Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.

e39 kotouče

Vše o E12, E28, E34, E39, E60/E61, F07, F10/F11, G30/G31
Zpráva
Autor
MattyX Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 12846
Registrován: pát 18.01.2008 01:00
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

#61 Příspěvek od MattyX Moderátor »

Teddy píše:Asi jsem nenapsal podstatnou informaci.... nedělal jsem to na BMW. Bylo to na Kia. Tam jsou i ty vodítka uzavřený a krytý prachovkou. NA svym autě jsem zatim na třmeny nemusel sáhnout. Jen 2x výměna kotoučů, než jsem dospěl k origo. :D
NO tenhle systém měla naposledy u BMW E30 a to na systému od Girlingu :D
E30 328i Coupe M20 M-technic II
E46 M3 SMG - žlučník
E91 335i N54B30 - pracant :)
E70 3.0d - mamacar

Motorsport Matoušek - BMW ///M Service & Performance
Teddy
Registrovaný
Příspěvky: 1307
Registrován: pon 18.06.2012 00:00

#62 Příspěvek od Teddy »

Šidit se jednou začne všechno, otázkou je jen kdy. :D
hobl
Registrovaný
Příspěvky: 17
Registrován: sob 24.01.2015 01:00
Bydliště: znojemsko

#63 Příspěvek od hobl »

Kluci drive sem nez jsem koupil bmw e39 525tds mel jsem opel vectra A rv 1991 ovsem 4x4 2.5i to znamena motor jako omega potzmo bmw -kladivo na carodejnice -brzdy byly vecny problem nakonec jsem situaci zacal resit takto na predek prisly kotouce 290 ate tyto sem pred montazi upnul do protibezne brusky a sebral z nich cca 0.02 z kazdy strany ,po najeti kdy se cela deska obtiskla na kotouc sem je shodil a postup opakoval -po druhym brouseni se s tim mohlo delat prakticky cokoliv pri takovym hloupim tajnym zavodu se subaru legaci kdy sem rval auto buchlovskyma kopcama ve 2 v noci na dorazy kdys sem dojel do bucovic tak u prednich kol se daly cist noviny a u zadnich grylovat ,lekal sem se ze po tech brzdach bude veta a svete div se ono nic,zkousel sem dokonce kolik se zvlnily a v soustruhu sem je premeril hodinkama , nic proste uchylka min jako setina ,a kdyz sem po 20 000 kotouce rovnal protibeznou bruskou tak sem s hruzou dosel k nazoru ze stacilo soustruhem sebrat hranku cca1,5 mm brosit to bylo prakticky zbytecne ,jelikoz to krasne psalo po celem obvodu i hloubce ,takze rovnomerne opotrebeni ,od te doby toto delam vzdy a problem zeby auto tahalo nebo by to kopalo do pedalu neznam .jiste nutny jevenovat pozornost i trmenu ale treba u opelu sem menil valecky ve trmenu po vymene druhych kotoucu na zadku po tretich kotoucich provozku a rucku nikdy tam jsou excentry a lana
Uživatelský avatar
Francis Výkonná rada
Výkonná rada
Příspěvky: 5994
Registrován: ned 31.08.2003 00:00
Bydliště: střed Česka
Kontaktovat uživatele:

#64 Příspěvek od Francis Výkonná rada »

328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
Teddy
Registrovaný
Příspěvky: 1307
Registrován: pon 18.06.2012 00:00

#65 Příspěvek od Teddy »

Ty tomu slintu věříš? Já nejsem odborník na brzdy, ale kolik kupců nových aut asi brzdy nějak zahořuje? Ještě jsem o nikom neslyšel. Už jen proto si myslim, že je to nesmysl. Mě se během 800 - 2 tis. zvlnily dvoje kotouče. Pak jsem dal origo a mam klid. Nic jsem nezahořoval. Na služebních autech taky nikdo nic nezahořoval. Třeba já jsem ho vracel se 150 tis. a pohoda. Otec má už druhou novotu. Nezahořoval ani jednou a taky pohoda.

