Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.

Ventilátor klimatizace nejede - puštěná klima

Vše o E12, E28, E34, E39, E60/E61, F07, F10/F11, G30/G31
Zpráva
Autor
rysi
Registrovaný
Příspěvky: 1
Registrován: čtv 16.06.2016 00:00

#1 Příspěvek od rysi »

Ahoj, prosím o radu,
nejede mi ventilátor klimatizace. Bylo mi řečeno, že mohu pustit klimu pokud jedu víc jak 100km/h, při cestě do chorvatska puštěna na dálnici, po cca 0,5 hodině jízdy najednou auto ztratilo výrazně výkon (525 D 120 automat) po chvilce cca 2km, mě došlo že mám klimu vypnout. Udělal jsem a po další chvilce opět výkon přišel. Jenže po dojetí do destinace (cca 60km) a druhý den po ujetí cca 15km (již bez klimy) se mi rozsvítila kontrolka motoru. Olej na min. Dolito litr a půl a kontrolka stále svítí. Motor má někde vespod divné zvuky. Co pak to může být? Do soboty sice daleko (odjezd domů cca 650km), ale co teď? Servis v Chorvatsku drahý jak sviňa :-(.
Díky za rady
Misanek
Registrovaný
Příspěvky: 1805
Registrován: pon 07.04.2008 00:00

#2 Příspěvek od Misanek »

Bohužel ti takhle bez jakýcholiv informací z diagnostiky asi nikdo nějak konrétně neporadí :( kontrolka motoru je bohužel velmi obecná signalizace závady, ale nijak konkrétní. určitě by vyčtení závad prozradilo mnohem víc.

Jinak aspoň něco málo - ta ztráta výkonu dle mého souvisela s tím, že se auto přehřálo a následně přeplo do nouzového režimu, aby se zabránilo dalšímu (případně rozsáhlejšímu) poškození motoru. Jakmile teplota poklesla, resp. auto celé za dbou stání zchládlo, tak poté o5 běželo normálně. Nicméně klepání motoru už je velmi těžko soudit, z čeho vzniklo a co je příčinou. Snad nic zásadního na uložení ojnic či klikovky...
Nicméně bez 100% funkčního chlazení jezdit přes léto je v posledních letech dost risk. Jsou pařáky jak hovado a když si to člověk představí, v jakých podmínkách ty káry musí fungovat, tak je to docela masakr...

Vůbec ti tuhle situaci nezávidím a budu držet palce, ať se v pořádku vrátíte domů a dovolená se nezmění kvůli autu v peklo.

Dej pak vědět jak jsi dopadl a co vlastně vzniklo za závadu.
horan
Registrovaný
Příspěvky: 1933
Registrován: úte 08.08.2006 00:00

#3 Příspěvek od horan »

Na snizeni vykonu motoru by uz musela byt rucicka teplomeru v cervenym ne? To by si snad vsimnul.
I kdyz ti nejde sahara pred chladicem, tak visca by to snad mohla utahnout, pokud funguje. Za jizdy urcite. V kolone to nezvladne.
Byla slyset ze je "sepnuta" pri tom snizenym vykonu?
Jinak manzelka mela na x3 mrtvou saharu (x3 ma jen pred chladicem, nema visco spojku) a za jizdy nad cca 70fungivalo vse uplne normalne i v tech lonskych vedrech. Pod 70km/h letela teplota nahoru. S klimou i bez.

Jinak i kdyz by melo tlakovy cidlo odpojit kompresor pri problemu s chlazenim, tak mohlo pred tim dojit k poskozeni magneticky spojky kompresoru. Ta by mohla zpusobovat i ty divny zvuky "dole". Zkus poslechnout nebo kouknout co se tam deje, pripadne oddelej/odrizni klima remen.
Preji klidny dojezd domu a ber to jako pouceni, ze bez chlazeni se nepoustej na takovy streky.
Misanek
Registrovaný
Příspěvky: 1805
Registrován: pon 07.04.2008 00:00

#4 Příspěvek od Misanek »

Nespecifikoval řadu, tak jsem si vydedukoval podle informací výše, že jde o e60/61. Samozřejmě v případě e39 by si měl všimnout vzrůstající teploty vody, to máš pravdu.

Myslím si, že v případě automatu by mohl být problém s uchlazením celé soustavy i v případě že by auto bylo v pohybu a eventuelně se mu více nakládalo, vzhledem k tomu, že díky chlazení oleje automatu tady máme další a ne malý emitor tepla.

