Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.
Ethanol E85
-
- Registrovaný
- Příspěvky: 203
- Registrován: pon 24.03.2008 01:00
- Bydliště: Frýdek-Místek
Prima článek o provozu na E85 z pera p. Vaculíka je v současném čísle (nesmějte se) Světa motorů. Doporučuju.
http://svetmotoru.auto.cz/article/80439 ... -na-repu-/
http://svetmotoru.auto.cz/article/80439 ... -na-repu-/
HAMANN píše:A kde je ten článek? Je tam jen nadpis, snad si v době internetu nemusím ten časopis koupit...?
http://skoda-virt.cz/cz/clanky/z-tisku- ... hanol-e85/
-
- Registrovaný
- Příspěvky: 203
- Registrován: pon 24.03.2008 01:00
- Bydliště: Frýdek-Místek
Mám teď v autě (e46 330xi) jednotku od Automedik. Zítra budu testovat, jestli nastartuju a jak to poběží.. Ale první dojmy jsou zatím moc dobré
S etanolem experimentuju posledních asi 6000km, čerpadlo funguje.
Co jsem slyšel, tak ladit předstih a dávkování řídící jednotky dává smysl.. Ale pokud se to neudělá bez širokospektrální lambdy, může to dopadnout špatně

S etanolem experimentuju posledních asi 6000km, čerpadlo funguje.
Co jsem slyšel, tak ladit předstih a dávkování řídící jednotky dává smysl.. Ale pokud se to neudělá bez širokospektrální lambdy, může to dopadnout špatně

-
- Registrovaný
- Příspěvky: 11
- Registrován: čtv 22.03.2012 01:00
- Bydliště: Příbram
- Kontaktovat uživatele:
Poldav6 píše:Mám teď v autě (e46 330xi) jednotku od Automedik. Zítra budu testovat, jestli nastartuju a jak to poběží.. Ale první dojmy jsou zatím moc dobré
S etanolem experimentuju posledních asi 6000km, čerpadlo funguje.
Co jsem slyšel, tak ladit předstih a dávkování řídící jednotky dává smysl.. Ale pokud se to neudělá bez širokospektrální lambdy, může to dopadnout špatně
Udělal jsem si mapu předstihu pro E85. V částečném zatížení to jde teď fakt PĚKNĚ za plynem a zvedl se krouťák. Vypadá to, že možná klesne v tomto režimu i spotřeba. V částečném zatížení jsem zvedl předstih o 2–4 stupně. V plném kotli mám o 6 stupňů víc oproti benzínu a možná je to moc, přemýšlím, že uberu. Nahoře to jede tak nějak stejně, ale je možný, že to je i tím počasím, přecijen je 30st.
Co se týče palivové mapy - nechal jsem ji přibližně stejnou. Originál se motá i pod AFR 14:1, v plném plynu lehce obohatil až k 13:1. E85 má sice 9,6:1 ale to je hodnota pro lambdu 1 a to je stejné jako 14,7:1 pro benzín., takže nemělo smysl nic moc měnit. Vlastně vycházím z originálních hodnot lambdy v autě, ale mám tam větší vstřiky z M50B25. Ten předstih udělal ale pozitivní změnu.

