Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.
Ethanol E85
Včera mi brácha nahrál do jednotky upravený mapy. Je upravený vstřikování o 20%. Momentálně mám v autě 3/4 nádrže E85, zbytek benál. To jen z důvodu testování, kdyby ty vstřiky byly potřeba ještě upravit, abych se to dozvěděl dřív, než by byl třeba problém. Kontrolka engine nesvítí, čili lamda je spokojená. Je vidět, že tudy cesta rozhodně vede. Chápu, že každej bude radši vnucovat přídavnou jednotku za 10, přesto že by se dala postavit údajně do trojky.
Motor by s takhle upravenejma mapama měl jezdit nárazově bez problému i na čistej benál, ale nevím jestli to budu ještě někdy zkoušet
Pokud bych jel někam dál, do zahraničí, tak bych tu jednotku radši přeflashnu, trvá to 2 minuty
Motor by s takhle upravenejma mapama měl jezdit nárazově bez problému i na čistej benál, ale nevím jestli to budu ještě někdy zkoušet

Pokud bych jel někam dál, do zahraničí, tak bych tu jednotku radši přeflashnu, trvá to 2 minuty

doxa: Gratuluju. Jednotky na E85 jsou sice dobrý business a jejich ceny jsou jedna velká španělská vesnice.. ale jedno se jim upřít nedá.
- V případě startu umí obohatit o 100%, takže nastartuješ bez problému i v zimě
- obohacují ne o pevné procento, ale podle spalované směsi. Tudíž žádné starosti s tím, jestli dojedu k další E85 benzínce, což třeba v západočeském kraji docela aktuální je...
A flashovat si jednotku.. to jako flashmeterem, nebo jak? Sry, tohle není moc user-friendly
- V případě startu umí obohatit o 100%, takže nastartuješ bez problému i v zimě
- obohacují ne o pevné procento, ale podle spalované směsi. Tudíž žádné starosti s tím, jestli dojedu k další E85 benzínce, což třeba v západočeském kraji docela aktuální je...
A flashovat si jednotku.. to jako flashmeterem, nebo jak? Sry, tohle není moc user-friendly

Poldav6:
Co to bude dělat v zimě nevím, nemám vyzkoušený, když tak budu brát trochu benálu a nebo brácha najde i mapu obohacení směsi po startu.
Co se týká toho přizpůsobení se palivu, to umí i původní jedotka, akorát není připravená na rozsah pro E85. Momentálně je nastavená, aby vstřikovala o 20% víc. Měla by bejt nastavená o 40%, přesto zkousla v pohodě ten poměr, co momentálně v nádrži mám. Uvidím, co se bude dít, až budu mít jen čistej líh, kdyžtak se na těch vstřikách ještě trochu přidá. V každým případě pojede primárně na E85, mix E85/benál a nouzově i na benál. Bohatá směs narozdíl od chudý problém není.
Pumpu s E85 mám po cestě z práce, takže mě to nijak netrápí.
A to přeflashnutí je fakt brnkačka: OBD2-USB adapter, notes, soft a 2 minuty času.
Četl jsem tady tvoje anabáze o přestavbě za 20 litrů a následnejch pokusech míchaní různejch poměrů... proti tomu mi přijde tohle jako luxusní řešení
p.s. Mimochodem ty upravený mapy, co tam mám, jsou od nějakýho profi tunera a s úpravou vstřiků na E85 mi to podle prvního měření žere stejně jako na benál
Co to bude dělat v zimě nevím, nemám vyzkoušený, když tak budu brát trochu benálu a nebo brácha najde i mapu obohacení směsi po startu.
Co se týká toho přizpůsobení se palivu, to umí i původní jedotka, akorát není připravená na rozsah pro E85. Momentálně je nastavená, aby vstřikovala o 20% víc. Měla by bejt nastavená o 40%, přesto zkousla v pohodě ten poměr, co momentálně v nádrži mám. Uvidím, co se bude dít, až budu mít jen čistej líh, kdyžtak se na těch vstřikách ještě trochu přidá. V každým případě pojede primárně na E85, mix E85/benál a nouzově i na benál. Bohatá směs narozdíl od chudý problém není.
Pumpu s E85 mám po cestě z práce, takže mě to nijak netrápí.
A to přeflashnutí je fakt brnkačka: OBD2-USB adapter, notes, soft a 2 minuty času.
Četl jsem tady tvoje anabáze o přestavbě za 20 litrů a následnejch pokusech míchaní různejch poměrů... proti tomu mi přijde tohle jako luxusní řešení

p.s. Mimochodem ty upravený mapy, co tam mám, jsou od nějakýho profi tunera a s úpravou vstřiků na E85 mi to podle prvního měření žere stejně jako na benál

