Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.

FVE pokec v 7er

Vše o E23, E32, E38, E65/E66, F01/F02, G11/G12
Zpráva
Autor
pGb
Registrovaný
Příspěvky: 516
Registrován: pon 29.09.2014 00:00

Re: G11/12 vs G70

#21 Příspěvek od pGb »

Do toho je jim sice prd, ale je to jen půl pravdy. Problém spočívá v tom, že můžete mít něco čemu se sice říká hybridní ostrovní systém - na vstupu to má elektřinu a panely, na výstupu dobíjí to baterky a pouští elektřinu do sítě domácnosti a pokud nestačí baterky, přidá energii ze sítě. Tohle řešení vypadá skoro ideálně, nicméně měnič i v tomhle režimu má nějaký reakční čas a pokud zasvítí náhle slunce a v domě není dostatečný odběr, tak dojde k přetoku do sítě distributora na chvíli, než si toho všimne měnič a pošle to do baterek. Ty přetoky jsou něco, co distributorům dost vadí, když o nich neví. Někteří distributoři jsou schopni vás i odpojit dokud si neseženete správný elektroměr a povolení, nebo neodpojíte fve od sítě distributora.
Marda
Registrovaný
Příspěvky: 322
Registrován: ned 17.01.2010 01:00
Bydliště: Olomouc

Re: G11/12 vs G70

#22 Příspěvek od Marda »

to kurevtor:
ono je to těžký. Jako můžu kouknout do statistik Wattrouteru, kde se to asi zapisuje, ale výkon v čase asi ne, spíš denní/měsíční/... výroba.
Těžko říct, kolik procent to dělá pod mrakem, těch podmínek je více, co ovlivňuje výrobu, raději níže uvedu reálná čísla výroby v měsících.
Ono je potřeba uvažovat, jak dlouho běhěm dne ti to nějaký výkon dodává. Příklad: v červenci mně v 8h ráno vyrábí třeba již 3kW. Kolem poledne ve sluneční den třeba 17kW. Jak se mění sklon a intenzita světla, tak se mění výkon. V prosinci, kdy je den nejkratší, to začne v 9h dělat 50W. V poledne, když je pod mrakem a není zasněženo, tak třeba 500W, když jsou řidší mraky tak víc. Ale ta výroba je minimální a trvá chvíli. Takže nakonec máš přes léto spoustu elektriky, kterou nevyužiješ, protože netopíš, takže u mně jen dobít baterky a nabít bojler. Největší okamžité výkony mám v dubnu, kdy je již slunko docela vysoko a panely jsou podchlazený. Když jdu okolo střídače, tak kouknu na okamžitý výkon a dělá to špičkově i víc, než je instalovaný Wp. Já mám 12kWp JJZ cca 40° a 6kW VVJ cca 40°, takže nikdy mně nejde celých 18kWp na plný výkon současně. 6kWp začne hned po východu slunce, 12kWp dělá nejvíce kolem poledne, protože má ideální natočení. Takže jsem běžně zachytil na 12kWp okamžitou výrobu přes 13kW, což je běžné (Wp fakt neznamená maximální výkon). Každopádně, jak jsem již psal, od cca poloviny října mně tak velká FVE nenahřeje ani 100L bojler, natož uvažovat o nějakém topení.
Např. výroba:
12/2020: 306 kWh = 9,9kWh/den v průměru
6/2017: 2692 kWh = 89,7 kWh/den v průměru
PS: včera jsem se sprchoval vlažnou vodou, protože poslední dva dny nevylezlo slunko a plynový kotel na ohřev zapínám až v tom říjnu.

Ohledně termálů fakt nevím, pohybuji se v energetice, takže s tím zkušenosti nemám. Ale na ohřev vody a dopomoc topení je to mnohem účinnější než FVE. Vakuové termální trubice s nějakou účinností fungují i pod mrakem, i v zimě.

jak píše martin440, tak ostrovní provoz je tvoje věc. Je to právě naopak. Když máš ostrovní provoz, tak v žádném případě nesmíš zavléct napětí do distribuce. Takže musíš mít buď jen FVE s baterkama, nebo dvě instalace. Já tě asi chápu, mám to obdobně. Nemám hybridní střídač, takže se mi určitá část instalace přepne na noc do ostrovního provozu a jakmile dojde baterka, nebo začne výroba FVE, tak se přepne zpět na distribuci... Ale moderní střídače umí pracovat nafázované na distribuci s inteligentním řízením spotřeby z baterky a i v ostrovním provozu při výpadku distribuce.

