Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.
Preferovane otacky pro zmenu rychlosti
to je otazka na kterou nelze jen tak dat odpoved.
Pokud se podivam na graf prubehu tociveho momentu a vykonu, tak je tam videt, ze cca 80% tociveho momentu je k dispozici uz od 1500 otacek. Pod tyto otacky se kroutak rychle ztraci - dochazelo by tedy k podtaceni. Vrchol kroutaku je ve 3500 ot.
Pro ustalenou jizdu po rovine by tedy asi platilo, ze po prerazeni na vyssi rychlost by otacky mely byt minimalne 1500 (realne spise o malinko vice). Pri normalni jizde by se tedy otacky pohybovaly kolem 1700-2500 ot. Cim mensi otacky tim mene slapat na plyn. Pokud se v nizkych otackach prida vice plynu, je slyset, jak se to tomu motoru nelibi + to dost zere.
Pro rozjizdeni a nabrani rychlosti nebo jizdu do kopce to chce samozrejme otacky trochu vyssi. Budou se tedy napriklad pohybovat v rozmezi 2000-3000ot. Pri jizde z kopce je to celkem fuk, protoze pri brzdeni motorem je spotreba 0.
Pro razantnejsi akceleraci (treba predjizdeni) je treba mit aspon 3500 otacek. Odtud motor tahne nejlepe az do cca 6tis - dale uz se vykon ztraci.
Takze co se tyce spotreby, nejlepe radit brzo, ale motor nepodtacet ani zbytecne nevytacet. Jet predvidave a vyvarovat se prudke akceleraci (hlavne z nizkych otacek) a zbytecnemu brzdeni brzdami (chapej tak, ze je lepsi drive sundat nohu z plynu a brzdit motorem).
Pokud se podivam na graf prubehu tociveho momentu a vykonu, tak je tam videt, ze cca 80% tociveho momentu je k dispozici uz od 1500 otacek. Pod tyto otacky se kroutak rychle ztraci - dochazelo by tedy k podtaceni. Vrchol kroutaku je ve 3500 ot.
Pro ustalenou jizdu po rovine by tedy asi platilo, ze po prerazeni na vyssi rychlost by otacky mely byt minimalne 1500 (realne spise o malinko vice). Pri normalni jizde by se tedy otacky pohybovaly kolem 1700-2500 ot. Cim mensi otacky tim mene slapat na plyn. Pokud se v nizkych otackach prida vice plynu, je slyset, jak se to tomu motoru nelibi + to dost zere.
Pro rozjizdeni a nabrani rychlosti nebo jizdu do kopce to chce samozrejme otacky trochu vyssi. Budou se tedy napriklad pohybovat v rozmezi 2000-3000ot. Pri jizde z kopce je to celkem fuk, protoze pri brzdeni motorem je spotreba 0.
Pro razantnejsi akceleraci (treba predjizdeni) je treba mit aspon 3500 otacek. Odtud motor tahne nejlepe az do cca 6tis - dale uz se vykon ztraci.
Takze co se tyce spotreby, nejlepe radit brzo, ale motor nepodtacet ani zbytecne nevytacet. Jet predvidave a vyvarovat se prudke akceleraci (hlavne z nizkych otacek) a zbytecnemu brzdeni brzdami (chapej tak, ze je lepsi drive sundat nohu z plynu a brzdit motorem).
mno pustim se na tenkej led, neberte to jako duvod k nakymu flamu, ale nebylo by dobre provozovat motor, teda ciste z teorie, v rezimu zcela otevrene skrtici klapky? neredukuji se tim cerpaci ztraty pri doprave vzduchu (smesi) do valcu? jasny, je v tom nekolik dalsich faktoru, ale tohle v konecnym dusledku znamena, ze by bylo nejuspornejsi provozovat motor v otackach, kde jeste zvladne plnit zadane ukoly: zrychlovani, udrzovani rychlosti a pri tom mit cihlu na plynu? jakmile se motor prehoupne do otacek, kde ma zbytecne mnoho sily, tak odradit a pokracovat dal az k dosazeni vysledku.
pragdejf píše:mno pustim se na tenkej led, neberte to jako duvod k nakymu flamu, ale nebylo by dobre provozovat motor, teda ciste z teorie, v rezimu zcela otevrene skrtici klapky? neredukuji se tim cerpaci ztraty pri doprave vzduchu (smesi) do valcu? jasny, je v tom nekolik dalsich faktoru, ale tohle v konecnym dusledku znamena, ze by bylo nejuspornejsi provozovat motor v otackach, kde jeste zvladne plnit zadane ukoly: zrychlovani, udrzovani rychlosti a pri tom mit cihlu na plynu? jakmile se motor prehoupne do otacek, kde ma zbytecne mnoho sily, tak odradit a pokracovat dal az k dosazeni vysledku.
Co z toho teda vyplývá???v kolika tis. otáček řadit podle tebe???Zase je dost důležitý kolik je pro ten motor vhodnejch otáček pro udržování otáček a tak.Já jsem zase slyšel, že by se mělo řadit kolem 3000tis. pak je to prej pro ten motor nejzdravější.Ale nemám to nijak podložený, takže se na mě kdyžtak nezlobte