Doxa: ty E85 jednotky v automatickém režimu také přidávají 20%. Zbylých 20% snad přidají lambda sondy.. Snad.
Podle mého laického názoru, dokud ti nesvítí kontrolka motoru (chudá/bohatá směs), je vše v pořádku. A jestli jsi tedy vybavený na nahrávání nových map.. Asi to bude ok, navíc pokud máš individuálně udělané mapy...
Mně to možná nefungovalo i kvůli ko lambdám.. Teď těžko soudit.
Každopádně na bohatou směs jsem asi jezdil chvíli taky a snad to i po nastartování mělo tendenci chcipnout.. Každopádně by se asi rozsvítila kontrolka. Uvidíš
Podle mého laického názoru, dokud ti nesvítí kontrolka motoru (chudá/bohatá směs), je vše v pořádku. A jestli jsi tedy vybavený na nahrávání nových map.. Asi to bude ok, navíc pokud máš individuálně udělané mapy...
Mně to možná nefungovalo i kvůli ko lambdám.. Teď těžko soudit.
Každopádně na bohatou směs jsem asi jezdil chvíli taky a snad to i po nastartování mělo tendenci chcipnout.. Každopádně by se asi rozsvítila kontrolka. Uvidíš

Zdravíčko pánové,
tož narazil jsem na tento thread čirou náhodou a docela mě zaráží, proč se nikdo odtud nepokoušel udělat nejěkou studii. Já sám jsem měl 330Ci a teď 325Ci a pokaždé jsem E85 v určité mixáži vyzkoušel. Následně jsem se i díval na různé kity na eBayi.. ale pokaždé se snažím ze všeho vytáhnout maximum informací, než si něco koupím a proto jsem si udělal studii vlastní.
Co se týče energetického hlediska a samotného obsahu energie v E85, tak vás moc nepotěším.. moc pěkná čísla to nejsou. Ale prvně začnu tím, proč E85 ne a potom proč E85 ano :)
Takže prvně ty velké nevýhody:
Výhřevnost benzínu je přibližně 45,3 MJ/kg a výhřevnost samotného ethanolu činí asi 26,9 MJ/kg .. což nezní nijak moc dobře (je to vlastně obsah energie v palivu). Ale samozřejmě tu hrajou roli další aspoekty a to je třeba hustota paliva. Hustota naturalu je přibližně 750 g/ l a ethanolu 789 g/l ... z čehož se dá vypočítat lehce výhřevnost (energie) na jeden litr.
V případě naturalu to vychází asi na 33,98 MJ na litr.
V případě ethanolu se bavíme o čísle 21, 22 MJ na litr - Takže se bavíme asi o dvou třetinách energie naturalu. V případě E85 máme 85 % ethanolu a 15 % benzínu a jeho celková výhřevnost na jeden litr se rovná asi 23,134 MJ (oproti 33,98 MJ jednoho litru čistého naturalu).
Z čehož nám vychází, že z energetického hlediska E85 je jeden litr asi 68 % jako litr naturalu.
Takže kdyby mělo E85 všechny ostatní vlastnosti stejné jako BA95, tak by vždycky měl vůz žrát o 32 % více než když pojede na čistý natural.
Naštěstí jsou tu výhody ethanolu, které by měly napomáhat úsporám.. bohužel jen za určitých podmínek. Už tady bylo zmíněno, že na provoz E85 potřebujete prodloužit délku vstřiku (ale pouze z toho důvodu, že ethanol hoří pomaleji a chladněji). Podíl vzduchu na E85 výrazně menší než u Natural 95 (což znamená, že doporučení propustnějších filtrů je nesmysl, protože motor na spálení E85 nepotřebuje tolik vzduchu jako na natural).
Nemalou roli také hraje výparné teplo E85, která je asi 2,5x vyšší než u benzinu. Což zapřičiňuje to, že ethanol lépe ochlazuje spalovací prostor válce, zvyšuje účinnost spalování a šetří motor.
Velkou roli hraje samozřejmě oktanové číslo. U samotného ethanolu je to asi 106 oktanů => E85 je tedy asi 104,4 oktanů. Díky tak vysokému oktanovému číslu se dá zvýšit účinnost motoru. Už neupravený motor na E85 má o něco vyšší účinnost (už díky vyššímu výparnému teplu a okt. číslu). Nicméně osobně si myslím, že samotné prodloužení vstřiku pro zlepšení účinnosti nestačí. Jde samozřejmě o lambda sondy, které budou schopny pracovat s jinými hodnotami.