To se nám to téma zvrhlo :-D
martin440 Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 1109
Registrován: čtv 24.12.2020 12:06
Bydliště: irgendwo in Westböhmen

Re: G11/12 vs G70

#23 Příspěvek od martin440 Člen Klubu »

Marda... přesně tak sem to myslel i tak byla položená otázka, ostrov je tvoje věc a musí být galvanicky odpojen od sítě , pokud jde hybrid, je to něco jinýho, ale to jsi popsal :thumbsup: taky sem to plánoval, ale nezbyli chechtáky, páč současně na novou střechu i solár není ( chtěl sem min 15 kW) jakou máš kapacitu accu ?
auto nemůže za vola, kterej v něm sedí, keci sou zadara, whisky stojí prachy..... :wink: :wink: :wink:
Marda
Registrovaný
Příspěvky: 322
Registrován: ned 17.01.2010 01:00
Bydliště: Olomouc

Re: G11/12 vs G70

#24 Příspěvek od Marda »

to martin440:
baterku mám cca 20kVA. Mám dvě, na dva samostatné jednofázové hybridní invertory (levná čína), ale od cca října již baterku FVE nedobije tak, aby utáhla tu mou spotřebu přes noc. Takže udržuji jen jednu, cca 5kVA jako zálohu pro potřebu výpadku distribuce (zatím nebylo nikdy potřeba). Tu druhou jsem nechal letos odpojenou, měnil jsem rozvaděč a už na to nebyl čas. Zatím mám levnou elektriku, takže se baterka nevyplatí. Když vezmeš ty ztráty v celém procesu... Jakmile mně skončí fixace, to bude jiná :-)
Jinak je to spíš jako koníček, kdybych měl baterku kupovat za normální cenu, tak ta se nemůže nikdy zaplatit, to je totální nesmysl. Mám staniční baterky olovo docela za slušný peníze. Já vím, že LiFePo a jiné podobné Li-on mají úplně jiné parametry (počet cyklů, kapacita), ale já bych to teda v garáži nechtěl. Olovo je blbuvzdorný a nikdy nevybuchne :-D
martin440 Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 1109
Registrován: čtv 24.12.2020 12:06
Bydliště: irgendwo in Westböhmen

Re: G11/12 vs G70

#25 Příspěvek od martin440 Člen Klubu »

Marda píše:to martin440:
baterku mám cca 20kVA.
no tyhle pro mě nový označení ----bych se pooo, nemám představu kolik to dělá na amperhodiny, můžeš mi to nějak přiblížit? já mám jako nouzovej sichr při výpadku hlavně kvuli topení 450Ah ve 12-ti V, jako udržovačku, aby byli plný furt to nabíjí 3 malý panely s regulátorem dávaj max asi 3-4A... při zkoušce mi na vydržel barák (bez ohřívače a boileru) 30hodin , jezírko 40W mrazák, lednice 2 noťasy, televize a jedna diodovka žárovka a hodinu jela filtrace cca 200W... kdybych jel extra úsporně např. topení, a sem tam žárovka, tak bych asi 2-3 dny dal, kdyby byla fakt nouze + centrála samozřejmě..jo LiFePo jedině někam mimo do baráku bych si to nedal, mám chalupu 140- let samý dřevo :D
auto nemůže za vola, kterej v něm sedí, keci sou zadara, whisky stojí prachy..... :wink: :wink: :wink:
Marda
Registrovaný
Příspěvky: 322
Registrován: ned 17.01.2010 01:00
Bydliště: Olomouc

Re: G11/12 vs G70

#26 Příspěvek od Marda »

martin440:
P=U*I
Pokud máš 450Ah/12V, pak máš kapacitu cca 5,4 kVA.
Já mám 24V systém a 48V systém. Kapacita viz výše, 24V zaplavená Pb baterka, 48V bezúdržbová staniční Pb.
Mám velký dům a dost velký "standby" (lednice, mrazák, počítače, rekuperace, čerpadlo biotop, UV lampa, televize, atd...), takže baterka je hned fuč a mimo léto ji nenabiji. Ono je taky nějaké omezení nabíjecího proudu a jen ve dvou fázích. Takže když třeba v lednu vysvitne slunko, tak sice můžu nabíjet na plno, ale jen pár hodin určitým proudem. A těch dní v zimě je fakt málo a jsou krátký.
martin440 Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 1109
Registrován: čtv 24.12.2020 12:06
Bydliště: irgendwo in Westböhmen

