Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.
Automatická převodovka
-
- Registrovaný
- Příspěvky: 571
- Registrován: sob 15.02.2003 01:00
- Bydliště: Boskovice
- Kontaktovat uživatele:
Po přečtení tématu o zrušení automatické převodovky v 750iA, se kterou nyní jezdí TOMANNO_V12 jsem se rozhodl sem napsat pár řádků k automatům. Co zde napíši, jsem čerpal ze svých zkušeností, nebo jsem se dočetl na internetu.
Vezmu to pěkně od začátku.
Automatická převodovka může být u starších BMW 4 (P R N D 3 2 1), nebo 5-ti stupňová (P R N D 4 3 2). Na řadící páce je pojistné tlačítko, které se musí zmáčknout při každém posunutí voliče převodových stupňů. Jedná se o blokaci proti nechtěnému posunuti páky za jízdy.
V kapličce pod otáčkoměrem je displej polohy páky voliče automatické převodovky a údaje o programu elektronického systému. Příklad: (A - D).
P - Parkovací poloha (zařazuje se jen při stojícím vozidle. Kola jsou blokována proti samovolnému rozjetí)
R - Zpětný chod (řadí se pouze při stojícím vozidle a volnoběhu)
N - Neutrál (volnoběh)
D - Drive (automaticky jsou řazeny všechny stupně pro jízdu vpřed)
Dále se u voliče převodových stupňů nachází přepínač se třemi programy pro řazení (E, S, * - hvězdička, M).
E - Program ekonomy
S - Sportovní program
* - Zimní program
M - Manuální program (obdoba zimního programu)
Ve svém autě mám AGS převodovku která má pouze dva programy pro řazení. (A a S).
A - Adaptivní program
S - Sport program
Nastartování motoru lze pouze v poloze P nebo N!!!
Aby jste se mohli rozjet, nastartujete motor, sešlápnete pravou nohou brzdový pedál, pravou rukou přesunete volič převodových stupňů na R (pro jízdu vzad), na D (pro jízdu vpřed) a lehce sešlápnete plynový pedál. D znamená, že převodovka bude postupně řadit všechny převodové stupně. Můžeme, ale dát rovnou za 4, nebo za 3 (třeba když pojedeme z vlekem). Běžně se jezdí na režim D, ale když dojedu kolonu která jede pomale (50-60 Km/h) a je to do kopce, tak za jízdy přesunu páku na 4, nebo na 3 (při jízdě po městě, to je pak lepší odezva na sešlápnutí plyn. pedálu). Je jasné že to lze udělat jen při rozumné rychlosti, třeba při 80-90 Km/h. Ve 130 Km jsem to nezkoušel (ani zkoušet nebudu).
Dále existuje automatická převodovka s možností ručního řazení STEPTRONIC (steptronic má otec ve svém BMW E39, 540iA). Vedle voliče převodových stupňů jsou pouze symboly P R N D. Režim S se přepne překlopením páky k sobě. (Mám trochu okno, možná je to jinak). V poloze S když pohne pákou vpřed, nebo vzad se převodovka přepne do režimu ruční řazení. Na displeji pod otáčkoměrem se pak rozsvítí (1 2 3 4 5 M) aktuální zařazený stupeň. Pak stačí lehce pohnout pákou vpřed, nebo vzad a převodovka přeřadí/podřadí na další stupeň.
Dalo by se toho napsat víc, ale nechám prostor pro ostatní. Názory, nápady atd. pište do tohoto tématu.
Vezmu to pěkně od začátku.
Automatická převodovka může být u starších BMW 4 (P R N D 3 2 1), nebo 5-ti stupňová (P R N D 4 3 2). Na řadící páce je pojistné tlačítko, které se musí zmáčknout při každém posunutí voliče převodových stupňů. Jedná se o blokaci proti nechtěnému posunuti páky za jízdy.
V kapličce pod otáčkoměrem je displej polohy páky voliče automatické převodovky a údaje o programu elektronického systému. Příklad: (A - D).
P - Parkovací poloha (zařazuje se jen při stojícím vozidle. Kola jsou blokována proti samovolnému rozjetí)
R - Zpětný chod (řadí se pouze při stojícím vozidle a volnoběhu)
N - Neutrál (volnoběh)
D - Drive (automaticky jsou řazeny všechny stupně pro jízdu vpřed)
Dále se u voliče převodových stupňů nachází přepínač se třemi programy pro řazení (E, S, * - hvězdička, M).
E - Program ekonomy
S - Sportovní program
* - Zimní program
M - Manuální program (obdoba zimního programu)
Ve svém autě mám AGS převodovku která má pouze dva programy pro řazení. (A a S).
A - Adaptivní program
S - Sport program
Nastartování motoru lze pouze v poloze P nebo N!!!
Aby jste se mohli rozjet, nastartujete motor, sešlápnete pravou nohou brzdový pedál, pravou rukou přesunete volič převodových stupňů na R (pro jízdu vzad), na D (pro jízdu vpřed) a lehce sešlápnete plynový pedál. D znamená, že převodovka bude postupně řadit všechny převodové stupně. Můžeme, ale dát rovnou za 4, nebo za 3 (třeba když pojedeme z vlekem). Běžně se jezdí na režim D, ale když dojedu kolonu která jede pomale (50-60 Km/h) a je to do kopce, tak za jízdy přesunu páku na 4, nebo na 3 (při jízdě po městě, to je pak lepší odezva na sešlápnutí plyn. pedálu). Je jasné že to lze udělat jen při rozumné rychlosti, třeba při 80-90 Km/h. Ve 130 Km jsem to nezkoušel (ani zkoušet nebudu).
Dále existuje automatická převodovka s možností ručního řazení STEPTRONIC (steptronic má otec ve svém BMW E39, 540iA). Vedle voliče převodových stupňů jsou pouze symboly P R N D. Režim S se přepne překlopením páky k sobě. (Mám trochu okno, možná je to jinak). V poloze S když pohne pákou vpřed, nebo vzad se převodovka přepne do režimu ruční řazení. Na displeji pod otáčkoměrem se pak rozsvítí (1 2 3 4 5 M) aktuální zařazený stupeň. Pak stačí lehce pohnout pákou vpřed, nebo vzad a převodovka přeřadí/podřadí na další stupeň.
Dalo by se toho napsat víc, ale nechám prostor pro ostatní. Názory, nápady atd. pište do tohoto tématu.
jo super pro začátečníky s automaty,já dodám je to,že se u každé automatické převodovky snažím co nejvíc jezdit na D,ta mašina ví sama co je pro ni nejlepší,myslím že u aut typu 530dA jede auto úplně stejně na D nebo ruční řazení,rozdíl 00 nic,možná setina.Takže je to pro auto šetrnnější a určitě dýl vydrží,jasně že u aut za XX mega s pádly pod volantem či na něm je to o něčem jiném,ale buďme na zemi.Jinak dej pozor na darmona,patrně ti dá kartáč,že píšeš u bmw o tiptroniku,je to steptronic
Jo a dovolím si ještě jednu technickou,neroztahujte auta s automatem a pokud ho táhnete na laně tak v co nejmenší rychlosti cca do 80km/h a co nejkratší vzdálenost .

