Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.

Ethanol E85

Technické dotazy společné pro více řad nebo nezařaditelné do konkrétní sekce, vše ostatní bude smazáno.
Odpovědět
Zpráva
Autor
kourk
Registrovaný
Příspěvky: 499
Registrován: čtv 05.06.2008 00:00

#221 Příspěvek od kourk »

lambdy mam v pohode. normálně jezdim průměr 8, v zimě 8,5 benzinu. Prostě to chce toho ethanolu víc! U mě v poměru 2:1 pro ethanol spotřeba ted v létě přes 10!
HAMANN
Registrovaný
Příspěvky: 1689
Registrován: ned 07.10.2007 00:00

#222 Příspěvek od HAMANN »

Neříkám že mám lambdy v pr... ale když bych dělal přestavbu tyhle věci by asi byli v pořadí... :)
Jirous
Registrovaný
Příspěvky: 11
Registrován: čtv 22.03.2012 01:00
Bydliště: Příbram
Kontaktovat uživatele:

#223 Příspěvek od Jirous »

Po víkendu zkusím do auta nahrát upravené mapy pro E85 (lehce bohatší a zvýšený předstih), uvidíme co to udělá. 8O
General-Kocur
Registrovaný
Příspěvky: 203
Registrován: pon 24.03.2008 01:00
Bydliště: Frýdek-Místek

#224 Příspěvek od General-Kocur »

Prima článek o provozu na E85 z pera p. Vaculíka je v současném čísle (nesmějte se) Světa motorů. Doporučuju.

http://svetmotoru.auto.cz/article/80439 ... -na-repu-/
HAMANN
Registrovaný
Příspěvky: 1689
Registrován: ned 07.10.2007 00:00

#225 Příspěvek od HAMANN »

A kde je ten článek? Je tam jen nadpis, snad si v době internetu nemusím ten časopis koupit...?
Carroll
Registrovaný
Příspěvky: 1
Registrován: čtv 16.02.2012 01:00
Bydliště: Praha

#226 Příspěvek od Carroll »

HAMANN píše:A kde je ten článek? Je tam jen nadpis, snad si v době internetu nemusím ten časopis koupit...?

http://skoda-virt.cz/cz/clanky/z-tisku- ... hanol-e85/
General-Kocur
Registrovaný
Příspěvky: 203
Registrován: pon 24.03.2008 01:00
Bydliště: Frýdek-Místek

#227 Příspěvek od General-Kocur »

Tohle není přímo on, ale jeden ze starších článků.

:arrow: HAMANN : Samozřejmě, že je to jen odkaz. Nemyslím si, že 24kč je v dnešní době taková pálka :roll: . Já si ten časák koupil právě kvůli tomu jednomu článku...

Sorry za částečný OT.
kourk
Registrovaný
Příspěvky: 499
Registrován: čtv 05.06.2008 00:00

#228 Příspěvek od kourk »

Jirous píše:Po víkendu zkusím do auta nahrát upravené mapy pro E85 (lehce bohatší a zvýšený předstih), uvidíme co to udělá. 8O


Tak jak? A kde se dají sehnat takové mapy?
Jirous
Registrovaný
Příspěvky: 11
Registrován: čtv 22.03.2012 01:00
Bydliště: Příbram
Kontaktovat uživatele:

#229 Příspěvek od Jirous »

kourk píše:
Jirous píše:Po víkendu zkusím do auta nahrát upravené mapy pro E85 (lehce bohatší a zvýšený předstih), uvidíme co to udělá. 8O


Tak jak? A kde se dají sehnat takové mapy?


Ještě jsem se k tomu nedostal. Čipy se mi tu válí. Nahrál jsem si originální mapu a tu upravil.
HAMANN
Registrovaný
Příspěvky: 1689
Registrován: ned 07.10.2007 00:00

#230 Příspěvek od HAMANN »

Upravil podle tabulek nebo podle svého? Jinak zatím teda tu moc zkušeností s přestavbou není no...
Poldav6
Registrovaný
Příspěvky: 519
Registrován: čtv 16.10.2008 00:00

#231 Příspěvek od Poldav6 »

Mám teď v autě (e46 330xi) jednotku od Automedik. Zítra budu testovat, jestli nastartuju a jak to poběží.. Ale první dojmy jsou zatím moc dobré :-)
S etanolem experimentuju posledních asi 6000km, čerpadlo funguje.