Prostě kotouče se holt vlní a je to dáno nekvalitním materiálem a zpracováním. Nic víc v tom nehledej.
P.S. taky je to občas způsobeno brzdiči.
Holly Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 1679
Registrován: pát 08.09.2006 00:00
Bydliště: Ohrádka v přihrádce

#66 Příspěvek od Holly Moderátor »

Ten "slint" napsal člověk, který se celý život zabýval auty, stavěl je, navrhoval, upravoval, podílel se na vývoji... Prošlo mu rukama víc aut než nám všem tady dohromady. Chtěl bych tě vidět, jak zvlníš kotouč. Pokud nejsi odborník, tak doporučuji prvně studovat a pak soudit, krom toho Francis je jeden z mála, kdo tady fyzikální podstatě fungování aut rozumí, asi bych ho nepodezříval z toho, že bude rozšiřovat nesmysly...
Závodní nezávodní, to je jedno... Pokud máš kotouče z šedé litiny, tak je prostě nezkroutíš (jestli už je tempervoaná nebo ne, je celkem šumák). Tlak v brzdové soustavě je cca 4MPa, ať nežeru, tak řeknu 40, abych si dal rezervu. Prodloužení šedé litiny při tahových zkouškách je 0,2% při 100MPa. Modul pružnosti je při 100MPa někde kolem 120GPa => Na to ty brzdiče prostě nemají sílu! Z FeFe3C diagramu pak lze vyčíst, že k prvním fázovým přeměnám u šedé litiny (běžně 2,5-3,5%C) může docházet při 727°C (By mě zajímalo kolik z Vás dokáže zahřát kotouče - a to tak že celé! - na tuhle teplotu, můj skromný odhad je: nikdo) další fázové přeměny jsou u 1200°C a výš, tam už začíná být litina tvárná... K lokálnímu přehřátí povrchové vrstvy dojít může (a stává se to běžně), poté se napečou brzdové desky. Ale brzdová soustava nedokáže vyvinout tlaky a síly takové, aby kdokoliv z vás zvlnil kotouč (ohnul ho nebo cokoliv jiného). Kdo si myslí opak, bohužel se mýlí. Lokální náraz kladivem se může jevit jako důkaz opaku, ale není to tak, je to důkaz křehkosti materiálu.
Celá diskuze:http://www.e46.bmwklub.eu/viewtopic.php ... 739ecf0bee

Prostě kotouče nezvlníš ani kdyby ses na hlavu stavěl. Jestli ti nějakej soustružník řekne, že mu hodinky ukazují jiné hodnoty, jak měří kotouč, tak mu řekni, ať si nakreslí úholvý graf, na 99% se nikdy obě strany nesejdou. Prostě jsou napečené desky. Špatná směs, nezahořená, nesprávná kombinace směsí kotouč-deska. Kotouč nezvlníš, chyba je na straně řidiče případně mechanika, který brzdy montuje v kombinaci s nesprávnou údržbou. Tenhle urban myth mě fascinuje. A říct o článku od Carolla Smithe, že to je slint, vypovídá o tvé nevědomosti... Uf jsem se zase rozčílil :D
Teddy
Registrovaný
Příspěvky: 1307
Registrován: pon 18.06.2012 00:00

#67 Příspěvek od Teddy »

Každopádně realita je taková, jak jsem napsal. Kolik majitelů nových aut brzdy nějak zahořuje, nebo se o ně nějak stará? A kolik z nich má s nima problém? :wink:
Pro běžný brzdění to prostě potřeba, když to je vyrobený správně a ze správných materiálů.