Ideální motor, který pojede na E85 nejlépe je s vysokým kompresním poměrem. Pokud máte kompresní poměr aspoň 10,5:1, tak by se dalo mluvit o tom, že motor dokáže využít výhody E85. Aby se využily výhody naplno a zvýšila se účinnost maximálně, tak se bavíme o kompresním poměru přibližně 14 - 15:1 (což je už skoro dieselové
). Takto upravený zážehový motor již však není schopen jezdit na benzín, ale pouze na E85, protože by klepal (benzín by se vznítil dříve než by ho zapálila svíčka). Ale na druhou stranu bychomo dostali vysoce efektivní a na svůj zdvihový objem výkonný motor jezdící pouze na (teď) levný E85.
tož narazil jsem na tento thread čirou náhodou a docela mě zaráží, proč se nikdo odtud nepokoušel udělat nejěkou studii. Já sám jsem měl 330Ci a teď 325Ci a pokaždé jsem E85 v určité mixáži vyzkoušel. Následně jsem se i díval na různé kity na eBayi.. ale pokaždé se snažím ze všeho vytáhnout maximum informací, než si něco koupím a proto jsem si udělal studii vlastní.
Co se týče energetického hlediska a samotného obsahu energie v E85, tak vás moc nepotěším.. moc pěkná čísla to nejsou. Ale prvně začnu tím, proč E85 ne a potom proč E85 ano :)
Takže prvně ty velké nevýhody:
Výhřevnost benzínu je přibližně 45,3 MJ/kg a výhřevnost samotného ethanolu činí asi 26,9 MJ/kg .. což nezní nijak moc dobře (je to vlastně obsah energie v palivu). Ale samozřejmě tu hrajou roli další aspoekty a to je třeba hustota paliva. Hustota naturalu je přibližně 750 g/ l a ethanolu 789 g/l ... z čehož se dá vypočítat lehce výhřevnost (energie) na jeden litr.
V případě naturalu to vychází asi na 33,98 MJ na litr.
V případě ethanolu se bavíme o čísle 21, 22 MJ na litr - Takže se bavíme asi o dvou třetinách energie naturalu. V případě E85 máme 85 % ethanolu a 15 % benzínu a jeho celková výhřevnost na jeden litr se rovná asi 23,134 MJ (oproti 33,98 MJ jednoho litru čistého naturalu).
Z čehož nám vychází, že z energetického hlediska E85 je jeden litr asi 68 % jako litr naturalu.
Takže kdyby mělo E85 všechny ostatní vlastnosti stejné jako BA95, tak by vždycky měl vůz žrát o 32 % více než když pojede na čistý natural.
Naštěstí jsou tu výhody ethanolu, které by měly napomáhat úsporám.. bohužel jen za určitých podmínek. Už tady bylo zmíněno, že na provoz E85 potřebujete prodloužit délku vstřiku (ale pouze z toho důvodu, že ethanol hoří pomaleji a chladněji). Podíl vzduchu na E85 výrazně menší než u Natural 95 (což znamená, že doporučení propustnějších filtrů je nesmysl, protože motor na spálení E85 nepotřebuje tolik vzduchu jako na natural).
Nemalou roli také hraje výparné teplo E85, která je asi 2,5x vyšší než u benzinu. Což zapřičiňuje to, že ethanol lépe ochlazuje spalovací prostor válce, zvyšuje účinnost spalování a šetří motor.
Velkou roli hraje samozřejmě oktanové číslo. U samotného ethanolu je to asi 106 oktanů => E85 je tedy asi 104,4 oktanů. Díky tak vysokému oktanovému číslu se dá zvýšit účinnost motoru. Už neupravený motor na E85 má o něco vyšší účinnost (už díky vyššímu výparnému teplu a okt. číslu). Nicméně osobně si myslím, že samotné prodloužení vstřiku pro zlepšení účinnosti nestačí. Jde samozřejmě o lambda sondy, které budou schopny pracovat s jinými hodnotami.
Ideální motor, který pojede na E85 nejlépe je s vysokým kompresním poměrem. Pokud máte kompresní poměr aspoň 10,5:1, tak by se dalo mluvit o tom, že motor dokáže využít výhody E85. Aby se využily výhody naplno a zvýšila se účinnost maximálně, tak se bavíme o kompresním poměru přibližně 14 - 15:1 (což je už skoro dieselové

