obdélníkového signálu a zbytek už je stejný jako výše. A protože si nebudeš kvůli tomu kupovat ten bohovský M-IG3 za 6 780,00 CZK, tak navštívíš nějakého televizního opraváře, který bude mít zdroj 12V, generátor a vysokonapěťovou sondu s osciloskopem.
Více zde http://www.jb-elektronik.cz/diagnostika ... _clenu.php


U novějších zapalovacích modulů musíš zapojit +12V, kostru a "strob-signál" z nějakého generátoru obdélníkového signálu a zbytek už je stejný jako výše. A protože si nebudeš kvůli tomu kupovat ten bohovský M-IG3 za 6 780,00 CZK, tak navštívíš nějakého televizního opraváře, který bude mít zdroj 12V, generátor a vysokonapěťovou sondu s osciloskopem.
Více zde http://www.jb-elektronik.cz/diagnostika ... _clenu.php