P.S. toho člověka neznam. Navíc netušim, jestli to opravdu napsal on. Každopádně bych nemotal dohromady motorsport s běžnym provozem. :roll:

P.P.S jestli je kotouč zvlněnej, nebo napečenej je ve svý podstatě úplně buřt. Výsledek je ten, že to kope do volantu a do pedálu. Zahoření ti je víš k čemu, když ty materiály stojej za vyliž .....
Holly Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 1679
Registrován: pát 08.09.2006 00:00
Bydliště: Ohrádka v přihrádce

#68 Příspěvek od Holly Moderátor »

Uf, no je vidět, že tomu hodně rozumíš. Z mé strany už bylo naspáno vše, každý ať si o tom udělá svůj obrázek. Přeji mnoho šťastných km a málo zkroucených kotoučů :wink:
Uživatelský avatar
Francis Výkonná rada
Výkonná rada
Příspěvky: 5994
Registrován: ned 31.08.2003 00:00
Bydliště: střed Česka
Kontaktovat uživatele:

#69 Příspěvek od Francis Výkonná rada »

Teddy: Pokud bys měl strojnické nebo metalurgické vzdělání, pojem austenit a potažmo rovnovážný diagram železo-uhlík by pro tebe nebyly neznámými pojmy, pak by ti bylo jasné, že v dokumentu nejsou slinty ale zdůvodnění, proč brzdy kopou.
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
horan
Registrovaný
Příspěvky: 1933
Registrován: úte 08.08.2006 00:00

#70 Příspěvek od horan »

Jsem na teddyho strane v tom, ze to nema takovy vyznam, jak tomu nekteri davaji.
Pracuji v A jako mechanik. Brzd se dela spousta. Brzdy nezajizdime jen zkusebni jizda. Neverim, ze nektery ze zakazniku se o brzdy stara. Nekteri ani nevi, ze se tam neco opotrebovava/meni (v rakousku jezdi babky dokud dokazi otocit klicek ve spinacce, mladi turci, ktere zajima jen aby slo slyset radio po okoli......) A svete div se. Vratily se pouze POUZE JEDNY kotouce co kopaly a to si je zakaznik dovezl sam kdovi od kud. Nevim ani co to bylo za znacku. Byly bez povrch. upravy, takze zrejme neco levnyho a byl to seat alhambra.
Kdezto kamarad (majitel servisu v CR) ma problemy celkem casto. A to i se znackama.
A vis v cem je rozdil?
Nam do prace chodi ATE, Zimmermann, Jurid.... S nalepkou Made in Germany.
Zkus nekdy kouknout na krabici z elitu, kelly, autocory..... co maji na krabicich. made in Italy, hungary, poland a dalsi super staty.
Takze i kdyz teddy nezna toho boha co napsal clanek o brzdach (ja teda taky ne) , tak to nic nemeni na tom, ze na problemech s brzdama hraje taky svou roli kvalita sracek, co se vozi do CR.
Jergus
Registrovaný
Příspěvky: 116
Registrován: čtv 17.11.2011 01:00

#71 Příspěvek od Jergus »

To bude ono, po mnoha kombinacích různých "značek" kotoučů a destiček jsem idiotskou metodou pokus-omyl dospěl k nejlevnější fungující kombinaci - tj. originál kotouče a originál destičky. Hodně najezdím a vibrující brzdy mě fakt vadily. Poslední úspornej pokus byl dát jen origo kotouče a "značkový" druhovýrobní desky. Jako všechno před tím to fungovalo 10-15 tis. km. Pak začly brzdy zase kopat. Kamenujte mě, ale nakonec v zoufalství jsem na jeté originál kotouče dal nové originál desky. Po cca 10 zabržděních přestaly brzdy kopat a od té doby naprosto v pořádku a auto ještě k tomu brzdí (teda opravdu brzdí - né to, co jsem si do té doby o brždění myslel). Rozumíte - ty originál desky (Jurid) očistily napečený kotouče a samy se nenapékají! Škoda, že i v klasickým Etzoldovi píšou jako první (!!!) důvod vibrací brzd materiál destiček... Člověk zmasírovaný reklamou pořád nechce uvěřit, že ta tzv. druhovýroba a její tzv. značky jsou opravdu takovej sh.t. Sorry za tak dlouhej příspěvek, snad vám to ušetří prachy a starosti.
Teddy
Registrovaný
Příspěvky: 1307
Registrován: pon 18.06.2012 00:00