Šmarjá já bych z toho nedělal vědu, tak snad když mám bmw nebudu pořád čučet na otáčky abych náhodou nepřehoupl a nezkonzumoval o 0.01l navíc
Dle mýho je to na každým a na zvyku a odzkoušení. Nehledě na specifičnost trasy kerou jezdím, provozu atd
Pokud pojedu napohodu a nebo když se budu zatezovat s presným řazením v tom kterým okamžiku a výslednej rozdíl mi vyjde 0.5l tak to mi za to fakt nestojí. Navíc stačí si auto trochu ošahat a za chvíli už to musí mít každý takzvaně v ruce ne? 



-
- Registrovaný
- Příspěvky: 428
- Registrován: ned 09.08.2009 00:00
- Bydliště: Praha, Jindřichův Hradec
Jednoduchy duvod. Mam auto nove, je jiny (hlavne silnejsi), nez vsechno, co jsem kdy ridil a nemam ho naposlouchany. Podle zvuku mi pripada, ze mam radit, az kdyz mam otacky nekde 4-5k, ale pri tom brutalne roste spotreba, takze si musim zvyknout na ty spravne otacky.. a to je?
EDIT: jo a jsem lama ridic!

EDIT: jo a jsem lama ridic!

-
- Registrovaný
- Příspěvky: 428
- Registrován: ned 09.08.2009 00:00
- Bydliště: Praha, Jindřichův Hradec
Trimack píše:je jiny (hlavne silnejsi), nez vsechno, co jsem kdy ridil a nemam ho naposlouchany. Podle zvuku mi pripada, ze mam radit, az kdyz mam otacky nekde 4-5k
To bude tím, že šestiválec nezačne ve vyšších otáčkách tak řvát jako čtyřválce na které jsi byl asi zvyklý. Po rovině můžeš klidně řadit už kolem 3k..
ex Mercedes-Benz R170 SLK 200 Kompressor "silver arrow" brilliantsilber on magmarot
ex BMW E38 730d "položiť dozadu súdruha" orientblau on pearl beige
ex BMW E36 318is tmavě modré kupé
ex BMW E38 730d "položiť dozadu súdruha" orientblau on pearl beige
ex BMW E36 318is tmavě modré kupé
Tímto stylem jezdím hodně často a máš pravdu,pragdejf píše:mno pustim se na tenkej led, neberte to jako duvod k nakymu flamu, ale nebylo by dobre provozovat motor, teda ciste z teorie, v rezimu zcela otevrene skrtici klapky? neredukuji se tim cerpaci ztraty pri doprave vzduchu (smesi) do valcu? jasny, je v tom nekolik dalsich faktoru, ale tohle v konecnym dusledku znamena, ze by bylo nejuspornejsi provozovat motor v otackach, kde jeste zvladne plnit zadane ukoly: zrychlovani, udrzovani rychlosti a pri tom mit cihlu na plynu? jakmile se motor prehoupne do otacek, kde ma zbytecne mnoho sily, tak odradit a pokracovat dal az k dosazeni vysledku.
akorát ale při max. plynu dává ř.j. bohatší směs (preferuje akceleraci na úkor spotřeby),
takže při úsporné jízdě je potřeba šlapat "téměř na doraz" (je to hezky vidět na ekonoměru).
jinak čím vyšší rpm, tím vyšší ztráty motoru třením, vířením atd.
a ty jsou celkem znatelné.
takže čím nižší RPM, tím lepší spotřeba, akorát vačky jsou broušeny na ideální provoz motoru v RPM max. krouťáku.
Motor tedy téměř neustále plýtvá palivem. Vanosy atd. jsou celkem chabou kompenzací.