Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.

dekarbonizace motoru 2,8 V6

Vše o E12, E28, E34, E39, E60/E61, F07, F10/F11, G30/G31
Odpovědět
Zpráva
Autor
rassty
Registrovaný
Příspěvky: 168
Registrován: sob 03.12.2011 01:00
Bydliště: Brno-Mokrá hora

#1 Příspěvek od rassty »

Chtěl bych se zeptat má někdo zkušenost s dekarbonizace motoru ? nabízí mi to v servisu když budu dělat olejovej servis. Ano nebo Ne ??
Kugelig
Registrovaný
Příspěvky: 155
Registrován: pon 12.12.2011 01:00
Bydliště: Praha

#2 Příspěvek od Kugelig »

Můj dvorní serviceman mi tu operaci popisoval takto: To se vezme taková mašinka která vyrábí velmi jemnou vodní mlhu+nějaký detergent a to se fouká do sání přičemž motor běží na nějaké otáčky. Musí se to velmi opatrně a mlha musí být velmi jemná. Tímto se rozpouští usazené sračky v sání a ty projdou spálením ve válcích. Může se stát, že proces bude příliš rychlý a spalováním budou procházet i větší kousky karbonu a pak už bych za ten motor ruku do ohně nedal.
carrera_rapida
Registrovaný
Příspěvky: 50
Registrován: úte 11.01.2011 01:00
Bydliště: Ostrava

#3 Příspěvek od carrera_rapida »

No záleží jak se to vezme, jestli chceš dekarbonizovat vnitřek motoru nebo sání.
Ohledně vnitřku motoru nemám zkušenost s BMW ale docela dlouhé s benzínovými SAABy, které na zanášení olejové vany hodně trpí. Co jsem slyšel od lidí co s tím jezdili do servisu, tak to probíhalo zhruba tak nějak jak píšu níž.

Když to rozdělím na 2 případy, které mě napadají tak první je, že si někdo koupil nové auto a chce ho nechat vyčistit a druhá je, že chce nechat vyčistit svoje auto které už nějaký čas má a dobře se o něj stará tím, že dodržuje popřípadě ještě si zkrátil výměny oleje kvůli způsobu ježdění.

Druhá varianta je snadná, pokud se měnil předepsaný olej tak jak se měl, a pokud se případně zkrátil servisní interval kvůli tomu že někdo jezdí hodně divoce nebo proto že jezdí krátké trasy tak bych se na to vykašlal. Jedinné co se může udělat pro klid duše tak do oleje před výměnou nalit nějaký přípravek dle návodu na něm, pak jak vypustí olej tak sundat vanu na motoru a to co je usazeno na dně tak vyčistit včetně sacího koše, u saabu se tohle dělalo tak co 2-4 výměnu, záleželo na chuti každého soudruha, já jsem lil olej mobil 1 a po 2 výměnách, co jsem to prohlídl a bylo to v pořádku jsem se na to vykašlal. Po 50 tis. km co jsem najel motor stále v dobré kondici. Vana rozdělaná před prodejem byla jako dětská prdelka.

První varianta je složitější, lepší je se takovému motoru vyhnout, bude to docela drahé a s nejistým výsledkem. Když už ho někdo koupil tak bych vyměnil olej podle specifikace a od dobré značky, ten začne motor čistit a po 2-3r tis. km zase vyměnit postupem popsaným nahoře tzn. včetně vany. Je ale potřeba počítat s tím, že jestli ten motor byl hodně zajebaný, tak to pak asi začne žrát olej a hlavně takový motor je většinou po smrti, protože to mělo předtím nějaké prase, co kašlalo na udržbu.

Obecně platí, že pokud se používá olej dle specifikace výrobce a k motoru se chová slušně (zahřívání studeného motoru, chlazení žhavého motoru, dostatek oleje a jeho kontrola na měrce ideálně při každém tankování) tak není důvod dekarbonizovat. Max zkrátit servisní interval, někdy až brutálně, viz. můj saab který měl naordinovaný servisiní interval 7 500km.
Dnešní oleje již v sobě mají dostatek přísad aby zabránily usazovaní karbonu.

Ještě pár dodatků, pokud chce někdo opravdu dobré přísady a to nejen do oleje, tak jedinné o čem vím, že má prokazatelný a měřitelný učinek a není to jen placebo jsou přípravky bishops original, a tohle není reklama jen postřeh spokojeného zákazníka.
A poslední věc, pokud chce někdo orientačně vědět, jak na tom jeho motor je s karbonem, tak ať sundá víčko od nalívání oleje, pořádně si tam posvití a je potřeba takové to malé doktorské zrcátko aby se tam dalo podívat. Pokud je ventilové víko čisté, tak není moc co dekarbonizovat. Pokud tam jsou černé nánosy tak tenhle motor nekupovat.