#72 Příspěvek od Teddy »

Hele uznávám, že s tim slintem jsem to trochu přehnal. Naprosto zbytečně jsem použil tohle slovo, abych vyjádřil přidanou hodnotu toho dokumentu. Informace v tom textu jsou možná správný, ale v praxi naprosto k ničemu, protože to problém neřeší. Pro běžnýho člověka to tak má hodnotu toaletního papíru.
Je naprosto jedno, jestli se kroutí kotouče, jestli se na ně něco napéká, jestli v materiálu vzniká nějaký pnutí a kdesi cosi (už je to nějakej ten pátek, co jsem to četl). Důležitý je to, že po pár km nový brzdy kopou. Jestli něco dokáže zachránit zahořování netušim. Podle mě to má spíš význam tam, kde se brzdí dost intenzivně.

Zásadní ale je, že u nových aut prakticky nikdo brzdy nezahořuje a nijak se o ně nestará. Merito věci tak bude v materiálu a zpracování. NE v zahořování. :wink:

V týhle diskuzi je jen několik málo příspěvků, který jsou k něčemu. Zahořování to fakt neni.
Příkladem mě napadá třeba horan. Ano ty sračky, co se u nás prodávaji fakt nevydrží a jsou to vyhozený peníze (resp. ruská ruleta). Já jsem psal, že je ještě dobrá šance s origo. To je asi tak jediný co tu lidem poradit..... kupujte kvalitu v zahraničí, nebo kupujte origo u nás. :wink:
Weismann
Registrovaný
Příspěvky: 79
Registrován: čtv 12.02.2009 01:00

#73 Příspěvek od Weismann »

a neví někdo jak to má M5 E39? přemýšlím že bych dal na 530D brzdy z M5... tam jsou větší brzdy a silnější... myslím si že by toho snesly víc
padre
Registrovaný
Příspěvky: 79
Registrován: čtv 29.05.2014 00:00
Bydliště: Malá Štáhle

#74 Příspěvek od padre »

Weismann píše:a neví někdo jak to má M5 E39? přemýšlím že bych dal na 530D brzdy z M5... tam jsou větší brzdy a silnější... myslím si že by toho snesly víc
-tak brzdy z M5 toho snesou určitě víc,akorát u E39 M5 jsou plovoucí kotouče a mají jiné uchycení,dá se to řešit dvěma způsoby,že vyměníš i náboje a nebo jak to budu řešit já,že si nechám na svou 540iA kotouče vyrobit na zakázku,když tady neustále čtu,že jsou s brzdama takové problémy a věřím,že já je mít nebudu
-sehnal jsem si origo brzdiče,udělal kompletní repas(žádný rádoby) a u pavlíčka si nechávám vyrobit plovoucí kotouče

-jinak pokud máš 530D předface, tak by jsi si pomohl i s brzdamy z 540i a tam nemusíš nic upravovat
Uživatelský avatar
Francis Výkonná rada
Výkonná rada
Příspěvky: 5994
Registrován: ned 31.08.2003 00:00
Bydliště: střed Česka
Kontaktovat uživatele:

#75 Příspěvek od Francis Výkonná rada »

Kotouče ATE pro M3 z autokelly + desky ATE z autocory - bez problémů
Na těch samých kotoučích desky Hawk - bez problémů
Kotouče Zimmermann pro M3 + desky Hawk - bez problémů
V minulosti několikrát kotouče Brembo + desky Textar - bez problémů

Když to zkrátím - kdykoli jsem kupoval desky a kotouče nové, neměl jsem problém.

Chce to mít v pořádku ostatní komponenty brzd, řízení, tlumení atd.
Chce to naučit se brzdit, resp. odbržďovat a následně dochlazovat, podobně jako naučit se jezdit s turbem.