-
- Registrovaný
- Příspěvky: 11
- Registrován: čtv 22.03.2012 01:00
- Bydliště: Příbram
- Kontaktovat uživatele:
HAMANN píše:Upravil podle tabulek nebo podle svého? Jinak zatím teda tu moc zkušeností s přestavbou není no...
Mapy jsem upravil podle svého, viz předchozí příspěvek. Hlavně však mapu předstihu. Palivovou mapu jsem nechal, jen ve vyšších otáčkách obohatil. Hlídá to lambda, aby toho teklo dost i při plné zátěži, jsou tam ty větší vstřiky z 2,5l.
-
- Registrovaný
- Příspěvky: 1089
- Registrován: pon 13.08.2007 00:00
- Bydliště: ČR
- Kontaktovat uživatele:
Takže pánové, mám další poznatky. Nevím jak je to možné, že když jsem vše přepočítal, tak mi vyšlo, že se mi e85 nevyplatí. Zkoušel jsem poměry 2:1 ve prospěch e85, 1:1, a pak čistej natural 95. Mixy jsem vždy ředil s benzinem od Shell. Na 1:1 jsem ujel na 40 litrů 391 km. Na 40 litrů naturálu 490 km. Takže mi spotřeba stoupla o 2 litry. Když jsem vše přepočítal se stejnou cenou za natural, vychází mi čistej natural o 0,18 Kč na kilometr LÉPE.
Zároveň jsem se ptal technika na emisích, co na e85 říká a jaké má zkušenosti. Řikal, že k němu jezdí člověk, kterej bere 1:1, bez jakékoliv úpravy a bez problému.
Když jsem měl v nadrží 1:1 já, tak jsem měl skoro stejný hodnoty emisí jako minule (rozdíl jen v setinách).
Zároveň jsem se ptal technika na emisích, co na e85 říká a jaké má zkušenosti. Řikal, že k němu jezdí člověk, kterej bere 1:1, bez jakékoliv úpravy a bez problému.
Když jsem měl v nadrží 1:1 já, tak jsem měl skoro stejný hodnoty emisí jako minule (rozdíl jen v setinách).
-
- Registrovaný
- Příspěvky: 11
- Registrován: čtv 22.03.2012 01:00
- Bydliště: Příbram
- Kontaktovat uživatele:
John112 píše:Takže pánové, mám další poznatky. Nevím jak je to možné, že když jsem vše přepočítal, tak mi vyšlo, že se mi e85 nevyplatí. Zkoušel jsem poměry 2:1 ve prospěch e85, 1:1, a pak čistej natural 95. Mixy jsem vždy ředil s benzinem od Shell. Na 1:1 jsem ujel na 40 litrů 391 km. Na 40 litrů naturálu 490 km. Takže mi spotřeba stoupla o 2 litry. Když jsem vše přepočítal se stejnou cenou za natural, vychází mi čistej natural o 0,18 Kč na kilometr LÉPE.
Zároveň jsem se ptal technika na emisích, co na e85 říká a jaké má zkušenosti. Řikal, že k němu jezdí člověk, kterej bere 1:1, bez jakékoliv úpravy a bez problému.
Když jsem měl v nadrží 1:1 já, tak jsem měl skoro stejný hodnoty emisí jako minule (rozdíl jen v setinách).
Bez úprav a v poměru na to nemá moc cenu jezdit. Úspora tam není žádná a nárust výkonu taky ne. Mě teď klekla lambda, takže jsem se musel vrátit k benzínu. Měl jsem to chudý. Ale na druhou stranu - s upraveným čipem mi to jede celkem pěkně.

