Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.
Z4 olej
Na typu motoru záleží dost, R6 je zcela vyvážená konstrukce i co se momentů druhého řádu týká a z toho plyne řada výhod--především minimální vibrace konstrukčního typu od nevyvážených momentů--zase
delší klika při vysokých otáčkách pruží s docela slušným kmitočtem..
T5eba V6 naproti tomu má výrazně kratší kliku a tím pádem daleko menší kmitání, no nemá z principu vyvážené momenty druhého řádu--v tomto uspořádání do úplně nejde. a oleje LL s redukovanou viskozitou jim moc nechutnaj.
Z toho plyne "olejová strategie" konstruktéra..
R6 většinou dobře snáší olej s redukovaným filmem --čili typický
LL-04 s HTHS menší než 3,3 ..ale to platí pro ustálený provoz
ve středním otáčkovém poli..
Ve vysokých otáčkách jde hlavně také o vrtání motoru..podčtvercové konstrukce většinou mají pístovou rychlost v horním poli okolo 18 a snáší s výhradou teda i ty vodičky jako je LL-04/vrtání cca 60-70-80 bávo R6 Mko, Alfa V6 busso/ ale dlouhé válce s vrtáním okolo 90 /Alfa T.S.2.0 R4, bávo 2.8 R6atd../
mají ve vysokých otáčkách okolo 6,5-7,5 tis pístovku přes 20, limitně i 22
a to už je oblast sportovně namáhané konstrukce, která je při provozu se zaseklou protézou na pravé noze v poloze podlaha opravdu citlivá
na BÁZI OLEJE..tyhle vysoké pístovky potřebují nutně ester olej bázi
s vysokou teplotní rezervou..HC není důvod dávat, snad jen z důvodu marketingové strategie..
Nakonec--vysokootáčkové systémy s metylalkoholovým krmením
dodneska používají i u 4T přimazávanou směs 1:100 ricínem nebo
syntetickým esterem..proč asi--no protože zatím nikdo nenašel nic, co by mazalo líp
Ta vyšší kinematická viskozita 10W-60 , která třeba R6 od báva nedělá úplně dobře je při OKRUHOVÝM provozu výrazně eliminována teplotou 110+,kdy klesá výrazně pod těch 23 který má ve 100stC..
Z toho plyne provozní strategie stran olejové lázně.., která musí kopírovat provozní režim.. LL--ustálený piánko..ester 5W-50,10W-40,10W-50 svižná jízda, Okruh 10W-60, DAKAR= 20W-60 Motul LeMans ,15W-60
no na okruhu nahradí určitě v pohodě i předražený Castrol TWS..a už z hlediska báze je o něčem úplně jiném..ale tohle jsou opravdu soutěžní emulze a ne náplň pro svižnou pouliční jízdu -i třeba na "kavárenský tuning styl a pozování" --to je úplná blbost .sám fakt, že to je ve vaně může být dobře ale taky úplně
špatně..
Při provozu brzda plyn , studeno je teda lepší 5W-50, ta má při 100stC
17 a vysokou teplotní rezervu pro provoz na pozemní komunikaci,
trhnout esterovej film u 5W-50 na normální silnici nejde..
Studená má kinematickou viskozitu 120--to není žádná hrůza
Ty 10W-60 se 170 už potřebujou opravdu ohřát..
15W-50 je studená v "hustotě vazelíny." --kinematická viskozita
je jak u tekutého mýdla--tohle je z hlediska báva okruhová náplň na kterou vyjede s teplotou pod 40stC na oleji s pedálem blízko podlahy jen
žadatel o GO..
Vibrace na R4 jsou z principu konstrukce samozřejmě vyšší, a pokud nemá vyvažovací hřídele na potlačení momentů /typicky třeba Lancia 2.0, Alfa 2.0 T.S./ tak od konstrukce se s redukovaným filmem oleje nepočítá a mazací cesty počítají s vyšší viskozitní třídou..takže paradoxně R4 přežije ránu pěstí v podobě 15W-50 daleko snáz než vychladlá R6..
Hodně taky záleží na "oběhanosti" čerpadla i třecích ploch--vylítanej motor a mizernej mazací tlak o vyšší viskozitní čísla ester typu báze
přímo škemraj..
..Motul závodní emulze jsou opravdu závodní a ne na rychlou jízdu
po silnici..tam je lepší jiná specifikace..
Aditivace sledující životnost agregátu je jiná, než aditivace
soutěžní..třeba i z hlediska ředění benzínem,aditivace na otěry atd atd..úhel pohledu při přípravě
emulze je diametrálně odlišný..není jeden dokonalý olej pro všechny způsoby provozu..
