Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.

Výměna termostatu E39

Vše o E12, E28, E34, E39, E60/E61, F07, F10/F11, G30/G31
Zpráva
Autor
Dzem
Registrovaný
Příspěvky: 22
Registrován: stř 14.05.2008 00:00

#1 Příspěvek od Dzem »

Čaute, mohl by mi prosím někdo popsat výměnu termostatu na E39 (523i, 97, touring) co vše je potřeba oddělat a případně nějaký speciální nářadí. Co jsem tak koukal tak asi bude vadit vrtule + její kryt. Díky díky za rady.
Uživatelský avatar
Cossie
Registrovaný
Příspěvky: 673
Registrován: ned 27.07.2008 00:00
Bydliště: Odolena Voda
Kontaktovat uživatele:

#2 Příspěvek od Cossie »

Jj, musí se sundat kryt vrtule, odpojit hadice, sundat plech.držák kabelu a pak na 3 šroubech drží domek termostatu :wink: . Jediný "speciální" nářadí doporučuji ohebný kloubek na malou golu, protože 2 šroubky jsou trochu schovaný za vrtulí .... A když už budeš měnit termostat, tak doporučuju vyměnit i jeho domek (cca 400 Kč) protože to těsnění na něm asi nebude už nicmoc a předejdeš pak zbytečným problémům.

Toto platí pro 2.8, ale počítám, že to bude stejné a snad sem na nic nezapomněl :-)
ExBMW E39 530iA
Ex BMW E61 525d
ExBMW E39 528i
Dzem
Registrovaný
Příspěvky: 22
Registrován: stř 14.05.2008 00:00

#3 Příspěvek od Dzem »

Ještě dotaz ten kryt vrtule je nějak půlenej nebo dole otevřenej, že jde sundat přes vrtuli? Co vrtule ta jde v poho dolů?Díky
Uživatelský avatar
Cossie
Registrovaný
Příspěvky: 673
Registrován: ned 27.07.2008 00:00
Bydliště: Odolena Voda
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od Cossie »

kryt není bohužel půlenej, ale jde protáhnout před vrtulí, jen ho musíš správně natočit :twisted: . vrtuli sundavat nemusíš :wink:
ExBMW E39 530iA
Ex BMW E61 525d
ExBMW E39 528i
Studna
Registrovaný
Příspěvky: 735
Registrován: sob 23.04.2005 00:00
Bydliště: Vrbičany

#5 Příspěvek od Studna »

Nové těsnění je u většiny termostatů, takže kupovat domek je zbytečný. Ta vrtule drží jen na 4 šroubkách a jde povolit lehce, takže je lepší ji sundat, už takhle je tam málo místa a s tou vrtulí to nebude zrovna snadný. Ten krycí plast vyndat je jak vyndat ježka v kleci, to bylo ku..v, než jsem ho vyndal, pak dolů vrtule a čučíš přímo na termostat, až budeš utahovat, tak hlavně s citem!
libovka
Registrovaný
Příspěvky: 2752
Registrován: pát 09.11.2007 01:00
Bydliště: praha-západ

#6 Příspěvek od libovka »

Studna píše:Nové těsnění je u většiny termostatů, takže kupovat domek je zbytečný. Ta vrtule drží jen na 4 šroubkách a jde povolit lehce, takže je lepší ji sundat, už takhle je tam málo místa a s tou vrtulí to nebude zrovna snadný. Ten krycí plast vyndat je jak vyndat ježka v kleci, to bylo ku..v, než jsem ho vyndal, pak dolů vrtule a čučíš přímo na termostat, až budeš utahovat, tak hlavně s citem!