Jak by se mohla poškodit spojka kompresoru, pokud tedy vyloučím faktor náhody? Ta spojka jenom vypíná a zapíná, nijak jinak by se vysrat neměla. Resp. takhle - jestliže není chlazení a nucené proudění vzduchu v pořádku (jakože v tomhle případě díky nefunkčnosi tlačné el. vrtule neni), tak při malých rychlostech nebo při stání a zapnuté klimatizaci v okruhu klimatizace dojde k nárustu tlaku (díky nedostatečnému chlazení kondenzátoru klimatizace), který jakmile dosáhne své horní hranice, tak skrze tlakové čidlo chladiva toto čidlo odstaví kompresor, tzn. pouze rozepne el. mag. spojku. Tím chci říct, že spojka v podstatě nevykoná žádnou jinou činnost, při které by teoreticky měla být více namáhána, než kterou vykonává běžně, no ne?
Uživatelský avatar
Blackie Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 2683
Registrován: úte 19.02.2008 01:00
Bydliště: Liberec

#5 Příspěvek od Blackie Člen Klubu »

Jestli dobře čtu,tak nikde neuvádí problém s chlazením... Za jízdy by to těžko uvařil,ale...
Já osobně bych odhadl něco s kompresorem na klimu,nejde ventilátor,velký tlak a čidlo by mělo kompresor vypnout jak píšete,ale nemusel a mohlo něco odejít... Moje E39 bez předního ventilátoru s puštěnou klimou na místě začala dělat takovej rachot (kompresor) že sem nečekal na čidlo a vyplklimu sám...
A to že dolil 1,5 l oleje nebude souviset s kontrolkou motoru
Obrázek
BMW E34 540iA :-) E65 745i :D
Misanek
Registrovaný
Příspěvky: 1805
Registrován: pon 07.04.2008 00:00

#6 Příspěvek od Misanek »

Blackie píše:Moje E39 bez předního ventilátoru s puštěnou klimou na místě začala dělat takovej rachot (kompresor) že sem nečekal na čidlo a vyplklimu sám...
Jo, to máš na druhou stranu pravda, že čidlo už za ty léta může být dávno v prdeli a svou pojistnou funkci v okruhu již plnit nemusí. Takhle jsem nad tím nepřemýšlel

Nicméně znovu opakuji - měl jsem za to, že jde o e60/61, kde budík na teplotu (aspoň co vím) neni, a popsaný úbytek výkonu mi celkem sedí na možnou suvislost s přehřátím motoru. Věřte nebo ne, ale tuhle funkci v sobě měla zakomponovanou už dde na e34 525tds, kdy v případě přehřátí stahovala výkon motoru, resp. maximální vstřikovanou dávku paliva
Mateo
Registrovaný
Příspěvky: 266
Registrován: ned 19.09.2010 00:00

#7 Příspěvek od Mateo »

Jj muzu potvrdit ze kdyz jsem mel jeste E34 525tds tak mi na dalnici odesla pumpa a motor po chvili skoncil na volnobehu, dojel jsem k okraji a auto vypnul. Diky tomu motor v pohode a po vymene pumpy funguje doted bez problemu. Ocekavam ze tedy veskera novejsi BMW budou mit tuto vec taky. Neicmene i tam jsem nepouzival celou klimu ani s prednim ventilatorem a chlazeni pouze visko spojkou a auto i v nejvetsich vedrech fungovalo bez problemu. Domnivam se ze v okamziku kdy by dotycny mel pustenou klimu s nefunkcnim ventilatorem tak maximalne pri nejake teplote pres ventyl vytece chladivo ven bez nutnosti snizovat vykon? Takze paklize motor snizoval vykon muze byt problem uplne nekde jinde nesouvisejici s klimatizaci. Jsou to moje domneky tak pripadne pardon za mystifikaci
Misanek
Registrovaný
Příspěvky: 1805
Registrován: pon 07.04.2008 00:00

#8 Příspěvek od Misanek »

no, to dle mého názoru neni až tak pravda, vzhledem k tomu, že při zapnuté klimatiazici i kondenzátor klimatizace (rozuměj chladič) emituje celkem dost dalšího tepla nad rámec toho, co vyzáří motor. A vzhledem k tomu, že kondenzátor klimatizace bývá umístěn před chladičem motoru, tak se ke chladiči motoru dostává již ohřátý vzduch od onoho kondenzátoru.

Je teda fakt, že podle mých pozorování je přídavná el. vrtule před chladičema umístěná primárně hlavně kvůli klimatizaci, aby mohla bez problémů fungovat i v malých nebo nulových rychlostech, nicméně jistě bude mít nezanedbatelný přínos i k celkovému chlazení ostatních komponent včetně motoru, už jenom když si vezmu větší odpor prostuponosti vzduchu z důvodu umístění více chladičů za sebou. Je to taky jenom má teorie, nicméně dle mého dává smysl :)
horan
Registrovaný
Příspěvky: 1933
Registrován: úte 08.08.2006 00:00

#9 Příspěvek od horan »