Poldav6: Pokud přidávaj taky jen 20%, tak by to mělo být takhle ok. Nevím jak je to s jednotkou kterou mám, ale co má brácha v Saabu, tak ta si umí upravovat vstřiky +/- 25%.
Jinak dneska jsem přilil dalších 20l E85, čili mám momentálně v nádrži 55l lihu a už jen 8l benzínu. Kontrolka pořád ok.
mentuli: S tím kompresní poměrem jsi mě docela navrtal...že bych si nechal zbrousit palici?

Jinak dneska jsem přilil dalších 20l E85, čili mám momentálně v nádrži 55l lihu a už jen 8l benzínu. Kontrolka pořád ok.
mentuli: S tím kompresní poměrem jsi mě docela navrtal...že bych si nechal zbrousit palici?


Potom, co jsem dosel k temto cislum jsem navrtany taky
Ale chtelo by to sehnat jeste jednu palici na motor, ktera by se zbrousila a pripadne vyzkousela.. pokud ale chceme jit uplne do extremu, tak by bylo fajn pouzit pisty s vyboulenou horni plochou.. to zvysi kompresi tez rapidne.. ale jak jsem rikal.. pokud jdeme takhle do extremu, tak obyc benzin uz motoru zustane zapovezen 


takže teoreticky.. M42... když mam nově okroužkovaný písty.. nové to nižší těšnění pod hlavou.. hlavu po kompletním g.o... předpokládám že bych mel mít tlaky jak nový motor. kolik má origo tlaky nový M42?? Jinak ted jezdím na směs 2:1 ve prospěch E85 a auto si mlaská dobře. jen nevím spotřebu, tu zjistím až po delším ježdění.
-
- Registrovaný
- Příspěvky: 11
- Registrován: čtv 22.03.2012 01:00
- Bydliště: Příbram
- Kontaktovat uživatele:
doxa píše:Poldav6: Pokud přidávaj taky jen 20%, tak by to mělo být takhle ok. Nevím jak je to s jednotkou kterou mám, ale co má brácha v Saabu, tak ta si umí upravovat vstřiky +/- 25%.
Jinak dneska jsem přilil dalších 20l E85, čili mám momentálně v nádrži 55l lihu a už jen 8l benzínu. Kontrolka pořád ok.
mentuli: S tím kompresní poměrem jsi mě docela navrtal...že bych si nechal zbrousit palici?![]()
Možná by nebylo u tebe od věci dát taky větší vstřiky. Může se stát, že ve vysokých otáčkách, kdy je potřeba E85 opravdu hodně, nemusí ten vstřik stíhat. Nebo může ještě stíhat, ale už nemusí správně rozprašovat palivo...
doxa píše:Tak ne že bych chtěl potvrzovat, že ethanol má neblahý účinky na palivový čerpadlo, ale po 5-ti nádržích mi klekloMožná, že už nebylo v kondici a líh mu do toho hrobu jen pomohl. Nevím v kolika najetejch km je normální, že klekne čerpadlo pokud se jezdí jen na benál. Mám najeto necelejch 200tis...
čerpadlo je spotřebák. Já jsem měnil už dvě behem 100tis km

