Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.

Alternátor vs. autobaterie

Vše o E12, E28, E34, E39, E60/E61, F07, F10/F11, G30/G31
Odpovědět
Zpráva
Autor
Maxiczech
Registrovaný
Příspěvky: 1883
Registrován: pon 11.07.2005 00:00

#1 Příspěvek od Maxiczech »

e-39 Touring 2002. Zaslechl jsem názor, že když výrobce v prvovýrobě montuje akumulátor, je s tím spojen i výkon alternátoru? Jde mi o to, že jsem měl origo BMW baterii 70A a vyměnil jsem jí za 100A. Údajně může altík nestíhat dobíjet, tím jede pořád naplno a snižuje se tak jeho životnost. Že bych tam pro klídek vdechnul zase 70A baterii.. :?
Díky za názory.. :wink:
DFender
Registrovaný
Příspěvky: 206
Registrován: pon 05.05.2008 00:00

#2 Příspěvek od DFender »

Nevím co přesně chceš vědět, ale jestli je to zda výkon alternátoru je spojen s kapacitou baterie tak potom odpověď zní ano :wink:
Čímžpádem je jasný že pokud máš vyšší kapacitu baterie než je doporučováno, tak se může stát že se ti (hlavně při kratších cestách) nebude stačit dobíjet :wink:
wEnC
Registrovaný
Příspěvky: 273
Registrován: ned 26.10.2003 00:00
Bydliště: Žďár n.S. a v 528iT
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od wEnC »

Nesmysl, jistý vztah mezi výkonem alternátoru a velikostí baterie sice je, ale pro tento případ to není vůbec podstatné.
Nahrazením 70Ah baterky 100Ah nemá žádná negativní vlastnosti, snad jen většinou hmotnost navíc. Do hodně modelů e39 je i doporučována kvůli množství elektrické výbavy.
Logicky se dobíjet se bude stejně dlouho při stejném stylu využívání. Startér a osvětlení snad spotřebuje stejné množství energie, dobití stejného množství energie bude trvat alternátoru stejně dlouho...
Výhoda je jen ta, že mohu nechat déle puštěné rádio, světla nebo v zimě startovat do omdlení i v -30°C. Ano, pak baterka vymlácená do mrtva se v autě bude dobíjet o těch 40% déle.
Kubisek
Registrovaný
Příspěvky: 125
Registrován: ned 29.06.2008 00:00
Bydliště: Havířov

#4 Příspěvek od Kubisek »

:oops:
wEnC
Registrovaný
Příspěvky: 273
Registrován: ned 26.10.2003 00:00
Bydliště: Žďár n.S. a v 528iT
Kontaktovat uživatele:

#5 Příspěvek od wEnC »

To snad ne, držte mě někdo nebo ho zabiju.
Uživatelský avatar
Francis Výkonná rada
Výkonná rada
Příspěvky: 5994
Registrován: ned 31.08.2003 00:00
Bydliště: střed Česka
Kontaktovat uživatele:

#6 Příspěvek od Francis Výkonná rada »

Kubisek píše:... pokud original alternator byl vyroben pro dobíjení 70Ahodinové baterie tak 100Ahodinovou ti dobije pouze na 70Ah ...

8O Větší nesmysl už jsem dlouho nečetl.
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
wEnC
Registrovaný
Příspěvky: 273
Registrován: ned 26.10.2003 00:00
Bydliště: Žďár n.S. a v 528iT
Kontaktovat uživatele:

#7 Příspěvek od wEnC »

Kubisek: nevím jestli se tomu mám smát nebo brečet. Asi bych na tvém místě šel vrátit občanský průkaz a zažádal si o přidělení zákonného zástupce. Je možné, že těchto mýtů a polopravd znáš více a mohlo by se stát, že tím někomu nechtěně ublížíš.

Když rozvineme tvůj názor, tak když někdo dá baterii 60Ah tak mu ji dobije zase na 70Ah a těch přebytečných 10Ah mu vyteče z baterie ven do kufru nebo kam :roll:
Ale v něčem pravdu máš, v tom, že alternátor je stavěn na určitý výkon, že mu větší baterie neublíží a pak snad v tom, že je to zbytečná investice (ale zas je to luxus, za který se připlácí, stejně jako třeba širší gumy...)

Alternátor u e39 je minimálně 120 ampérový, teoreticky by mohl plně dobít prázdnou 100Ah baterii za 50minut. Jestliže vezmeme v potaz obecnou poučku o olověných akumulátorech, že se má dobíjet proudem o výši 1/10 kapacity tak by problémy nastaly až někde u kapacity 1000Ah ;-) A takovou baterku tam nikdo nenarve.