Většina opotřebení nastává při studeném oleji pod 70stC..když se k tomu přidá velká kinematická viskozita těchto emulzí za studena a reálný provoz po městě poskakováním, motor z toho
žádnou radost nemá..
Motuly ocení motor při teplotě oleje okolo 120stC nebo na ulici v emirátech..
s teplotou okolního vzduchu 50+
Očůrat visokou kinematickou viskozitu těchto emulzí jde --pouze použitím specifické aditivace, která vytvoří dodatečné rozhrani mezi olejem a mazaným kovem..pak se průtočné poměry výrazně změní ..
Interval výměny ěhle emulzí není nějakých 15 tis, ale pod 10tis,
osobně zvyklá z Alfy volím rozhodně 8tis... ester nepřetáčejte v žádném
případě ..nemá charakter LL a po 10tis už jsou otěrové částice znatelné
Ono ani Castrol TWS není nic dramaticky stabilního--z hlediska střihového poklesu viskozity..a teplota provozu je výrazně vyšší než provozu na esterové báze
delší klika při vysokých otáčkách pruží s docela slušným kmitočtem..
T5eba V6 naproti tomu má výrazně kratší kliku a tím pádem daleko menší kmitání, no nemá z principu vyvážené momenty druhého řádu--v tomto uspořádání do úplně nejde. a oleje LL s redukovanou viskozitou jim moc nechutnaj.
Z toho plyne "olejová strategie" konstruktéra..
R6 většinou dobře snáší olej s redukovaným filmem --čili typický
LL-04 s HTHS menší než 3,3 ..ale to platí pro ustálený provoz
ve středním otáčkovém poli..
Ve vysokých otáčkách jde hlavně také o vrtání motoru..podčtvercové konstrukce většinou mají pístovou rychlost v horním poli okolo 18 a snáší s výhradou teda i ty vodičky jako je LL-04/vrtání cca 60-70-80 bávo R6 Mko, Alfa V6 busso/ ale dlouhé válce s vrtáním okolo 90 /Alfa T.S.2.0 R4, bávo 2.8 R6atd../
mají ve vysokých otáčkách okolo 6,5-7,5 tis pístovku přes 20, limitně i 22
a to už je oblast sportovně namáhané konstrukce, která je při provozu se zaseklou protézou na pravé noze v poloze podlaha opravdu citlivá
na BÁZI OLEJE..tyhle vysoké pístovky potřebují nutně ester olej bázi
s vysokou teplotní rezervou..HC není důvod dávat, snad jen z důvodu marketingové strategie..
Nakonec--vysokootáčkové systémy s metylalkoholovým krmením
dodneska používají i u 4T přimazávanou směs 1:100 ricínem nebo
syntetickým esterem..proč asi--no protože zatím nikdo nenašel nic, co by mazalo líp

Ta vyšší kinematická viskozita 10W-60 , která třeba R6 od báva nedělá úplně dobře je při OKRUHOVÝM provozu výrazně eliminována teplotou 110+,kdy klesá výrazně pod těch 23 který má ve 100stC..
Z toho plyne provozní strategie stran olejové lázně.., která musí kopírovat provozní režim.. LL--ustálený piánko..ester 5W-50,10W-40,10W-50 svižná jízda, Okruh 10W-60, DAKAR= 20W-60 Motul LeMans ,15W-60
no na okruhu nahradí určitě v pohodě i předražený Castrol TWS..a už z hlediska báze je o něčem úplně jiném..ale tohle jsou opravdu soutěžní emulze a ne náplň pro svižnou pouliční jízdu -i třeba na "kavárenský tuning styl a pozování" --to je úplná blbost .sám fakt, že to je ve vaně může být dobře ale taky úplně
špatně..
Při provozu brzda plyn , studeno je teda lepší 5W-50, ta má při 100stC
17 a vysokou teplotní rezervu pro provoz na pozemní komunikaci,
trhnout esterovej film u 5W-50 na normální silnici nejde..
Studená má kinematickou viskozitu 120--to není žádná hrůza
Ty 10W-60 se 170 už potřebujou opravdu ohřát..
15W-50 je studená v "hustotě vazelíny." --kinematická viskozita
je jak u tekutého mýdla--tohle je z hlediska báva okruhová náplň na kterou vyjede s teplotou pod 40stC na oleji s pedálem blízko podlahy jen
žadatel o GO..
Vibrace na R4 jsou z principu konstrukce samozřejmě vyšší, a pokud nemá vyvažovací hřídele na potlačení momentů /typicky třeba Lancia 2.0, Alfa 2.0 T.S./ tak od konstrukce se s redukovaným filmem oleje nepočítá a mazací cesty počítají s vyšší viskozitní třídou..takže paradoxně R4 přežije ránu pěstí v podobě 15W-50 daleko snáz než vychladlá R6..