Re: G11/12 vs G70

#27 Příspěvek od martin440 Člen Klubu »

aha , takže kapacita krát napětí ...už chápu, já sem z doby kamenný- volty waty-atmosfery-rengeny , ty nový jednotky mi moc nejdou :D to bych měl ještě jednou tolik aspoň přidat
auto nemůže za vola, kterej v něm sedí, keci sou zadara, whisky stojí prachy..... :wink: :wink: :wink:
Uživatelský avatar
Itchythefirst
Registrovaný
Příspěvky: 912
Registrován: pon 14.08.2017 07:58

Re: G11/12 vs G70

#28 Příspěvek od Itchythefirst »

Jen mala vsuvka, litaji tu jednotky tam a zpatky a casto nedavaji v kontextu prispevku zadny smysl:

VA, kVA, MVA... - Jednotky vykonu, nikoli kapacity, AKA prevleceny Watt.
Ah - Naprosto nic nerikajici hodnota. Bez udaneho napeti, ktere se navic v case meni, nerika o kapacite clanku zhola nic.
Ws, Wh, kWh... - Vykon dodavany po urcitou dobu, tedy vysledna prace/energie, AKA prevleceny Joule.

;-)
Pajk85 Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 2873
Registrován: úte 26.04.2016 00:00

Re: G11/12 vs G70

#29 Příspěvek od Pajk85 Člen Klubu »

Itchy a máš radši hořčík nebo magnésko? :D
martin440 Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 1109
Registrován: čtv 24.12.2020 12:06
Bydliště: irgendwo in Westböhmen

Re: G11/12 vs G70

#30 Příspěvek od martin440 Člen Klubu »

Itchythefirst píše: Naprosto nic nerikajici hodnota. Bez udaneho napeti, ktere se navic v case meni, nerika o kapacite clanku zhola nic.
no já tedy nevím, že by to byla nicneříkající hodnota, navíc napětí sem uvedl ...si při fyzice asi chyběl ne ? :mrgreen: budu odebírat 12W při 12Vhodinu, což je 1A =1Ah přece ...zkus mi to vyvrátit, a samozřejmě že reálně využitelných je u mých 450Ah cca 60% možná míň , spíš ale víc podle odběru a následnýho nabíjení.... ;) ale třeba sem tupej já :mrgreen:
auto nemůže za vola, kterej v něm sedí, keci sou zadara, whisky stojí prachy..... :wink: :wink: :wink:
Uživatelský avatar
Itchythefirst
Registrovaný
Příspěvky: 912
Registrován: pon 14.08.2017 07:58

Re: G11/12 vs G70

#31 Příspěvek od Itchythefirst »

Pajk85 píše:Itchy a máš radši hořčík nebo magnésko? :D
Hořčík! 8-) :D
martin440 píše:no já tedy nevím, že by to byla nicneříkající hodnota
Ano, bez napeti, ci prubehu napeti pri vybijeni, to je uplne zbytecne cislo :-) Mam dve nahodne baterky, jednu o "kapacite" 10Ah, druhou o "kapacite" 1000Ah. Ma plne nabita druha baterka dost energie na nabiti prvni? Ma nejaka baterie vetsi kapacitu? Tohle nejde rozhodout bez znalosti skutecne kapacity baterie ci prubehu napeti pri nabijeni/vybijeni ;-)
martin440 píše:navíc napětí sem uvedl

Nikde jsem nikoho nezminoval, jen jsem upozornoval na problemy, pri mixovani jednotek ;-) Pak kdyz lidi porovnavaji, zacnou jim vychazet uplne jine vysledky.

martin440 píše:12W při 12Vhodinu, což je 1A =1Ah:
Ano, 1A po dobu jedne hodiny je 1Ah, tohle ja nijak nerozporuju ;-) Jen rikam, ze Ah bez evedeneho napeti clanku (coz neni tento tvuj priklad) je absolutne nicnerikajici cislo ;-)
Marda
Registrovaný
Příspěvky: 322
Registrován: ned 17.01.2010 01:00
Bydliště: Olomouc

Re: G11/12 vs G70

#32 Příspěvek od Marda »

to Itchythefirst:

Ale zase to nepřeháněj....