Misanek: jak jsem taky psal, tak tlakovy snimac by mel kompresor odstavit, ale zkousel si to nekdy? Ten kompresor dostane slusnej kour, nez se spojka odpoji a pokud ma uz neco za sebou, tak muze dojit k jejimu prokluzu. Prokluz znamena treni, treni znamena teplo a teplo nemaji rady loziska co jsou v remenici.
Pisu z vlastni zkusenosti mechanika, stk technika , klima technika a klima mechanika a kdovicojeste pro sefa jsem :lol: :lol:
Zrovna pred tydnem jsem resil jeden chladak se zadrenym kompresorem. I kdyz kompresor stal, tak magneticka spojka nemela tolik sily a hoblovala se o remenici. Vetsinou teda povoli remen, kterej se predre, ale tady drzel a dokazalo se to roztocit.
Mateo
Registrovaný
Příspěvky: 266
Registrován: ned 19.09.2010 00:00

#10 Příspěvek od Mateo »

Misanek: No a prave od toho by podle mel tam byt ten ventil kdy v pripade ze chladivo z klimatizace je ohrate vic nez cosi tak se vypusti a i kdy bych to mel brat jak povidas tak vzhledem k tomu ze chladic pro klimu bude pred chladicem motoru tak na nej pujde studenej vzduch a zas za chladicema uz je pustena visko spojka ktera taky chladi takze podle me proste pri jizde by kvuli tomu nemelo dojit k prehrati auta pokud zbytek komponent je v poradku. Ale tezko rict ja nikdy problemy klimou neresil tak je to bohuzel pouze teorie vycucana z prstu.
Misanek
Registrovaný
Příspěvky: 1805
Registrován: pon 07.04.2008 00:00

#11 Příspěvek od Misanek »

horan píše:Misanek: jak jsem taky psal, tak tlakovy snimac by mel kompresor odstavit, ale zkousel si to nekdy? Ten kompresor dostane slusnej kour, nez se spojka odpoji a pokud ma uz neco za sebou, tak muze dojit k jejimu prokluzu. Prokluz znamena treni, treni znamena teplo a teplo nemaji rady loziska co jsou v remenici.
Pisu z vlastni zkusenosti mechanika, stk technika , klima technika a klima mechanika a kdovicojeste pro sefa jsem :lol: :lol:
Zrovna pred tydnem jsem resil jeden chladak se zadrenym kompresorem. I kdyz kompresor stal, tak magneticka spojka nemela tolik sily a hoblovala se o remenici. Vetsinou teda povoli remen, kterej se predre, ale tady drzel a dokazalo se to roztocit.
Tak tohle jsem nevěděl. Díky za tebou popsané zkušenosti z praxe, zase jsem o něco chytřejší :wink:
horan
Registrovaný
Příspěvky: 1933
Registrován: úte 08.08.2006 00:00

#12 Příspěvek od horan »

Tak jak?
Uživatelský avatar
Filozof
Registrovaný
Příspěvky: 7589
Registrován: sob 18.01.2003 01:00
Bydliště: Brno , Vyškov

#13 Příspěvek od Filozof »

Mohu se přidat tady se svým problémem z 99procent podobným ? :-)

Jedu a všiml jsem si že když zastavím tak nejde klima ...najednou jde teplo z větráku když se rozjedu zase krásně chladí ... všiml jsem si že větrák klimy nejde. Mám rok 97/6 --- 728i---takže odpory 2x.

Takže to stejné jako 528i mají uplně stejně řešený motor i klimu.

Jsou tam dva odpory které chci rozdělat a podívat se zda fungují o víkendu a případně koupit 1x či 2x novej 50Watt odpor. Případně zjistit proč nespíná vrtule ale pozor sepne v případě přehřívání alespon jednou jsem si toho všiml u domu a jednou v koloně.

Další věc je ta že jsem jel v pohodě z práce včera a chlazení při jízdě fungovala a klima chladila krásně. Byla kolona zastavil jsem v tom vedru a během 2-4min mi teplota vyletěla dost vysoko.
Viděl jsem to skoro v červeném ale bylo to těsně 2mm pod červeným polem.
Mírně jsem zvedl otáčky na 2000-2500ot a slyšel jak hučí větrák zepředu ale fakt jak turbína z letadla. Po chvilce popojíždění jsem vypl LPG a nechal benzín který je chladnější a auto se trochu ochladilo díky jízdě i teplota zase klesla jak má být.... ale bylo to dost silné varování že je něco hodně špatně s chlazením.

Problém další je že jsem se asi minutu potom v kolně nemohl rozjet... když byl motor horký...výkon auta byl tak 5-10procent maximálně 8O :?

Jak problém řešit ...kde hledat chybu ? Je to problém ventilátoru klimy která má hlídat teplotu a spínat dříe nebo v chladiči špatná vodní pumpa která zajištuje aby voda kolovala rovnoměrně ? Případně přídavná vodní pumpa co je často zaseknutá u většiny aut ?