Pokud chce někdo čistit sání v domácích podmínkách, tak si koupit čistič na brzdy nebo speciální čistič na karbon. Rozdělat, vyčistit, složit. Vyměnit všechna těsnění co najdeš při rozdělávání. Opatrně ať něco nespadne do motoru.
Pokud to bude dělat servis mlhou do sání a víš, že to je dobrý servis tak bych se toho nebál. Každopádně to ruční čištění je jistější i když pracnější, protože nic nejde do motoru.
rassty
Registrovaný
Příspěvky: 168
Registrován: sob 03.12.2011 01:00
Bydliště: Brno-Mokrá hora

#4 Příspěvek od rassty »

OK děkuji za info asi se tomu vyhnu a budu dál měnit olej jak se má ;)
Tompo
Registrovaný
Příspěvky: 1316
Registrován: sob 19.11.2005 01:00
Bydliště: Krkonoše

#5 Příspěvek od Tompo »

Častější výměna oleje a to i po stránce časové je to nejlepší, co se může proti karbonu udělat...
Uživatelský avatar
Francis Výkonná rada
Výkonná rada
Příspěvky: 5994
Registrován: ned 31.08.2003 00:00
Bydliště: střed Česka
Kontaktovat uživatele:

#6 Příspěvek od Francis Výkonná rada »

Prověřené a funkční je použití terpentýnového oleje před výměnou. Stačí nalít tak 1 dcl terpentýnu do oleje, zlehka projet několik km, s intervalem 1-2 h (nenechat úplně vychladnout) několikrát zopakovat a pak olej vypustit. Pro jistotu první náplň oleje po čištění vyměnit po 1-2 tisících km a pak už jen dodržovat obvyklé doporučené intervaly (zkracovat při převážně městských jízdách nebo při estrémním namáhání).
Mám to ověřeno na několika motorech, levná a spolehlivá metoda.
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
tanner540i
Registrovaný
Příspěvky: 325
Registrován: čtv 15.12.2011 01:00

#7 Příspěvek od tanner540i »

carrera_rapida: takze podle tebe, kdyz je pod ventil deklem usazeny karbon, tak je uz motor automaticky po smrti? A takove auto nekupovat? To by tu asi nejezdily skoro zadne M62, ktere jsou zasrane tak v 80% pripadu, i u lidi kteri olej meni pravidelne. Casto je totis usazovani karbonu zpusobeno chybnou konstrukci, nebo spatnou volbou oleje uz od vyroby (zrovna pripad M62TU).
Tento karbon, ktery se usazuje nejcasteji v nejvyssich mistech olejoveho okruhu (pod ventildeklem) bych nasilim urcite neodstranoval, pokud neni v planu kompletni rozborka motoru, protoze jinak ho ven vsechen nedostaneme. A prave karbon, ktery se uvolni, muze napachat skody.

Otazka take je, odkud chcete karbon odstranovat. Pod dekarbonizaci motoru je mozne si predstavit jak odstraneni karbonu z olejoveho okruhu, tak ze spalovaciho prostoru.
carrera_rapida
Registrovaný
Příspěvky: 50
Registrován: úte 11.01.2011 01:00
Bydliště: Ostrava

#8 Příspěvek od carrera_rapida »