Když nevím tak se mrknu třeba na varta.cz a tam si naklikám své auto a uvidím, které baterky se tam hodí. U e39 v dieslu je to minimálně 90Ah !
V ETK On-line také každý má několik kapacit, které se do jeho auta dávaly já u 528i mám od 70 do 95Ah.

Prosím ať sem nepřispívá nikdo kdo ve škole prospal hodiny nebo zrovna chyběl ![/b]
Kubisek
Registrovaný
Příspěvky: 125
Registrován: ned 29.06.2008 00:00
Bydliště: Havířov

#8 Příspěvek od Kubisek »

Ne chlapi nebýjte mě :oops: ...Ja sem to takhle nějak pochopil právě v te škole,ale asi jsem to nějak zkomolil,tak se za to omlouvám se,že tu píšu kraviny radši už se zdržím... :oops:
Uživatelský avatar
Francis Výkonná rada
Výkonná rada
Příspěvky: 5994
Registrován: ned 31.08.2003 00:00
Bydliště: střed Česka
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od Francis Výkonná rada »

Kubisek píše:Ne chlapi nebýjte mě ...

Asi jsi nedával pozor ani při češtině ;-)
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
Kubisek
Registrovaný
Příspěvky: 125
Registrován: ned 29.06.2008 00:00
Bydliště: Havířov

#10 Příspěvek od Kubisek »

pravopis mi zrovna taky moc nejde no...asi se pujdu někam stydět.... :oops:
starML Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 2453
Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
Bydliště: Mariánské Lázně
Kontaktovat uživatele:

#11 Příspěvek od starML Člen Klubu »

U e39 520i 2002 se dávaly baterie 70, 80, 90 Ah, 95 Ah už ne. Alternátory se dávaly 90-120A, někdy i 140A Valeo, podle spotřeby instalovaného příslušenství, např. vyhřívání sedaček. Ty lepší a silnější alternátory měly i vylepšené chlazení viz. http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=12&fg=22 . Neznám konfiguraci, ve které byl vůz vyroben, ale tvrdím, že baterii 100 Ah tam dát můžeš, i kdyby tam byl ten nejslabší 70A alternátor. Pokud je altík a jeho regulátor v pořádku, na mírně zvýšené otáčky musí (a taky bude) dávat napětí něco přes 14 Voltů a to bude bohatě stačit.

Vzhledem k poněkud jinému typu baterie doporučuji věnovat pozornost odvodu par z článků tou hadičkou, co vede od baterie ven do prostoru pod nárazník. Ale pokud bude nová baterie s tzv. sníženou údržbou, tak ta tento vývod již nemá - viz. obrázek.

Obrázek
Maxiczech
Registrovaný
Příspěvky: 1883
Registrován: pon 11.07.2005 00:00

#12 Příspěvek od Maxiczech »

Děkuji kluci. Mám jasno.
Kubisek mě vyloženě pobavil.. :lol:
Ale nic ve zlém. Jsou dny, kdy se zkrátka nedaří.
Nechám tam tu 100A. Může maximálně trpět podnapětím při krátkých jízdách. Toť vše. Altíku to rozhodně neuškodí.
Díkes všem.. :wink:
radims
Registrovaný
Příspěvky: 89
Registrován: pát 02.03.2007 01:00
Bydliště: Ostrava

#13 Příspěvek od radims »

nech si tam 100Ah baterii. Alternátor musí "vrátit" do baterie jen tu energii, která byla spotřebována a je mu jedno, jak velká baterie je namontována.
Jediná výhoda je, že máš k dispozici více "uložené" energie a větší startovací proud - oceníš při nízkých teplotách venku.
Uživatelský avatar
Francis Výkonná rada
Výkonná rada
Příspěvky: 5994
Registrován: ned 31.08.2003 00:00
Bydliště: střed Česka
Kontaktovat uživatele:

#14 Příspěvek od Francis Výkonná rada »

Maxiczech píše:... Nechám tam tu 100A. Může maximálně trpět podnapětím při krátkých jízdách...

Ach jo, jaké podnapětí? Alternátor dává 14V a s kapacitou akumulátoru to nemá souvislost.
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
DFender
Registrovaný
Příspěvky: 206
Registrován: pon 05.05.2008 00:00

#15 Příspěvek od DFender »

wEnC píše:Nesmysl, jistý vztah mezi výkonem alternátoru a velikostí baterie sice je, ale pro tento případ to není vůbec podstatné.
Nahrazením 70Ah baterky 100Ah nemá žádná negativní vlastnosti, snad jen většinou hmotnost navíc. Do hodně modelů e39 je i doporučována kvůli množství elektrické výbavy.
Logicky se dobíjet se bude stejně dlouho při stejném stylu využívání. Startér a osvětlení snad spotřebuje stejné množství energie, dobití stejného množství energie bude trvat alternátoru stejně dlouho...
Výhoda je jen ta, že mohu nechat déle puštěné rádio, světla nebo v zimě startovat do omdlení i v -30°C. Ano, pak baterka vymlácená do mrtva se v autě bude dobíjet o těch 40% déle.