Co jsem slyšel, tak ladit předstih a dávkování řídící jednotky dává smysl.. Ale pokud se to neudělá bez širokospektrální lambdy, může to dopadnout špatně :-)
Jirous
Registrovaný
Příspěvky: 11
Registrován: čtv 22.03.2012 01:00
Bydliště: Příbram
Kontaktovat uživatele:

#232 Příspěvek od Jirous »

Poldav6 píše:Mám teď v autě (e46 330xi) jednotku od Automedik. Zítra budu testovat, jestli nastartuju a jak to poběží.. Ale první dojmy jsou zatím moc dobré :-)
S etanolem experimentuju posledních asi 6000km, čerpadlo funguje.

Co jsem slyšel, tak ladit předstih a dávkování řídící jednotky dává smysl.. Ale pokud se to neudělá bez širokospektrální lambdy, může to dopadnout špatně :-)


Udělal jsem si mapu předstihu pro E85. V částečném zatížení to jde teď fakt PĚKNĚ za plynem a zvedl se krouťák. Vypadá to, že možná klesne v tomto režimu i spotřeba. V částečném zatížení jsem zvedl předstih o 2–4 stupně. V plném kotli mám o 6 stupňů víc oproti benzínu a možná je to moc, přemýšlím, že uberu. Nahoře to jede tak nějak stejně, ale je možný, že to je i tím počasím, přecijen je 30st.

Co se týče palivové mapy - nechal jsem ji přibližně stejnou. Originál se motá i pod AFR 14:1, v plném plynu lehce obohatil až k 13:1. E85 má sice 9,6:1 ale to je hodnota pro lambdu 1 a to je stejné jako 14,7:1 pro benzín., takže nemělo smysl nic moc měnit. Vlastně vycházím z originálních hodnot lambdy v autě, ale mám tam větší vstřiky z M50B25. Ten předstih udělal ale pozitivní změnu. 8)
Jirous
Registrovaný
Příspěvky: 11
Registrován: čtv 22.03.2012 01:00
Bydliště: Příbram
Kontaktovat uživatele:

#233 Příspěvek od Jirous »

HAMANN píše:Upravil podle tabulek nebo podle svého? Jinak zatím teda tu moc zkušeností s přestavbou není no...


Mapy jsem upravil podle svého, viz předchozí příspěvek. Hlavně však mapu předstihu. Palivovou mapu jsem nechal, jen ve vyšších otáčkách obohatil. Hlídá to lambda, aby toho teklo dost i při plné zátěži, jsou tam ty větší vstřiky z 2,5l.
John112
Registrovaný
Příspěvky: 1089
Registrován: pon 13.08.2007 00:00
Bydliště: ČR
Kontaktovat uživatele:

#234 Příspěvek od John112 »

Takže pánové, mám další poznatky. Nevím jak je to možné, že když jsem vše přepočítal, tak mi vyšlo, že se mi e85 nevyplatí. Zkoušel jsem poměry 2:1 ve prospěch e85, 1:1, a pak čistej natural 95. Mixy jsem vždy ředil s benzinem od Shell. Na 1:1 jsem ujel na 40 litrů 391 km. Na 40 litrů naturálu 490 km. Takže mi spotřeba stoupla o 2 litry. Když jsem vše přepočítal se stejnou cenou za natural, vychází mi čistej natural o 0,18 Kč na kilometr LÉPE.
Zároveň jsem se ptal technika na emisích, co na e85 říká a jaké má zkušenosti. Řikal, že k němu jezdí člověk, kterej bere 1:1, bez jakékoliv úpravy a bez problému.
Když jsem měl v nadrží 1:1 já, tak jsem měl skoro stejný hodnoty emisí jako minule (rozdíl jen v setinách).
Jirous
Registrovaný
Příspěvky: 11
Registrován: čtv 22.03.2012 01:00
Bydliště: Příbram
Kontaktovat uživatele:

#235 Příspěvek od Jirous »