JAK SI PŘIŠEL NA TO ŽE TA VRTULE DRŽÍ NA 4 ŠROUBKÁCH? :roll:
A to tesnění,myslel kolega,co je v tom domečku vedle termostatu.Bejvá většinou vymačkaný a určitě je lepší ho vyměnit.Já osobně měním taky ten domeček,bejvá vyhřátej a praská.
Jinak když sundaváš saharu tak je lepší si povolit i vrtuli a vyndat obě najednou a i je tam obě najednou vrátit.
Studna
Registrovaný
Příspěvky: 735
Registrován: sob 23.04.2005 00:00
Bydliště: Vrbičany

#7 Příspěvek od Studna »

Jsem myslel vrtuly na visce a né sundavat celou viscu. Dělal jsem to tedy jen na E36 1.8iS, 2.8i a 2.0i a tam mi stačilo jen sundat vrtuly z viscospojky a byl jsem u termostatu. Já jsem měl u termostatu obě těsnění, jak to gumové (o kroužek) kolem termostatu, tak i to papírové k motoru, tedy jen u Isa ne, tam jsem si ho udělal sám z těsnícího papíru, páč to byla moje první výměna a netušil jsem, že je tam papírový těsnění a při sundání domečku se rozpadlo. Samozřejmě je na každým, zda si koupí i domek či jen termostat.
Dzem
Registrovaný
Příspěvky: 22
Registrován: stř 14.05.2008 00:00

#8 Příspěvek od Dzem »

Nějak mě teda moc hlava nebere, že ten krycí plast vrtule(vrtule která je hnaná motorem ne elektrickou) lze vytáhnout bez vytahnutí chladiče(jestli jsem to teda pochopil správně) a následně vrtuli ven (na kolika šroubech teda drží?). Dík.
Uživatelský avatar
Cossie
Registrovaný
Příspěvky: 673
Registrován: ned 27.07.2008 00:00
Bydliště: Odolena Voda
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od Cossie »

Jo to těsnění jsem myslel na domku - tady není papír, ale gumové, které je součástí toho domku :wink: . Jinak taky nechápu proč není kryt kolem vrtule půlenej, taky sem pěkně nadával než jsem ho vyndal :lol: , zajímavý, že vrátit zpět šel úplně jednoduše.

EDIT: Ten krycí plast je tam přidělanej jen nahoře, na 2 "kolíčkách" a dole je pouze nasunutý v držákách :wink: , vrtule ven nemusí, ale uznávám, že pokud bude venku bude to lehčí práce :)
ExBMW E39 530iA
Ex BMW E61 525d
ExBMW E39 528i
Studna
Registrovaný
Příspěvky: 735
Registrován: sob 23.04.2005 00:00
Bydliště: Vrbičany

#10 Příspěvek od Studna »

Dzem píše:Nějak mě teda moc hlava nebere, že ten krycí plast vrtule(vrtule která je hnaná motorem ne elektrickou) lze vytáhnout bez vytahnutí chladiče(jestli jsem to teda pochopil správně) a následně vrtuli ven (na kolika šroubech teda drží?). Dík.


Ano, kryt jde vyndat samostatně, jen je to trochu náročnější. Musíš ho správně natočit, má na bocích takové výstupky, které ho drží na místě. Jsou z obou stran, skoro úplně dole toho krytu. Vrtule je k viscospojce přidělaná 4 imbus šrouby (tušim že 6ka), tak nemusíš sundavat celou visku. Tak jsem to dělal na E36, ale pochybuju, že by do E39 dávali jiné motory :lol:
Dzem
Registrovaný
Příspěvky: 22
Registrován: stř 14.05.2008 00:00

#11 Příspěvek od Dzem »

Ok, celkem dost jste mě potěšili, že nemusím tahat chladič ven a rozdělávat celej předek, ten kryt snad nějak vytáhnu, ale asi padne taky hodně ku.ev :-) no uvidím.
Bajzik
Registrovaný
Příspěvky: 367
Registrován: pát 21.10.2005 00:00
Bydliště: J. Hradec
Kontaktovat uživatele:

#12 Příspěvek od Bajzik »

Dzem píše:Ok, celkem dost jste mě potěšili, že nemusím tahat chladič ven a rozdělávat celej předek, ten kryt snad nějak vytáhnu, ale asi padne taky hodně ku.ev :-) no uvidím.
sundej i vrtuli, je to otáza 20 vteřin
alpineman
Registrovaný
Příspěvky: 310
Registrován: ned 20.03.2005 01:00
Bydliště: Mar. Lázně
Kontaktovat uživatele:

#13 Příspěvek od alpineman »