Jestliže vztah mezi výkonem alternátoru a kapacitou baterie existuje, tak potom proč nesmysl??? Víš co to znamená protiřečit si? :wink:
Všechny "matematikáře" kteří tady počítají procenta, vrací POUZE energii jež byla spotřebována startérem atp. :D musím, ač nerad, upozornit, že nežijí v dokonalém světě, kde vše funguje podle matematických výpočtů, ale že bohužel na vše mají vliv i okolní faktory, jakými je třeba samovybíjení baterie-třebas v zimě v teplotách hluboko pod nulou to bývá dost významná záležitost a neplatí pouze při baterii vymlácené "domrtva" ... A procenta se se pak bortí a baterie se nestíhá dobíjet :lol:
wEnC
Registrovaný
Příspěvky: 273
Registrován: ned 26.10.2003 00:00
Bydliště: Žďár n.S. a v 528iT
Kontaktovat uživatele:

#16 Příspěvek od wEnC »

DFender píše:.... a baterie se nestíhá dobíjet :lol:


Pokud se nestíhá dobíjet 100Ah tak 70Ah baterie na tom bude úplně stejně. Jen člověk s tou větší baterií bude jezdit třeba 3 týdny než mu to klekne a člověk s tou menší jen 2, pak si oba dva vemou nabíječku a jdou dobíjet...

A ten komu to nestíhá dobíjet ať si zkontroluje hodnotu palubního napětí, stav alternátoru a vybíjecí proud v klidu po uzamčení.
Pokud je auto v pořádku tak se nestane, že by to nestíhalo dobíjet.
troutny
Registrovaný
Příspěvky: 289
Registrován: pon 29.09.2008 00:00

#17 Příspěvek od troutny »

wEnC píše:
DFender píše:.... a baterie se nestíhá dobíjet :lol:


Pokud se nestíhá dobíjet 100Ah tak 70Ah baterie na tom bude úplně stejně. Jen člověk s tou větší baterií bude jezdit třeba 3 týdny než mu to klekne a člověk s tou menší jen 2, pak si oba dva vemou nabíječku a jdou dobíjet...

A ten komu to nestíhá dobíjet ať si zkontroluje hodnotu palubního napětí, stav alternátoru a vybíjecí proud v klidu po uzamčení.
Pokud je auto v pořádku tak se nestane, že by to nestíhalo dobíjet.


Záleží jak hodně je stará aku a jakým režimem se vůz provozuje.Při souhře těchto dvou aspektů(baterie s větším samovybíjením=nižší dispoziční kapacitou a vůz ježděný na krátký trasy) dochází k tomu,že slabší alternátor musí jít daleko více naplno u takto silné aku, než kdyby tam byl silnější.Tedy je to na úkor životnosti samotného alternátoru-častěji jde na plný výkon,aby dorovnával dobití aku na 100%.Takže tam vazba výkon alter. /versus / kapacita aku tam samozřejmě je,která se ovšem projevuje později než u nové aku.
Bzuker
Registrovaný
Příspěvky: 615
Registrován: pát 15.06.2007 00:00
Bydliště: PRG

#18 Příspěvek od Bzuker »

wEnC píše:
DFender píše:.... a baterie se nestíhá dobíjet :lol:


Pokud se nestíhá dobíjet 100Ah tak 70Ah baterie na tom bude úplně stejně. Jen člověk s tou větší baterií bude jezdit třeba 3 týdny než mu to klekne a člověk s tou menší jen 2, pak si oba dva vemou nabíječku a jdou dobíjet...

A ten komu to nestíhá dobíjet ať si zkontroluje hodnotu palubního napětí, stav alternátoru a vybíjecí proud v klidu po uzamčení.
Pokud je auto v pořádku tak se nestane, že by to nestíhalo dobíjet.


dotaz, jak zjistím ten vybíjecí proud po uzamčení a jakou by měl mít hodnotu? mám problémy s baterií a nevím jestli je to v ní nebo v elektronice. Nedávno jsem po jízdě (18km) nechal hrát tak 20 minut rádio a nenastartoval jsem :evil:
daliborj
Registrovaný
Příspěvky: 14
Registrován: čtv 06.08.2009 00:00
Bydliště: brno-venkov

#19 Příspěvek od daliborj »

ano při krátkých trasách by mohlo docházet k tomu že baterie nebude dobita na 100procent což jí nedělá dobře co se životnosti týče ale jiný neduh to mít nemuže napsáno bez matematiky :lol:
Odpovědět