John112 píše:Takže pánové, mám další poznatky. Nevím jak je to možné, že když jsem vše přepočítal, tak mi vyšlo, že se mi e85 nevyplatí. Zkoušel jsem poměry 2:1 ve prospěch e85, 1:1, a pak čistej natural 95. Mixy jsem vždy ředil s benzinem od Shell. Na 1:1 jsem ujel na 40 litrů 391 km. Na 40 litrů naturálu 490 km. Takže mi spotřeba stoupla o 2 litry. Když jsem vše přepočítal se stejnou cenou za natural, vychází mi čistej natural o 0,18 Kč na kilometr LÉPE.
Zároveň jsem se ptal technika na emisích, co na e85 říká a jaké má zkušenosti. Řikal, že k němu jezdí člověk, kterej bere 1:1, bez jakékoliv úpravy a bez problému.
Když jsem měl v nadrží 1:1 já, tak jsem měl skoro stejný hodnoty emisí jako minule (rozdíl jen v setinách).


Bez úprav a v poměru na to nemá moc cenu jezdit. Úspora tam není žádná a nárust výkonu taky ne. Mě teď klekla lambda, takže jsem se musel vrátit k benzínu. Měl jsem to chudý. Ale na druhou stranu - s upraveným čipem mi to jede celkem pěkně. :) Až koupím novou lambdu, dám E85 ještě šanci. Nepřisuzuji to palivu, ale vařil se jiný kat na výfuk a lambda nešla ven, možná se poškodila.
Poldav6
Registrovaný
Příspěvky: 519
Registrován: čtv 16.10.2008 00:00

#236 Příspěvek od Poldav6 »

Takže po dlouhé době přispívám opět do mlýna.

V E46 330xi se mi usídlila již třetí jednotka, tentokrát od společnosti Automedik. Instalaci prováděl servis, který s nimi úzce spolupracuje, je v pražských ďáblicích.

Jednotka se nastavuje přes USB, sami to ale (údajně) nezvládnete. Nastavuje se tam asi 8 parametrů.. Samotná jednotka stojí na R6 6.000, instalace je za 3.000, celkem tedy 9.000. V porovnání s konkurencí to je asi spíš střed nebo trošku níž.

Najeto už mám kolem 800km. Zajímavé je, že v servisu doporučují nejezdit na čistý E85, ale směs E70, což v létě znamená přidat cca 9l naturalu do 60l nádrže. V současné době přidávám 8l. Když jsem dal míň, rozsvítila se chudá směs. Ale např. obohacení mám nastavené jen na 12%, kdyby bylo třeba 25%, problém by možná zmizel. Nevím.

Každopádně. KONEČNĚ můžu napsat, že auto se od studeného startu chová naprosto standardně, že nepoznáte jestli je v nádrži benzín nebo etanol. Otáčky drží jak má, žádné vibrace... Prostě takhle to má být. Stejně tak to bylo i v případě, že se mi rozsvítila kontrolka chudé směsi. To je trošku zvláštní, většinou bylo v případě chudé směsi poznat hrubší chod motoru nebo jiné příznaky. Zřejmě tedy směs nebyla "až tak" chudá.

Vliv na výkon motoru je očekávatelný. Lepší reakce na plyn ve všech otáčkách, auto líp jede. Není to takový rozdíl, jako u motoru s turbem, ale znát to je. Točivý moment má určitě lepší průběh.

A to důležité.. Spotřeba.. Na nějaký verdikt je potřeba počkat, přeci jen je dost brzo, ale mimo město (klidná jízda, dálnice do 120, mimo do 100, ale s předjížděním na okreskách). jsem jel naposled za 10,9l, což v nákladech na km bylo 2,82Kč. Na 100okt. benzín jsem v poslední době jezdil s průměrem 9,4l.

U předchozích jednotek jsem měl spotřebu výrazně vyšší, od 12,5 do 14,5l mimo město, nehledě na další "projevy". To je samozřejmě nesmysl.

Takže uvidíme co dál.. Já už to beru jako takový sport, fungující jednotka na R6 od BMW totiž asi nebude až taková samozřejmost.