...jak bylo řečeno - sundej celou vrtuli (klíč 32) a s ní i saharu. Je to nejlepší!!! Pokud to budeš někde páčit, můžeš něco ulomit (lopatka vrtule, kus sahary). Odpoj nejprve hadici vedoucí chladivo k termostatu, počkej co vyteče a pak tu druhou (stačí seříznutá PETka) vyteče asi 1 litr. Pak dej na řemenici vodní pumpy hadr, ať ti nekape chladivo na řemen a kladku a vyšroubuj tři šrouby domku (nech to pořádně vychladnout před demontáží, blok bývá dlouho horký). No a je to.
Pořádně očisti plochu co je na ní domek, dej NEW termostat i s "o" kroužkem a určitě i NEW domek. Stojí pár stovek a 50:50 bývá v hajzlu těsnění, nebo prohnutej celej domek.
Jinak práce na cca 30 minut i s lahváčem na ponku.
Dzem
Registrovaný
Příspěvky: 22
Registrován: stř 14.05.2008 00:00

#14 Příspěvek od Dzem »

to alpineman: omlouvám se, ale nějak nevím čemu říkáš Sahara(vždycky jsem si myslel, že se tak říká el.ventilátoru :-) ) jinak dokud bylo venku světlo(bohužel to dělám po práci na ulici) tak jsem vytáhl kryt vrtule(mezi chladičem a motorem), no byla to docela drbačka,ale nakonec se podařilo a to jsem zatím neodpojoval ani žádnou hadicu a nic jsem ani neulomil :-) a taky jsem shodil vrtulu z visky(4šrouby), teď už se na termostat myslím vpoho dostanu (3 šrouby č.6 a jeden myslím č.7), ale to až zase zítra až bude světlo. Jinak z čeho vyrobit těsnění???Napadl mě klingerit,ale ten by byl asi moc tlustej.

Ps. Malej dotázek, k čemu je ta plastová krabička naklapnutá na krytu vrtule a do které vede jeden svazek s konektorem? :-)
Bajzik
Registrovaný
Příspěvky: 367
Registrován: pát 21.10.2005 00:00
Bydliště: J. Hradec
Kontaktovat uživatele:

#15 Příspěvek od Bajzik »

jak to tak pozoruju měl si to dát do servisu...
sahara je právě ten kryt kolem mrtule.
na e39 asi lze sundat vrtuli bez sundáni visky... ale zbytečná práce...
Jak bylo psáno vyměn i plastovej domek termostatu!!! Stojí to prd a součástí je i těsnění. Osobně jsem tam dal ještě těsnící pastu.

ta krabička má zjistit smaradlavý vzduch a vypne nasávání vzduchu z venku :))
Dzem
Registrovaný
Příspěvky: 22
Registrován: stř 14.05.2008 00:00

#16 Příspěvek od Dzem »

To Bajzik: hele s tím servisem brzdi, už jsem se toho narozdělával taky dost(Hondy,Škodovky,motorky), bawa proste ale teprve poznavam a název "sahara" prostě neznám a nikdy jsem to taky nepotřeboval, prostě to byl vždycky pro mě kryt ventilátoru nebo vrtule :wink: ale rád se poučím a dík za objasnění :) jo i té krabičky :D
Jinak jak jsem psal na E39 lze sundat vrtulu bez sundání visky, ty 4šroubky mě nezabily a takhle je tam o dost lepší přístup. :wink:
Studna
Registrovaný
Příspěvky: 735
Registrován: sob 23.04.2005 00:00
Bydliště: Vrbičany

#17 Příspěvek od Studna »

Dzem píše:
Jinak jak jsem psal na E39 lze sundat vrtulu bez sundání visky, ty 4šroubky mě nezabily a takhle je tam o dost lepší přístup. :wink:


viď, samo že to jde i na E36. Proto jsem to psal, nejdřív jsem chtěl taky sundat celou visku a nešlo mi to nějako povolit, tak koukám a vidím ty šroubky, nač se srát se sundaváním visky, když ty 4 šroubu jsou venku za minutu. Klingerit použít jde, mají různé výšky. Já jsem u Isa použil né klingerit a nějakou modernější náhradu, uprostřed byl papír a z vrchu pogumovanej, takovej pogumovanej klingerit. Těsní perfektně.
Dzem
Registrovaný
Příspěvky: 22
Registrován: stř 14.05.2008 00:00

