Zdravím všechny,
Prosím o radu. Švagr koupil 320da, 110kw, 2004, pětirychlostní automat, VIN: WBAAP71000PN46535
Dokážete mi, prosím, někdo říci, jestli je automat od ZF, nebo GM?
Díky moc.
Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.
Prosím o radu - jaká je v autě převodovka? 320da
Leckoho možná překvapí, že BMW neodebírá automatické převodovky pouze od „dvorního“ dodavatele – německé ZF, ale také od americké společnosti General Motors. Z pohledu uživatele jsou převodovky od GM velmi příjemné, většinou řadí citlivěji než německé ZF, a dokonce se i lépe repasují. Přestože GM má s automaty obrovské zkušenosti a její převodovky byly již před mnoha desetiletími schopny přenášet nepředstavitelné točivé momenty starých karburátorových sedmilitrů, bavoráky si s jejich instalací příliš nepolepšily –
hlavně co se spolehlivosti týče. Ne že by GM neumělo udělat spolehlivou
převodovku, ale BMW od něj odebíralo typy s relativně malou kapacitou
točivého momentu, takže mnohé převodovky pracují na samé hranici
své zatížitelnosti. A to se s dlouhým životem příliš neslučuje. Nejvíce se rozdíly v životnosti projevují na pětistupňových automatech, jimiž mohly být některé modely zásobovány od obou výrobců (záleželo třeba na cílovém trhu nebo roku
výroby). 5st. automaty GM s jistotou nalezneme u všech 320d, 330d/xd,330xi (E46, řada 3), dále u 530d (E39), starších typů X5 3,0d a 3,0i (E53) a
v prvních ročnících i X3 3,0d a 3,0i (E83). Kromě turbodieselů, které dokážou s americkým automatem „zatočit“ ze všech nejdříve, lze převodovky GM nalézt také v některých starších benzinových modelech řad 3 a 5. Výrobce automatu se dá určit podle VIN kódu (jednoduchý test lze běžně udělat i na internetu). Jestliže se objeví typ převodovky jako A5S 360 (390)R, pak jde o pětistupňovou automatiku od GM, jakékoliv jiné trojčíslí za znakem „A5S“ značí převodovku ZF, která je spolehlivější a odolnější (pochopitelně za předpokladu, že se „celoživotní“ náplň čas od času vymění...).
hlavně co se spolehlivosti týče. Ne že by GM neumělo udělat spolehlivou
převodovku, ale BMW od něj odebíralo typy s relativně malou kapacitou
točivého momentu, takže mnohé převodovky pracují na samé hranici
své zatížitelnosti. A to se s dlouhým životem příliš neslučuje. Nejvíce se rozdíly v životnosti projevují na pětistupňových automatech, jimiž mohly být některé modely zásobovány od obou výrobců (záleželo třeba na cílovém trhu nebo roku
výroby). 5st. automaty GM s jistotou nalezneme u všech 320d, 330d/xd,330xi (E46, řada 3), dále u 530d (E39), starších typů X5 3,0d a 3,0i (E53) a
v prvních ročnících i X3 3,0d a 3,0i (E83). Kromě turbodieselů, které dokážou s americkým automatem „zatočit“ ze všech nejdříve, lze převodovky GM nalézt také v některých starších benzinových modelech řad 3 a 5. Výrobce automatu se dá určit podle VIN kódu (jednoduchý test lze běžně udělat i na internetu). Jestliže se objeví typ převodovky jako A5S 360 (390)R, pak jde o pětistupňovou automatiku od GM, jakékoliv jiné trojčíslí za znakem „A5S“ značí převodovku ZF, která je spolehlivější a odolnější (pochopitelně za předpokladu, že se „celoživotní“ náplň čas od času vymění...).