Kucí logicky zadokolka musí mít výhodu v prudkém kopci a předokolka s větším zatížením předního kola v mírném. Otázka je u jakého uhlu se to láme....
Dovolil jsem si to zkusit spočítat :D
Na rovině:
Váha na přední kola = Vzdálenost těžiště od zadního kola / Rozvor * Hmotnost
Váha na zadní kola = Vzdálenost těžiště od předního kola / Rozvor * Hmotnost
pokud si těžiště vyjádříme jako koeficient (bávo má 0.5), potom
Váha na přední kola = (Rozvor - Koef * Rozvor) / Rozvor * Hmotnost
Váha na zadní kola = (Koef * Rozvor) / Rozvor * Hmotnost
Na nakloněné rovině:
těžiště se nám posouvá v závislosti na uhlu naklonení a výšce těžiště
Váha na přední kola = (Rozvor - Koef * Rozvor - Výška * tan(Uhel)) / Rozvor * Hmotnost
Váha na zadní kola = (Koef * Rozvor + Výška * tan(Uhel)) / Rozvor * Hmotnost
Kdy je váha na předním kole jednoho auta vyšší než na zadním kole druhého auta:
(Rozvor - Koef * Rozvor - Výška * tan(Uhel)) / Rozvor * Hmotnost > (Koef * Rozvor + Výška * tan(Uhel)) / Rozvor * Hmotnost
Uvažujme dvě auta stejných rozměrů a váhy, ale s různým rozložením hmotnosti a náhonem - hmotnost a rozvor se nám vykrátí:
(Rozvor - Koef * Rozvor - Výška * tan(Uhel)) > (Koef * Rozvor + Výška * tan(Uhel))
Po úpravě:
Tento vzoreček nám tedy řekne od jakého stoupání je výhodou zadní pohon při různých polohách těžiště a rozvorech:
Uhel < atan ( Rozvor * (1 - Koef1 - Koef2) / (2 * Výška))
Konkrétní případ:
přesné parametry jsem našel jen pro Fabii Kombi:
Rozvor 2462
Poloha těžiště 1152/1310, tedy 53:47
Výška těžiště 662
Budeme srovnávat s hypotetickým BMW které má stejný rozvor a výšku těžiště, ale náhon na zadní kola a rozložení hmotnosti 50:50:
Uhel < atan ( 2462 * (1 - 0.4679 - 0.5) / ( 2 * 662 ) )
Uhel < 0.0596197431
Uhel < 3.416 stupňů
Fábie má tedy proti hypotetickému BMW výhodu při stoupání menším než 3.416 stupně, což je asi 6%
Kdyby měla stejná Fabie rozložení hmotnosti třeba 60:40, vyjde nám zlomový bod u stoupání cca 18%
Takže závěrem: záleží do jakého kopce jedete, jaké má předokolka se kterou se srovnáváte rozložení hmotnosti a jak velká máte oba auta.
Čím má auto těžší hnaný předek a nižší těžiště, tím prudší musí být stoupání aby bylo stejně těžké ale vyvážené BMW ve výhodě.
Spatlal jsem to tady na stole za pár minut tak mi tam klidně najděte nějakou chybu