#18 Příspěvek od Dzem »

Tak termostat je vyměněn, celkem pohoda práce, odvzdušnil jsem to podle návodu co tu někdo dával. Povolil jsem oba odvzdušňováky a do nádobky lil kapalinu dokud z obou odvzdušňováků netekla čistá kapalina. Pak vše zavřel a jel. Žádné odvzdušňování za tepla.Na druhej den sem koukal na hladinu v nádobce a nějak moc extra neubylo, ani na tu rysku cold/hot, takže jsem nic nedoléval.

Co mě ale trošku trápí je teď teplota, pohybuje se okolo 100-104°C (je to normální????) předtím byla 75, budík je na středu. Visca asi nefakčí (jako 90% baworáků,je to debilní výmysl akorát na problémy). Jelikož se chystám na delší cestu, tak jsem si řek, že to pořádně zahřeju a zkusím zda aspoň frčí el.ventilátor.(při 104°C by měl už frčet). Při stání na místě jsem to nechal brčet, občas nechal běžet zhruba na 2500ot, Jakmile se to zahřálo na zhruba 116(rucicka budíku se pohla ze středu směrem ke druhé bílé čárce) tak sepl el. ventitátor, a jak šla teplota dolů otáčky se snížily, až teplota klesla na 107 ventilátor vypl.
Jinak hadice v poho, jdou v rámci možností stlačit, spodní je studenější, takže na oko to vypadá v poho, ale jsou mi divné ty teploty!!!Co může být příčinou??? Zavzdušnění?? čidlo teploty??? čidlo(spínač) ventilátoru??? BC špatně ukazuje???

P.S. Prosím o visce mi nepište na tu kašlu, je celkem zima a el ventilátor musí vše uchladit(podle mého názoru kdyby místo viscy byl el. ventoš vpoho by se to uchladilo a bylo by po problémech, to jen tak mimochodem :-) ).
P.S.2. Vlákna na téma teplota,termostaty,topení apod. jsem přečetl snad všechy a to i na zahraničních fórech. :-)
Díky všem za názory.
Marek520
Registrovaný
Příspěvky: 50
Registrován: ned 20.04.2008 00:00

#19 Příspěvek od Marek520 »

čau..tak jak to tak procitam o te vymene ti kluci poradili snad vsechno....doufam zesi vymenil i ten plastovy domek kolem termostatu ja to tak neudelal a cca po dvou mes.me kolem prolinalo chladivo,Kazdopadne je jasny nejdriv zhodit vrtuli s vyskou...a pak plast saharu.Ohledne teploty pises ze se to nejak hreje..myslim ze je to vec odvzdusneni ja to delal s cumakem nahoru a po cca20minutove jizde odvzdusnovakem na hadici a bylo to v poho... po schladnuti motoru jsem lehce dolil k rysce.Taky si myslim ze je dobre vedet ze pracovni teplotav techto motoru je kolem105c!A vyska,to ze je sepla poznas podle zmenenyho zvuku motoru a na vykonu taky...a proc bmw nemaji el vetraky je asi kvuli jejich spolehlivosti si myslim 8) ostatni zkuseni baworisti vedi proc..... :wink: mej se marcus007
Uživatelský avatar
Cossie
Registrovaný
Příspěvky: 673
Registrován: ned 27.07.2008 00:00
Bydliště: Odolena Voda
Kontaktovat uživatele:

#20 Příspěvek od Cossie »

Tak já bych ještě dodal, že jsem ten domek a termostat měnil hlavně kvůli tomu, že mi pod domkem začla téct kapalina. Teď s novým domkem po cca 2 měsících se tam zas dělá kapka - doufám, že to bude stačit přitáhnout... nechápu, kterej idiot udělá el. hlídání množství vody v nádobce na ostřikovače a na chladící kapalinu hlídání žádný :roll: :evil:
ExBMW E39 530iA
Ex BMW E61 525d
ExBMW E39 528i
Odpovědět