Jo a dovolím si ještě jednu technickou,neroztahujte auta s automatem a pokud ho táhnete na laně tak v co nejmenší rychlosti cca do 80km/h a co nejkratší vzdálenost .
-
- Registrovaný
- Příspěvky: 571
- Registrován: sob 15.02.2003 01:00
- Bydliště: Boskovice
- Kontaktovat uživatele:
Filozof píše:Moc pěkně napsané MAD MAXI .Zajimalo by mě do kolika točí motor při volbě E tedy ekonomy.Mělo by to šetřit takže by to mělo řadit řekněme ve 4000ot. možná i níž.
PS:Za kolik jezdí taková 540iA při ekonomy a při sport?
To je různý. Třeba když jedu od domu, mám studený motor, tak řadí první dva-tři stupně ve 3.000 ot. Po zahřání motoru třeba při rozjezdu dokud máš nohu na plynu tak otáčky jdou stále nahoru, pak lehce povolím plyn. pedál a převodovka zařadí další stupeň.
Někdy třeba řadí postupně kvalt za kvaltem (při x ot. - otáčkoměr moc často nesleduju, tak přesně nevím) a jak jedeš požadovanou rychlostí zařadí automat pětku.
Mám celoroční průměrnou spotřebu 13,2 l. Je to mix režimu A a S.
-
- Registrovaný
- Příspěvky: 315
- Registrován: sob 10.04.2004 00:00
K tomu STEPTRONICU bych jen dodal:
Z režimu D je možno posunutím páky voliče směrem k řidiči přepnout do režimu S, což je "sportovní" varianta režimu D. Posunem páky voliče dopředu + nebo dozadu - (od r.2001 je to myslím obráceně) se režim S vypíná a zapíná se varianta ručního řazení. Na palubní desce zhasne symbol S a objeví se číslo zařazeného převodového stupně (1 2 3 4 5). I v tomto režimu ručního řazení však elektronika kontroluje otáčky a zasáhne v podobě automatického podřazení v případě, že by došlo k "podtočení" motoru (což je někdy dost na pytel, protože aby mi to jelo na 5 a nepodřadilo musím jet aspoň 90 z kopce nebo na rovině, čímž neustále porušuji max.povolenou rychlost
)
Z režimu D je možno posunutím páky voliče směrem k řidiči přepnout do režimu S, což je "sportovní" varianta režimu D. Posunem páky voliče dopředu + nebo dozadu - (od r.2001 je to myslím obráceně) se režim S vypíná a zapíná se varianta ručního řazení. Na palubní desce zhasne symbol S a objeví se číslo zařazeného převodového stupně (1 2 3 4 5). I v tomto režimu ručního řazení však elektronika kontroluje otáčky a zasáhne v podobě automatického podřazení v případě, že by došlo k "podtočení" motoru (což je někdy dost na pytel, protože aby mi to jelo na 5 a nepodřadilo musím jet aspoň 90 z kopce nebo na rovině, čímž neustále porušuji max.povolenou rychlost