Tady nikdo neháže jednotkami sem a tam.
martin440 správně uvedl, že Ah je kapacita článku. To, že se bez jm. napětí nedá vyjádřit el. energie (Wh), potažmo teoreticky práce (J, cal) to je druhá věc.

Já si myslím, že si všichni rozumíme ;)

Super diskuse na téma G11/12 vs G70. Autor příspěvku nás asi zabije :-D
martin440 Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 1109
Registrován: čtv 24.12.2020 12:06
Bydliště: irgendwo in Westböhmen

Re: G11/12 vs G70

#33 Příspěvek od martin440 Člen Klubu »

Marda píše: Super diskuse na téma G11/12 vs G70. Autor příspěvku nás asi zabije :-D
snad ne, myslim, že tohle téma bude zajímat víc lidí
auto nemůže za vola, kterej v něm sedí, keci sou zadara, whisky stojí prachy..... :wink: :wink: :wink:
Uživatelský avatar
Don
Registrovaný
Příspěvky: 2043
Registrován: stř 24.06.2009 00:00
Bydliště: Brandýs nad Starou Plechovkou

Re: G11/12 vs G70

#34 Příspěvek od Don »

tak existuje i tlacitko "nove tema", i kdyz na nej nejsme zvykli a tlacime vsechno do jednoho tema
Uživatelský avatar
Hanz Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 6214
Registrován: úte 16.07.2002 00:00
Bydliště: 335i

Re: G11/12 vs G70

#35 Příspěvek od Hanz Člen Klubu »

A moderátoři si dál leští bambus…
“Ability is what you're capable of doing.”
Uživatelský avatar
fishmaker Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 3327
Registrován: sob 15.07.2006 00:00
Bydliště: kousek za Prahou

Re: G11/12 vs G70

#36 Příspěvek od fishmaker Moderátor »

Hanz > ok....tak ja to smazu jako OT...nebo to muzu presunout do POKECu, kam se nedostanou...tak ted babo raď
First EX : BMW e38 740i 6/1995
Second car : BMW e66 745Li 3/2002
Third EX : BMW f01 740i 3/2009
macher
Registrovaný
Příspěvky: 96
Registrován: úte 29.07.2008 00:00
Bydliště: Brno

Re: G11/12 vs G70

#37 Příspěvek od macher »

Marda píše:Super diskuse na téma G11/12 vs G70. Autor příspěvku nás asi zabije :-D
Domnívám se, že zrovna FVE s EV docela souvisí, takže nevidím důvod, proč by to nemělo tady být. Ale ta diskuze o jednotkách je již docela OT;-)

Jenom je docela smutné, že názorů hodně, ale když dojde na lámání chleba, tak reálně s EV snad nikdo nejezdí (dejme tomu 1000+ km a ne jedna jízda).
Snejk
Registrovaný
Příspěvky: 3118
Registrován: sob 17.06.2006 00:00
Kontaktovat uživatele:

Re: G11/12 vs G70

#38 Příspěvek od Snejk »

a me to treba nahodou docela zajima... pro me aktualni tema....
Snejk
Registrovaný
Příspěvky: 3118
Registrován: sob 17.06.2006 00:00
Kontaktovat uživatele:

Re: G11/12 vs G70

#39 Příspěvek od Snejk »

Marda píše: 12/2020: 306 kWh = 9,9kWh/den v průměru
6/2017: 2692 kWh = 89,7 kWh/den v průměru
to mi neprijde tak spatny... jestli to v prumeru da v prosinci 9kwh za den tak to je dost velka pomoc... me to sice topi v zime 25kwh denne ale mit k tomu 9kwh "ne za cenu trzni" neni spatny... nebo neni to uplnej provar... pres leto to asi chce nejakou i3 aby to clovek mel kam nacpat ale i tak to rozhodne pri dnesni cene fve s dotaci vychazi docela vpohode, to se zaplati... i kdyby mel jen odbourat celou letni spotrebu... a tim si usporit na zimu
Uživatelský avatar
Don
Registrovaný
Příspěvky: 2043
Registrován: stř 24.06.2009 00:00
Bydliště: Brandýs nad Starou Plechovkou

Re: G11/12 vs G70

#40 Příspěvek od Don »

a co treba to tema vydelit tady
Odpovědět