Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.

N53B30O0

Vše o E21, E30, E36, E46, E90/E91/E92/E93, F30/F31/F32/F33/F34/F36
Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
BudVlad
Registrovaný
Příspěvky: 1206
Registrován: pon 22.10.2007 00:00
Bydliště: Budějce

#181 Příspěvek od BudVlad »

Zjistil jsem, že se dá koupit Mishimoto Racing termostat který se otvírá při 74C (BMW OEM se otvírá při 97C).
Obrázek
MMM123
Registrovaný
Příspěvky: 49
Registrován: sob 11.04.2015 00:00

#182 Příspěvek od MMM123 »

BudVlad píše:Zjistil jsem, že se dá koupit Mishimoto Racing termostat který se otvírá při 74C (BMW OEM se otvírá při 97C).
A prečo chceš tento parameter meniť? Ja si subjektívne myslím, že keď páni z BMW chceli aby termostat otváral pri 97, asi na to mali nejaký určitý dôvod.
Ale táto téma ma celkom zaujíma, prečo je N53 navrhnutý tak aby pracoval pri takej vysokej teplote.
Uživatelský avatar
BudVlad
Registrovaný
Příspěvky: 1206
Registrován: pon 22.10.2007 00:00
Bydliště: Budějce

#183 Příspěvek od BudVlad »

MMM123 píše:
BudVlad píše:Zjistil jsem, že se dá koupit Mishimoto Racing termostat který se otvírá při 74C (BMW OEM se otvírá při 97C).
A prečo chceš tento parameter meniť? Ja si subjektívne myslím, že keď páni z BMW chceli aby termostat otváral pri 97, asi na to mali nejaký určitý dôvod.
Ale táto téma ma celkom zaujíma, prečo je N53 navrhnutý tak aby pracoval pri takej vysokej teplote.
Pro pány z BMW je důležitá spotřeba a emise. Pro mě to důležité není.
Obrázek
MMM123
Registrovaný
Příspěvky: 49
Registrován: sob 11.04.2015 00:00

#184 Příspěvek od MMM123 »

BudVlad píše:Pro pány z BMW je důležitá spotřeba a emise. Pro mě to důležité není.
Tak s týmto s tebou absolútne súhlasím. Nasralo by ma keby sa zistilo, že zbytočne teplotne zaťažujú motor za účelom nejakého miligramu "škodlivín" z exhaustu navyše. Ale pravdupovediac ani by som sa nedivil, ak by tomu tak bolo. Pokiaľ sú schopní vháňať do sania spálené sračky cez AGR, tak je možná aj tá teplotná záťaž, aby sme to tu mali akože čistejšie...
Uživatelský avatar
Francis Výkonná rada
Výkonná rada
Příspěvky: 5994
Registrován: ned 31.08.2003 00:00
Bydliště: střed Česka
Kontaktovat uživatele:

#185 Příspěvek od Francis Výkonná rada »

Vyšší pracovní teplota motoru znamená vyšší účinnost spalování, nedochází k výměně tepla ze stlačeného vzduchu do motoru.
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
Uživatelský avatar
BudVlad
Registrovaný
Příspěvky: 1206
Registrován: pon 22.10.2007 00:00
Bydliště: Budějce

#186 Příspěvek od BudVlad »

Thermodynamiku jsem nestudoval, takže na to mám jen lajcký názor. Vyšší teplota motoru má asi vliv na emise, ale jaký to má vliv na výkon? Proč se dělají účinější chladiče a termostaty?
Obrázek
Uživatelský avatar
Francis Výkonná rada
Výkonná rada
Příspěvky: 5994
Registrován: ned 31.08.2003 00:00
Bydliště: střed Česka
Kontaktovat uživatele:

#187 Příspěvek od Francis Výkonná rada »

Pro tepelné děje v motoru by bylo ideální nechladit, ale to "nedá" materiál kluzných ložisek a jiné komponenty motoru. Chlazení=ztráta

Trocha teorie: Spálením paliva v motoru přeměníme chemickou energii na tepelnou. Expanzí spalin ve válci přeměníme tepelnou na kinetickou. Pak každá tepelná energie, která odejde z motoru jinak než na klikovou hřídel je ztráta. U benzínových atmosfericky plněných motorů je rozdělení tepelné energie zhruba na třetiny: jedna do výfuku, jedna do hladiče a jedna na klikovou hřídel.

Odpověď na otázku: Zvýším-li výkon motoru na klikovém hřídeli dvojnásobně, musím i chlazení nadimenzovat dvojnásobně, jinak se motor přehřeje (spálí olej, vytečou pánve ložisek, ...)
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
Uživatelský avatar
BudVlad
Registrovaný
Příspěvky: 1206
Registrován: pon 22.10.2007 00:00
Bydliště: Budějce

#188 Příspěvek od BudVlad »

Je samozřejmé že zvyšováním výkonu se zvyšuje teplota motoru. To ale neznamená že zvyšováním teploty se zvýší výkon. Naopak jestli zvětším chladič a snížím teplotu, tak se bude větrák míň zapínat a odlehčí to motoru. Teplejší motor ale vylučuje míň emisí nežý studený. Podle mě je to důvod pro nastavení provozní teploty kolem 100 stupňů.
Obrázek
Uživatelský avatar
Francis Výkonná rada
Výkonná rada
Příspěvky: 5994
Registrován: ned 31.08.2003 00:00
Bydliště: střed Česka
Kontaktovat uživatele:

#189 Příspěvek od Francis Výkonná rada »

Teplejší motor má vyšší účinnost, lépe využije palivo = má nižší spotřebu = má nižší emise CO2.