Na řadící páce je pojistné tlačítko, které se musí zmáčknout při každém posunutí voliče převodových stupňů. Jedná se o blokaci proti nechtěnému posunuti páky za jízdy.
.......nemusi......
atd..ale nechci to tu cely opravovat, mozna by moh nekdo napsat jak se k automatu chovat aby vydrzel co nejvic....videl jsem hodne rozmrdlejch skrini kdyz jsem jeste se skalickym delal C3S prevodovky a z 95% si za to lidi mohli sami...kdyz to nikdo nenapise tak se toho ujmu...
.......nemusi......
atd..ale nechci to tu cely opravovat, mozna by moh nekdo napsat jak se k automatu chovat aby vydrzel co nejvic....videl jsem hodne rozmrdlejch skrini kdyz jsem jeste se skalickym delal C3S prevodovky a z 95% si za to lidi mohli sami...kdyz to nikdo nenapise tak se toho ujmu...
No jak se k tomu chovat, nedávat D nebo jinou rychlost ve vysokejch otáčkách nebo za jízdy, pravidelně měnit ATF a filtr a kontrolovat, jestli ho tam je dost. V kopci stát na brzdě i přes to, že automat je schopen na volnoběh auto udržet i bez brzdy, rozjíždět se až když převodovka zařadí (starším almarám to vteřinku trvá, člověk to pozná, že sebou auto trochu cukne), víc mě teď honem nenapadá.
co me na tom steptronicu neskutecne rozciluje je ta nutnost slapnout na brzdu... kdyz auto stoji tak to neva... kdyz uz jede tak to tu brzdu nevyzaduje, clovek muze saltrovat mezi N a D jako o zavod ale to je az od urcite rychlosti... nejhorsi situace je kdyz prizdite treba ke krizovatce a uz je zelena a banda se zacina pomalu rozjizdet tak tu kolonu pomalinku dojizdite, mate tam neutral a kdyz uz chcete hodit to D cko tak jedete tak pomalu ze vas to nenecha musite slapnout na tu posahanou brzdu, bych vzdycky zlosti zabijel v ten moment....
abdul píše:co me na tom steptronicu neskutecne rozciluje je ta nutnost slapnout na brzdu... kdyz auto stoji tak to neva... kdyz uz jede tak to tu brzdu nevyzaduje, clovek muze saltrovat mezi N a D jako o zavod ale to je az od urcite rychlosti... nejhorsi situace je kdyz prizdite treba ke krizovatce a uz je zelena a banda se zacina pomalu rozjizdet tak tu kolonu pomalinku dojizdite, mate tam neutral a kdyz uz chcete hodit to D cko tak jedete tak pomalu ze vas to nenecha musite slapnout na tu posahanou brzdu, bych vzdycky zlosti zabijel v ten moment....
No myslím,že by bylo lepší tam nechat před tou křižovatkou D


M3maniac píše:abdul píše:co me na tom steptronicu neskutecne rozciluje je ta nutnost slapnout na brzdu... kdyz auto stoji tak to neva... kdyz uz jede tak to tu brzdu nevyzaduje, clovek muze saltrovat mezi N a D jako o zavod ale to je az od urcite rychlosti... nejhorsi situace je kdyz prizdite treba ke krizovatce a uz je zelena a banda se zacina pomalu rozjizdet tak tu kolonu pomalinku dojizdite, mate tam neutral a kdyz uz chcete hodit to D cko tak jedete tak pomalu ze vas to nenecha musite slapnout na tu posahanou brzdu, bych vzdycky zlosti zabijel v ten moment....
No myslím,že by bylo lepší tam nechat před tou křižovatkou Da nemusíš nikoho zabíjet
to sem cekal