stojí to pár drobáků ale i tak to naštve. Navíc pokud jsi tam měl již měněné tak nevydrží tolik co originál čerpadlo to ale stojí ranec tak to tam nikdo nedává a kupuje z druhovýroby...
mě po asi cca 3nádržích ethanolu s benzínem (70x30) se hlodl plovák v nádrži a zaneslo se čerpadlo bordelem. Naštěstí se to dalo vyčistit a zprovoznit jezdím. Spíš myslím, že to má neblahej účinek nato, že ten ethanol rozpouští usazenej bordel v nádrži, tím pádem se některý části, jako čerpadlo, seknou.
Jinak čerpadlo do nádrže stojí okolo 3tisíc, to bych neřek, že je levná oprava!
Jinak čerpadlo do nádrže stojí okolo 3tisíc, to bych neřek, že je levná oprava!
LUKAJDA píše:mě po asi cca 3nádržích ethanolu s benzínem (70x30) se hlodl plovák v nádrži a zaneslo se čerpadlo bordelem. Naštěstí se to dalo vyčistit a zprovoznit jezdím. Spíš myslím, že to má neblahej účinek nato, že ten ethanol rozpouští usazenej bordel v nádrži, tím pádem se některý části, jako čerpadlo, seknou.
Jinak čerpadlo do nádrže stojí okolo 3tisíc, to bych neřek, že je levná oprava!
Když kupuješ v servisech a nevemeš to samé co prodávají na trhách s dílama cca 800-1000kč třeba Aukro.cz a podobně měl jsem jedno a vydrželo cca 80tis a ted jsem měnil další ale bylo to asi zbytečně protože mi zamrzla voda v nádrži v zimě a defakto mi fungují obě a mohu ho klidně nechat za 4kila je funkční a v pořádku ...
Jsme netušili že vemu benzín na SHELLCE a on má z poloviny vodu která zamrzla během 2hodin co jsem to dal do nádrže -20.
Pokud si myslíš že prodejci autodílu v ČR ti dávají něco extra tak tě proberu do reality ...hromada věcí je z polska nákupky za pakatel ...prodej za ty 3-7tisic jak píšeš ...tak se dělá bussines.
mohl bych dát několik příkladů ...

pokud chceš origo připrav si ranec....
tímto chci opravit moji mýlku že jsem měl vadné dvě ...ano měnil jsem ale čerpadlo jsem neměl vadné.
Takže čerpadlo funguje dobře i když stojí litr jsem spokojenej.
Bral jsem taky jednu nádrž ethanolu 20litru a 20litru benzínu nevšiml jsem si změny ...možná pocit že jede klidněji motor.
-
- Registrovaný
- Příspěvky: 11
- Registrován: čtv 22.03.2012 01:00
- Bydliště: Příbram
- Kontaktovat uživatele:
Taky si myslím, že ty defekty čerpadel nejsou ani tak vlivem lihu jako toho, že to rozpustí a uvolní kdejakou srajdu a ta pak dělá binec. Z toho pak vznikají ty bludy, že to ničí čerpadla, vstřiky a další bláboly.
Na své E34 M50B20 mám najeto nějaký ten tisíc na E85.
Spotřeba: cca 12,5-13l/100 km. Přepočteno na cenu benzínu jsem někde kolem 8,5l-9l/100l. Styl jízdy normální svižnější, žádná couračka, občas nějakej ten výjezd a akcelerace. Město taky jezdím a máme tu celkem členitou krajinu, občas jedu i naloženej. Kola mám BBS 16ky a gumy jsem dostal k tomu nějaký Goodride 225/55, takže valivý odpor velký.
Vzhledem k okolnostem tedy spotřeba a náklady dobré.
Výkon: Maximální výkon těžko říct, na mém testovacím kopci jedu rychleji asi o 4km/h (je celkem prudký). Co s jistotou ale mohu říci, že je lepší je reakce na plyn. Polechtáš a hned akceleruje. Určitě se zvýšil točivý moment. Když se člověk naučí ten krouťák využívat, je spotřeba dobrá. Udržujete otáčky a jedete furt pryč. ROZHODNĚ TO NEJEDE HŮŘE, NEŽ NA NATURAL.
Úpravy: Místo krabiček za astronomické částky jsem udělal pro E85 tyto úpravy:
větší vstřiky z 2,5l (zelené), jednotka umí zvyšovat dávky paliva dle lambdy, takže abych měl jistotu, že bude rozsah dostatečný a vstřiky budou stíhat
svíčky Bosch Platinum LPG (na ně mám najetu jednu nádrž a po vyndání byly absolutně čisté)
investice do úprav: 2500kč - 1500 kč svíčky, 1000 kč vstřiky
VÝHODY
lehce vyšší točivý moment
reakce na plynový pedál
relativně příznivé náklady i přes vyšší spotřebu
NEVÝHODY
starty (ano, hůře to startuje při nižších teplotách), je lepší to nechat pak chvíli bublat na volnoběh a jít si v klidu otevřít vrata, vyjet a zavřít a jede to v cajku
Tolik mé zkušenosti s E85. V plánu mám ještě si upravit palivovou mapu a mapu předstihu.
Na své E34 M50B20 mám najeto nějaký ten tisíc na E85.
Spotřeba: cca 12,5-13l/100 km. Přepočteno na cenu benzínu jsem někde kolem 8,5l-9l/100l. Styl jízdy normální svižnější, žádná couračka, občas nějakej ten výjezd a akcelerace. Město taky jezdím a máme tu celkem členitou krajinu, občas jedu i naloženej. Kola mám BBS 16ky a gumy jsem dostal k tomu nějaký Goodride 225/55, takže valivý odpor velký.