Takže po dlouhé době přispívám opět do mlýna.
V E46 330xi se mi usídlila již třetí jednotka, tentokrát od společnosti Automedik. Instalaci prováděl servis, který s nimi úzce spolupracuje, je v pražských ďáblicích.
Jednotka se nastavuje přes USB, sami to ale (údajně) nezvládnete. Nastavuje se tam asi 8 parametrů.. Samotná jednotka stojí na R6 6.000, instalace je za 3.000, celkem tedy 9.000. V porovnání s konkurencí to je asi spíš střed nebo trošku níž.
Najeto už mám kolem 800km. Zajímavé je, že v servisu doporučují nejezdit na čistý E85, ale směs E70, což v létě znamená přidat cca 9l naturalu do 60l nádrže. V současné době přidávám 8l. Když jsem dal míň, rozsvítila se chudá směs. Ale např. obohacení mám nastavené jen na 12%, kdyby bylo třeba 25%, problém by možná zmizel. Nevím.
Každopádně. KONEČNĚ můžu napsat, že auto se od studeného startu chová naprosto standardně, že nepoznáte jestli je v nádrži benzín nebo etanol. Otáčky drží jak má, žádné vibrace... Prostě takhle to má být. Stejně tak to bylo i v případě, že se mi rozsvítila kontrolka chudé směsi. To je trošku zvláštní, většinou bylo v případě chudé směsi poznat hrubší chod motoru nebo jiné příznaky. Zřejmě tedy směs nebyla "až tak" chudá.
Vliv na výkon motoru je očekávatelný. Lepší reakce na plyn ve všech otáčkách, auto líp jede. Není to takový rozdíl, jako u motoru s turbem, ale znát to je. Točivý moment má určitě lepší průběh.
A to důležité.. Spotřeba.. Na nějaký verdikt je potřeba počkat, přeci jen je dost brzo, ale mimo město (klidná jízda, dálnice do 120, mimo do 100, ale s předjížděním na okreskách). jsem jel naposled za 10,9l, což v nákladech na km bylo 2,82Kč. Na 100okt. benzín jsem v poslední době jezdil s průměrem 9,4l.
U předchozích jednotek jsem měl spotřebu výrazně vyšší, od 12,5 do 14,5l mimo město, nehledě na další "projevy". To je samozřejmě nesmysl.
Takže uvidíme co dál.. Já už to beru jako takový sport, fungující jednotka na R6 od BMW totiž asi nebude až taková samozřejmost.
Jinak s E85 experimentuju od října 2011, najeto mám cca 8000km (těžko říct, občas to bylo na benzín) a žádný dodatečný efekt palivo nemělo. Palivové čerpadlo funguje.. ale to neznamená, že neodejde třeba tento týden. Každopádně auto má 180tis. km, takže by to ani nemuselo s E85 souviset.
V E46 330xi se mi usídlila již třetí jednotka, tentokrát od společnosti Automedik. Instalaci prováděl servis, který s nimi úzce spolupracuje, je v pražských ďáblicích.
Jednotka se nastavuje přes USB, sami to ale (údajně) nezvládnete. Nastavuje se tam asi 8 parametrů.. Samotná jednotka stojí na R6 6.000, instalace je za 3.000, celkem tedy 9.000. V porovnání s konkurencí to je asi spíš střed nebo trošku níž.
Najeto už mám kolem 800km. Zajímavé je, že v servisu doporučují nejezdit na čistý E85, ale směs E70, což v létě znamená přidat cca 9l naturalu do 60l nádrže. V současné době přidávám 8l. Když jsem dal míň, rozsvítila se chudá směs. Ale např. obohacení mám nastavené jen na 12%, kdyby bylo třeba 25%, problém by možná zmizel. Nevím.
Každopádně. KONEČNĚ můžu napsat, že auto se od studeného startu chová naprosto standardně, že nepoznáte jestli je v nádrži benzín nebo etanol. Otáčky drží jak má, žádné vibrace... Prostě takhle to má být. Stejně tak to bylo i v případě, že se mi rozsvítila kontrolka chudé směsi. To je trošku zvláštní, většinou bylo v případě chudé směsi poznat hrubší chod motoru nebo jiné příznaky. Zřejmě tedy směs nebyla "až tak" chudá.
Vliv na výkon motoru je očekávatelný. Lepší reakce na plyn ve všech otáčkách, auto líp jede. Není to takový rozdíl, jako u motoru s turbem, ale znát to je. Točivý moment má určitě lepší průběh.
A to důležité.. Spotřeba.. Na nějaký verdikt je potřeba počkat, přeci jen je dost brzo, ale mimo město (klidná jízda, dálnice do 120, mimo do 100, ale s předjížděním na okreskách). jsem jel naposled za 10,9l, což v nákladech na km bylo 2,82Kč. Na 100okt. benzín jsem v poslední době jezdil s průměrem 9,4l.
U předchozích jednotek jsem měl spotřebu výrazně vyšší, od 12,5 do 14,5l mimo město, nehledě na další "projevy". To je samozřejmě nesmysl.
Takže uvidíme co dál.. Já už to beru jako takový sport, fungující jednotka na R6 od BMW totiž asi nebude až taková samozřejmost.
Jinak s E85 experimentuju od října 2011, najeto mám cca 8000km (těžko říct, občas to bylo na benzín) a žádný dodatečný efekt palivo nemělo. Palivové čerpadlo funguje.. ale to neznamená, že neodejde třeba tento týden. Každopádně auto má 180tis. km, takže by to ani nemuselo s E85 souviset.
Ahoj,v Huštěnovicích na Uherskohradišťsku to montují. Sou tam proškolení borci,dávali kamarádovi na e46 330i sadu,kterou nastavili pomocí diagnostiky a emisní stanice. Pokud se dobře nastaví doba vstřiku,lambda tak nejsou sebemenší problémy. Dávají tam nějakou sadu,která má teploměr a podle toho pozná jaká je venku teplota,a vlastně jednotka je tak nastavená,aby podle dané teploty fungovala. Jezdí na čistý ethanol e85 bez sebemenšího problému. Kontakt 732985858
Jirous píše:Udělal jsem si mapu předstihu pro E85. V částečném zatížení to jde teď fakt PĚKNĚ za plynem a zvedl se krouťák. Vypadá to, že možná klesne v tomto režimu i spotřeba. V částečném zatížení jsem zvedl předstih o 2–4 stupně. V plném kotli mám o 6 stupňů víc oproti benzínu a možná je to moc, přemýšlím, že uberu. Nahoře to jede tak nějak stejně, ale je možný, že to je i tím počasím, přecijen je 30st.
Co se týče palivové mapy - nechal jsem ji přibližně stejnou. Originál se motá i pod AFR 14:1, v plném plynu lehce obohatil až k 13:1. E85 má sice 9,6:1 ale to je hodnota pro lambdu 1 a to je stejné jako 14,7:1 pro benzín., takže nemělo smysl nic moc měnit. Vlastně vycházím z originálních hodnot lambdy v autě, ale mám tam větší vstřiky z M50B25. Ten předstih udělal ale pozitivní změnu.
Rad slysim, ze do toho nekdo sel

Predstih udela hodne, ale doporucuju ho posouvat hlavne ve strednich otackach a ve vysokych zase snizovat, jinak to klepe. Stejnou zkusenost mam z ladeni saabu.
Mozna si muzeme pomot vymenou nejakych map a definic. Mam docela slusne zmapovanou MS43 pro TunerPro, a mam napsany programek, ktery mi dokaze najit definice v binarce s jinou verzi firmware prostym hledanim podobnosti. Diky tomu jsem dal dohromady svuj XDF fajl, k verzi firmware, ktery se nikde zmapovany nedal najit. Chybi mi ale cold-start mapa, na kterou jsem nemel ani zdrojovy vzorek, coz bych potreboval vyresit predtim, nez prijde chladnejsi pocasi