Maca píše:To je fakt, u Steptroniku, se musí mačkat akorát při přesunu z/na P nebo R. Mezi N, D a S nemusí.
A ještě jedna drobná detailik, a to, že pokud je volič v poloze P a vytáhneš klíčky ze zapalování, zablokuje se páka voliče v této poloze a žádný tlačítko ti nepomůže. Škoda jen, že na to pojiš?ovny neuznávají bonus proti krádeži stejně jako třeba na CONSTUCT.

... A ještě: soustřeďte se maximálně na jízdu (začátečníci). Mě se po prvním týdnu stalo, že jsem jel v klidu na D, a do kopce jsem to chtěl trochu rozpálit. - a chtěl dát "3". Tak jsem chytnul páku a vrazil ji dopředu - hlava podvědoma myslela, že mám v ruce klacek... Jenže dopředu u automatu E32 znamenalo -že jsem to dal na "R"! Ve zlomku vteřiny jsem si uvědomil, co jsem provedl a naštěstí nepustil prst z pojistky, kterou jsem při pohybu dopředu (já idiot) taky zmáčknul (...). Prostě jedna blbost na druhou. Nevím, co by se stalo s autem, kdybych ve 100 km/h zařadil zpátečku a fakt pustil tu pojistku 

MK píše:... A ještě: soustřeďte se maximálně na jízdu (začátečníci). Mě se po prvním týdnu stalo, že jsem jel v klidu na D, a do kopce jsem to chtěl trochu rozpálit. - a chtěl dát "3". Tak jsem chytnul páku a vrazil ji dopředu - hlava podvědoma myslela, že mám v ruce klacek... Jenže dopředu u automatu E32 znamenalo -že jsem to dal na "R"! Ve zlomku vteřiny jsem si uvědomil, co jsem provedl a naštěstí nepustil prst z pojistky, kterou jsem při pohybu dopředu (já idiot) taky zmáčknul (...). Prostě jedna blbost na druhou. Nevím, co by se stalo s autem, kdybych ve 100 km/h zařadil zpátečku a fakt pustil tu pojistku
Já jsem to nezkoušel, ale podle všeho by se nestalo nic. Automat by prostě nepřeřadil.
mengi píše:MK píše:... A ještě: soustřeďte se maximálně na jízdu (začátečníci). Mě se po prvním týdnu stalo, že jsem jel v klidu na D, a do kopce jsem to chtěl trochu rozpálit. - a chtěl dát "3". Tak jsem chytnul páku a vrazil ji dopředu - hlava podvědoma myslela, že mám v ruce klacek... Jenže dopředu u automatu E32 znamenalo -že jsem to dal na "R"! Ve zlomku vteřiny jsem si uvědomil, co jsem provedl a naštěstí nepustil prst z pojistky, kterou jsem při pohybu dopředu (já idiot) taky zmáčknul (...). Prostě jedna blbost na druhou. Nevím, co by se stalo s autem, kdybych ve 100 km/h zařadil zpátečku a fakt pustil tu pojistku
Já jsem to nezkoušel, ale podle všeho by se nestalo nic. Automat by prostě nepřeřadil.
Třeba nepřeřadil, ale proč by tam byla ta pojistka... To je přece pojistka pro blbý, ne? Aby nepřeřadili, kam nemají... Nebo nevim. Nejsem technik.

ta pojstka je ciste mechanicka vec ktera blokuje skok mezi ozubama, kvalt se preradi i bez zmacknuti pojstky. !!!!!!MK píše:... A ještě: soustřeďte se maximálně na jízdu (začátečníci). Mě se po prvním týdnu stalo, že jsem jel v klidu na D, a do kopce jsem to chtěl trochu rozpálit. - a chtěl dát "3". Tak jsem chytnul páku a vrazil ji dopředu - hlava podvědoma myslela, že mám v ruce klacek... Jenže dopředu u automatu E32 znamenalo -že jsem to dal na "R"! Ve zlomku vteřiny jsem si uvědomil, co jsem provedl a naštěstí nepustil prst z pojistky, kterou jsem při pohybu dopředu (já idiot) taky zmáčknul (...). Prostě jedna blbost na druhou. Nevím, co by se stalo s autem, kdybych ve 100 km/h zařadil zpátečku a fakt pustil tu pojistku