Jinak s E85 experimentuju od října 2011, najeto mám cca 8000km (těžko říct, občas to bylo na benzín) a žádný dodatečný efekt palivo nemělo. Palivové čerpadlo funguje.. ale to neznamená, že neodejde třeba tento týden. Každopádně auto má 180tis. km, takže by to ani nemuselo s E85 souviset.
Rejchy Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 1746
Registrován: úte 27.09.2005 00:00
Bydliště: Červený Kostelec

#237 Příspěvek od Rejchy Moderátor »

Ono to čerpadlo s E85 souvisí.V nějakém článku jsem četl že FFV mají z výroby čerpadla v nádrži na střídavý? proud.Protože E85 je na rozdíl od benzínu vodivé a klasický elektromotor (čerpadlo) se rychleji vyjiskří.
KALDA
Registrovaný
Příspěvky: 404
Registrován: sob 02.08.2008 00:00
Bydliště: Uh.Hradiště

#238 Příspěvek od KALDA »

Ahoj,v Huštěnovicích na Uherskohradišťsku to montují. Sou tam proškolení borci,dávali kamarádovi na e46 330i sadu,kterou nastavili pomocí diagnostiky a emisní stanice. Pokud se dobře nastaví doba vstřiku,lambda tak nejsou sebemenší problémy. Dávají tam nějakou sadu,která má teploměr a podle toho pozná jaká je venku teplota,a vlastně jednotka je tak nastavená,aby podle dané teploty fungovala. Jezdí na čistý ethanol e85 bez sebemenšího problému. Kontakt 732985858
youwee
Registrovaný
Příspěvky: 1977
Registrován: čtv 18.01.2007 01:00
Bydliště: Olomoucko
Kontaktovat uživatele:

#239 Příspěvek od youwee »

Napiš rovnou že to děláš ty a nepiš to stylem že to dělají "oni" O co jde? :wink:
fidotune
Registrovaný
Příspěvky: 1
Registrován: stř 22.08.2012 00:00

#240 Příspěvek od fidotune »

Jirous píše:Udělal jsem si mapu předstihu pro E85. V částečném zatížení to jde teď fakt PĚKNĚ za plynem a zvedl se krouťák. Vypadá to, že možná klesne v tomto režimu i spotřeba. V částečném zatížení jsem zvedl předstih o 2–4 stupně. V plném kotli mám o 6 stupňů víc oproti benzínu a možná je to moc, přemýšlím, že uberu. Nahoře to jede tak nějak stejně, ale je možný, že to je i tím počasím, přecijen je 30st.

Co se týče palivové mapy - nechal jsem ji přibližně stejnou. Originál se motá i pod AFR 14:1, v plném plynu lehce obohatil až k 13:1. E85 má sice 9,6:1 ale to je hodnota pro lambdu 1 a to je stejné jako 14,7:1 pro benzín., takže nemělo smysl nic moc měnit. Vlastně vycházím z originálních hodnot lambdy v autě, ale mám tam větší vstřiky z M50B25. Ten předstih udělal ale pozitivní změnu. 8)


Rad slysim, ze do toho nekdo sel ;-) Ja jsem brachovi (Doxa) delal tu E46 330i. Uz zkousime treti verzi. Upravoval jsem konstantu vstriku (v tuhle chvili asi +30%), protoze tam jsou originalni vstriky, upravoval jsem enrichment mapu a posouval jsem predstih. Posledni verze skoncila s 10% LTFT, coz je bohuzel u BMW maximalni rozsah adaptace, takze jsem jeste 7% pridaval a jeste jsem posouval predstih.
Predstih udela hodne, ale doporucuju ho posouvat hlavne ve strednich otackach a ve vysokych zase snizovat, jinak to klepe. Stejnou zkusenost mam z ladeni saabu.
Mozna si muzeme pomot vymenou nejakych map a definic. Mam docela slusne zmapovanou MS43 pro TunerPro, a mam napsany programek, ktery mi dokaze najit definice v binarce s jinou verzi firmware prostym hledanim podobnosti. Diky tomu jsem dal dohromady svuj XDF fajl, k verzi firmware, ktery se nikde zmapovany nedal najit. Chybi mi ale cold-start mapa, na kterou jsem nemel ani zdrojovy vzorek, coz bych potreboval vyresit predtim, nez prijde chladnejsi pocasi :) Nemas tip?
Odpovědět