Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.
tlačný elektrický ventilátor BMW E39 530D Vyřešeno!
-
- Registrovaný
- Příspěvky: 171
- Registrován: úte 24.11.2009 01:00
-
- Člen Klubu
- Příspěvky: 2453
- Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
- Bydliště: Mariánské Lázně
- Kontaktovat uživatele:
Ten větrák se dá pomocí INPA vyzkoušet, je tam na to celý jeden oddíl, kde si volíš % otáček. Ty jsi zatím jen vyčetl chyby.
Pokud máš 3 drátový ventilátor, tak v tom 4-pólovém konektoru najdeš na pinu (1) kostru, na pinu(4) +12V od pojistky F76(50A). Na pinu(2) žlutočervený drát (GE/RT) multimetrem nic nenaměříš, leda osciloskopem. Po tomto GE/RT drátu jde impulsní modulace od ŘJ motoru do regulátoru větráku a ten regulátor je součástí elektromotoru větráku. Takže potřebuješ celý elektromotor, respektive celý větrák. Je to těžko rozebiratelné, těžko opravitelné a neznám nikoho, komu se to povedlo poskládat zpátky.
Více se dočteš zde http://bmwklub.eu/modules.php?name=Foru ... c&p=875284 , podstatné pro Tebe je od strany 6 tohoto dokumentu z roku 2010 http://vs31.sweb.cz//Vetrak_pred_chladicem.doc

Pokud máš 3 drátový ventilátor, tak v tom 4-pólovém konektoru najdeš na pinu (1) kostru, na pinu(4) +12V od pojistky F76(50A). Na pinu(2) žlutočervený drát (GE/RT) multimetrem nic nenaměříš, leda osciloskopem. Po tomto GE/RT drátu jde impulsní modulace od ŘJ motoru do regulátoru větráku a ten regulátor je součástí elektromotoru větráku. Takže potřebuješ celý elektromotor, respektive celý větrák. Je to těžko rozebiratelné, těžko opravitelné a neznám nikoho, komu se to povedlo poskládat zpátky.
Více se dočteš zde http://bmwklub.eu/modules.php?name=Foru ... c&p=875284 , podstatné pro Tebe je od strany 6 tohoto dokumentu z roku 2010 http://vs31.sweb.cz//Vetrak_pred_chladicem.doc

-
- Registrovaný
- Příspěvky: 171
- Registrován: úte 24.11.2009 01:00
Děkuji za reakci, ještě dotaz, kdy se má na tom přívodu od pojistky objevit nějaké napětí
pří zapnutí klimatizace
při zapnutí klíče do polohy 2
při nastartovaném motoru?
diagnostikou jsem dal test akčních členů, el. fan na 10-40 90%, ale ventilátor se ani nehnul(na konektoru jsem neměl žádné napětí)
pří zapnutí klimatizace
při zapnutí klíče do polohy 2
při nastartovaném motoru?
diagnostikou jsem dal test akčních členů, el. fan na 10-40 90%, ale ventilátor se ani nehnul(na konektoru jsem neměl žádné napětí)
-
- Registrovaný
- Příspěvky: 171
- Registrován: úte 24.11.2009 01:00
-
- Registrovaný
- Příspěvky: 171
- Registrován: úte 24.11.2009 01:00
-
- Člen Klubu
- Příspěvky: 2453
- Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
- Bydliště: Mariánské Lázně
- Kontaktovat uživatele:
Takže malá upřesnění - u Tebe to bude to bude pojistka F75 (50A) v umístění viz. obrázek výše. V tom wordovském dokumentu je nějaké starší řešení. Ty pojistky 50A si kup rovnou radši 2 ks. Než vyměníš tu první pojistku, tak napřed odpoj ten 4-pólový konektor X01180. Potom tam dej tu pojistku a zapoj ten konektor větráku - na 91% ta pojistka F75 znova shoří, protože ten motor s vestavěným regulátorem bude ve zkratu a budeš potřebovat nový díl větráku a tu druhou 50A pojistku.

Asi před 2 lety jsem jel v hustém sněžení + protivítr, teplota okolo nuly a sepnula visko vrtule - proč?. Stejně jsem chtěl na pumpě dolít kapalinu do ostřikovačů a přitom jsem zjistil, že ledvinky i prostor před vrtulí je zalepený sněhem a ledem - ta vrtule se nemohla otáčet. Občas používám klimu i v zimě, protože pomůže odmlžení oken. A pokud by se ŘJ motoru pokusila spustit větrák před chladičem, tak by ten motor asi taky shořel.