O spotřebu nejde prvoplánově, to je jen konkurenční výhoda, ale za emise CO2 platí výrobcé výpalné státu :-(
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
Uživatelský avatar
BudVlad
Registrovaný
Příspěvky: 1206
Registrován: pon 22.10.2007 00:00
Bydliště: Budějce

#190 Příspěvek od BudVlad »

To je to co jsem říkal, že jde výrobci o spotřebu a emise, ale mě o to nejde a proto tu clonu před chladičem vyhodim a dám tam lepší chladič.
Obrázek
Uživatelský avatar
Francis Výkonná rada
Výkonná rada
Příspěvky: 5994
Registrován: ned 31.08.2003 00:00
Bydliště: střed Česka
Kontaktovat uživatele:

#191 Příspěvek od Francis Výkonná rada »

Pokud se motor nepřehřívá, je to zbytečná investice a zbytečná práce.
U Nxx motorů je přehřívání v jiných teplotách než u litinových kovadlin M50 :-)
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
Uživatelský avatar
BudVlad
Registrovaný
Příspěvky: 1206
Registrován: pon 22.10.2007 00:00
Bydliště: Budějce

#192 Příspěvek od BudVlad »

Mě se to přehřívá protože se ta clona neotevírá. Než abych hledal příčinu a opravoval to, tak to rovnou vyhodim. Hliníkový chladič jsem tam eventuelně chtěl dát. Někdo vyhazuje peníze za rybaření nebo jiné koníčky, já vyhazuji peníze na auto.
Obrázek
Uživatelský avatar
Francis Výkonná rada
Výkonná rada
Příspěvky: 5994
Registrován: ned 31.08.2003 00:00
Bydliště: střed Česka
Kontaktovat uživatele:

#193 Příspěvek od Francis Výkonná rada »

Otevři clonu ručně nebo demontuj pohyblivou část nebo nějak zajisti dostatečný průtok vzduchu, pokud bude přehřívání trvat tak pak je čas na další analýzu a případně i upgrade chladiče.
Clona je tam z důvody aerodynamického odporu = spotřeby = emisí CO2 :-D

O investicích do auta mi vyprávěj :-) Pro mé auto je dlouhý seznam toho, co je jinak než bylo homologováno společně s tímto typem.
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
Uživatelský avatar
BudVlad
Registrovaný
Příspěvky: 1206
Registrován: pon 22.10.2007 00:00
Bydliště: Budějce

#194 Příspěvek od BudVlad »

Tady je vidět ta zavřená clona a chladič který tam budu dávat.

Obrázek
Obrázek
kompre
Registrovaný
Příspěvky: 131
Registrován: pon 14.10.2013 00:00

#195 Příspěvek od kompre »

musim pozriet tie klapky, ale ja som stale na teplote 100 - 106 aj na dialnici pri 130 som skoro stale nad 100, az ked sa tomu sliapne riadne na krk, tak to leti dole k 90. v kolone ked dosiahnem 110, tak ako tu uz bolo spomenute, tak zopne vetron. musim pozriet tie klapky, nikdy som si ich nevsimol, ale asi tam budu ked vravite. ak to hadze chybu pri poruche, tak to bude treba aj odkodovat pri odstraneni ci? alebo len ignorovat chybu v riadiacke. voda sa zohreje co by dup pokial je vonku aspon trochu teplo, s olejom to az take rychle nebude :) ale traktoristi su na tom urcite podstatne horsie
Uživatelský avatar
pavproch
Registrovaný
Příspěvky: 3886
Registrován: úte 15.02.2011 01:00
Bydliště: m4Zlik + 3er, oba N52B30

#196 Příspěvek od pavproch »

Kura, sem tušil, že sem na něco zapomjél..... i dyž sem enska jezdil s 3er, sem se nekuknul na ty žaluzie, esli tam sou nebo nejsou.... :twisted:
Uživatelský avatar
BudVlad
Registrovaný
Příspěvky: 1206
Registrován: pon 22.10.2007 00:00
Bydliště: Budějce

#197 Příspěvek od BudVlad »

S odstraněním té clony to nebude jednoduché. Musel bych sundat přední nárazník a vyměnit ty díly na kterých clony jsou. Zatim jsem nenašel čím je to ovládané a rukou to otevřít nejde.
Obrázek
starML Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 2453
Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
Bydliště: Mariánské Lázně
Kontaktovat uživatele:

#198 Příspěvek od starML Člen Klubu »

pavproch píše:..sem tušil, že sem na něco zapomjél..... i dyž sem enska jezdil s 3er, sem se nekuknul na ty žaluzie
1.12.2015 starML píše:....., jestli u Tvého auta nemáš ty žaluzie před chladičem a jejich ovládání nějak vázne.
Ovládání klapek http://www.bmw-planet.com/diagrams/rele ... 04-A07.htm , u motorů s turbem nejsou.
http://www.bmw.de/de/footer/publication ... erung.html
Uživatelský avatar
pavproch
Registrovaný
Příspěvky: 3886
Registrován: úte 15.02.2011 01:00
Bydliště: m4Zlik + 3er, oba N52B30

#199 Příspěvek od pavproch »

njn, to sou už asi příznaky teho německého bráchy od parkinsna.. pokud si zpomenu, zítra na to kuknu :twisted:
Uživatelský avatar
pavproch
Registrovaný
Příspěvky: 3886
Registrován: úte 15.02.2011 01:00
Bydliště: m4Zlik + 3er, oba N52B30

#200 Příspěvek od pavproch »

Yo! Alc-hajmr zklamal, sem si dokonce i zpoměl....
Ne! Nemám tam žádné žaluzie před chladičem ani pod ledvinama ani pod střední mřížkou v nárazníku...
Odpovědět