Výkon: Maximální výkon těžko říct, na mém testovacím kopci jedu rychleji asi o 4km/h (je celkem prudký). Co s jistotou ale mohu říci, že je lepší je reakce na plyn. Polechtáš a hned akceleruje. Určitě se zvýšil točivý moment. Když se člověk naučí ten krouťák využívat, je spotřeba dobrá. Udržujete otáčky a jedete furt pryč. ROZHODNĚ TO NEJEDE HŮŘE, NEŽ NA NATURAL.
Úpravy: Místo krabiček za astronomické částky jsem udělal pro E85 tyto úpravy:
větší vstřiky z 2,5l (zelené), jednotka umí zvyšovat dávky paliva dle lambdy, takže abych měl jistotu, že bude rozsah dostatečný a vstřiky budou stíhat
svíčky Bosch Platinum LPG (na ně mám najetu jednu nádrž a po vyndání byly absolutně čisté)
investice do úprav: 2500kč - 1500 kč svíčky, 1000 kč vstřiky
VÝHODY
lehce vyšší točivý moment
reakce na plynový pedál
relativně příznivé náklady i přes vyšší spotřebu
NEVÝHODY
starty (ano, hůře to startuje při nižších teplotách), je lepší to nechat pak chvíli bublat na volnoběh a jít si v klidu otevřít vrata, vyjet a zavřít a jede to v cajku
Tolik mé zkušenosti s E85. V plánu mám ještě si upravit palivovou mapu a mapu předstihu.
Už sem se tu vyjadřoval že jezdím v pomeru 2:1 ve prospech ethanolu. motor M42 bez žádných uprav. Jak sem psal chod nebo výkon motoru se určitě nezhoršili. Jen ted po delší době ježdění a spočtení spotřeby sem byl nemile překvapen. Spotřeba tak o dva litry vyšší. Takže finančně se dá říct že skoro žádná uspora.
kourk píše:Už sem se tu vyjadřoval že jezdím v pomeru 2:1 ve prospech ethanolu. motor M42 bez žádných uprav. Jak sem psal chod nebo výkon motoru se určitě nezhoršili. Jen ted po delší době ježdění a spočtení spotřeby sem byl nemile překvapen. Spotřeba tak o dva litry vyšší. Takže finančně se dá říct že skoro žádná uspora.
Zkus dát 1:1 benzín:ethanol a uvidíš jaká bude spotřeba.
I tak tě vyjde palivo na cca 31kč a to stojí za to pokud to bude brát potom jen o pul litru více, začne to být výhodné.
OT:
Pro mě zatim vede LPG tam to vychází na cca 2kč/km

A pokud to jde tak kolo tím uspořím nejvíc a udržuji si dobrou fyzičku


Co jsem takhle sondoval po forech i známých nebo i servisácích všichni tvrdí a i se už někteří přesvědčily to čerpadlo opravdu brzy po přestavbě odnese, prej není stavěný na tohle složení a prostě se zadře, jestli přímo bordelem z nádrže nevím, každopádně i nový čerpadlo pak v E85 nevydrží to co v benzínu, prej snad skoro o polovinu a kor když je to druhovýroba!
Tohle mě od toho zatím odrazuje pač vím že moje by určitě odešlo do týdne...
!
Jinak to chce taky mít 100% lambdy protože si ta jednotka bere info hlavně z nich, takže např u mě by čerpadlo cca 3500kč, lambdy 2x4800kč, jednotka+práce cca 9000kč, to už to vyjde skoro stejně na plyn a ten je jistější a hlavně se víc ušetří.....
Tohle mě od toho zatím odrazuje pač vím že moje by určitě odešlo do týdne...

Jinak to chce taky mít 100% lambdy protože si ta jednotka bere info hlavně z nich, takže např u mě by čerpadlo cca 3500kč, lambdy 2x4800kč, jednotka+práce cca 9000kč, to už to vyjde skoro stejně na plyn a ten je jistější a hlavně se víc ušetří.....