Asi před 2 lety jsem jel v hustém sněžení + protivítr, teplota okolo nuly a sepnula visko vrtule - proč?. Stejně jsem chtěl na pumpě dolít kapalinu do ostřikovačů a přitom jsem zjistil, že ledvinky i prostor před vrtulí je zalepený sněhem a ledem - ta vrtule se nemohla otáčet. Občas používám klimu i v zimě, protože pomůže odmlžení oken. A pokud by se ŘJ motoru pokusila spustit větrák před chladičem, tak by ten motor asi taky shořel.
s dovolením se přivetřu se svým problémem...rovněž na 530d '01
- můj problém je, že po zapnutí klimy ventilátor neběží na první rychlost a až systém natlakuje na cca 25atm, tak se teprve sepne a valí naplno, dokud tlak neklesne pod požadovanou mez a pak vypne a za chvílí to zase zapíná naplno.
- poznatky: konektor X01180 z předešlého obrázku se na mém voze nenachází na tomto místě- ani nikde jinde jsem ho nenašel
- přes diagnostiku Bosch se nepodařilo vynutit spuštění ventilátoru na jakýkoliv stupeň
- na ventilátoru jsou z venku vidět dva odpory. Je možné, že řešení mého problému se nachází zde?
Předem díky za reakce

- můj problém je, že po zapnutí klimy ventilátor neběží na první rychlost a až systém natlakuje na cca 25atm, tak se teprve sepne a valí naplno, dokud tlak neklesne pod požadovanou mez a pak vypne a za chvílí to zase zapíná naplno.
- poznatky: konektor X01180 z předešlého obrázku se na mém voze nenachází na tomto místě- ani nikde jinde jsem ho nenašel
- přes diagnostiku Bosch se nepodařilo vynutit spuštění ventilátoru na jakýkoliv stupeň
- na ventilátoru jsou z venku vidět dva odpory. Je možné, že řešení mého problému se nachází zde?
Předem díky za reakce
-
- Člen Klubu
- Příspěvky: 2453
- Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
- Bydliště: Mariánské Lázně
- Kontaktovat uživatele:
Řešení Tvého problému je v dokumentu http://vs31.sweb.cz//Vetrak_pred_chladicem.doc , který jsem odkazoval už výše - četl jsi?
Na stranách 1-3 je vysvětleno, že ten elektromotor je napájen přes konektor X82 s piny 2-3-4 přes dva předřadné odpory.
- první stupeň je napájení z relé K21 na pin (2) a přes oba předřadné odpory na motor větráku
- druhý stupeň je napájení z relé K22 na pin (3) a jeden předřadný odpor na motor větráku
- třetí stupeň je napájení motoru přímo z relé K201 (strana 3)
- buď bude spálený jeden z těch předřadných odporů
- nebo jsou spálené pojistky F20 nebo F9 a F34
- nefungují ty relátka K21 a K22, protože napřímo z relé K201 to funguje
- jdi po kabelu od toho elektromotoru a musíš najít ten 4-pólový konektor X82, možná se někam zatoulal, možná je na dalším místě viz. obrázek níže
- z důvodů úniků chladícího média doporučuji 1x za 2 roky náplň klimatizace odsát, vyčistit, doplnit na správné množství včetně oleje viz. http://www.bmwklub.cz/modules.php?name= ... highlight=

Na stranách 1-3 je vysvětleno, že ten elektromotor je napájen přes konektor X82 s piny 2-3-4 přes dva předřadné odpory.
- první stupeň je napájení z relé K21 na pin (2) a přes oba předřadné odpory na motor větráku
- druhý stupeň je napájení z relé K22 na pin (3) a jeden předřadný odpor na motor větráku
- třetí stupeň je napájení motoru přímo z relé K201 (strana 3)
- buď bude spálený jeden z těch předřadných odporů
- nebo jsou spálené pojistky F20 nebo F9 a F34
- nefungují ty relátka K21 a K22, protože napřímo z relé K201 to funguje
- jdi po kabelu od toho elektromotoru a musíš najít ten 4-pólový konektor X82, možná se někam zatoulal, možná je na dalším místě viz. obrázek níže
- z důvodů úniků chladícího média doporučuji 1x za 2 roky náplň klimatizace odsát, vyčistit, doplnit na správné množství včetně oleje viz. http://www.bmwklub.cz/modules.php?name= ... highlight=