Co jsem zjistil:
-Natlakované hadice jsou tvrdé dost po každé jízdě... cca 32km denně.
- nespíná klima chladič jen vyjimečně, když jde do tuhého sepne čidlo asi tlaku nebo teploty poslední záchrana tedy.
- Pojistky všechny OK
- Relé všechny asi OK - proměřím ještě dodatečně jednou případně.
- sepnutí klimy tlačítkem a větrák s netočí. Max chlazení a větrák se stále netočí až když sepne čidlo větrák se začně točit na maximum. Počítám budou to odpory.

Jak proměřím čidla kolik mají mít odpor případně na kabeláži.
Kolik má mít napětí kabel 4pin od větráku klimy v nárazníku ? (nenaměřil jsem nic prý má bejt 12V)

díky za cokoliv případně co proměřit ? Multimetr mám a základy práce sním umím.

:)
Misanek
Registrovaný
Příspěvky: 1805
Registrován: pon 07.04.2008 00:00

#14 Příspěvek od Misanek »

Podle mě je v prdeli odpor na 1.rychlost ventilátoru. Na tohle rychlost by se ventilátor měl rozjet vždy když se zapne klima
Uživatelský avatar
Filozof
Registrovaný
Příspěvky: 7589
Registrován: sob 18.01.2003 01:00
Bydliště: Brno , Vyškov

#15 Příspěvek od Filozof »

Takže měli by tam být 2x odpory 80watt ale mohou být 50W.

http://www.tme.eu/cz/details/ax50wr-0r2 ... 1630186-1/ bej

druhej tento
http://www.tme.eu/cz/details/ax50wr-0r3 ... 1625984-7/

Takže kdo má problém nemusí shánět celý větrák ale stačí vyměnit odpory a namazat větrák aby chodil bez problému ideálně grafitová vazelina která něco vydrží.
Co jsem se dověděl zasekne se větrák a shoří odpor.

pokud je nanic větrák a rozbitej stačí samostatná vrtule za pár stovek.

Tady je pěkně ukázáno jak otestovat větrák klimy zda funguje a pak už jen koupené rezistory zapojit stejně jak byli staré.

https://www.youtube.com/watch?v=AqRxYs36-KA
Bigpatrick
Registrovaný
Příspěvky: 15
Registrován: úte 28.06.2016 00:00

#16 Příspěvek od Bigpatrick »

Ahoj.
Mám E39 530D/A a taky mi nejede vrtule na klimu. Mám tam tu 3 pin. Pokud jsem vyčetl správně na fórech, má být v tom konektoru stabilní napětí 12 V a pak to spouští ŘJ tím signálovým kabelem. Ovšem v konektoru je všude 0 V. Pojistky (včetně té velké v kufru a 2 velkých schovaných za kastlíkem spolujezdce) jsou OK, takže tipuji na vadné kabely. Poradíte mi, prosím, někdo, kde je ten kabel připojen. Odkud budu schopný ty kabely propískat?

Díky moc.
horan
Registrovaný
Příspěvky: 1933
Registrován: úte 08.08.2006 00:00

#17 Příspěvek od horan »

Rysi: diky, ze si napsal cim to bylo. :roll:
horan
Registrovaný
Příspěvky: 1933
Registrován: úte 08.08.2006 00:00

#18 Příspěvek od horan »

Bigpatrik:: pod sedackou spolujezdce (resp pod nohama) jsou taky velky pojistky a jedna z nich je na saharu.
Musi ven sedacka.
mika_hakkinen
Registrovaný
Příspěvky: 530
Registrován: úte 18.03.2008 01:00
Bydliště: Brno/Znojmo
Kontaktovat uživatele:

#19 Příspěvek od mika_hakkinen »

Dalsi pojistka co tam je paskova pojistka F105 jeji hodnota je 100A. Tato pojistka neni pod sedadlem, ale je v kufru!!! Sedadlo nemusi ven. Najdes ji v prostoru kolem baterky. Treti pojistka z vrchu.
Pokud mas naftu, tak pres pojistku F105 je zapojeno hzaveni a el. sahara.
Pokud mas benzin, tak pouze el.sahara.
Informace jsou z WDS :)
horan
Registrovaný
Příspěvky: 1933
Registrován: úte 08.08.2006 00:00

#20 Příspěvek od horan »

Mika: omlouvam se. Mas pravdu. Mel jsem tu jednu e39 na ktery odesla prvni rychlost na sahare, takze se rozjizdela na druhou, pri cemz horela ta pojistka v kufru a pan to vyresil tak, ze napojil saharu na ty velky pojistky pod spolujezdcem.
Uz je to nekolik let, tak jsem to mel popleteny. Diky za upresneni a omlouvam se za chybne info.
Odpovědět