Hodně taky záleží na "oběhanosti" čerpadla i třecích ploch--vylítanej motor a mizernej mazací tlak o vyšší viskozitní čísla ester typu báze
přímo škemraj..

..Motul závodní emulze jsou opravdu závodní a ne na rychlou jízdu
po silnici..tam je lepší jiná specifikace..
Aditivace sledující životnost agregátu je jiná, než aditivace
soutěžní..třeba i z hlediska ředění benzínem,aditivace na otěry atd atd..úhel pohledu při přípravě
emulze je diametrálně odlišný..není jeden dokonalý olej pro všechny způsoby provozu..
Většina opotřebení nastává při studeném oleji pod 70stC..když se k tomu přidá velká kinematická viskozita těchto emulzí za studena a reálný provoz po městě poskakováním, motor z toho
žádnou radost nemá..
Motuly ocení motor při teplotě oleje okolo 120stC nebo na ulici v emirátech..

Očůrat visokou kinematickou viskozitu těchto emulzí jde --pouze použitím specifické aditivace, která vytvoří dodatečné rozhrani mezi olejem a mazaným kovem..pak se průtočné poměry výrazně změní ..
Interval výměny ěhle emulzí není nějakých 15 tis, ale pod 10tis,
osobně zvyklá z Alfy volím rozhodně 8tis... ester nepřetáčejte v žádném
případě ..nemá charakter LL a po 10tis už jsou otěrové částice znatelné
Ono ani Castrol TWS není nic dramaticky stabilního--z hlediska střihového poklesu viskozity..a teplota provozu je výrazně vyšší než provozu na esterové báze
To ano, ale drtivá většina používá zetko na výletíčky, případně do běžnýho provozu na svižnější jízdu v rámci provozu v našich podmínkách i omezení rychlosti.
Předpokládám, že i občasných krátkých 200km/h se do tohodle rámce vejde, tak jako tu a tam krátkodobé protočení motoru na maximum.
Naše kabriolety podle mne nejsou moc vhodné na okruhy a i kdyby ano, asi se tam s ním ani neplánuju podívat.
Z toho plyne prvotní otázka od Angel - JAKÝ OLEJ? se dá doporučit za předpokladu zkrácení intervalu výměn? Raději konkrétně bez tý omáčky. Jako když mluvíš s laikem, kterého nezajímají až tak konkrétní parametry, protože jim nerozumí a ani rozumět nechce.
Nebo jaký používáš ty Zeto?
Předpokládám, že i občasných krátkých 200km/h se do tohodle rámce vejde, tak jako tu a tam krátkodobé protočení motoru na maximum.
Naše kabriolety podle mne nejsou moc vhodné na okruhy a i kdyby ano, asi se tam s ním ani neplánuju podívat.
Z toho plyne prvotní otázka od Angel - JAKÝ OLEJ? se dá doporučit za předpokladu zkrácení intervalu výměn? Raději konkrétně bez tý omáčky. Jako když mluvíš s laikem, kterého nezajímají až tak konkrétní parametry, protože jim nerozumí a ani rozumět nechce.
Nebo jaký používáš ty Zeto?
jaho píše:Asi s křížkem po funuse, ale přesto: já mám v Z4 origo BMW 5W-30, ten jsem i dolil (1 litr) po rozsvícení kontrolky. Dnes již mám i po výměně stejného oleje, který jsem si koupil sám (za cca 1700Kč) a práce i s filtrem mě stála 600Kč. Takže komplet olej servis za 2.300,--Kč...myslím že dost dobrá cena. Samozřejmě že mimo BMW servis, tam chtěli jen za práci 1500,--Kč
Čau, jen pro info, kolik ti tam vlezlo l ?
xyron píše:to ROB
zdar, ja nemam 3 litr, ten bude mit mozna vic, ale do 2,5i mi vlezlo kolem 7 litranku...
čus, ty jo kvalitně... dozvěděli jste se teda nakonec co tam nejlépe dát, moc moudrý nejsem jak jsem to tady pročetl....0-30málo jeto jasný, pokud to má ale najeto kolem 80tis. a sem tam to proženeš, tak ta 5-40 nebo něco lepšího? Šetřit na tom nijak nechci... Co jsi tam nakonec dal ty, od jakého výrobce? Dík
-
- Registrovaný
- Příspěvky: 105
- Registrován: čtv 22.02.2007 01:00
- Bydliště: Liberec / Praha
Myslím, že se tu z výměny oleje dělá příliš věda a alchymie...oleje stejné specifikace jsou + - stejné, záleží na osobních preferencích. Nejlepší podle mého názoru je nalít olej podle doporučení BMW pro konkrétní motor.
užitečná osvěta:
http://oleje.cz/index.php?left=main&pag ... _komentare
užitečná osvěta:
http://oleje.cz/index.php?left=main&pag ... _komentare
No právě..