Jak už jsem psal, nemám až zase tak moc zkušeností s BMW a usazováním karbonu a všechny věci které jsem psal, tak vychází nejvíc ze zkušeností se SAAB turbo motory kde se dalo na 100 procent říct, že plné ventilové víko karbonu znamená zanedbaná udržba a to je motor po smrti.
Omlouvám se, že jsem to tak zobecnil, ale ze SAABa jsem na karbon hodně citlivý.
Určitě se najdou motory, které mají problém s usazovaním ve víku i když jinak můžou být v pořádku. Jak jsi psal, prostě konstrukční chyba nebo jen kompromis konstruktérů kvůli něčemu jinému. Nemůžu znát všechno, takže jestli M62TU má tenhle problém a jezdí jich 80procent s plným ventilovým víkem bez nějakých problémů tak to pro rozhodnutí o koupi není vodítko.
Ono taky je potřeba rozlišovat množství karbonu, které je víku vidět. Když je karbon usazený víc v ohybech a kolem nějakých výstupků a jinak je to tak nějak decentně, tak bych se toho nebál, pokud tam je souvislá 2centimetrová vrstva a víc, tak už bych se tomuhle zdroji problémů vyhnul třeba i tím, že bych koupil jiné auto nebo jinou motorizaci.
Samozřejmě se karbon usazuje z mnoha různých příčin, od konstrukčních nedostatků/kompromisů přes velkou porci najetých km a krátké trasy až po zanedbanou udržbu a mnoha dalších. Taky se bavím spíš o motorech vyrobených před hodně lety, kdy jsem ještě tahal kačera po dvoře, které už toho mají hodně za sebou. Jiné je prohlížet 4 roky staré auto, které podle toho panáčka s řetězem kolem krku a v teplákovce (omlouvám se pokud to někdo nosí rád a sluší mu to a jinak je normální) jezdilo jen dlouhé trasy 2x za měsíc v říši a jak říkal, má najeto w..oe jenom necelých sto a když jsem nakoukl pod víko, které bylo plné marasu v porovnání s 12 let starou e39 s 2x kolem zeměkoule kde to bylo řekl bych o dost lepší.
Napsal jsem to jen jako postřeh, že se na to dá podívat a něco podle toho usuzovat. Bylo to trochu nešťastně řečeno, nedá se to zobecnit.
Jinak nedávno jsem sundával kvůli těsnění víko a vanu z bratrovy e36 motor 2.5 M50B25 s teoreticky najetýma 350000, prakticky bych to viděl na půl mega minimálně a víko jen lehce černé, ve vaně taky tak nějak v normě a řekl bych, že jsme byli první, kdo se tam díval.
Klučina co to měl před ním jezdil amatérsky vrchy a tohle měl 4 roky jako hračku, když mě vezl u nás po kopcích, tak jsem zjistitl, že jsem ještě větší máslo, než jsem si myslel a měl bych asi vrátit řidičák. Prostě max zátěž. ALE olej 5W-50 a měněný každý rok tzn. co cca 4-5000 km a ten motor je uvnitř, aspoň podle toho co jsem viděl jak nový. Co tím chci říct je to, že podle mých zkušeností je lepší měnit olej častěji a vyhnout se všem těm prodlouženým intervalům a hlavně tohle všechno přizpůsobit způsobu použití toho auta.
A abych se držel tématu, o odstraňování ze sání už se tady psalo a zbývá spalovací prostor a to se dá dělat buď rozborkou, nebo tím aerosolem do sání.
To první asi nikdo preventivně moc dělat nebude, protože dokud něco funguje tak to není rozumné spravovat, a s tím aerosolem žádné zkušenosti nemám, teoreticky je to určitě dobré, a pokud to bude dělat někdo, kdo s tím má zkušenosti a udělal už X aut bez nějakých problémů tak proč ne. Pokud bych měl být pokusný králík, co se na mém autě bude učit jak nová mašina funguje tak bych ten dobrý pocit, že jsem pro svého mazlíka udělal to nejlepší asi oželel. Asi bych se ptal po referencích na danou firmu a podle toho se rozhodl.
tanner540i
Registrovaný
Příspěvky: 325
Registrován: čtv 15.12.2011 01:00

#9 Příspěvek od tanner540i »

Napsal jsi to sice sahodluze, ale naprosto presne 8) . Proste u motoru, ktere nemaji s usazovanim karbonu zname problemy, je jeho velky vyskyt jasnou znamkou zanedbane udrzby, nebo pouziti nevhodneho oleje.

K tomu cisteni spalovaciho prostoru. K cisteni se pouziva vodni para, kdy se za chodu motoru vstrikuje do sani obycejna voda. Vznikajoci para ve spalovacim prostoru ma uzasne cistici vlastnosti.
ACDC
Registrovaný
Příspěvky: 1661
Registrován: ned 15.07.2007 00:00
Bydliště: Litomyšlsko

#10 Příspěvek od ACDC »

Sání vodní mlhy dekarbonizuje vnitřek spalovacích prostorů + výfuk ventily. Z vody, které se tam musí cpát dost, se stane pára, dokonce ostrá a ta umí věci... Na ostatní to nemá vliv. A ve vaně se asi neusazuje karbon, není tak horká..
tanner540i
Registrovaný
Příspěvky: 325
Registrován: čtv 15.12.2011 01:00

#11 Příspěvek od tanner540i »

Ano, vstrikovanim vody do sani se da odstranit karbon pouze v sacim, vyfukovem trakru a ve spalovacim prostoru, samozrejme ne z olejoveho okruhu. Tam se da odstranit pouze nejakou chemii, nebo rozborkou motoru.
A usazovani karbonu neni o teplote vany, ale oleje a hlavne jeho odolnosti vuci ni (ktera s rostoucim najezdem oleje klesa). Kolikrat je na dne vany 2cm nanos bordelu. Ale mas pravdu ze se usazuje hlavne pod ventildeklem, jakozto nejvyssi misto kam se prepaleny olej "odparuje"
Odpovědět