Proč vzniklo celé diskusní vlákno? Protože jednomu se neustále vlní pedál pod nohou a až později se přiznal, že se mu kotouč stále hřeje, přehřívá.
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
horan
Registrovaný
Příspěvky: 1933
Registrován: úte 08.08.2006 00:00

#76 Příspěvek od horan »

No pokud beres, ze jeden kotouc ma pri venkovni teplote 15℃ po par kilometrech 17℃ a druhej neco kolem 25℃ jako velky prehrivani, tak ano, byla chyba tam. To jsou teploty, kterych si nikdo ani nevsimne.
Ja si jich vsiml, vyresil to (doufam) , ale nic to nemeni na tom, co jsem napsal.
Videl jsem par blaznu, kterym pribrzdovaly brzdy o dost vic. Modry kotouc....., a po vymene voditek....... Na tom kotouci jezdi dal a nic nekope. Takze kdyz se sejdou smejdsky veci a jeste k tomu poddimenzovany brzdy (a myslim, ze e39 nema ty brzdy nejak prestreleny), unaveny gumicky ve trmenech, tak je na problem zadelano. To nepopiram.
Co popiram je to, ze vsechno tohle vyresi 10x po sobe zabrzdit.
Foldas
Registrovaný
Příspěvky: 2417
Registrován: pon 26.02.2007 01:00

#77 Příspěvek od Foldas »

Plně souhlasím s francisem.
Teddy
Registrovaný
Příspěvky: 1307
Registrován: pon 18.06.2012 00:00

#78 Příspěvek od Teddy »

horan píše: Videl jsem par blaznu, kterym pribrzdovaly brzdy o dost vic. Modry kotouc....., a po vymene voditek....... Na tom kotouci jezdi dal a nic nekope.
Tak tohle se mi stalo na Mazdě 626. Kousnul se mi třmen. Bohužel jsem jel na dost důležitou schůzku, kterou kdybych odpískal.... Takže jsem to prostě dojel. Lidi na mě blikali a auto smrdělo, jako by už snad hořelo. Po schůzce jsem kouknul na kotouč. Hrál všema barvama. Brzdič se ale povolil, tak jsem bez brzdění dojel domu, rozhejbal brzdič a zkusil projet. Světe div se nic nekopalo. :D Najel jsem na tom ještě min. 50 tis. než jsem auto prodal.

Byly to ještě origo kotouče. Takže když je kvalitní materiál, tak to vydrží nesmysl. Když je to šmejd, tak je nějaký zahořování a podobný nesmysly víte k čemu.
Uživatelský avatar
Francis Výkonná rada
Výkonná rada
Příspěvky: 5994
Registrován: ned 31.08.2003 00:00
Bydliště: střed Česka
Kontaktovat uživatele:

#79 Příspěvek od Francis Výkonná rada »

Ve zkratce: Nejde o ostré brzdění, problém je v ochlazení. Nejde o zkroucení kotouče, ale o nehomogennost materiálu po nerovnoměrném schlazení kotouče s deskou v dotyku v jednom místě horkého kotouče.

Pro ty, co ani toto nechápou ještě stručněji: Smrt pro koutouč je prudké zabrzdění z 100+ na nulu a pak zůstat stát na místě se sešlápnutým pedálem. Tuto myšlenku jste si měli z dokumentu vzít.
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
Teddy
Registrovaný
Příspěvky: 1307
Registrován: pon 18.06.2012 00:00

#80 Příspěvek od Teddy »

Foldas píše:Plně souhlasím s francisem.
Jenom v tom nějak neladí ten zástup lidí, kteří po několika "zvlněných" kotoučích přešli na origo a maji klid. Já jsem jeden z nich. Bosch z kellyny (2500km), pak Meylle od votonu (900km). Teď origo.... najeto nevim.... asi 20 tis.

Asi se mi s tou výměnou kotoučů zázračně opravila celá přední náprava že? :lol:
Odpovědět