Čili-když uvážíme, že třeba od/ u bávařů oblíbené /značky Castrol
pouze TWS 10W 60 je opravdu PAO/čili IV skupina bází/+ ester/snad/ technologie a zbytek jsou předražený HC oleje,/čili upravený minerální frakce hydrokrakováním/ vyplatí se v tom trochu pohrabat..
Strategie mazání se odvíjí od zátěže..teda myšleno reálný zátěže..
Opravdu zátěžový provoz potřebuje ester technologii a rozumný intervaly
výměny...u piánka provozu je to skoro šumák..
No zjednodušeně řečeno, jestliže pod palbou je teplota oleje 120stC
na TWS a na medovině Motul 20W-60, která by snesla zátěžový provoz i v emirátech o 15stC nižší, mazat to bude u Motulu asi jinak..
Teplotní rezerva HC olejů 5W-30 , 5W-40 není žádná sláva..
a připálit na nich při svižným provozu bávo není zas tak velký umění..
Černý může r/při svým přístupu/ radit možná s výměnou oleje do HTP
/Ačkoli ani tam to není tak jednoznačný--většina uživatelů toho zázraku to točí přes 4tis a olejovej okruh se vtipně ohřívá o výfukový vedení..
Tak ani u HTP není na léto v Itálii od věci olej 5W-50.., což je obecný doporučení praktiků, nikoli moje...
Tlak na LL provoz vychází z jiných než mazivostních kriterií
jde jednoznačně o EMISE a SPOTŘEBU
Tohle tvrdí dokonce i Ing.Černý z VŠCHT.
Čili-když uvážíme, že třeba od/ u bávařů oblíbené /značky Castrol
pouze TWS 10W 60 je opravdu PAO/čili IV skupina bází/+ ester/snad/ technologie a zbytek jsou předražený HC oleje,/čili upravený minerální frakce hydrokrakováním/ vyplatí se v tom trochu pohrabat..
Strategie mazání se odvíjí od zátěže..teda myšleno reálný zátěže..
Opravdu zátěžový provoz potřebuje ester technologii a rozumný intervaly
výměny...u piánka provozu je to skoro šumák..
No zjednodušeně řečeno, jestliže pod palbou je teplota oleje 120stC
na TWS a na medovině Motul 20W-60, která by snesla zátěžový provoz i v emirátech o 15stC nižší, mazat to bude u Motulu asi jinak..
Teplotní rezerva HC olejů 5W-30 , 5W-40 není žádná sláva..
a připálit na nich při svižným provozu bávo není zas tak velký umění..
Černý může r/při svým přístupu/ radit možná s výměnou oleje do HTP
/Ačkoli ani tam to není tak jednoznačný--většina uživatelů toho zázraku to točí přes 4tis a olejovej okruh se vtipně ohřívá o výfukový vedení..
Tak ani u HTP není na léto v Itálii od věci olej 5W-50.., což je obecný doporučení praktiků, nikoli moje...
Tlak na LL provoz vychází z jiných než mazivostních kriterií
jde jednoznačně o EMISE a SPOTŘEBU
Tohle tvrdí dokonce i Ing.Černý z VŠCHT.
-
- Registrovaný
- Příspěvky: 105
- Registrován: čtv 22.02.2007 01:00
- Bydliště: Liberec / Praha
"Teplotní rezerva HC olejů 5W-30 , 5W-40 není žádná sláva..
a připálit na nich při svižným provozu bávo není zas tak velký umění.. "
Připálit "bávo", hmm. A čemu říkáš svižný provoz? To píšeš na základě nějaké reálné zkušenosti s připálením?
Jedna věc je něco plácnout na fóru, druhá pak tvrzení něčím doložit. Jaká je teplotní rezerva? Jaký je průběh teplotního namáhání a poškození vlastností oleje až do stavu "připálení báva"?
a připálit na nich při svižným provozu bávo není zas tak velký umění.. "
Připálit "bávo", hmm. A čemu říkáš svižný provoz? To píšeš na základě nějaké reálné zkušenosti s připálením?

Jedna věc je něco plácnout na fóru, druhá pak tvrzení něčím doložit. Jaká je teplotní rezerva? Jaký je průběh teplotního namáhání a poškození vlastností oleje až do stavu "připálení báva"?