-
- Registrovaný
- Příspěvky: 171
- Registrován: úte 24.11.2009 01:00
-
- Člen Klubu
- Příspěvky: 2453
- Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
- Bydliště: Mariánské Lázně
- Kontaktovat uživatele:
Za poklonu pochopitelně děkuji.
Ale mne, a hlavně další, by zajímalo, kde ta porucha byla, respektive jak se ji podařilo nebo nezdařilo opravit. Pro mne to je zpětná vazba, že moje předpoklady byly/nebyly správné a pro ostatní to může být návodem pro řešení stejných nebo podobných problémů. K tomu má toto fórum také sloužit.

Ale mne, a hlavně další, by zajímalo, kde ta porucha byla, respektive jak se ji podařilo nebo nezdařilo opravit. Pro mne to je zpětná vazba, že moje předpoklady byly/nebyly správné a pro ostatní to může být návodem pro řešení stejných nebo podobných problémů. K tomu má toto fórum také sloužit.
-
- Registrovaný
- Příspěvky: 171
- Registrován: úte 24.11.2009 01:00
-
- Registrovaný
- Příspěvky: 171
- Registrován: úte 24.11.2009 01:00
tak se vracím k tématu, pojistka vyměněná, ventilátor jsem zkusill spustit přes INPU, povedlo se a ventilátor se točí, jen nevím jestli je normální, že ventilátor nejdříve 2x cukne a pak se teprve roztočí podle zvolených procent rychlosti, když se točí tak jde INPOU plynule zvyšovat i snižovat rychlost, jedinou záhadou je proč se vlastně spálila ta 50A pojistka
-
- Člen Klubu
- Příspěvky: 2453
- Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
- Bydliště: Mariánské Lázně
- Kontaktovat uživatele:
Tak sláva - točí se. 
To zaváhání před roztočením je normální, reagují tak všechny e39, e46, e60 a e65, které jsem kdy měl připojené. Proč může dojít k zablokování větráku a spálení pojistky jsem popsal 05-06-2015 v příspěvku výše. Pokud by ta 50A pojistka hořela častěji, tak to může být způsobeno nějakými, třeba mezizávitovými zkraty a nic rozumného než výměna celého větráku nezbývá.
A kdyby si Ti zdálo, že v jedné nebo více lopatkách máš zaseknutý kousek plíšku, tak ho nesundávej, ale naopak přimáčkni, aby tam držel. Je to závaží, kterým je ta vrtule vyvážená. Pokud ten plíšek odrezne a upadne, tak z důvodu nevyvážení ten větrák může dost vibrovat.

To zaváhání před roztočením je normální, reagují tak všechny e39, e46, e60 a e65, které jsem kdy měl připojené. Proč může dojít k zablokování větráku a spálení pojistky jsem popsal 05-06-2015 v příspěvku výše. Pokud by ta 50A pojistka hořela častěji, tak to může být způsobeno nějakými, třeba mezizávitovými zkraty a nic rozumného než výměna celého větráku nezbývá.
A kdyby si Ti zdálo, že v jedné nebo více lopatkách máš zaseknutý kousek plíšku, tak ho nesundávej, ale naopak přimáčkni, aby tam držel. Je to závaží, kterým je ta vrtule vyvážená. Pokud ten plíšek odrezne a upadne, tak z důvodu nevyvážení ten větrák může dost vibrovat.
-
- Registrovaný
- Příspěvky: 171
- Registrován: úte 24.11.2009 01:00
-
- Registrovaný
- Příspěvky: 171
- Registrován: úte 24.11.2009 01:00
Děkuji všem kteří se ozvali s cennou radou, autíčko je opět v provozu, vše funguje jak má, ventilátor se točí. Podle názoru starého zkušeného autoelektrikáře pojistka 50A prostě dožila, protože pojistkou při sepnutí ventilátoru jde v jednotkách milisekund mnohonásobně vyšší proud a tím se zkracuje životnost pojistky. Doufám, že teď bude autíčko jen jezdit a dělat mi radost. Kontrola diagnostikou, jednotky jsou bez chyb, live data, hodnoty korekce vstřiků od -0,03 do +0,94 což je asi v pořádku, jediná slabší hodnota je na středotlakém čerpadle 3,34 barů? Uvidím jak dlouho ještě vydrží.